Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb met je mee gewaagd Jan. En zoals je zegt, vele oldtimers maken de spoeling dun. :up:

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

Niet alleen wil ik dat de regeling niet door gaat maar vind het ook heel leuk om even de staat recht te zetten als ze dingen doen die nergens op slaan, ook ff gemachtigd hoor!! :lol:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

Ik doe ook mee en heb ook net het machtigings formpje ingevuld op http://www.vrijstellingoldtimer.nl/

Het is op z'n minst een gokje waard. En het zal wellicht nog een leuk verhaal opleveren mocht het niets worden. Het is zeker niet helemaal kansloos.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door fuzzyduck »

Heb me ook aangemeld.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Thekapitein »

Weet iemand misschien hoe het nu zit met mijn Mercedes 711 Camper? Bj 08-1986

Op het kenteken staat bedrijfswagen met kampeerinrichting. Maar wel groot rijbewijs.
Val ik nu in de overgangsregeling? Vanwege zijn leeftijd? Er staat niets apart vermeld over campers.


Dit staat er op de site van de belastingdienst:

Wat is de overheid van plan met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers?


De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.

Oldtimers ouder dan 40 jaar altijd vrijstelling

Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling van mrb voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. De vrijstelling geldt voor:
benzine-, diesel- en lpg-oldtimers;
motorfietsen;
bussen;
vrachtauto’s;
kampeerauto’s.

Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud

Voor oldtimers die tussen 26 en 40 jaar oud zijn, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:
personen- en bestelauto’s die alleen op benzine rijden;
motorfietsen;
bussen;
vrachtauto’s.

Het maakt hier niet uit op welke brandstof de motorfiets, bus of vrachtauto rijdt.

Tarief mrb

Voor deze oldtimers betaalt u het kwarttarief met een maximum van € 120 per jaar (€ 30 per kwartaal). Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.

Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg

Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen die op benzine rijden. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling.

Doel aanpassen vrijstelling mrb

Het aantal oldtimers is toegenomen. Dat betekent dat de vrijstelling van de mrb steeds meer kost. Daarnaast blijkt dat veel eigenaren hun oldtimer ook gebruiken voor het dagelijkse verkeer. Oldtimers zijn vervuilender dan nieuwe auto’s. Het kabinet wil hier wat aan doen. Met de wetswijziging wil het kabinet bereiken dat eigenaren die veel rijden met hun oldtimer, ook mrb betalen. Daarom zal voor oldtimers die op diesel of lpg rijden mrb moeten worden betaald.


Andere vragen en antwoorden
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Omdat de inrichting Kampeerauto is, ga je (zoals eerder wellicht) het kwarttarief betalen. Hoeveel dat precies is, kun je uitrekenen met de rekenhulp:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Thekapitein »

Ook al is de leeftijd 27 jaar?


Lees net wel in een ander topic dat campers geen overgangsregeling hebben. Zij betalen al een kwart tarief. Staat alleen niets daarover vermeld.

Dus??
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Dus, maandag even de Belastingdienst bellen stel ik voor en schrijf hier even het antwoord neer. Ik had dat andere stuk ook al gelezen en het is verwarrend inderdaad.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Houtstoker »

Gewoon het stroomschema van de belastingdienst volgen. Hier nog maar een keer

Afbeelding

De 711 valt dus in de overgangsregeling, een teruggekeurde (B rijbewijs) 508 niet
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Admin »

De 711 valt dus in de overgangsregeling, een teruggekeurde (B rijbewijs) 508 niet

Ik vrees dat, als zo vaak, de wens de vader is van de gedachte.

Er spelen twee dingen:
- volgens de RDW is de 711 een bedrijfswagen (toevallig met kampeerinrichting). De RDW is o.a. belast met de veiligheid op de weg.
- volgens de Belastingdienst is de 711 een kampeervoertuig (toevallig op basis van een bedrijfswagen). Zeker als er ooit een kwarttarief voor is aangevraagd. De Belastingdienst is belast met geld ophalen.

En voor een 508 hangt het af van wat er op het kentekenbewijs staat, welke MTM en komt het woord "kampeer" erop voor?.

Kennelijk hanteert de Belastingdienst de naam "bestelauto" onder de 3.5 t en "vrachtauto" vanaf 3.5 t. Ik heb trouwens op een kentekenbewijs (RDW) nog nooit "bestelauto" zien staan.
En in de WAG is sprake van een "voertuig ingericht voor het vervoer van goederen" vanaf 500 kg goederen, zodra je de grens over gaat ;-)

Babylon alom! Maar neem maar aan dat de Belastingdienst het voor het rijk meest gunstige scenario weet te vinden...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Gino »

Het blijft gewoon een kampeerauto. In het hele schema zie ik de term bedrijfswagen ook helemaal niet terug komen. Je doet de aanname dat een bedrijfswagen boven de 3500 kg altijd een vrachtwagen is. Volgens mij gaat het gewoon om de inrichting en dat is gewoon een kampeerauto.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door DVIII »

het is ook helemaal niet makkelijk of helder, elk voertuig boven de 3500 kg keur je ook als vrachtwagen , of het nu inrichting kampeer is of stukgoed , dat maakt allemaal niets uit dus een recreatievoertuig van boven de 3500 kg is altijd een vrachtwaggel . maar ik "LEES" nergens dat voertuigen boven de 3500 kg die ouder zijn dan 25 jaar enige vrijstelling of in wat voor regeling ook valllen behalve als er een benzine motor in zit , in het schema kom je wel goed uit , in de tekst niet rara ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Houtstoker »

toch is het schema gelinkt vanaf de belastingdienst. Je zo er vanuit moeten kunnen gaan dat die hun werk goed doen.

Gino, als je C rijbewijs nodig hebt om te rijden dan mag je ervan uitgaan dat je een vrachtwagen rijdt, dus in het stroomschema past. Heb je D rijbewijs voor dat voertuig nodig, dan val je ook in het stroomschema. Hoeveel smaken meer zijn er? Ik heb domweg pech. Mijn 508 is op kenteken 3490 kg gwv, en ik heb geen C of D. Voor mij kost het dus veel geld, of schorsen, of ombouwen naar 25km/h (constructie snelheid aanpassen)
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Gino »

Voor een personenauto zwaarder dan 3500kg heb je ook een c-rijbewijs nodig. Dat maakt het nog geen vrachtauto.

Waar ga ik dan volgens jou onder vallen? Mijn 608 staat als personenauto op kenteken met als inrichting kampeerauto. Het lediggewicht is 5200kg en ik heb dus ook een C-rijbewijs nodig. De ene keer zeg je dat het gaat om wat op kenteken staat (bedrijfsauto of personenauto). Nu zeg je dat het om het gewicht en het C-rijbewijs gaat.

Het begint een beetje op de wel of geen tachograaf, hoe hard mag ik met mijn camper rijden, hoe zit het met tol, moet ik me aan rij- en rusttijden houden, discussie te lijken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Ik denk dat Gino gelijk heeft. Je moet het schema letterlijk nemen. Een vrachtwagen is bedoeld voor het vervoer van goederen en met een autobus verplaats je minimaal 20 man die allemaal een zitplaats hebben.
Als je een 711 vrachtwagen ombouwt tot kampeerwagen past er misschien nog wel 6.500 kg bietenpulp in maar daar is de wagen niet meer voor bedoeld, het is geen vrachtwagen meer.

Onze O309 met een totale massa van 4.800 kg kun je moeilijk nog een autobus noemen, ik heb alle stoelen eruit gesloopt en er een kampeerwageninrichting in gezet. Moest ik vroeger rijbewijs D hebben om al die mensen te verplaatsen, nu is C nodig: Van A naar B met C.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hugo »

Daar staat hij dan, wb=148 euro/mnd, geschorst dus,, snik.
Gr Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Leo »

En omdat je toch al aan het snikken bent: Economische waarde: €0,00.
Zelfs als je hem naar de sloper brengt moet je eerst eigenhandig de inrichting er uit slopen om er nog iets voor te krijgen.

Deze nieuwe regeling wordt één van de velen die geld gaat kósten ipv opbrengen.
Dat is niet eens een schrale troost, want je kunt er donder op zeggen dat die €160 miljoen toch ergens vandaan gesleept gaat worden.
Persoonlijk voorzie ik binnenkort een verhoging van de algehele mrb om het "onverwachte" gat te dichten. Kan gewoon niet missen.
Zijn ze toch lekker opgeschoten...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door paulv »

Volgens mij krijg ik hem wel op Frans kenteken, wegenbelating vrij. Je mag er dan niet vaak meer in Nederland mee rijden, maar nu ook niet. Stuur maar een PB als je dat wat lijkt.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 24 dec 2013, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

Weet iemand of diesel vrachtwagens nu in de overgangs regeling komen of niet?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Admin »

Vinz schreef:Weet iemand of diesel vrachtwagens nu in de overgangs regeling komen of niet?
Zo moeilijk is die flowchart toch niet te lezen? Bij vrachtwagens ('74 t/m '87) doet de brandstof er niet toe.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

Ik dacht ook van niet, maar je hoort andere mensen zeggen dat het er niet invalt.. dus even hier checken voor dat ik ga bellen.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Anton »

Hoi,

Laatste mogelijkheid:



Op 14-12-2013 heeft u de petitie 'Oldtimerbelasting niet omhoog naar 40 jaar' ondertekend als 'A v Zon' uit 'Hengelo o'. U heeft aangegeven op de hoogte te willen blijven van de voortgang van het initiatief met maximaal drie mails. Namens de petitionaris stuurt Petities.nl u het 1e voortgangsbericht. Stuur uw reactie op het onderstaande niet naar petities.nl, maar naar de petitionaris op chris.en.brigitte@gmail.com.

Beste ondertekenaar van de Oldtimer-petitie.

Lees deze hele mail door alstublieft. Het is belangrijk voor de toekomst van ons land. Bij voorbaat hartelijk dank.

Ik dank u

Allereerst wil ik u uiteraard van harte bedanken voor het vertrouwen dat u in mij hebt gehad door de petitie te ondertekenen. Ik ben inderdaad namens u en ongeveer 18.000 andere ondertekenaars naar de Eerste Kamer gegaan en heb, samen met Wouter van Embden van de Stichting Autobelangen, alles ingezet om ons doel te bereiken.

We liepen tegen een muur op helaas

Helaas hebben we de wet niet kunnen tegenhouden. Dit omdat de wet deel uitmaakte van het grote Regeringsakkoord 2014. Het was de regering het niet waard om het hele akkoord te laten struikelen over de oldtimer MRB-wet.

Wat nu: Wouter van Embden vraagt uw hulp

Doch willen wij het er niet bij laten zitten. Wouter van Embden gaat voor de oldtimerbezitters een rechtzaak aanspannen tegen de staat. Hiervoor vraagt Wouter donaties aan allen. Dit is namelijk een zeer kostbare zaak. Mocht u willen doneren dan kunt u dit doen via zijn website: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/

Wat nu: Ook ik ga mij inzetten voor u

Daarnaast ga ikzelf ook een level omhoog na deze afwijzing van de politiek. Ik heb zoveel schrijnende verhalen gehoord en zoveel onvrede onder het volk waargenomen wat de politiek betreft dat ik een nieuwe petitie ben gestart met als doel, een volledige herziening van de huidige politiek. Met deze petitie ga ik t.z.t. naar onze koning toe. Aangezien deze volgens de wet boven onze regering staat lijkt mij dit de enige juiste weg om te gaan.

U mag meedenken en meedoen

Mensen uit het volk die ervaring, kennis, mogelijkheden, politieke ervaring, en tips hebben mail mij gerust aan. Mocht u actief een rol willen hebben in dit proces, mail mij dan ook. Ik wil dit goed en groot aanpakken en alle hulp is welkom. Ik weet namelijk dat er heel veel kennis en wijsheid in het volk ligt waar de politiek geen beroep op doet. Ik wil dat bij deze wel doen. U heeft inspraak als u dit wilt.

Onderteken de petitie:

http://stopdezepolitiek.petities.nl/

Deel de petitie met iedereen

En deel hem met al uw vrienden, kennissen en familieleden. En uiteraard ook op facebook, twitter, uw website, de media, en waar u maar wilt en kunt. Hoe meer u de link verspreid, des te sterker staan wij straks! En u bent mijn kracht hierin. En ik dank u hartelijk voor het lezen en uw aandacht. En ik dank de website petities.nl voor de plek om dit mogelijk te maken.

Hele goede feestdagen toegewenst en 2014 gaan we met zijn allen vormen!

Met vriendelijke groeten, Brigitte Schrijvers (petitionaris)

ONDERTEKENING ONZICHTBAAR MAKEN?

Bij het ondertekenen heeft u gekozen voor een zichtbare ondertekening. Uw naam, woonplaats en functie zijn nu zichtbaar en vindbaar onder deze petitie op petities.nl. Wanneer u nu via een zoekmachine (zoals Google) zoekt naar uw naam ziet u deze pagina in sommige gevallen als resultaat. Uw ondertekening onzichtbaar maken kan via:
http://petities.nl/ondertekening/37bed3 ... 9ac71bc0ef

Vanaf het moment dat u gekozen heeft voor een onzichtbare ondertekening kan het nog enige weken duren voor deze ondertekening niet meer vindbaar is via zoekmachines.

STEUN PETITIES.NL

Met uw gift (geld of tijd) wordt de website beter. Zie http://petities.nl/doneren voor details.

STOPZETTEN E-MAILS

U heeft bij het ondertekenen aangegeven maximaal drie e-mails te willen ontvangen. Als u van gedachten bent veranderd en de resterende e-mails niet wilt ontvangen dan kunt u dat aangeven op:
http://petities.nl/ondertekening/37bed3 ... 9ac71bc0ef

We verzekeren u dat uw persoonlijke gegevens goed beschermd zijn door de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Dat wil zeggen dat uw gegevens nergens voor gebruikt worden behalve voor het doel waarvoor u ze heeft opgegeven.



Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/2082 ... de-benzine

Ik krijg net 'n e-mail van Dubbellucht binnen met daarin MRB informatie. Ik lees daarin:

"Schorsen [...] ook mag je met een geschorste auto niet in het buitenland rijden".

Ik lees ook dat stallen in het buitenland niet toegestaan is. Ik vind dit een beetje vreemd. Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Wim »

Ik zie allerlei fantastische :crazy: bedragen over en weer vliegen op dit en andere fora .
Toch een beetje nieuwsgierig geworden , dus ff rekenen met de reken hulp van onze "vrienden" bij de belastingdienst .

Provincie NH , voertuigsoort : kampeerauto . Brandstofsoort : diesel , Gewicht : 2158kg .
620 euri p/j 155 per kwartaal .
Als ik ff doorreken kom ik op zo'n 40 euri per maand , niet leuk maar geen reden om het geval op te doeken .

Als ik deze uitkomst vergelijk met wat ik op een andere site voor een bedragen tegen kom ??
Ik vermoed dat er een hoop collega's op een dwaalspoor worden gezet door de ambtelijke taal van de belastingdienst .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Houtstoker »

Fijn dat je dit uitrekend voor een camper Wim. Mijn bus kan niet omgebouwd worden naar camper, én is zwaarder als jouw bus, dus ook duurder. Komt in de buurt van € 2300 per jaar. Dan zijn er nog mensen met een auto op LPG. Kun je dat ook nog nakijken?
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten