Druk bezig om de wagen zover te krijgen dat de camperbak er eind volgende week op kan.
Laadvloer van roest ontdaan en met chassisverf bedekt. Je ziet er straks niks meer van maar ik weet nu dat het daar niet meer kan roesten.
En ik kan daar ook nooit meer bij als die bak erop staat.
Verder het interieur van de cabine aan het stofferen.
Wordt vervolgd....
Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De zomervakantie alweer een week achter de rug en er is tussen het werk door veel aan de camper gedaan.
De bak staat erop (en is zelfs in geval dat het moet demonteerbaar en herplaatsbaar).
De eerste ramen en een dakluik zitten erin.
Maar er moet nog ongelofelijk veel gebeuren.......
Nog 4 ramen monteren, interieur en techniek erin, bak aan de buitenkant spuiten enz enz.....
Zou volgende zomer klaar moeten zijn (of is het nooit klaar?)
Wordt vervolgd, Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hier nog wat meer plaatjes van het interieur tot nu toe.
Nog wel even een opmerking.
Bij mij gaat functionaliteit en duurzaamheid voor optisch gelikt uiterlijk van de DAF.
Geweldig design vind ik van minder belang.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ja, die Quad heeft me heel wat hoofdbrekens gekost.
Op internet staan tonnen kostende expeditie trucks met geweldige takel en liftsystemen voor bijvoorbeeld een Quad.
Ik heb een relatief grote 4x4 quad (750cc Suzuki King Quad).
In het pakket van eisen voor de DAF was opgenomen dat hij mee moest.
Daarom is de garage groot en de camperbak relatief hoog geworden.
In de garage komen ook mijn twee reservewielen.
De wielen achterop de bak ziet er enorm stoer uit, maar of je twee wielen van 150 a 175 kg per stuk aan die achterkant moet hangen.....???
Afijn, hoe is het bedacht:
In de garage komt een constructie met stalen balken.
Deze constructie wordt aan de stalen balken van de oorspronkelijke DAF vloer vast gebout.
Zo ontstaat er een grote stevige stalen kooi in de garage (ik hoop dat het zo een beetje duidelijk wordt?)
Er komt een elektrische lier in de garage waarmee de Quad en de wielen in de garage getrokken kunnen worden.
Mijn rijplaten (waarmee de Quad nu ook op de aanhanger staat) zijn lang genoeg en kunnen straks aan de zijkant van de garage gemaakt worden.
De Quad wordt over de rijplaten in de garage getrokken, op de aanhanger die 70cm hoog is gaat dat al jaren probleemloos.
Nu moet hij 140cm omhoog, ff spannend, maar dat zal ook wel lukken denk ik (en anders langere rijplaten kopen denk ik).
Ik denk dat ik het beeld wel heb maar 1,40 blijft wel hoog hoor. Ik heb het iemand zo wel eens zien doen met een motorfiets, ook wel slim bedacht vond ik. Volgens mij als je de stalen opbouw vanuit het chassis van de auto neemt dan is het sterk genoeg te maken om er een quad aan te hangen n het hoeft volgens mij niet de wereld te kosten. Bovendien kun je het liftje gelijk gebruiken om de reserve wielen in en uit te laden.
Ziet er inderdaad heel netjes uit, dat wordt een plaatje... ben ik nu al van overtuigd.
Wat betreft de quad, geen probleem, ik ken nog iemand die hem via de zijkant met behulp van oprijplaten de garage intrekt.
Heel veel succes met de voortgang, volg dit topic met plezier
zoals meermalen gezegd is het een heel mooi project maar hou er rekening mee dan de seitz ramen niet muggen dicht zijn en er een extra afsluiting moet voorzien worden, als de rollo naar beneden is komen ze gewoon over de rollo gekropen aan de boven zijde en via de spleetjes van de verluchting.
doe zo verder
Stany
Ons motto luidt : Later is allang begonnen en vandaag komt nooit meer terug.
Ja Stany, dat had ik ook al gezien, dat met die ramen.
Komend weekend wordt de camperbak gespoten en moeten de Seitz ramen er eventjes uit.
Ik plak fijn gaas aan de binnenkant van de binnen-kozijnen, daar waar de spleetjes zitten. Zo is dat probleem ook weer opgelost.
Afgelopen weekend een tochtje van zo'n 500km gemaakt met de wagen.
Gemiddeld verbruik met de bak erop 1 op 4,3 (dat is voor veel mensen schrikken, maar voor zo'n truck is dat heel goed).
Er is weer meer sleutelwerk bijgekomen om de wagen nog bedrijfszekerder te maken.
(toch nog te weinig of het verkeerde vet aan de binnenkant van de schuifkoker van het druklager waarmee hij over de prise as schuift, het piepje is er weer)
Zou het project ooit helemaal klaar zijn? Ik denk het niet!
Ja, die "vlekken" dat is de lichtinval.
Polyester met van dat soort wafelprofiel erin is erg gevoelig voor die lichtvlekken merk ik.
Gelukkig wordt de camper straks lekker vies op onze bestemmingen en dan zie je daar niks meer van.
Afgelopen zondag de indeling uitgemeten en op de vloer aangegeven.
Alles gaat precies passen. Helaas kan ik geen mooie 2d/3d tekeningen maken om te zien hoe het bedacht is.
Komende periode staat in het teken van:
Watertanks (350ltr schoon water)
Watertanks (250ltr vuilwater)
2 Accu's (AGM) van elk 220Ah 12V
4 zonnepanelen met laadapparatuur en omvormers
2 extra dakluiken (Gebo) voor in de douche en het toilet
Een groot raam boven de zithoek en in de keuken
Spoelbak en 3 pits gasstel en een gasoven
Dieselkachel (of misschien toch gas?)
Boiler
Toilet met vermaalinstallatie
enz enz
Koeler en vriezer heb ik al (engel 35ltr als vriesvak en engel 80ltr als koeler). Beide kistmodellen die op een soort lade komen te staan.
Komende week waarschijnlijk ook nog sleutelen aan de truck zelf.....
Oh ja, ik moet natuurlijk ook nog gewoon werken....
Ik heb laten zien dat er een zonneklep gerestaureerd is en geplaatst op mijn camper.
Er zat voor het zelfde geld nog een cabine vast aan die zonneklep.... haha
Een vriend met een transport bedrijf (ja, die heb je nodig met dit project).
Heeft die cabine voor mij opgehaald en tijdelijk gestald.
Afgelopen periode dat ding ontdaan van bruikbare onderdelen en de rest verkocht als oud ijzer :-)
Er was nog een vraag mbt het vastzetten van de camperbak op de laadvloer.
De vloer is 6 cm dik. in de vloer zit schuim en hout gegoten, geperst.
Binnen ligt een laag van 13mm multiplex.
Aan de randen is 6cm bij 6cm hoekijzer gelijmd met sika en daardoorheen zitten de bouten die in de balken van de laadbak van de DAF zitten.
Ik denk dat dat nooit meer stukgaat zo, en de koudebruggen op de bevestigingsbouten neem ik op de koop toe (overigens zijn dat de enige koude bruggen wat de gehele bak is verlijmd).
Zie foto. Het zal allemaal vast wel anders kunnen, maar dit is het uiteindelijk geworden.
Groetjes, Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dit weekend bezig geweest met de watertanks.
600 ltr in totaal welke onder de keukenvloer en onder de zitgroep komen te zitten.
Houtconstructie wordt verlijmd op de vloer en tegen de bakwanden.
Onderlinge houtverbindingen worden met Festool domino's van 10mm dikte gemaakt en alles met D3 verlijmd.
Tanks worden strak in de houtconstructie opgenomen. Die blijven ook vastzitten als we ooit op zijn kant gaan.
Al laten we hopen dat dat noooooit gebeurd.
In de opening tussen de tanks komen de accu's. 2 keer 12V 250 Ah AGM samen 130kg zwaar.
Ai dat gaat wat kosten in de wegenbelasting...... grrr!
Foto's gemaakt, alles staat nog los, het gaat om het idee.
Eroverheen straks 18mm betonplex.
Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uhhh... Gerard, behoor jij je niet aan een bepaalde hygiëne-code houden?
Wil je een bepaalde mate van autarkie bereiken, dan zul je toch een bijpassende hoeveelheid water aan boord moeten hebben. Ik stond op het punt Mark te vragen of-ie aan 350 l genoeg had, voor een expeditievoertuig...
Ter vergelijking: in Dr. Wolff zit een schoonwatertank (kleine IBC) van 600 l, in Skoolie 3 x 175 = 525 l. Allebei hebben ze een grijswatertank van 100 à 125 l. Lozen is makkelijker dan schoon water innemen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
Deze discussie is al tig maal gevoerd op dit forum.
Sommigen tappen na elk weekend al het water af en spoelen de leidingen door met bleekwater; anderen doen helemaal niets bijzonders. AFAIK is er nog nooit iemand ziek geworden van water in de camper.
Wàt de leveranciers van chemicaliën je ook graag willen doen geloven.
Uiteraard werk je bij het vullen met angstvallig schoon materiaal en houd je een ruime afstand aan tussen schoon water enerzijds en grijs en zwart water anderzijds. En water uit het directe daglicht houden scheelt een boel in de algenvorming.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
Ik heb een omgekeerde osmosefilter ingebouwd om de soms vieze smaak en kalk uit het Spaanse leidingwater te halen. Bijkomend voordeel is dat het ook andere chemicaliën, bacteriën en virussen voor een groot deel verwijdert.
Koste iets van € 65,-.voor een 5 traps filter met kraantje en drukvat.
Water, veel besproken en over nagedacht. Eigenwijs als ik ben doe ik dat natuurlijk ook.
Kanttekening daarbij: ik werk in de procesindustrie, oa ook in het design van waterinstallaties voor chemische/farmaceutische industrie.
Die ervaring (of tik) neem je mee in het ontwerp van de leidingen en pompen in de camper, echter we hebben geen steriel water nodig.
Voor mij geen Reversed Osmose, destillatie, ozon, 85 graden water enz enz
Tanks zijn zwart, daardoor geen algengroei en dat soort zaken.
Ik weet nog niet of we het water ook gaan drinken, direct uit de kraan.
Als dat zo is wordt het .22mu gefiltreerd en door een UV cel gepompt.
Zo nee, lekker uit flessenwater drinken en geen gedoe.
Dan alleen de watervoorraad een beetje chloreren denk ik.
Douchewater wordt apart opgevangen in een tank. Die staat niet op de foto's.
Daaruit wordt het toiletspoelwater gepompt.
Toiletafval gaat via een eigen versnijderpomp richting een zwart water afvaltank.
Gootsteenwater (keuken en toiletruimte) gaat in een grijs water tank.
De zwart watertank wordt met weer een andere versnijderpomp afgepompt naar buiten.
Lekker snel en met een slang, geen leeglopende tanks op statische druk.
Als de zwart watertank leeg is pomp ik de grijswatertank over in de zwart watertank.
En dat gaat vervolgens ook weer naar buiten.
Zo wordt de zwart watertank mooi nagespoeld.
Dat is het plan. In eerste instantie zullen de pompen handmatig bediend moeten worden.
Maar misschien in de toekomst automatisch met een stukje PLC sturing ;-)
Zo, vandaag vrij en nu maar weer eens naar de truck!