Pagina 21 van 28

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 28 dec 2013, 17:06
door Hanomaad
Lijkt me logisch dat LPG rijders de boel los koppelen, even omkeuren naar benzine en dan voor een lange rit weer terug aansluiten.

Beter voor het milieu en voor de portemonnee (als je tenminste niet gepakt wordt bij een controle).

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 28 dec 2013, 17:42
door Wim
Bij een APK mogen er geen delen van een LPG installatie op/aan het voertuig aanwezig zijn .
LPG tanken met een auto die als benzine voertuig is geregistreerd behoeft nogal wat uitleg bij de belastingdienst .
Kun je een dampgas installatie niet aantonen of aannemelijk maken , dan zal er een boete komen en een forse naheffing !

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 28 dec 2013, 18:48
door Hanomaad
Hoeveel werk is het om dat eruit te halen en weer terug te zetten voor de APK? Kan me niet voorstellen dat niemand dat doet.

En wat betreft het tanken. Een camper heeft ook vaak een LPG tank aan boord voor de verwarming en de keuken. Mag geloof ik officieel ook niet eens.. maar zo kun je wel verklaren waarom je LPG staat te tanken als je een RDW.nl-klikkende pompbediende treft (wat me heel stug lijkt).

Maarja je mag in Nederland niets eigenlijk. Ik heb waarschijnlijk al 100 keer de wet overtreden door gewoon in mijn camper te slapen geparkeerd op een niet-camping.

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 28 dec 2013, 21:43
door de Haan
Mijn MB508 is vandaag geschorst.
Ik zit met de gedachte te spelen om hem om te bouwen naar vrachtwagen. maar moet nog even rekenen.
In ieder geval wacht ik nog even met ombouwen.

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 28 dec 2013, 21:44
door rienold
Het uitbouwen van de lpg-installatie bij mijn oude Ford Transit was best wel een werkje. Om dat nu ieder jaar voor en na de APK te moeten doen is zeker geen lolletje. Weet nog niet hoe de keurmeester er tegen aan kijkt, maar van de drukleiding van de tank tot de verdamper mag alleen dat gedeelte wat vast zit aan de carrosserie, blijven zitten. En daarmee is die leiding dus niet meer bruikbaar.

Ik vind het al veel werk om de blauwe kappen en het loopwerk van de zwaailampen van de 508D te verwijderen en de gaten te moeten afplakken voor de jaarlijkse APK. Als je krap in tijd zit....

Nee, de lpg-installatie is er uit en blijft er uit. Vind dat de auto op benzine ook stukken beter (meer power) rijdt. En ik reed er toch geen lange afstanden meer mee.

In een bericht eerder vroeg ik of er iemand wist wat de peildatum was voor het betalen van MRB. Na info bij de belastingtelefoon: omdat mijn Transit op 30 december in NL op kenteken is gekomen hoef ik pas op 30 maart belasting te betalen en kom ik gewoon in aanmerking voor de overgangsregeling. Bovendien is het niet nodig om de auto te schorsen. Dat ik pas na 1 januari bij de RDW terecht kan voor de keuring ivm het verwijderen van de lpg-installatie doet daaraan niets af. Tot slot, om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling moet ik daartoe wel een verzoekschrift indienen bij de belastingdienst.

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 28 dec 2013, 22:07
door Patrick1647
Zo, vandaag de MB508 ook geschorst.

Stiekem hoop ik dat er véél meer schorsingen zijn dan vorige jaren, zodat de netto opbrengst van de nieuwe maatregelen NUL is.

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 29 dec 2013, 12:20
door jooph
Mijn 508 ook geschorst en ook de WA verzekering stop gezet.

Vrezekeraars proberen nog wel met allerlei trucs extra geld uit je zak te kloppen als je wilt stoppen.
Extra opzegtermijn, administratie kosten, trucs met assurantiebelasting in hun voordeel.

Uiteindelijk zal de belastingmaatregel wel winst opleveren omdat het in hoofdzaak ging om de oudere personenwagens op diesel de weg af te krijgen en daar is de camperbezitter de dupe van geworden. Dat zal om diverse (milieu)redenen nooit terug gedraaid worden, denk ik.
Maar wat zou het simpel zijn om gewoon voor voertuigen zwaarder dan b.v. 2000kg. de MRB minder snel te laten stijgen. (b.v. 500 euro voor 2000kg. en oplopen naar 1000 euro voor 7000kg.) Dan blijft het betaalbaar voor iedereen en zijn de MRB inkomsten e.a. van deze groep camperbezitters waarschijnlijk hoger.
Nu gaat iedereen schorsen en gaat geen weekendje meer weg in eigen land.

Misschien is het met een simpele wetswijziging te regelen??
Het is bizar dat eigenaren van zware voertuigen(waar soms hun hele ziel en zaligheid inzit, plus spaargeld) zo hard worden getroffen.


Joop

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 29 dec 2013, 12:37
door Rene
Ik heb hem wel geschorst maar de verzekering laat ik doorlopen, als hij om wat voor reden weg is of leeggehaald is, is hij wel verzekerd. En dat voor een tientje p.m.

gr Rene

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 29 dec 2013, 17:07
door Detlev
Het blijft mij verbazen dat er nog steeds milieu gelovers zijn op dit forum....
Het draait echt alleen om geld! Als je iets aan het milieu wil doen in dezelfde orde van grootte dan is het stilleggen van 1 container schip waarschijnlijk voldoende :crazy:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 29 dec 2013, 19:41
door Leo
"Het milieu" draait alleen maar om geld. Nergens anders om.
De grootste ramp voor het milieu is namelijk de mens. Tenminste, zo wordt dat door de groene geloofsgemeenschap gebracht zodat we uit schuldgevoel de extra belastingen, nutteloze windmolens en zonnepaneelvelden commentaarloos slikken...
Maar als nou de grootste ramp de mens is, waarom laten al die milieu-bewustelingen zich dan niet steriliseren? Dat spul fokt maar voort of er geen milieu bestaat... :think:


Zo'n containerschip vaart daar niet voor Jan met de korte achternaam Detlev.
Dat ding vaart daar zodat jij allerlei goedkope spullen uit bv China kunt kopen.
Kun je dat schip wel tegen de kant leggen, maar dan zul je je nieuwe computer zelf op de bakfiets in Peking moeten gaan halen.

Zeescheepvaart is de schoonste vorm van transport met de minste uitstoot per ton/kilometer.
Afgezien van je trapbakfiets dan.
Alhoewel, een ritje Peking op een trapbakfiets... Moet nog zien of je daarmee per ton/kilometer minder energie verbruikt dan een containerreus. :wave:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 30 dec 2013, 08:45
door Jeroen_Hanomaf
Rene schreef:Ik heb hem wel geschorst maar de verzekering laat ik doorlopen, als hij om wat voor reden weg is of leeggehaald is, is hij wel verzekerd. En dat voor een tientje p.m.

gr Rene
Bij een all-risk heeft dat nog wel zin denk ik, maar bij alleen WA zie ik er niet het voordeel van. Onze LT staat geschorst en onverzekerd in de schuur. Fikt die boel af, is dat helaas ons risico, maar met het huidige bouwjaar en zijnde lege bus heeft all-risk zonder taxatie ook geen zin. Van de taxatiewaarde van een 10 jaar ouwe servicebus met bijna 2,5 ton op de teller verwacht ik ook niet zo veel ;)

Zojuist ook de Kawasaki geschorst en de verzekering gestopt, daar reed ik toch al niet meer mee. Die site van de RDW was al lekker traag aan het worden, dus ik was vast niet de enige!

Jeroen

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 30 dec 2013, 12:45
door jooph
Detlev schreef:Het blijft mij verbazen dat er nog steeds milieu gelovers zijn op dit forum....
Het draait echt alleen om geld! Als je iets aan het milieu wil doen in dezelfde orde van grootte dan is het stilleggen van 1 container schip waarschijnlijk voldoende :crazy:
Weet niet of je mij daarmee bedoelt?
Ik stelde dat het om milieuredenen waarschijnlijk nooit zal worden terug gedraaid,
daarmee verwoordt ik de publieke(politieke) opinie.

Iemand die het aanpassen van hoogte van tarieven een goed idee zou vinden?
(zie verder paar berichten hierboven)

Joop

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 30 dec 2013, 13:17
door Wout Rockx
Hallo, ik heb het "geluk" dat ik ZZP-er ben en de bus niet als kampeerauto, maar als bedrijfsauto op het kenteken staat. Hierdoor is mijn 409 ex. van Gent en Loos, omgebouwd naar OM364 Diesel nog redelijk betaalbaar (grijs kenteken voor ondernemers a €640,00 p.j.) en ik blijf dus gewoon mijn weekendjes weg plannen (en dat zijn er behoorlijk wat, die zou ik niet willen missen... Met de houtkachel aan boord gaan we zelfs in de winter weg.
Maar aan mij gaan ze dus wel degelijk verdienen....

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 30 dec 2013, 14:24
door GerardM
Zoals JFK ooit zei: vraag niet wat het land voor jou kan doen, maar wat jij voor het land kan doen :angel: .

Groet,

Gerard

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 30 dec 2013, 18:23
door DVIII
wat ik doe voor ons land , ik laat zien dat mijn centen niet van blik zijn !!
dus ik betaal geen cent teveel !

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 30 dec 2013, 20:59
door Thekapitein
Vroeger hadden we de 60 dagen kaart. Ik wil best per dag betalen hoor. Of inderdaad betalen per gewicht/bouwjaar.

Even snel gerekend vandaag, wij zijn dit jaar 7x op de Nederlandse openbare weg geweest met onze MB711 camper. Omgerekend is dat 1200 euro MRB delen door 7 dagen is 171 euro per dag exc. brandstof en verzekering. Nou moet ik wel zeggen door de geboorte van onze tweeling weinig gereden dit jaar. Maar toch. Het gaat helemaal nergens meer over.

Maar voorlopig verdienen ze helemaal NIETS aan mij. Mijn camper staat ook geschorst op stal. En de weekende weg zijn verleden tijd. Als ik weg ga dan is het naar het buitenland.

Dieven zijn het. :down:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 31 dec 2013, 19:35
door Hugo
Ik denk dat de gesprekspartners b.v. knac nooit over dit soort auto's heeft nagedacht.
http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-a ... merbranche
Anders waren ze nooit akkoord geweest.
Groet Hugo

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 01 jan 2014, 08:46
door DVIII
het is wel een trend te noemen dat de overheid met een aantal gesprekspartners de regels voor alle betrokkenen gaat "regelen" . en het zal niemand verbazen dat je dan gesprekspartners uitkiest die je het beste meekrijgt in je eigen van te voren bepaalde richting. ook zal het niemand verbazen dat alle veranderingen als vanzelf door de regering van vandaag de dag , in het beleid van vandaag de dag, en ter meerdere eer en glorie van de politiek van vandaag dient. dus dat er ergens geen rekening mee is gehouden kan wel eens een vooropgezet plannetje zijn.

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 01 jan 2014, 19:02
door Hanomaad
De Hanomag net geschorst. Hopelijk nog op tijd voor deze maand omdat het een feestdag is. Ik hoop ook dat ik niet zo'n kentekencard krijg. Vind t originele bewijs veel leuker. 19 maart issie 40 en dan gaat ie weer uit de schorsing.

"Door de komst van het nieuwe kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) dat de RDW vanaf 1 januari 2014 afgeeft, verandert er ook het een en ander bij schorsen:

Geschorst vóór 1-1-2014 met papieren kentekenbewijs
Heeft u geschorst met uw papieren kentekenbewijs vóór 1 januari 2014, dan ontvangt u als de schorsing afloop een kentekencard en een tenaamstellingcode. De RDW stuurt uw kentekencard en de tenaamstellingscode naar u toe.
Geschorst na 1-1-2014 met uw papieren kentekenbewijs
Heeft u na 1 januari 2014 geschorst, dan ontvangt u na het beëindigen van de schorsing geen nieuw kentekenbewijs. Uw papieren kentekenbewijs blijft geldig en wordt niet vervangen door een kentekencard met tenaamstellingscode. Bewaar deze goed."

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 02 jan 2014, 11:46
door Grumble
Ik heb onze MB307 uit 1981 ook geschorst vorige week.
En wat het milieu betreft: met de jaarwisseling is er voor zo'n slordige 65.000.000 euro aan zware metalen, zwavel en aanverwante vervuilende materialen de lucht in gegaan, wat ongeveer de helft is van wat de nieuwe mrb moest gaan opbrengen... Appels, Peren, ik weet het... maar toch...

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 02 jan 2014, 12:30
door Detlev
Ha Leo, was ook maar bij wijze van......even vergeten dat er een bootjesmensch als moderator aanwezig is, had ik wel voor 1 vliegtuig gekozen :lol:
Was meer om de boel in een wat juister perspectief te bezien ivm met aantallen vermeende milieu vervuilers.

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 03 jan 2014, 12:05
door paulv
Schoon is een containerschip nou ook weer niet volgens deze site:

http://www.slideshare.net/Calion/dkgrou ... ke-cha-v14

Waarschijnlijk valt hier meer te halen voor het "miljeu" dan met het moeilijk maken voor "oldtimers" :?:

Groeten, Paul

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 03 jan 2014, 22:18
door DVIII
ha ja, leuk neuzel artikel , de waarheid wordt even grof geweld aangedaan om te scoren voor 50 miljoen auto's , die hoe dan ook 4 tot 8 keer zoveel vervuilen . en ja vliegen is dan misschien ook niet schoon , de hele mensheid is als geheel een plaag die alleen maar vervuilt. maak van oude kerken milieu centra , nieuwe gelovigen genoeg ! :WTF:
en als je wilt weten wat echt vervuilt , uraniummijnen , op diverse sites is te lezen hoeveel daar mee vervuilt wordt (search, caldicot)

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 03 jan 2014, 22:28
door De Rooie Reus
Ik zie overeenkomsten met de oude oldtimerregeling want uranium is vrijgesteld van belasting. Dat zal binnenkort dan ook wel veranderen.

Groet van,
Martin

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Geplaatst: 06 jan 2014, 11:04
door baasje
dag dag lief busje, sterkte tussen al die rare witte campers :s Zal wel wennen zijn, na 9 jaar bij mij op de stoep te hebben gestaan

Afbeelding