Pagina 2 van 2
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 24 apr 2014, 14:48
door Johannes
De voeler voor de temperatuurmeter in het dashboard zit in de waterbuis links naast/boven de cilinderkop. Je meet daar een andere temperatuur dan bovenop het thermostaathuis. Door de rijwind en de luchtstroom van de koelvin wordt die voeler van jou die je op het thermostaathuis geplakt hebt behoorlijk afgekoeld. Zoals al gezegd loopt de temperatuur op als de bus (en motor) stilstaat. Er is geen luchtstroom meer en de watercirculatie is gestopt.
De watertemperatuur in de radiator is niet hetzelfde als van het koelwater in de motor.
Ik vraag me af of je de goede thermostaat wel hebt, of dat de ( goede) thermostaat wel correct werkt. De thermostaat heeft twee kleppen. 1 hoofdklep die de hoofdstroom naar de radiateur regelt. 2 Een bypassklep die het retourwater terug naar het blok regelt. In Principe is het zo dat als de hoofdklep helemaal open staat zal de bypassklep helemaal dicht staan.
De hoofdklep heeft een slag van plusminus 8mm en is volledig geopend bij 94 graden. de bypass is dan volledig dicht.
De bypassklep heeft een slag van 6-7,5mm enis volledig geopend bij plusminus 79 graden. De hoofdklep is dan volledig dicht.
Groet Pieter
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 25 apr 2014, 00:08
door Hanomaad
Ik zal hem er nog eens uit halen en in een pannetje water testen.
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 25 apr 2014, 08:57
door Anton
Hoi,
Als je de thermostaat eruit haalt zet er dan meteen een nieuwe in, zo duur zijn ze niet.
Je hebt er dan meteen een op reserve.
Groet Anton
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 25 apr 2014, 17:05
door Hanomaad
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 25 apr 2014, 18:36
door Anton
Hoi,
Als ie tussen de 80 en 90 graden is moet ie ruimschoots voldoen.
Bedenk dat ie rustig wat warmer mag worden als ie echt moet werken.
Een te koude motor geeft een erge inwendige vervuiling, te zien oa aan je olievuldop.
Daarbij komt er veel vocht in de olie zodat de smering beduidend minder word.
Word de motor nu weer lekker warm gestookt dan verdwijnt het vocht uit de olie en het oliepeil zakt.
Dit is echt een punt wat je in de gaten moet houden, is het echt erg, ververs dan een keer extra.
Groet Anton
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 25 apr 2014, 18:47
door Hanomaad
Ik denk dat mijn motor gewoon vies is geworden door lang te koud rijden en dat ie daarom weer zo rookte en stonk. Ik heb nu met wat aceton gereden en hij rookt een heel stuk minder. Ruiken doe je 'm nog wel maar wat minder erg dan eerst.
Verversen heb ik gedaan bij 3000km, toen 10k, en nu weer bij de 20k.
Nu wil ik nog zonder dekje kunnen rijden. Ik ga die themostaat bestellen. Had ik al 2.5 jaar geleden moeten doen.
Wat ik wel heb gemerkt is dat ik olie moet bijvullen nu af en toe. Dat was in het begin niet zo. Denk dat ik toch wat meer slijtage heb gehad door dit hele gebeuren. Zonde van die mooie nieuwe motor..
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 25 apr 2014, 18:53
door Anton
Hoi,
Hou ons op de hoogte.
Succes!
Groet Anton
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 17 mei 2014, 01:06
door Hanomaad
Thermostaat vervangen door eentje van 83 graden. Motor loopt in stationair na een tijdje keurig op naar 85 graden ofzo.
Had ik dit nou maar in november 2011 gedaan toen ik de motor wisselde!
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 17 mei 2014, 07:50
door Anton
Hoi,
Vraag beantwoord, hou je oliepeil in de gaten, beter is verversen!
Groet Anton
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Geplaatst: 17 mei 2014, 09:57
door Hanomaad
Zal er op letten (doe ik zowieso wel). Verversen is een paar weken geleden gedaan... de afgelopen tijd altijd met dekje rondgereden dus motor werd wel warm op zich, maar nu dus zonder dekje.