Otto,
In 1975 werd bij ons de eerste dieselmotor in een brandweervoertuig toegepast, en dat had te maken met de lijn die men tot dan toe voerde en met de angst dat de dieselmotor juist die koude starts niet aan zou kunnen.
De praktijk heeft echter geleerd dat dit wel meevalt.
Het heeft nog tot 1991 geduurt totdat de laatste benzine (vrachtwagen) uitrukvoertuig werd vervangen door een diesel.
De koude start valt wel iets mee omdat de voertuigen in een verwarmde garage starten. Als de chauffeur bovendien enige warmdraaitijd neemt (instapen rest van de bezetting) en niet als een gek wegrijd dan lijkt de schade beperkt, wat mij schadelijker lijkt zijn de loos alarm ritjes, waarbij de motor gestart wordt en er maar 100 meter gereden wordt, waardoor condensatie in de koude motorolie plaats vindt.
In een onderhoudsschema voor brandweervoertuigen wordt dan ook aangegeven dat olie verversen (en filter vervangen) meer op tijd dan op kilometerstand dient te geschieden.
Er is wel een verschil tussen de ene chauffeur (of korps) en de andere
Frank