Pagina 2 van 9

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 12 feb 2014, 21:23
door Mark V
Wat een hobby hebben we toch......

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 21 feb 2014, 10:04
door Mark V
Flink bezig geweest met de aluminium behuizing van de V-bak van de daf.
De witte Alu oxide laag was een hele poos al een doorn in mijn oog.
Zag er echt niet uit.
Omdat de bak toch uit elkaar moest de zaak maar eens grondig aangepakt.

Het aluminium laten parelstralen, daar kun je zelf niet tegenop werken met de staalborstel.
Zie de foto's voor en na stralen.

Inmiddels is de bak al geprimed en gespoten. Foto's daarvan volgen nog.
Ook de behuizing van de koppeling (gietijzer/staal) heb ik inmiddels van roest ontdaan en mooi zwart gespoten.

Wordt vervolgd.

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 21 feb 2014, 10:10
door Jeroen_Hanomaf
Haast zonde om daar straks mee te gaan baggeren! :)

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 25 feb 2014, 15:03
door Seven of Nine
Hi Mark,
Jouw 4442 ziet er weer bijzonder strak uit. Het begint bij mij ook wel te kriebelen om zo'n project te gaan beginnen. Voor zover ik weet is er nog 1 andere 4442 tot camper omgebouwd (tenminste er staat een foto op expeditievoertuigen.nl, de camperunit is ook wel op een 4440 te zien in andere foto's dus waarschijnlijk is die demontabel).
Vraagje: Moet je bij de aanpassing naar enkel lucht achter nog speciale dingen veranderen? andere velgen of assen of zoiets of is het makkelijk te doen?

groeten,
peter

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 25 feb 2014, 17:22
door Mark V
Hallo Peter....

Voor het omsporen van dubbellucht naar enkel lucht achter moet je andere velgen hebben en andere banden.
De assen hoeven niet aangepast te worden.
Ik weet precies welke velgen en banden, mocht je dat willen weten (en ook waar je die kunt kopen).
Het zal op deze manier ietsje minder lang meegaan (de lagers worden wat zwaarder belast), maar volgens mij gebruiken we de volle 4300kg laadvermogen niet. En dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Hele volksstammen gaan van dubbellucht naar enkellucht (Duitsers met MB, MAN enz enz).
Die DAF assen zijn erg zwaar gedimensioneerd (oude defensie spec's uit de 80-er jaren). Ook op enkel lucht gaan wij die niet verslijten.

Die omgebouwde YA4442 die je op internet foto's ziet staan is volgens mij gestolen en weg uit Nederland (BAH!)

De laadvloer van een YA4440 is identiek aan die van de YA4442.
De laatste is echter een veel modernere wagen.....

Groetjes, Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 25 feb 2014, 17:47
door Mark V
Er worden vorderingen gemaakt met de V-bak.
Intussen ook twee naaldlagers vervangen van het achteruitrijtandwiel.
Met dank aan de lokale DAF dealer, wat een goede service!
Ze zoeken daar precies uit welke onderdelen ik nodig heb voor de verschillende klusjes die ik te doen heb.
Ze hebben er ook plezier in!

Wordt weer vervolgd.

Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 25 feb 2014, 20:29
door Mark V
Weer een stapje verder.
Ik ben tevreden met het resultaat tot nu toe.
Volgende week wordt de bak weer in de DAF getakeld.
Alle pakkingen van de v-bak zijn vernieuwd en nieuwe zijn keerringen geplaatst.
Als alles weer in elkaar staat zijn ook het druklager (was al gedaan vorig jaar) en het toplager vervangen.

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 07 mar 2014, 17:15
door Mark V
Deze week de versnellingsbak weer ingebouwd.
Een heel getakel en gesleutel.
IMAG0155.jpg
IMAG0158.jpg
Deze week erachter gekomen dat de laadvloer niet verlengd moet gaan worden richting de cabine, zoals best wat mensen gedaan hebben.
Dan worden dit soort sleutelacties wel heel lastig.

Schakelen gaat nu boterzacht met twee vingers.....

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 07 mar 2014, 18:24
door jervig
Mooi werk!! En gefeliciteerd met het resultaat.

Groetjes,

Jeroen

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 21 mar 2014, 12:21
door Mark V
Gisteren met de vetspuit rond geweest. Vetnippels die verstopt zaten opengemaakt en de hele wagen conform defensiecontrolelijsten doorgesmeerd.
Alle smeerpunten flink "doorgespoeld" met nieuw vet. Alle oude troep er zo uitgedrukt (en natuurlijk alles weer keurig schoongemaakt).
Nu zijn het chassis en alle aandrijfassen weer fris gesmeerd.

Kleine mogelijke onvolkomenheid geconstateerd in de vooras.
Bij het smeren van de lagers van de vooras gezien en geroken dat het uitgedrukte vet een spoortje transmissieolie bevat.
-> waarschijnlijk een probleempje met de keerring van de aandrijfas (fijn he, een 4x4).
Dat kan zichzelf inmiddels al verholpen hebben (wagen heeft per slot van rekening ook jaren en jaren stilgestaan).
Bij de volgende smeerbeurt eens kijken of het nog steeds zo is. Wel alvast bij DAF een nieuwe keerring besteld.
Indien nodig kan die dan gemonteerd worden. Aardig klusje:
Wiel eraf, remtrommel eraf, remappendage van de vooras af.
Fusee helemaal weghalen en dan de aandrijfas eruit, dan pas kun je bij die keerring.
Dat wordt een heel mooi sleuteldagje, lang leve de takel en de luchtsleutel.

Oh ja, vorige week toch nog maar even een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep erin gesleuteld.

Wordt vervolgd........

Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 28 mar 2014, 12:49
door Mark V
Zo, weer een hoop geregeld.

De keerring voor de vooras is niet meer leverbaar bij DAF.
Gelukkig via internet een alternatief gevonden (een of andere Roemeense site waarop de maten en alternatieve bestelnummers stonden).
Ja hoor, ook in Nederland verkrijgbaar voor 5.75 Euro per keerring.....

Vanmorgen de laatste besprekingen gevoerd mbt de camperbak.
Hij is besteld!

60mm sandwichplaten, dat gaat goedkomen.
De bak wordt af bouwer voorzien van luiken en deur.
Ramen doe ik straks zelf.

Garage is nu 180cm bij 235cm (hoogte 135cm). Dat geeft voldoende ruimte voor de Quad en bovenop lekker slapen in een 180cm breed bed.

Wordt weer vervolgd.....

Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 19 apr 2014, 13:55
door Mark V
De afgelopen periode heel veel kleine uitzoekklusjes gedaan.
Hierdoor visueel nauwelijks vooruitgang geboekt, maar regeltechnisch wel.
Er is heel veel tijd in gaan zitten ;-)

4 verstralers gescoord via Marktplaats. Deze moesten onder de voorruit komen, zodat oneffenheden en kuilen in de weg 's nachts beter zichtbaar zijn als dat ze bovenop het voertuig gemonteerd worden. Bovenop vind ik mooier, maar helaas, het gaat om de functionaliteit.
(dank aan de Dakar mensen in mijn kennissenkring)

Beide originele koplampen van het voertuig ga ik ook opnieuw bedraden.
Er zit nu defensie logica in die mij in de weg zit (visueel) en die extra storingen kan veroorzaken.
Net als ik met zoveel ander bedradingswerk van de achterzijde van het voertuig heb gedaan, ga ik die rigoureus verwijderen en vereenvoudigen.
Functionaliteit blijft gelijk en gewaarborgd.

Bij de DAF dealer originele beschermingsbuis (flexibel) gehaald om de draden onder het voertuig te beschermen.
Zo ziet alles er mooi als een geheel uit straks.

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 19 apr 2014, 14:03
door Mark V
Verder begonnen met het aanpassen van de elektra van het voertuig.
Er komt een extra zekeringen/relaiskast in de cabine.
Zo houd ik mijn toe te voegen apparatuur gescheiden van de originele voertuigbedrading.

Zekeringenkast komt achter de bijrijdersstoel tegen de achterwand van de cabine.
Daarbij komen ook de omvormer van 24 -> 12V voor de radio en communicatieapparatuur en de lader voor de rijaccu's (walstroomaansluiting in de cabine).

Dit alles wordt gevoed door extra getrokken kabelwerk vanaf de accubak.
Hiervoor deze week een aantal waterdichte doorvoeren (wartels) gemaakt in de cabinevloer.

Wat komt oa erbij:
Spiegelverwarming
Stoelverwarming
Extra cabineverlichting
Verstralers
Werklampen onder en rondom het voertuig
24V -> 12V DC/DC omvormer
Extra ventilatoren in de cabine

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 19 apr 2014, 14:11
door Mark V
Ik snuffel al heel lang op internet rond om originele bedieningsschakelaars van mijn legerdaf te vinden.
Tot nu toe zonder resultaat geweest.

Bij toeval kom ik ze een paar weken geleden op het net tegen. Alles blijkt normaal te bestellen te zijn, als je maar weet wat je moet hebben.
Zelfs de icoontjes voor op de schakelaars zijn origineel te bestellen. Zo is alles in het voertuig hetzelfde en mooi een geheel.
Uiteraard alles verlicht van binnenuit de schakelaar (en dan gedimd bij uitgeschakeld en fel verlicht bij ingeschakeld zoals het origineel hoort).

Mijn radio, extra meters en bedieningsschakelaars voor alle extra apparatuur komen tegen het plafond van de cabine, daar is een metalen aflegvak gemonteerd over de gehele breedte van het voertuig. Ook hang ik hieronder het display van de achteruitrijcamera.

Ik laat een soort van dashboard snijden uit een plaat aluminium van 3mm dik waarin alles gemonteerd wordt.

Wordt weer vervolgd

Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 19 apr 2014, 19:58
door GerardM
Goed bezig !

En als er nog een moderator meeleest, dit topic staat nu in Het Leuterveldje, lijkt me wat ondergewaardeerd, past volgens mij beter in Mijn Ideale Camper.

Groet,

Gerard

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 19 apr 2014, 20:35
door Admin
Bedankt voor je opmerkzaamheid, Gerard!
De admin las mee ;-)

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 25 apr 2014, 13:57
door Mark V
Kleine vordering. Een plaat aluminium gesneden.
Hierop de apparatuur geschroefd welke achter de bijrijdersstoel komt te zitten.
Alles op maat, past zo tegen de achterwand (waar eerst een stuk vieze hardboard zat).

Mijn motto tegenwoordig: "Wat we niet kunnen kopen moeten we zelf maken".

Verder een stel waterdichte lasdozen en wartels gescoord.
Deze komen overal waar elektra aangesloten moet worden onder de wagen.

Groetjes, Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 27 apr 2014, 15:00
door Jeroen_Hanomaf
Goed bezig -netjes hoor!

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 17 mei 2014, 20:15
door Mark V
Deze week bezig met elektra van de DAF.
Flink gesnoeid in de kabelbomen van defensie. Weer flink wat bedrading weggehaald in de cabine.
Mijn DAF is een radio wagen geweest (daar kom ik nu achter). Alle bedrading daarvan is niet meer nodig.
Ook in de kast met het hoofdrelais zitten nog een aantal scheidingsrelais met bediening daarvan.
Dat gaat er straks ook allemaal uit. Hoe eenvoudiger hij wordt hoe beter.

Inmiddels e.e.a. in de cabine ingebouwd en heel veel bekabeling getrokken.
Nieuwe extra kabelbomen gemaakt in de cabine en onder het voertuig.
Ik ben nog nooit zo vaak in de wagen geklommen. Komt allemaal goed ooit.

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 26 mei 2014, 19:57
door Jeroen_Hanomaf
Dat ziet er keurig uit! :)

Herkenbaar, dat vele malen in-en-uitklimmen. De opstap bij onze achterdeuren was bruin van de roest, maar het loopvlak is inmiddels al aardig tot blank glimmend metaal afgesleten! :)

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 27 mei 2014, 17:04
door Mark V
Waar haal je een originele DAF zonneklep vandaan voor een wagen die volgende week 25 jaar oud wordt (grrr wat was dat ook alweer met die oldtimer regeling)?
Die haal je van een "boeren" GINAF waarvan de cabine in een boerenloods in een dorpje 8km verderop stond weg te kwijnen!

Ff passen, ja hij past perfect (zie foto's). Kunststof klep helemaal intact en mooi, krasjes in het kunststof wegpolijsten en de metalen steunen opnieuw spuiten.
Blindklinkmoeren volgende week in de cabine plaatsten en het komt goed.

Wordt weer vervolgd!

Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 30 mei 2014, 08:27
door Gerard Exis
Ziet er super uit! Ik volg het met belangstelling. :up:

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 01 jun 2014, 11:51
door Stany
Mark V schreef:Hallo allemaal.....

Hier ben ik dan weer.
achterwiel gespoten.jpg
Ik probeer het bouwverslag van mijn DAF YA4442 viertonner uit 1989 tot camper hier weer te geven.

Nu eerst even uit enthousiasme de resultaten van de afgelopen week plaatsen, daarna komt het voortraject (dat loopt ook al vanaf dec 2012).

Momenteel ben ik bezig met het spuiten van het chassis en de onderkant van de truck.
Een monnikenwerk al zeg ik het zelf.

Eerst zoveel als mogelijk gedemonteerd van de truck, daarna alles schoongemaakt met water, zeep en hogedruk.
Daarna met wasbezine de spuitcoating van defensie eraf welke hier en daar zit.
Daaran alles schuren, ontvetten en vervolgens Brantho Korrux 1+3 erop.

Groetjes;

Mark
Hallo Mark,

kan je me de gegevens van de ventielen die je gebruikt heb bezorgen AUB en eventueel een adres waar je ze gekocht hebt.

Bedankt Stany

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 01 jun 2014, 21:26
door Mark V
Hallo Stany.....

De mijne zaten al op mijn velgen. Als je naar een truck, landbouw en grondverzet bandenboer gaat zullen ze je wel kunnen helpen verwacht ik.
Ventielen zijn volgens mij de standaard truck ventielen.

Groetjes, Mark

Re: Bouwverslag YA4442 tot expeditiecamper

Geplaatst: 01 jun 2014, 22:37
door Minuteman
Wat een prachtwerk ! Erg leuk om te lezen moet ik zeggen.

Ik blijf het volgen.