Pagina 3 van 3

teruggave BPM

Geplaatst: 03 mar 2007, 22:26
door rbm wielens
Ik heb vandaag een schrijven gekregen van de Douane noord waarbij mij o.a.het volgende is meegedeeld.
Om een bevestiging te kunnen verkrijgen dat de onderhavige auto afkomstig is van de dienst domeinen verzoek ik u om mij een afschrift van het formulier domeinen 51 te willen doen toekomen om aan te kunnen tone dat de onderhavige auto afkomstig is van de dienst domeinen en dat deze auto buiten de BPM- heffing kan worden gelaten.

Mocht u dit formulier niet kunnen overleggen dan verzoek ik u om andere bewijsstukken te overleggen waaruit kan blijken dat de auto valt onder de genoemde regeling.
Ik geef u daartoe 2 weken na dagtekening van deze brief de gelegenheid.
Aldus de Douane.

Nu is het probleem dat de bus van 1986 is en daar bijna geen gegevens meer van zijn.
Ik neem aan dat ik het Dom.51 formulier normaal gesproken bij de Domeinen zijn te verkrijgen of worden deze bij verkoop gelijk meegegeven?
Wie weet dit?
Ik ben n.l. bang dat die gegevens bij de Domijnen niet meer beschikbaar zijn.
Ook bij de RWD is er na 9 jaar geen gegevens meer aanwezig.
Dus hoe kan ik nu aantonen dat deze bus onder de genoemde regeling valt.
Wie kan mij een goede tip geven.

Bij voorbaad dank
Rudie Wielens

Geplaatst: 04 mar 2007, 12:58
door Arnold Smeets
Rudi,

Gewoon Domeinen proberen, wat heeft DCNL in haar gegevens kunnen vinden?'

Begin met uitstel te vragen aan de douane! Motivatie: je bent bezig de gevraagde gegevens bij elkaar te halen maar hebt daarbij de dienst Domeinen nodig.

Groet,

Arnold

Geplaatst: 04 mar 2007, 16:44
door Dennis en Nancy
De belastingdienst kan VEEL informatie zien omtrent oude eigenaren en de financiele handel en wandel van een auto!

Maar ja,..... wie ga je daar bellen?

Betaalde BPM terug

Geplaatst: 19 mar 2007, 09:20
door rbm wielens
Hallo Dubbelluchters
Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik de betaalde BPM terug krijg d.w.z. mijn bezwaar is toegewezen.
Ik heb n.l. voor 5.95 euro van de RWD de gegevens gekregen van de eigenaar 9 jaar geleden.
En dat bleek de politie Rotterdag-Rijnmond te zijn.
En hiermede heb ik dus aan kunnen tonen dat de Ex ME bus meer dan 3 jaar bij de Politie in dienst is geweest.
En zodoende heb ik recht op teruggave.
Ik dank alle Dubbelluchters voor de reactie's die ik heb ontvangen.
Groeten Rudie Wielens

BPM Ambu

Geplaatst: 30 sep 2007, 16:17
door Yildiz
Hallo allemaal,

Ik ben mijn ex-ambu uit duitsland aan het ombouwen en zit nu ook met de BPM vraag. na het lezen van de berichten op dit forum had het duidelijk kunnen zijn voor mij dat bpm dus niet betaald hoeft te worden, maar ik zie alleen maar berichten over ex ambu's die van de domeinen komen.

Ik heb mijn bus bij Van Dam gekocht in Rhenen (http://www.dvandam.nl) en dus niet bij domeinen en vraag me nu dus af of ik dan pech heb wat betreft het Dom formulier.

Weet iemand hier iets over? Daar weten ze er niets van.

Mocht ik toch bpm moeten betalen, hoe kom ik dan achter de netto catalogusprijs? De bus is van 1986. Iemand zei mij dat ik de douane moest bellen maar die konden het hele type niet eens vinden en konden me het dus niet zeggen...

Alvast hartstikke bedankt!
groetjes van Yildiz

Geplaatst: 30 sep 2007, 18:37
door Dennis en Nancy
Volgens mij is elke ambulance BPM vrij.

Net als een duits brandweervoertuig.

Dennis

Geplaatst: 30 sep 2007, 19:28
door jooph
Niet te optimistisch!!

Het gaat er volgens mij om of er ooit BPM is betaald.

Dat is bij NL leger-ambulances wel gebeurd.
Maar kan me voorstellen dat bij Duitse exemplaren nooit Nederlandse BPM is betaald.


Joop

bpm

Geplaatst: 30 sep 2007, 19:33
door rbm wielens
Hallo
Ik weet niet of het verhaal klopt dat je voor een auto uit Duidsland geen BPM hoeft te betalen en als dat wel zo is zal de Douane een bewijs willen zien of hij daar inderdaad als ambulance in dienst is geweest.
Ze geloven niemand om zijn blauwe ogen.
Dus wil je onder betaling BPM uitkomen zorg dan eerst voor een bewijs waar hij is gebruikt.
Voor vragen over de catologus waarde kun je contact opnemen met DaimlerCrrysler Customer Assistance Center NV
Gaetano Martinolaan 10 NL-6229 GS Maastricht
Service nr 0080017777777
Vermoedelijk zal de waarde ongeveer 45.000 gulden zijn.

Groeten Rudie

ex-ambu

Geplaatst: 30 sep 2007, 19:34
door Yildiz
Toen ik m kocht bleek ik m nog zelf te moeten 'importeren', op papier dus, want hij stond nog als duitser geregistreerd.
toen heb ik geen bpm moeten betalen omdat het een bedrijfswagen is en ook grijs kenteken kreeg.

Misschien heb je gelijk en moet ik het dus alsnog gaan betalen....
Damn

Weet je toevallig ook iets over het achterhalen van de netto catalogusprijs?
zoals ik al aangaf kunnen ze het me bij de douane niet vertellen..
en het is opzich wel fijn om te weten alvast, dan kan ik me gaan voorbereiden op de klap die komen gaat bij het omkeuren...

thanx

ex-ambu

Geplaatst: 30 sep 2007, 19:40
door Yildiz
Rudi bedankt voor je catalogusprijs-tip.
Ik ga morgen meteen bellen!
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb..... nouja, goed :idea:

Geplaatst: 30 sep 2007, 20:32
door jooph
Hallo Yildiz,

Ik weet dat de NL ambulances wel eens werden aangeslagen voor 800 tot 1200 euro BPM.(wisselde nog wel eens bij welk kantoor je was! :evil: )

Dan weet je een beetje waar je op kan rekenen.

groeten,

Joop

P.S.:
Klikte even op WWW uit je profiel en rechts staat zo'n muziekje wat je aan kan klikken.
"The Moment" genoemd, weet je wie dat zingt?

ex-ambu

Geplaatst: 30 sep 2007, 22:23
door Yildiz
hoi joop, dat zing ik. zijn allevier mijn liedjes.
Bedankt voor je reactie, dan ga ik maar rekening houden met zo'n bedrag... :cry:

groetjes!

Geplaatst: 30 sep 2007, 23:02
door jooph
Hoi Yildiz,

Had niet in de gaten dat het jouw pagina was!

Pakkend liedje "the moment"!! Mooie sfeer!

Succes met de BPM en je carriere!!

groeten

Joop

Geplaatst: 30 sep 2007, 23:04
door Yildiz
Dankje Joop!

ex-ambu

Geplaatst: 01 okt 2007, 15:09
door Yildiz
voor degenen die ook een duitser hebben die nog omgekeurd moet worden naar camper (of is iedereen slimmer geweest door een nederlander te kopen?):

-zucht-... even slikken hoor... :cry:

Voor duitsers GEEN ontheffing, hoe dan ook, wat dan ook, valt niet over te praten want er is nooit bpm voor betaald (eigenlijk dus heel logisch).
Voor nederlandse ex-ambulances volgens de douane telefoon ALTIJD ontheffing, ik heb het zelf gehoord. Het landelijke nummer bellen dus en naam opschrijven.

De netto catalogusprijs van mijn ex-ambu 508D uit 1986 bedroeg fl. 48.565
vogens Mercedes Benz Nederland

Dat komt dus op een BPM van € 1028......

Waarom heb ik in godsnaam een duitser gekocht toen?
Ik ga nog even een goede reden bedenken.
Die is er vast.


:) Groeten

Geplaatst: 01 okt 2007, 15:51
door jooph
Hoi Yildiz,

Volgens mij zijn de NL ambulances haast niet meer te krijgen.

Misschien was de "Duitser" aantrekkelijk(er) in prijs.

Evt. dus 2 redenen waarom je een Duitse hebt. :?:


Joop

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 24 apr 2008, 21:29
door jooph
Hallo,

Volgens mij hoef je bij herkeuring naar camper geen BPM meer te betalen als de auto ouder is als 19 jaar.
Wet is eind vorig jaar gewijzigd!!

Dat scheelt weer 1000 tot 2000 euro.

Heb geen originele wettekst kunnen vinden maar het wordt wel op meerdere plaatsen gemeldt.

Joop

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 24 apr 2008, 21:45
door Yildiz
Wow, dat zou mooi zijn!!!
Daar ga ik zeker even achteraan zodra het aan de orde is. Weet je nog waar je dat gelezen hebt??
Groetjes!

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 24 apr 2008, 22:24
door Leo
Voorlopig gaat de tabel van de Douane niet verder dan 9 jaar, en da's wel errug verdacht. http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-3 ... P699_60795

En nog 1: http://www.autobelastingen.nl/berekenbpm.php


Mvg, Leo. :|

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 24 apr 2008, 22:52
door jooph
Het lijkt erop alsof ze het geheim willen houden.

Kijk bij b.v. http://www.autobelastingen.nl/UserFiles ... el2008.pdf

Heb ook ergens een berekening gedaan en kwam toen op nul uit met auto's ouder als 19 jaar.

http://www.autobelastingen.nl/berekenbpm.php is niet meer juist volgens eigen site :oops:


Joop

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 25 apr 2008, 07:37
door De Rooie Reus
De tabel gaat inderdaad tot 9 jaar en 6 maanden. Voor elke maand dat de wagen ouder is tel je 0,083% bij de korting op en zo langzamerhand sluip je dan naar de ultieme genotstoestand van volledige korting. Voor mij is het nog te vroeg om uit te rekenen op welke leeftijd dat is maar het is waarschijnlijk een respectabele.

Groeten van
Martin

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 28 apr 2008, 13:42
door Dennis en Nancy
bij 25 jaar.

Zonder uitrekenen maar ik heb het in Januari nagevraagd bij de belastingdienst/douane.

Hoe het nu zit met de slurptax en de CO2tax fijnstof tax en alle andere taxen weet ik niet.

Moeilijke materie.

Dennis

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 22 jul 2009, 14:09
door Yildiz
Het wordt steeds gekker (en mooier?)

Eindelijk is mijn bus dan bijna een camper.
Met buikpijn nog maar eens de douane gebeld om de BPM te berekenen die ik ze verschuldigd ben na de ombouw.

Het gaat hier om een 508 uit 1986 met een netto catalogusprijs van Fl. 48.565 oftewel €22.037
Eerste toelating dus 1986 in Duitsland, eerste afgifte NL in 2004

Een tijd terug had ik hier ook al over gebeld maar dat is inmiddels alweer een paar jaartjes geleden, dus ik dacht 'opnieuw maar even'.

Ik zat al klaar voor het slechte nieuws, zegt deze meneer:
"Mevrouw, een bus uit 1986? Dat gaat u erg veel geld kosten! Namelijk nul komma nul nul nul euro".

Volgens hem houdt de BPM plicht dus op bij wagens ouder dan 20 jaar.
Ik gevraagd: "Ook vrachtwagens? Want hij staat op groot kenteken. Ook als de datum eerste toelating in Duitsland was?
Ook als het een camper wordt? Ook zus? Ook zo? Zeker weten?"
Hij kon er echt niet meer van maken dan dit.

Dames en Heren, kan ik de champagne koud zetten of is hier toch echt sprake van een misverstand?
Ik lees op dit forum namelijk hele andere verhalen.

Groetjes, Yildiz

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 22 jul 2009, 23:50
door Tom
Laat hem dat even schriftelijk bevestigen.

Re: Wel of geen BPM

Geplaatst: 02 aug 2009, 17:18
door Arnold Smeets
Dag allemaal,

Het was even zoeken, maar zie:
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z17fd.pdf
onder punt 25 en 26.
Even rekenen en je komt uit in de buurt van nul, aangezien negatief niet de bedoeling is....

Groet,


Arnold