En inmiddels is de deze maand al bijna op de helft... maar het gaat evengoed lekker door, ondanks het wisselvallige weer.
Op het Sprinter Forum vond ik een prachtige handleiding/informatie over het conserveren tegen roest van dit soort bussen op een manier die veel in winterse landen als Beieren (bijna een land :P ), Oostenrijk en Zwitserland gebruikt wordt.
De korte versie van mijn interpretatie:
1) tank stukje laten zakken, watertanks en hitteschilden uitlaat losgehaald/verwijderd. Ook alle stoppen uit de dorpels gehaald.
2) alle kokerbalken/holle ruimtes (zoals dorpels, deuren en raamstijlen) binnen en buiten goed uitblazen met perslucht
3) de hele wagen goed wassen, boven en onder, bij lekker weer 1-2 dagen laten drogen
4) buiten wielen, banden, remmen, uitlaat, standkachel etc afgeplakt
5) binnen isolatie, ramen, stoelen/bank, dashboard etc afgeplakt
6) binnenkant kokers, stijlen etc met Fluid Film A (dunne versie) gespoten met drukbekerpistool
7) onderkant selectief met FF-A op roestplekjes gesmeerd (niet te veel, anders hecht het kabelvet niet meer)
8) hele onderkant met kabelvet (Seilfett) van Liqui-Moly ingespoten (drukbeker met haaknozzie), dit ziet er wat bruinig uit en blijft de eerste tijd wat taai/plakkerig, maar droogt later steeds meer op. Het blijft echter soepel. Bij sleutelen wel vies, maar perfect roestvoorkomend.
9) holle ruimtes onder met FF-A ingespoten
10) laten staan, hoe lang hangt een beetje van de temperatuur af. Ik had relatief warm weer en heb het 2-3 dagen laten staan, langer of korter kan natuurlijk ook.
11) holle ruimtes binnen en buiten met Fluid Film AR gedaan. Dit is een soort vet wat (wat dikker als b.v. een vetpatroon) je tot ongeveer 45°C moet verwarmen en dan ook met de drukbeker met holle-ruimteslang verspoten kan worden. Door het koele weer koelde het te snel af, daarom tot ongeveer 60°C verwarmd in een oude aluminium campingpan met temperatuurmeter erbij, op de brander van de Skottelbraai (kleine versie)
Het is handig dit met 2 man te doen, en oh, wat was mijn vader blij dat hij niet in die smerigheid onder de bus hoeftde maar lekker in het vet mocht roeren!
Het is handig het schoomaken en inspuiten met een regenpak van b.v. de Action te doen wat je na gebruik weg kunt gooien, want het wordt een gigantische smeerboel. Ik had ook dik zeil eronder, want zeker de FF-A komt overal naar buiten druipen, wat natuurlijk precies de bedoeling is. Beide FF produkten blijven vettig/vloeibaar, en blijven dus actief. (vergelijkbaar met Mike Sanders vet, al is dat veel dikker)
Ook is ht handig om de bus minimaal op b.v. bokken te zetten zodat je er wat beter bij kunt; bij de Hanomag had je nog wel wat kruipruimte, maar deze bus is zeker aan de voorkant nogal laag.
Wat foto's:
Vers gewassen, boven en onder:
Afgeplakt, binnen en buiten:
Seilfett, hier nog nat en glimmend:
Regenpak was een goede keuze, zeker omdat er ook een capuchon op zit zodat die smurrie niet ook in je haar zit!
Na een dag loopt de Fluid Film A uit alle hoeken en gaten op het plastic:
Na die smeerboel het meeste plastic verwijderd en kon er verder gegaan worden met het uitmeten/passen van de waterhuishouding en een klein stukje electra.
Ook ben ik met de verhoogde voorvloer bezig geweest.
Water en elektraaansluitingen in de buitenwand:

(nog los, en ik ga ze oranje spuiten, dit is geen gezicht...)
Proefpassing verhoogde vloer (balken 120x38mm) met slangen:

De verhoogde vloer is nodig omdat ook de vulslang 40mm van de schoonwatertank er nog bij moet, en de eerder geplande 80mm te laag was voor voetensteun van de draaibare voorstoelen. Je voeten zweven dan boven de grond en dat zit niet lekker.
Verder kun je de overgebleven ruimte natuurlijk prima als berging gebruiken met een vloerluik.
Ik kwam er later achter dat er ook 12cm hoge watertanks zijn... die had hier natuurlijk nu perfect gepast... (voor de Crafter 50 die over 15 jaar volgt :P)
Omdat het voor- en zijstuk geen ribbels heeft dit opgevuld met 5,5mm stroken multiplex, zoals te zien gelijmd met polymeerlijm. Net als bij de balken voor de meubels zitten hier stukjes VD draad tussen zodat niet alle lijm eruit gedrukt wordt, en je de hoogte kunt uitrekenen met een vaste en redelijk consistente maat. (ware het niet dat de busbodem niet helemaal recht is...)
Hierop een gedeelte van de 120mm balken gelijmd; de 3 blokjes achterin bij de gaten zitten nog los omdat ik daar nog moet passen met de afwerking van de gordels.
De Ø60mm openingen voor de kacheluitstromers zijn ook gemaakt met een gatenzaag. Er komt nog een dwarsbalk in zodat daar de deksels kunnen scharnieren, nog isolatie op de vloer, een 5,5mm vloerplaat en tot slot een 9mm bovenplaat als afwerking.

Zo staat het nu te drogen en ben ik aan het puzzelen met de watertanks. :) Daarover later meer!
Groeten
Jeroen