Pagina 2 van 3
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 22 mar 2014, 19:02
door Knorkneutel
Heb mijn spatbordranden bij Artaparts gekocht lekker goedkoop.... Een tip, wees niet te bang en slijp echt genoeg materiaal weg anders brand je een gat omdat het metaal te dun geworden is. Dus het liefst het hele gedeelte van het nieuwe plaatwerk gebruiken
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 01 apr 2014, 11:26
door Hanomaad
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 01 apr 2014, 20:48
door Knorkneutel
goed bezig !
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 09 apr 2014, 10:37
door Hanomaad
bakboord flank bijna klaar:
Wat ik hier nog moet uitvissen is hoe ik de uitsparing voor de tankdop klep ga maken:
Het stuk wat ik heb gekocht wat hiervoor bedoeld is (Van Wezel 3051.01) heeft dit namelijk niet:
Maar ik had gehoopt van wel:
Ik moet dan een stuk uit slijpen en dan vouwen maken zodat het stevig wordt. Op de onderste rand moet ik het scharnier van de klep bevestigen. De oude klep is nog wel goed dus die kan ik hergebruiken. Wordt nog even puzzelen.
De cabine heb ik toch maar geprobeerd stukje bij beetje te restaureren ipv een heel nieuw stuk erin te lassen, wat ik wel heb (van een 608), maar dan moet ik de Hanomag koplamp kuip gaan nabouwen in het Mercedes scherm. Het leek me ook wel een leuke uitdaging om te zien of ik het met kleine stukjes wat beter kon krijgen. Weinig te verliezen:
Redelijk gelukt, de grootste gaten zijn dicht en het knipperlicht past er weer goed in:
Er zitten nog wel wat stukken epoxy plamuur in het brede stuk boven de koplamp. Ik ga dat komend weekend nog verwijderen en ook staal voor in de plaats lassen.
Het stuk verrotte raamsponning leek mij ook een "mission impossible" om te lassen vanwege het rubber:
Eigenlijk moet de hele raampartij eruit om het dan helemaal rondom te restaureren, maar dat ging me nu teveel tijd kosten. Ik wil de bus over een paar weekeinden klaar hebben voor de weg en ik heb besloten dat niet of later te doen, en dan met een donor stuk wat ik van Gino heb overgenomen. Het raam eruit en erin kan ik bovendien niet in mijn eentje, en ik werk alleen.
Het lassen ging eigenlijk best, als ik maar niet te lang op 1 plek bleef. Het rubber begon wel aardig te roken en te meuren, maar ik ga alles toch weer waterdicht maken met zwarte MS polymeerkit van Simson. Eerst een strookje tussen het rubber en wat er nog over was aan blik geduwd:
http://img839.imageshack.us/img839/277/63m8.jpg
Daar een plaatje tegenaan gelast die de dubbele vouw van de cabine volgt:
Voorzichtig afslijpen:
Nog wat meer afbramen en dan Tantox erop/tussen/achter en kit tussen de naden. Omdat ik de spatborden er ook heb afgehaald kon ik redelijk makkelijk met een lange bokkepoot aan de binnenkant ook Tantox en Brantho Korrux smeren, zodat het hopelijk in mijn tijd niet meer significant verder zal roesten.
Met een beetje geluk krijg ik het grootste deel van de rechterflank gedaan komend weekend. Daar moeten ook alle 4 grote delen vervangen worden. Dan nog wat aan de deuren lassen. Ik verwacht het weekend daarop klaar te zijn met het carrosserie werk.
Het is weer zo'n zelfde soort "waar ben ik aan begonnen" project als ik vorig jaar met mijn dakranden en dak had, maar ook dat liep heel goed af. Het lassen gaat soms heel goed, soms heel slecht, maar "op een ouwe bus moet je het leren". Het geeft in ieder geval een heel goed gevoel als er weer een nieuw stuk plaatwerk op zit, in plaats van de krokante ellende die ik in 2011 kocht. Ik denk dat ie zelfs zowaar weer verkoopbaar aan het worden is.
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 09 apr 2014, 13:42
door Jeroen_Hanomaf
Goed bezig!
Is die Tantox dat donkerrode spul wat je op de foto's ziet van de achterkant, voor je de spatbordplaat erop gezet hebt? Of zit dat er nog onder?
Succes in elk geval! :)
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 09 apr 2014, 14:00
door Hanomaad
Tantox is dat blauwige spul wat je op het lappendekentje op de cabine hoek ziet zitten. Het is heel dun spul en schuimt soms een beetje als je het er goed op kwast, en het glijdt overal makkelijk tussen. Hoe blauwer het wordt hoe meer het staat te reageren met corrosie. Ik doe dit als eerste laag op staal wat nog wat roest of oneffenheden heeft die ik niet brandschoon kan krijgen. Het is een roestomzetter en grondverf in 1.
http://www.rolithshop.nl/index.php?page ... Itemid=137
Op echt blank staal zoals de nieuwe panelen doet Tantox weinig. Ik smeerde de verse panelen voorheen in met ijzermenie (dat is het rode spul), maar nu ik de Brantho Korrux 3in1 binnen heb doe ik het daarmee (het zwarte spul). Ook dat is een roestomzetter en grondverf in 1, maar het is een stuk dikker en taaier en blijft ook elastisch (zo zeggen ze tenminste). Ik heb dit spulletje in deze test gevonden:
http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... art_20.htm
Komt uit Duitsland en is daar populair bij behandelen van groot materieel:
http://www.hollandcoating.nl/images/prb ... in1%20.pdf
Ik smeer de nieuwe panelen eerst in met de kwast en ik laat een randje blank voor het lassen. Na het lassen smeer ik wel Tantox tussen de naden voordat ik die dicht kit met Simson ISR 70-02 MS polymeerkit en daarna Brantho Korrux erop als deklaag. Op Tantox hecht alles prima, zeker als het oneffen of ietwat roestig materiaal is. Ik ben nog steeds met mijn eerste litertje bezig, nog niet eens op de helft nu. Vorig jaar mijn dakgoot avontuur er ook mee gedaan. Tantox was een goede tip van Leo.
Ik ga als alles erop zit nog een keer aan de achterzijde een ronde Brantho Korrux erop gooien met een verfspuit op de compressor. Dan zit alles echt potdicht. De buitenkant ga ik ook spuiten. En daarna een goedkope buitenverf er over van Histor. Als de onderlaag maar goed is.
Ik ga er geen Tectyl op smeren. Ik haat hoe dat uitdroogt en dan gaat scheuren, en er blijft zo veel rotzooi aan hangen. Vind ik meer iets voor onderop een personenwagen waar steenslag een grotere bedreiging is.
Dat Brantho spul is erg fijn werken. Het is iets dikker dan gewone verf, een beetje drop-achtige substantie. Ik ga mijn sub-frame en chassis er ook mee insmeren. Je kunt het in verschillende RAL kleuren krijgen. Sommige kleuren zijn duurder, zwart en rood zijn het goedkoopste zo ver als ik heb kunnen ontdekken. In Duitsland is het stukken goedkoper.
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 09 apr 2014, 14:46
door Jeroen_Hanomaf
Thx voor je uitvoerige antwoord -heb op onze LT ook nog wat plekjes her en der. Niks heel ergs, maar je kunt er maar beter op tijd bij zijn.
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 09 apr 2014, 16:41
door Hanomaad
Bedankt voor je compliment, en inderdaad, voorkomen beter dan genezen. Helaas is de tele-roesttijd-machine nog niet uitgevonden. Als het spul goed presteert, gaat mijn volgende bus van achter het plaatwerk en in de kokers gespoten worden met Brantho Korrux.
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 14 apr 2014, 09:40
door Hanomaad
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 14 apr 2014, 15:43
door paulv
Ziet er keurig uit.
Die lassen zou ik ook niet plamuren, ziet er keurig uit met een likje verf
Groeten, Paul
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 14 apr 2014, 19:16
door geraldo
Ziet er goed uit, en je gaat echt als een speer
Met wat voor lasapparaat ben je aan het lassen.?
Ik heb op het voorjaarsweekend wat plaatwerk gekocht voor ook wat kleine lasklusje's, maar ik moet nog wel een lasapparaat en een laskap kopen, dus wat voor gereedschap gebruik jij.?
Greetings
Gerard
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 14 apr 2014, 21:19
door Hanomaad
Dank! Ik wil 1 mei op een festival staan dus die speer moet wel even blijven gaan nu. Ik ga deze week weekend vier in van dit full time restauratieproject. En daarna moet ik m'n remmen nog reviseren en ik wil zó graag mijn motor wat schoner krijgen. Of het allemaal gaat lukken wordt weer net zo spannend als vorig jaar, toen had ik mijn grote dak en dakgoot project wat ook af moest voor het volgende festival. De weergoden hebben zich de afgelopen weekenden heel goed gedragen, dat heeft enorm geholpen.
Ik heb van Gino's vader een nog niet zo veel gebruikte Fimer WM195 mogen kopen. Prima apparaat al heb ik geen referentiemateriaal want het is mijn eerste. Ik denk wel dat het overkill is voor plaatwerk met de max 175A. Ik zit meestal op de eerste stroom-stand, en nooit meer dan de tweede (er zijn 4 standen). Als ik een nieuwe zou kopen dan zou ik gaan voor eentje met volledig variable stroominstelling, maar dan zit je wel weer in een wat duurder segment.
De lashelm is een automatische, van het merk Multi Vision:
http://www.heelgoedgereedschap.nl/autom ... ion-carbon
Weinig op aan te merken behalve dat ie ook op ander kunstlicht reageert dus als je aan het lassen bent met weinig daglicht en je hebt ander licht erbij, dan wil hij nog weleens op donker slaan als dat nog niet nodig is. Maar dat is gelukkig te verhelpen door de gevoeligheid te veranderen, die is instelbaar. Zit ook een reserve glaasje bij, en de cassette met het automatische venster is te vervangen.
Ik was eerst met het allergoedkoopste 0.6mm draad begonnen maar dat is geen doen. Breekt om de haverklap net voordat het de slang in gaat als je die ook maar een beetje buigt (dan krijgt ie teveel weerstand). Was ook een beetje idioot goedkoop voor €15.66. Helaas weggegooid geld. Ik gebruik nu 0.8mm via Rustbuster.nl à €25 en dat is nog maar 1 keer mis gegaan maar dat was waarschijnlijk een foute afstelling van de draadspanning. Ik zou voor 0.8mm gaan bij het proplassen, wat ik vooral doe. En dan kun je ook nog af en toe wat dikkere balkjes aan elkaar zetten of verstevigen.
En verder: veel Youtube! :)
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 22 apr 2014, 23:59
door Hanomaad
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 23 apr 2014, 09:22
door Hanomaad
Het grote karwei zit er bijna op. Resultaat rechter flank:
In de Brantho Korrux:

Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 23 apr 2014, 09:24
door Anton
Hoi,
Ziet er goed uit!
Groet Anton
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 23 apr 2014, 15:54
door paulv
Mooi zo!
Groeten, Paul
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 23 apr 2014, 20:06
door Yoni
grondig aangepakt voor iemand die een tijdje terug nog twijfelde over lassen ziet het er goed uit!
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 23 apr 2014, 20:24
door Jeroen_Hanomaf
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 23 apr 2014, 22:28
door Hanomaad
Dankjulliewel!
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 24 apr 2014, 21:35
door GerardH
Super gedaan!

Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 24 apr 2014, 21:50
door Hanomaad
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 25 apr 2014, 00:52
door huuwan
Mijn pet af voor je!
Je zult wel meer verknocht geraken aan jouw bus.
Groeten, Huub
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 26 apr 2014, 23:38
door Arno Z
Goed bezig!
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 11 mei 2014, 14:53
door MB206VAN
Jemig wat een ellende zeg! Mijn vorige bus was ook een Hanomag (MB206D) en die was er ook min of meer zo aan toe. Ik heb hem maar weg gedaan en heb een 207D gekocht

Maar zoals je weet is blijkt dat nu ook een roestbak te zijn, maar dat geeft niet. Daar wordt aan gewerkt.
Als ik jou was zou ik zorgen dat ik zoveel mogelijk overzet delen kreeg. Er zitten aardig wat bollingen en rondingen aan die bus van je, dat kan je zelf haast niet in model krijgen. Als je gaat plakken en lijmen en kitten dan roest het aan de achterkant gewoon lekker verder en na misschien een paar jaar ben je nog verder van huis. Ik zou het nu meteen goed aanpakken en gewoon plaatwerk vervangen. Zorg dat je goed gereedschap hebt en wat mensen om je heen hebt die je af en toe iets voor willen doen.
Succes in ieder geval!
Re: paar roestplekjes aanpakken
Geplaatst: 12 mei 2014, 00:40
door Hanomaad
Hoi MB206VAN,
die oude 206 ken ik, en die hebben inderdaad ook van die mooie ronde vormen.
Wat betreft mijn project, het inmiddels al een stuk minder ellende. Ik ben nu na 6 weekenden klaar met al het grote laswerk en vandaag ging de eerste lak erop. Wijzonol industrielak zijdeglans. Binnenkort foto's van het resultaat.
Verder heb ik het idee dat je deze draad niet zo goed hebt gelezen, want je kunt daarin lezen dat ik alle grote stukken met Van Wezel oversize plaat heb gedaan (alle 4 panelen aan beide zijden plus de voorste 4 spatborden), en ook alles heb gelast en alleen als afwerking van de lasnaden met polymeerkit heb gewerkt. Dit laatste om ze goed af te sluiten. Plamuur is voor de mooi, verbergt nieuwe roest en zit alleen maar in de weg bij eventuele latere reparaties, dus die troep laat ik achterwege. De cabine heb ik wel met losse stukjes staal gelast, en dat was een behoorlijk kunst project, maar ik heb er van genoten en een hoop van geleerd.
Al met al zou ik die lastige ronde vormen nooit willen inwisselen voor een rechthoekig jaren 80 ontwerp ;)
En tja, je kunt ook als je nieuwe stukken aan je auto hebt gelast helaas nooit overal bij om de roest voor altijd een halt toe te roepen. Daarvoor zijn er teveel verborgen plekjes zoals de binnenkant van kokers, de bovenkant van het sub-chassis (dan zou je vloer eruit moeten), de onderkant van het dak (dan zou het interieur eruit moeten) en ga zo maar door. Het blijft een gevecht wat uiteindelijk verloren zal worden tenzij je je hele bus tot op het bot kaal maakt en met een heel goed spulletje insmeert. Maar ik denk dat ik er zo wel weer 5-10 jaar bij heb getoverd. Tegen die tijd heb ik vast een andere bus, maar dan heb ik in ieder geval geen gatenkaas verkocht zoals de vorige eigenaar dat wel aan mij deed :)
Kleine foto update. Zoals gezegd is de bus vandaag in de lak gezet, maar daarvan volgende keer foto's, als het een beetje fatsoenlijk weer is. Wel een paar foto's van wat ik nou weer voor moois tegenkwam in de categorie "ik haat plamuur":
Zo'n grille bestaat uit 2 lagen plaat, voor en achter. De voorste plaat onder was gaan roesten en iemand heeft het nodig gevonden om daar een flinke klodder plamuur op/in te smeren. Uiteraard is dat alleen nog maar harder gaan roesten. Ik heb de voorste rand er maar helemaal afgeslepen en ga daar een nieuwe strook in lassen. De rest van de grille is nog prima.
Hetzelfde verhaal met de bumper:
Viel gelukkig mee qua roest schade, het was hier vooral gedaan om wat putten en deukjes weg te werken. Dat een bumper niet helemaal strak is interesseert me echt geen reet. Als hij maar 100% staal is, in geval van een stalen bumper. Lamellenschijf erover gerost:
Ik zou er bijna blanke lak overheen smeren, zo mooi! Helaas is de achterkant van zo'n geval een heel stuk lastiger kaal te krijgen. Als iemand daar tips voor heeft (behalve een dag of twee erop los met de staalborstel) hoor ik het graag.