Pagina 3 van 3

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 13:08
door Uil
Een paar procent afwijking is niet zo bezwaarlijk. Belangrijker is dat het ongeveer in de buurt zit (of het nu 170 of 190 Nm is donderd niets) en dat ze allemaal ingeveer even vast zitten.

Kopervet is o.a. bij de Brezan te krijgen in hele praktische tubes. Voor incidenteel gebruik is dat praktischer en schoner dan blikjes of potjes.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 14:34
door Grenzgenger
In het instructieboekje van onze 609 schrijft Mercedes zelf grafietvet voor, zwarte zooi die zich amper laat verwijderen dus eenmalig aanbrengen is voldoende!

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 17:23
door nawm
Vanmiddag naar de dump in Barneveld geweest.
Voor iets meer dan € 100,-
**Een krik, met buis: ook om de cabine te laten kantelen,
**3/4 doppen met wringijzer(heetdatzo?)
**1'' lekker lang met korte en lange-dop-maat 32mm
**verlengstuk 1'' voor het achterwiel
**Zeiltje tegen vuile broek :-)
**pot kopervet.
**2 banden als sleepkabel.
**mooi plankie :-)

En het ruikt er zo lekker

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 17:43
door vanhooltje
Dat is een heel mooi setje, nu nog een moment meter of moment sleutel :P

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 19:35
door jervig
nawm schreef:In de lijst in mijn vorige post: http://www.michelintransport.com/ple/fr ... tecentrale

staat bij de MAN, deze getallen: 10x M 22x1,5 575 +/-25 Nm

Sommige meen ik te begrijpen, maar andere weer niet.
Ook de sleutel/dop-maat kom ik niet tegen.

Of is er geen overeenkomst :oops: met de maat van de draad (M8, M10 enz) en de steeksleutelmaat?

10 stuks, dan heb je een unieke L-Serie MAN, het zal toch wel bij 8 stuks blijven denk ik.

JP

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 19:36
door DVIII
zeventien of negentien kilo op een meter afstand , dat is dus een volwassen mannengewicht op ongeveer 20 cm , voor twijfel auto's dus met allerlei klachten over trillen , happen en meer dat soort doe ik het ook altijd met een momentsleutel maar bij auto's die geen klachten hebben ,(ervoor en erna !) doe ik het op de hand, zeg zo'n vijftig kilo op dertig centimeter. Dat truckers hulpje is natuurlijk ideaal , ik heb een setje blokken bij de auto , die ook diverse hoogtes kan imiteren (want na het zien van dat truckers ding)

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 19:53
door winand
Arno Z schreef:.. maar toch voor die prijs valt het te proberen
Ik heb zo'n 1/2 inch verlengstuk ooit compleet afgebroken toen ik een wiel van de Hanomag wilde losdraaien..
Quality doesn't come cheap..

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 21:23
door Admin
Toch is het gereedschap dat Aldi en Lidl verkopen helemaal niet verkeerd. Maar je moet het wel gebruiken waarvoor het bestemd is :idea:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 21 feb 2013, 23:27
door Detlev
Na de tip hier vanmiddag meteen 1tje gehaald. Moet zeggen, ziet er goed uit zo op het oog....
In het boekje staat dat ie 4% +/- afwijking kan hebben.
Zit in mooie koffer met 3 maten dop (17, 19 en 21") en verlenger. (en voor de no no's: duidelijke handleiding in NL)
Nu nog wieltje verwisselen 8)

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 16:28
door Arno Z
Ik denk ook dat het verstandig is om je eigen verlengstuk(ken) en doppen te gebruiken. (Of eventueel speciaal aan te kopen)

Zelf heb ik erg goede ervaringen met het merk Tengtools. Een niet zo heel bekend Zweeds merk (al klinkt het chinees) met een -naar mijn inzicht- goede prijs/kwaliteit verhouding en levenslange garantie.

Eenmaal hen ik een 3/4" naar 1/2" stuk gedraaid (op de achterwielen van de 608). Die werd zonder blikken of blozen voor een nieuwe omgeruild :)

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 18:12
door nawm
De doppen 32mm zijn van Gedore en Stahwille. Ik dacht als ik kan kiezen waarom niet een mooi merk :-)

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 18:50
door nawm
Hallo DVIII,

20kg op 1m is ongeveer 100kg op 20cm. Geld dat ook voor mijn vrachtwagen met moeren, dopmaat 32?

Ik moest op de sleutel met een arm van 70cm gaan staan (100kg) en dan een beetje wiebelen om hem los te krijgen. Die moeren waren in de garage bij een MAN dealer aangehaald met een momentsleutel.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 18:58
door Anton
Hoi,

Een kilogrammeter is een maat, tegenwoordig word Newton meter gebruikt.
Het blijft een moment of dat nu voor een cilinderkop is of wielmoeren maakt echt niet uit.

Groet Anton

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 21:56
door DVIII
nou , neem van mij aan dat in de spreektaal heel newton niet echt handig is , je spreekt een soort geheimtaal en de gevolgen kunnen natuurlijk heel anders zijn dan je bedoelde. ik praat nogal eens over ton en pk , juist in de wereld van de beroepsmensen is het beter duidelijk te zijn , en niet interessant te doen. en tien newton is één kilo toch ?

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:02
door nawm
ja maar.....hoe zit het nou met het gewicht waarmee ik op de sleutel moet leunen om die moeren goed vast te zetten ?

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:21
door DVIII
op de vooras, kan je met je eigen gewicht , als je smeert ! , met een korte stang een eind komen , tenminste bij een 508 of zo want die heeft veerringen , achter doe je altijd iets meer jus bij de 508 , maar een dikkere bout mag best iets meer gemotiveerd worden, zeker als er geen sprake is van veerringen , dan moet je de rek in je bout zoeken. ik zou bij jou tientonner een stang van een meter voor de voorwielen en achter een stang van anderhalve meter gebruiken. een flink elastiek om de boutencirkel en de boel zal niet zomaar loslopen. als de wielen loszitten hoor je dat bij stapvoets rijden als een geklonk in de ophanging. altijd raampje open als je wegrijdt en luisteren ( nadat je bijvoorbeeld de afgelopen dagen een wiel losgehad hebt) en eigenlijk als je op reis bent dagelijks naar de bouten kijken ( als je goed oplet zie je of de bouten er normaal of anders dan gister opzitten ) je bent als je op reis bent niet van garage naar service plek aan het rijden , dus je moet veel controles doen , als een soort dagsluiting of dag-begin.
verder is het zaak dat je de goed functionerende auto checkt , zoals "meet eens de laadspanning met een voltmeter" als alles goed werkt. Heb je dan storing, pak je de meter en weet je meteen dat er iets niet klopt als de spanning veel lager is bij draaiende motor. je moet je auto een beetje leren kennen.

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 22 feb 2013, 23:36
door Anton
Hoi,

Geheimtaal, dat valt nogal mee?
Tegenwoordig staat het in vele instructie boekjes
Enne 10 kg is 9.8 newton, in de praktijk gewoon delen door 10 en je hebt de oude vertrouwde kg/meter weer.
Dus 100 newton =10 kg.

Groet Anton

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 23 feb 2013, 20:55
door Leo
nawm schreef:ja maar.....hoe zit het nou met het gewicht waarmee ik op de sleutel moet leunen om die moeren goed vast te zetten ?
Afbeelding

Het antwoord op deze vraag heb ik dinsdag al gegeven... klik

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Geplaatst: 16 apr 2013, 14:27
door nawm
Het is gelukt. Maar eerst moesten we naar een banden-bedrijf om de achterwielen los te krijgen. Met geen mogelijkheid kregen we ze los. Hij draaide ze weer een "beetje" aan, zodat ik er verder mee kon.
Bij wat mooier weer heb ik ze weer los gemaakt, ingevet met kopervet en weer aangedraaid. Sinds kort heb ik een buis van 1.50m. (bedankt Hein) En dat moet voldoende zijn om ze mooi vast te zetten. Na 100km heb ik ze allemaal even na getrokken. Ik heb een setje houtblokken van verschillende hoogte voor de achterwielen. Daar ligt het verlengstuk op en ik sta 1,50m verderop te hangen :-)

Iedereen bedankt voor de adviezen.

Groet Bert.