Het voorasje deel 2.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Waar was ik gebleven?
Owww jah, kromme velgen, 1 kromme remtrommel en een vreemde slingering in de banden dus.. :?
De velgen was alvast geen probleem, dat was standaard spul wat nog vaak onder trailers gebruikt wordt.
Voor 117 euri ex per stuk konden ze nieuwe leveren.
Vanzelfsprekend was ik redelijk pissig op BandenBoer nr1, want die had dat ook moeten zien toen hij die nieuwe banden balanceerde, en al helemaal omdat ik hem er op gewezen had..
Maar goe, de wielen gingen er dus weer af, het balanceerzand werd uit de banden gezogen, en de wielen werden op de auto gebalanceerd. (de velgen moesten helaas besteld worden)
Het resultaat was niet eens zo erg slecht, dus vol goede moed naar de Mercedesdealer om nieuwe remtrommels te bestellen.
Ook daar viel de prijs niet van tegen (145 ex per stuk), en aldus toog ik met een goed gevoel huiswaarts.
Nog steeds licht schuddend en rammelend, maar daar zou ik Otterlo wel mee halen.
Het spul was alvast op de weg te houden zonder groot gevaar, en dat was al heel wat...
Op een mooie voorjaarsdag gaat de telefoon: Remtrommels waren aangekomen.
Weer garagewaarts dus. (35km)
Ik had afgesproken dat zij ze ff zouden monteren, want dat was voor hun een klusje van een half uurtje en voor die paar rotcenten ga ik niet liggen etteren met krikkies, blokkies en enden pijp..
Het orgel werd omhooggekrikt, de ouwe trommel er af, nieuwe er op..
Helaas, de nieuwe trommel paste niet over de remschoenen..
Meten is weten, en daar kwam uit dat er overmaats remschoenen op zaten. :?
Kon ook wel kloppen, want de remmen van Tranquillo zijn door de vorige eigenaar vervangen en dus splinternieuw.
Daar de (oude) remtrommels uitgedraaid waren, hadden ze er een overmaat schoenenset opgezet.
Geen 1 garage heeft tegenwoordig meer een "remmenprofessor" in huis (das een apparaat waarmee je de schoenen, op de auto, passend kunt maken), dus ik moest ff naar Alkmaar om het daar te laten doen. :x
Per telefoon werd doorgegeven dat ik er aankwam, dus met gezwinde spoed de dertig kilometer aanvaard.
Helaas stopte m'n dynamoregelaar onderweg met zijn arbeid, en kwam ik ook nog in een lekkere file terecht

, maar slechts anderhalf uur later loop ik de Alkmaarse remmenservice al binnen:
"Hoi, ik kom voor die remmen van die tourincar waarover opgebeld is"
"Jah, klopt, daar staat een steekwagen en rij ze maar naar achteren"
"Steekwagen?? :shock: :shock: :shock: Maar ze zitten nog onder de bus, en er was gezegd dat jullie ze hier ff zouden demonteren!!"
"Demonteren? Dat hebben wij hier nog nooit gedaan..Hebben we ook de ruimte niet voor"
"#!*%@!!!"
Ik zal julie mijn gemoedstoestand besparen toen ik onverricht ter zake (na wederom in een verkeerschaos te hebben vastgezeten) weer terugkeerde in de Merc-garage.
Hele dag naar de kl*ten en niks opgeschoten maakt mij nooit zo vrolijk.. 8)
Maar met woede krijg je geen ook goeie remmen, dus daar eenmaal aangekomen liet ik direct de remmenreut van de bus halen.
Ondertussen had ik Resi opgebeld die mij met het kleine bussie zou komen ophalen, zodat ik die trommels en schoenen meteen kon inladen om zodoende de volgende morgen als eerste in Alkmaar voor de deur van de remmenservice te kunnen staan.
Verdomd, de volgende dag zat alles zomaar mee, zodat ik nog voor de middag m'n nieuwe trommels kon proberen.
Dat viel niet tegen, ware het niet dat er nog steeds een rotgevoel optrad tijdens het remmen.
Maw: 1 nieuwe trommel kwam al een klein beetje krom uit de fabriek..
Owww, en ik heb het dus over Mercedes-onderdelen he?
Dat je niet denkt dat ik er een zooitje goedkope puin onder sleutel.
Tijdje later weer naar bandenboer nr2 voor de nieuwe velgen. (is ook maar 45km rijden.. :?)
Wielen er weer af, nieuwe velg nr 1 was goed.
Nieuwe velg nr 2 slingerde als de hel.. :shock:
Gelukkig lag er een hele pallet van die dingen, maar het zoeken naar een beetje rechte velg duurde wel een stief half uurtje, dit natuurlijk tot ongenoegen van de monteur, maar ik had mijn lesje wel geleerd.
Lang verhaal kort: Van de nieuwe velgen werd de minst kromme uitgezocht. (Die velgen komen trouwens van dezelfde Duitse fabrikant als waar Mercedes ze laat maken, dus ook geen troep...alhoewel..

)
Ook meteen het hele spul laten uitlijnen, en vele honderden euro's armer verlaat ik het pand, echter wel met de afspraak dat indien het nu nog niet goed was, deze banden vervangen zouden worden door Michelins.
Waarom? Omdat er toch nog zo'n vreemde slingering in die Toyo's zat die niet te verklaren was door de kromme velgen.
Goed, rijden dus.
Helaas, er zat nog steeds een hele lichte zwiep in het roer.
Een zwiep die in de loop van de dagen steeds erger werd. :x
Tijd om zelf weer eens onder het vehikel te kruipen, en daar werd mijn vrees bewaarheid:
De stuurdempers hadden de strijd tegen het slingergeweld opgegeven..
Voor de mensen die niet weten wat een stuurdemper is: Dat zijn een soort schokbrekers die aan het stuurmechanisme gekoppeld zijn.
Ze voorkomen dat je armen uit het lid slaan indien je iets raakt, want op zo'n zwaar spul komen heel wat grotere krachten dan op een lichtgewicht bussie als je bv een stoeprand raakt ofzo.
Tied veur de geneugten van Internet: Koni stuurdempers.
Zoeken, zoeken...Blijken het de duurste dempers in hun hele assortiment te zijn: 450 euri per stuk..
En ik heb er twee van die krengen onder zitten..
Ze moesten ook nog speciaal gemaakt worden en bla bla, dus toch maar weer Mercedes gebeld.

Dat viel daar weer niet tegen: 194 euri per stuk.
Ondertussen ook bandenboer nr2 gebeld om de Michelins te bestellen, want de Toyo's kregen een vreemde vlakvorming op hun profiel.
In dummietaal: Ze werden vierkant.
Over het eind van dit docudrama kan ik kort zijn:
Er zitten nu Michelins onder die goed rijden en niet stuiteren.
Bandenboer nr2 heeft het heel netjes met me gemaakt, want ik heb voor de Toyo's de volle prijs teruggekregen, voor de Michelins de inkoopsprijs betaald, en over het hele traject geen montage & balanceerkosten hoeven te betalen.
Een service die een vermelding in de bedrijvenlijst waard is, want die verkeerde banden waren niet eens door hun geleverd..
Al met al ben ik er een aardig tijdje zoet mee geweest.
Maar nu nog de oorzaak van al dat gezeik, want Toyo's zijn absoluut geen slechte banden normalerwijze.
De oorzaak is niet eens zo moeilijk te bedenken: Tranquillo is gewoon veel te licht op zijn vooras, slechts 2,7 ton.
Normaal worden deze grote 22,5 inch banden (op een vrachtwagen) veel zwaarder belast, zodat de onregelmatigheden door het gewicht worden opgevangen.
Tranquillo is dus echt een Michelin-auto wat dat betreft, want Michelins zijn de soepelste banden ter wereld.
Ik heb het verschil bij de BB gevoeld, en de wangen van Michelin zijn idd belachelijk slap vergeleken bij die Toyo's.
Alleen omdat Michelin een hoge kwaliteit rubber & koorden gebruikt houdt dat uit.
Helaas moet je daar natuurlijk ook voor betalen, maar dat is het wel waard.
Dan nog de totale kosten van dit vooras-grapje: Inclusief alles heeft dit het lieve sommetje van bijna 3000 euri gekost..
Dus als iemand nu nog denkt dat een grote bus goedkoper is???grinnn..
Gelukkig ben ik bijna klaar met die as. :)
Hoef alleen nog maar die ene slinger-trommel te laten uitdraaien, die remschoenen (weer) op maat te laten maken, en dan hoop ik daar een 100.000km probleemloos mee te kunnen kachelen..
Oww jah, nog ff de (lucht)remslangen vernieuwen, maar als je toch bezig bent.. 8)
Fluitje van een cent zo'n assie... :P
Vanuit een nachtelijk Wieringen waar het weer een prachtige (winderige) dag lijkt te worden:
(foto van vandaag 0530uur)
Mvg, Leo.:D
