Pagina 3 van 4

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 11 jul 2008, 21:53
door Leo
Hugo schreef:ik heb een hele mooie motor gevonden, slechts 27000 km gelopen, de verf zit zelfs nog op het uitlaatspruitstuk
Da's verdacht Hugo...
Heb ff te veel motoren gezien in blinkende staat. De meeste waren "gereviseerd met de verfspuit".
Dus hou je verstand er bij.


Wbt je oude motor: Erg jammer dat je al overtuigd bent.
Dan valt er niks meer te halen.
2 gescheurde cilinders komen niet uit de hemel vallen. :roll:
Maar ok, boek dicht en volgende project.


Mvg, Leo.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 11 jul 2008, 22:34
door Anton
Hoi,

Als een motor een beetje moet werken staat het uitlaatspruitstuk er roodheet in!
Dus dan is de verf er echt wel af.
Tip : maak dat ding eerst aan de praat!
Met zo'n km stand mag ie echt geen overdruk ( of onderdruk) hebben!

Succes en kijk uit!

Groet Anton

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 11 jul 2008, 22:39
door Hugo
Hier rijd de auto, het is de eerste (denk ik):
http://www.youtube.com/watch?v=TYEj2PJzIs8
De motor wordt er nu uitgehaald.
De verf zit er alleen nog op het spruitstuk,bij de bouten, natuurlijk niet de rest.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 11 jul 2008, 23:35
door Leo
Hugo schreef:De verf zit er alleen nog op het spruitstuk,bij de bouten, natuurlijk niet de rest.
Zég dat dan... 8)

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 12 jul 2008, 01:44
door Anton
Hoi,

Waarom heb ik hier geen goed gevoel bij ??

Groet Anton

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 12 jul 2008, 20:38
door DVIII
Ha Anton , waar heb jij geen gg bij , ik bedoel ik heb ook niet mijn beste gevoel bij deze verhalen en ontdekkingen , maar voor ik inga op de materie heb ik graag wat input van derden :)

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 12 jul 2008, 20:49
door Anton
Hoi Dave,

Hierom:

ik heb een hele mooie motor gevonden, slechts 27000 km gelopen, de verf zit zelfs nog op het uitlaatspruitstuk

DVIII schreef:Ha Anton , waar heb jij geen gg bij , ik bedoel ik heb ook niet mijn beste gevoel bij deze verhalen en ontdekkingen , maar voor ik inga op de materie heb ik graag wat input van derden :)
Groet Anton

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 12 jul 2008, 21:19
door DVIII
ja over die nieuwe motor kan ik niets zeggen al is die 27000 km natuurlijk een uitzonderlijke mooie leeftijd om te adopteren.
maar over de oude motor kan ik , en dan spreek ik voor mijzelf en niet over dit geval speciaal. ..
de laatste berichten van de revisieboer lijken in mijn bescheiden mening tamelijk gekleurd , en daarmee bedoel ik te zeggen
dat die club er geen belang bij heeft dat de eventuele uitspraken niet per definitie moeten te kloppen of waar hoeven te zijn. belangrijk is om te weten dat elke getuige of navertelling van een verhaal of gebeurtenis gekleurd wordt door de verteller , meestal totaal onbewust en soms een beetje op het randje veranderd de verteller zijn ervaring zodat het beter uit de verf komt , en daarbij wordt de waarheid wel eens geweld aan gedaan.
totaal onbenullige details worden dan soms ook de hoofdzaak in een verhaal , en daar las ik toch wel een paar voorbeelden van, zoals

De geboorde cilinders zijn per definitie zwakker dan de orginele boringen ?

100 jaar motorenrevisie ervaring , ervaring zo optellen is een verleuking van het begrip ervaring en doet geen goed aan de kwaliteit van de uitspraak.

of de regelstang nu correct of verkeerd staat , het maakt voor de motor niets uit . dat is wel zo'n belachelijke uitspraak , dat zou een vrijbrief moeten zijn om er aan te gaan zitten knoeien ( zet dat maar uit je hoofd)
Dat dan gelardeerd met bewijzen als , het toevoegen van aceton en diesel met Vpower is ook niet gevaarlijk , het laatste is een zeer kleine toevoeging en het eerste is echt geen spul om mee te overdrijven.
maar het illustreerd de foute paden in de gedachten van de verdediging.

de stelling dat er altijd maar één cilinder vastloopt is net zo'n scheve schaats , en daar staat 100 jaar revisie ervaring mee ja te knikken .

en tot slot eerder is al op net zo'n ongefundeerde wijze gesteld dat deze motoren zomaar stuk kunnen draaien.

afijn mijn indruk is dus dat teveel brandstof , niet gaat bijdragen aan het rendement van het motortje , maar gaat toevoegen aan de warmte , en aldus ..... daar komt die warmte vandaan.
maar ik ga hier veel te ver op in en voor ik het weet ga ik ook adiabatisch functioneren.
boek dicht . Dave.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 12 jul 2008, 22:10
door Leo
DVIII schreef:en voor ik het weet ga ik ook adiabatisch functioneren.
Jep, en voor je het weet onstaat er een cumulonimbus met onweerspotentie.
Niet doen Dave, de meeste neerslag valt tóch maar in zee..:wink:

Grinnnn... Meteorologie voor gevorderden op een sleutelforum, ut mot nie gekker worre.. :roll:


Mvg, Leo.:D

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 12 jul 2008, 22:54
door Admin
Bedoel je de droog- of de verzadigd-adiabaat? Scheelt toch altijd een paar tienden per 100 m!

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 13 jul 2008, 09:29
door DVIII
Ernst, dat is uit het stoomtijdperk, ik spreek van verbranding . ook op de rede kan overigens adiabatisch gepresteerd worden. D.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 13 jul 2008, 12:17
door Admin
Mijn associatie met adiabaten heeft alles te maken met toestandkrommes in de atmosfeer. Die van Leo ook, kennelijk. :lol:

En nu dezelfde zinnen, zoals Thunderbird ze liever zou zien:
Mijn associatie met aardgasbaten heeft alles te maken met kermistoestanden in de atmosfeer. Die van Leo ook, kennelijk. :lol:

Waar zouden we zijn zonder computer :lol: :lol: :lol:

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 13 jul 2008, 17:55
door it camperke
hallo medesleutelaars,

Waar ik altijd een beetje meezit met die brandweerautomotoren, is dat wanneer die dingen een brandje moeten blussen (en er even géén cumulonimbus aanwezig is maar mooie cirrus :mrgreen: ) is dat ze altijd koud zijn???? Nu zitten er mooie voorverwarmers tussen maar hadden ze dat ook al in 1975? Kan iemand daar iets over zeggen?

groet,

Otto.

(waar nu even stratos bewolking hangt......)

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 14 jul 2008, 00:21
door Frank.fjph
In dit type werd als er een pomp in zat soms (Kronenburg) een dubbelwandige pomp tegepast die er voor zorgde dat de pomp door het koelwater werd opgewarmd in de winter en dat het koude water van het bluswater een extra koeling gas aan de motor.
Verder plaatste Mercedes een zwaardere radiateur in de 608FD (=brandweeruitvoering van afd.spec.vtgn. van MB-NL)

Verder moesten de 314 motoren er flink aan trekken om het benodigde vermogen voor de pomp te leveren (eigenlijk te weinig vermogen als er een zware pomp in zat.

Frank

PS zie net dat dit eigenlijk geen antw. is op je vraag, schrijf er nog wel eens wat over.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 14 jul 2008, 09:14
door it camperke
PS zie net dat dit eigenlijk geen antw. is op je vraag, schrijf er nog wel eens wat over.
Maakt niet uit Frank :wink: Vind alle info over deze bussie leuk om te weten, dus ook deze :D

Groetjes,

Otto.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 14 jul 2008, 21:13
door Frank.fjph
Otto,

In 1975 werd bij ons de eerste dieselmotor in een brandweervoertuig toegepast, en dat had te maken met de lijn die men tot dan toe voerde en met de angst dat de dieselmotor juist die koude starts niet aan zou kunnen.
De praktijk heeft echter geleerd dat dit wel meevalt.
Het heeft nog tot 1991 geduurt totdat de laatste benzine (vrachtwagen) uitrukvoertuig werd vervangen door een diesel.

De koude start valt wel iets mee omdat de voertuigen in een verwarmde garage starten. Als de chauffeur bovendien enige warmdraaitijd neemt (instapen rest van de bezetting) en niet als een gek wegrijd dan lijkt de schade beperkt, wat mij schadelijker lijkt zijn de loos alarm ritjes, waarbij de motor gestart wordt en er maar 100 meter gereden wordt, waardoor condensatie in de koude motorolie plaats vindt.
In een onderhoudsschema voor brandweervoertuigen wordt dan ook aangegeven dat olie verversen (en filter vervangen) meer op tijd dan op kilometerstand dient te geschieden.

Er is wel een verschil tussen de ene chauffeur (of korps) en de andere :roll: :roll:

Frank

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 15 jul 2008, 16:50
door Hugo
Dit weekeind hoop ik de motor erin te schuiven.
Deze motor is van het nieuwe type, aAls ik het goed begrijp heeft dit type motor over 800 tot 2800 rpm toerental 5 PK meer vermogen.
b.v. in lage toerentallen van 17 naar 22 pk, dit lijkt mij een aanzienlijke winst.
Is dit vermogenverschil duidelijk waarneembaar?
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 15 jul 2008, 19:00
door Leo
Het schijnt niks uit te maken wat wij hier schrijven Hugo, dus waarom zou ik nog antwoorden?
Don't waste my time. :wink:

Veel succes & geluk verder.
Ennuehh, blijf met je tengels van die motor af.
Dan heb je best kans dat hij het heel lang uithoudt.
Da's het beste advies wat ik je kan geven.


Mvg, Leo.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 15 jul 2008, 19:10
door Hugo
Nou, Leo, kom nou, alle informatie is welkom en belangrijk, ik ben heel blij met alle nuanceringen die een dergelijk complex probleem tot een iets duidelijk beeld kunnen maken, hiermee ben ik gesprekken met het revisiebedrijf aangegaan. Maar uiteindelijk is het mijn probleem, heb ik de mensen van het revisiebedrijf in de ogen gekeken en zal ik de knopen moeten doorhakken.
Wat mij betreft is jouw tijd erg goed besteed.
Ik denk ook dat veel mensen of dit forum hier veel van hebben opgestoken.
Wat ik hier van heb opgestoken is:
Niet zomaar ergens aan draaien, het kan een negatieve invloed hebben die een beslissende/vervroegende factor zijn bij een sluimerend defect.
De temperatuur op je metertje is een erg indirecte indicatie, in het blok kam het heel anders zijn.
Bij gasvorming in je koelvloeistof wordt het koelend vermogen minder.
Een koppakking of in dit geval de zuigerwand kan zo weinig lekken dat je de vloeistof niet mist.
Een kop onjuist of slecht aantrekken kan lekkage veroorzaken.
Een blok met een vastloper kan extreem heet geweest zijn en moet je niet reviseren, het metaal kan hierdoor gedegradeerd zijn.
Controler de timing van de brandstofpomp.
De speling van een zuiger meet je ter hoogte van de zuigerpen.
Wantrouw een bedrijf die aan jou gaat verdienen en een OM314 kan ook stuk.

Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 18 jul 2008, 21:00
door Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 19 jul 2008, 02:54
door Leo
Hugo,

controleer die kar ff op lekke pakkingen nu hij er nog uit ligt.
Vind hem errug vet voor 27000km.
Vergeet de voorste krukaskeerring niet te controleren, zou me niks verbazen als het daar vandaan komt.


Mvg, Leo.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 19 jul 2008, 04:28
door it camperke
Hallo Medesleutelaars,

ik zit ff naar die zuiger te kijken maar is het normaal van die onderste olieschraapveer? (die onder de pistonpen) Deze winter heb ik een 314 gereviseerd en daar zat deze veer niet op. Of passen hier 34 verschillende zuigers in waarvan er 33 imitatie zijn?

Ben benieuwd....

Groetjes,

Otto.

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 19 jul 2008, 08:19
door Hugo
Leo, ja hij is wat vettig, een deel kwam van de onderste kromme carterslang vandaan, de rest ziet er goed uit, de poeli en vliegwiel zijn droog..
Otto, deze zuigers zijn zeker niet orgineel, de onderste schraapveer zat er eerst net in en het was een idee van de reviseur.
Mogelijk was dit een ongunstige factor in dit hele verhaal.
Groet Hugo

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 19 jul 2008, 10:16
door Dennis en Nancy
Ik ben niet gehinderd door enige technische kennis maar is er dan niet te weinig smering rond de zuiger?

Dennis

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Geplaatst: 19 jul 2008, 20:15
door Hugo
Vandaag de poelie verwijderd voor een dubbele schijf, hij zat onvoorstelbaar vast, het lager en de poelie waren droog, ik denk dat de vettigheid ook uit de brandstofdoorvoer leidingen rubbers komt.
Zolang het geen echte lekkage is vind ik het prima.
Hij zit er al in, Morgen nog de laatste aansluitingen.
http://www.h79.nl/mercedes/PICT0506.JPG
Groet hugo