Pagina 2 van 3

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 13:15
door Uil
Ik heb het ook over kleine busjes, een 408 om precies te zijn. Sleutelmaat 19.
Afgelopen zomer na een klapband had ik genoeg moeite om met een originele MB pijpsleutel en een meter steigerbuis de wielmoeren los te krijgen. Ook de originele stift van de pijpsleutel heeft nu een hoek van 90 graden. De grootste schroevendraaier is nu ook krom, maar kon toch genoeg kracht overbrengen om de moeren te lossen. Allicht zal dit ook een gevalletje enthusiaste-bandenboer + montage-zonder-vet + altijd-buiten-staan zijn, maar daar is mijn bus niet uniek in.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 14:50
door Grenzgenger
Toen ik mijn velgen gespoten had en alles weer ging monteren heb ik de draadeinden voorzien van grafietvet en de wielmoeren aangetrokken met 170 Nm. Daarna nooit een probleem gehad met los krijgen.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 16:51
door Uil
Dat is ook hoe het hoort, en dan heb je nooit problemen langs de kant van de weg. Je sleutel om de boel los te halen hoeft dan ook nooit langer te zijn dan je momentsleutel waarmee je het vast hebt gezet. I.t.t. droge montage met slagmoersleutel op standje maximaal...

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 17:09
door Admin
Da's allemaal leuk en aardig met een Dudo of Vario. Mijn instructieboekje zegt 500 lbs ft, dat is zo'n 680 Nm...

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 17:28
door Leo
Meer spek eten Ernst. Dan heb je voor 680Nm aan een metertje pijp genoeg. :P :mrgreen:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 17:41
door Admin
Koosjer spek?

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 18:35
door DVIII
:lol: spek van schaap !!

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 19:07
door Admin
Daar word je vast niet zo sterk van als Leo bedoelt :lol:
Maar we zijn weer eens aardig off topic. En dat allemaal vanwege die vermaledijde wielbouten en -moeren.

Afbeelding

Zo, terug on topic!

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 18 feb 2013, 20:59
door Leo
Koosjer spek voor meneer... :P Afbeelding




Ook weer ontopic: Wat moet je nog meer vertellen over een paar moertjes dan? :shock:
Alhoewel ik de snijbrander nog niet heb zien langskomen. Dus toch nog iets nieuws.
Even met een zeer heet vlammetje 1 of 2 platte zijden van een moer heet stoken en dan zo snel mogelijk kracht op de moer zetten. In 95% van de gevallen komt een moer dan (letterlijk) gillend los. Voor die andere 5% gebruik je het zuurstofhendel van de snijbrander...


2 Pagina's naar z'n moer met geouwehoer over een moer. Afbeelding

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 07:08
door Maxer
Daar wordt je nog dikker van dan "echte" spek, welke ik prefereer. Eén bonk suiker meneer! :lol:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 09:02
door nawm
korte samenvatting van het voorafgaande:

Een zeiltje om op te liggen bij de krik onder de auto onder de auto zetten.
De krik op een stevig blok hout.
Dopsleutel, kruissleutel eventueel ondersteunen met een assteun.
Bij het losdraaien goed opletten hoe hard er geduwd moet worden om de boel los te krijgen. Want zo zwaar ongeveer moet het ook weer vast. (mijn wielen zijn er pas af geweest)

Kopervet eraan en de hele zaak, kruislings, weer vast draaien.
Na 100km even kijken of het nog steeds zo is.
Kloddertjes type-ex op de moeren kan laten zien of er wat verschoven is.

Tot zo ver de theorie :-) van Bert.

Gekregen van een chauffeurs-forum :

http://www.michelintransport.com/ple/fr ... tecentrale

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 10:59
door nawm
In de lijst in mijn vorige post: http://www.michelintransport.com/ple/fr ... tecentrale

staat bij de MAN, deze getallen: 10x M 22x1,5 575 +/-25 Nm

Sommige meen ik te begrijpen, maar andere weer niet.
Ook de sleutel/dop-maat kom ik niet tegen.

Of is er geen overeenkomst :oops: met de maat van de draad (M8, M10 enz) en de steeksleutelmaat?

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 11:38
door Leo
10x M 22x1,5 575 +/-25 Nm betekent: 10 stuks M22 met een spoed van 1,5mm.
Aandraaien tussen de 550 en 600Nm.

In normale mensentaal: Het tapeind is 22mm dik en er zit een fijne schroefdraad op (1,5mm van top tot top).
Vastzetten: Op het uiteinde van een pijp van 1 meter lengte duw je met een gewicht van 55 á 60 kg.
De steeksleutelmaat van de wielmoer is vrij van regeltjes, dus die kan variëren.

Als je het spul met net zo veel kracht vast zet als waarmee je 'm los kreeg, dan kon je tijdens de volgende demontage nog wel eens voor verrassingen komen te staan. Zie de verhalen hierboven.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 17:24
door Uil
De beste manier van monteren is uiteraard met een momentsleutel. Zelfs een goedkope momentsleutel is beter dan niets. Helaas heb ik in de 3/4" maat nog geen goedkope momentsleutels gezien (150 euro is een beetje het goedkoopste, tegenover ca. 40 euro voor een 1/2" momentsleutel)

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 18:11
door Leo
Als je halfduims momentsleutel zwaar genoeg is voor de krachten waarmee je werkt, hoef je slechts een verloopstuk naar 3/4 te kopen. Afbeelding
Bijvoorbeeld Stahlwille 5141MP klik .
Of veul goedkoper: Klik

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 20:36
door Uil
Een dop 32 voor 1/2" vierkant is ook niet moeilijk te vinden. De moeilijkheid is volgens mij om een 1/2" momentsleutel te vinden die verder dan 500 Nm gaat.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 22:07
door Leo
Klopt, daar gebruik ik die momentvergroter voor.

Maar afgezien van een paar vrachtwagenwielen, waar heb meer dan 250Nm nodig?

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 22:14
door Wim
Krukas poelie VW LT motortype DW 450nm :mrgreen:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 19 feb 2013, 22:27
door Leo
Very Special Tools for a VW: Afbeelding Afbeelding
Instructions:
If not working properly: Try to turn bolt or nut the other way around.
If still not working properly: Use sledgehammer to destroy f*ckin' VolksWaggel.




Afbeelding

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 20 feb 2013, 15:27
door paulv
Wat dachten jullie hiervan (ook in 1/2"):

http://www.ebay.com/itm/3-4-Dr-Digital- ... 3cca9f2244

Dopje je erop en een èsere stègerpèp van 2m :mrgreen: .

Groeten, Paul

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 20 feb 2013, 23:58
door deutz
Vet aan en op wielmoeren/tapeinden: weinig op doen!! ons chefke in de garaas zij dat als er veel vet op
gekleddert werdt ook de losloop kans groter werdt!!
gr.Jan.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 07:24
door DVIII
chefkes in garazies die bang voor vet zijn, zijn ook bang voor zeep . het is echt een achterhaald praatje om geen vet aan je wielmoeren te smeren. je moet zowiezo geen klodders vet eraan smeren , maar een moer of bout die vast zit gaat echt niet los van vet

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 09:07
door Maxer
Klopt! Vroeger doopte ik altijd de bouten eerst even in een blik met kopervet alvorens te monteren en smeerde ik altijd was van dat spul op naven en draadeinden. Kwam altijd weer los naderhand maar nooit vanzelf.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 09:34
door nawm
"kopervet", staat ook op mijn lijstje. Zometeen ga ik met een vriend een aantal legerdumpzaken af. Kijken wat ze allemaal voor me hebben.

Deze foto's kreeg ik op een chauffeursforum: Is misschien zelf door mij te maken met een lang blok hout?

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 12:17
door Arno Z
1/2", maximaal 210Nm, deze week bij Lidl: Afbeelding (zal dan wel geen top-kwaliteit zijn, en een paar % afwijken, maar toch voor die prijs valt het te proberen).

Afdoende voor o.a. 508/608 die een aanhaalspanning van 180Nm hebben.