Zwaardere wagens

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Zwaardere wagens

Bericht door De Rooie Reus »

Hoe werkt het eigenlijk als je een zwaardere camper hebt met de houderschapsbelasting (stel dat de ttm 8.000 kg is en het was een bedrijfswagen). Zijn er nog andere belastingtechnische wetenswaardigheden zoals bijvoorbeeld: moet je een grijs kenteken naar camper om laten keuren als je de inrichting verandert.

Met groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: zwaardere wageng.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Martin,

Je hoeft helemaal niet uit te gaan van b.v. 8 ton, alles beneden de 3500kg totaal is personen auto (max. 8 pers. + bestuurder) of bestel auto en die vallen onder de z.g houderschapsbelasting.
Alles boven 3500 kg is bus (meer dan 8 pers.) of vracht auto en daarvoor geld wegenbelasting.
In tegenstelling tot houderschapsbelasting, is wegenbelasting allleen verschuldigt als een dergelijk voertuig van de weg gebruik maakt en dus niet als deze op eigen terrein staat (als ik het goed heb zelfs niet als deze op de weg geparkeerd staat ?)
Als je groot rijbewijs hebt kun je met b.v een niet omgekeurde ex leger ambulance (dus meer als 3500 kg) voor ongeveer 60 euro per kwartaal rijden, maar als je omkeurt naar minder als 3500 kg dan wordt het dus een bestelwagen met een heel forse houderschapsbelasting.
Maar LET OP als je ombouwd moet je altijd laten keuren en wegen en voor het veranderde gewicht betalen.

Als je ombouwd naar camper moet je dus ook altijd wegen en keuren het maakt dan niet uit wat je ombouwt (pers. best. vracht) het valt altijd onder het personenauto tarief en dus ook onder de houderschapsbelasting.

Maar met de aantekening camper en als je voldaan hebt aan de inrichtingseisen van de belastingdienst, kun je dan weer gebruik maken van het kwarttarief, mits privé gebuikt en niet verhuurt.

Nog handiger is het als het voertuig ouder is als 25 jaar dan kun je vrijselling krijgen, bij 3500 + geld dan wel weer privé gebruik.

Dit hele verhaal even zo uit het hoofd als je het zeker wilt weten moet je even op de site van de belastingdienst zoeken.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nog een kleine aanvulling op Bert's verhaal:

Voor àlle bedrijfswagen van 3.5 tot 7.5 ton geldt een en hetzelfde trarief. M.a.w. geen enkele reden om het zo licht mogelijk te houden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat verrekte rijbewijs :wink:

Op naar de weegbrug!
Ernst
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Zwaar

Bericht door De Rooie Reus »

Bedankt mannen, ik stelde de vraag omdat ik op de site van de fiscus zag dat motorrijtuigenbelasting (voor een personen- en kampeerwagen) tot en met het gewicht van 5.050 kg gaat. Ik dacht toen dat je, als je een zwaardere wagen ombouwt en eventueel laat keuren tot camper, je tot het minimumgewicht van 5.050 kg niet in het zwaar belaste deel kan komen.
Vandaar mijn voorbeeldgewicht van 8.000 kg: als ik zo'n wagen ombouw naar camper kan ik nooit in de schaal tot 5.050 komen en zou ik - als camperrijder - het vrachtwagentarief betalen.
Of kraam ik nu onzin uit?

groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Martin

Onze vorige Camper stond met 6100 Kg als ledig gewicht op kenteken als camper, wij moesten 1649,00 Euro aan wegen belasting betalen voor het kwart tarief

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Nogmaals RE; zwaarderere wagenst

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Martin,

Wat je nu precies met de door jou genoemde gewichten bedooelt begijp ik niet goed.

Als CAMPER betaal je dus NOOIT het vrachtwagen tarief !

Voor een CAMPER betaal je ALTIJD PERSONENWAGEN tarief !

Als die camper aan de inrichtingseisen van de fiscus voldoet betaataal je per jaar EEN KWART van dat PERSONENWAGEN tarief !

Dus de RDW steld het gewicht vast (wegen dus) en keurt de wagen en vermelt als "inrichtig" kampeer auto op het kentekenbewijs.

De belastingdienst neemt dat gewicht (op het kenteken) over en stelt het tarief vast, maar stelt andere ook eigen eisen aan de inrichtig om voor het kwart tarief in aanmerking te komen.

Groten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Gewicht

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Bert, uit het antwoord van Bertus begrijp ik dat het personen(of lees: kampeer- )wagentarief niet ophoudt bij 5.050 kg zoals de tabel op de site van de belastingdienst aangeeft. Dus: wat betaal ik voor een kampeerauto van 8.000 kg? Ik zal morgen eens bij de fiscus informeren waar ik de rest van het tarief kan vinden.

groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Re: Gewicht

Bericht door Niek »

Hallo,

Voor een camper van 7710 kg: per jaar 1569 Euro. Dat is het kwarttarief !!!

Te belachelijk voor woorden !!!

Ik heb de mijne geschorst en wacht nog een jaartje, dan is hij 25 jaar.

Niek
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Vraagje ivm met de aanschaf van een "zware jongen :P" binnenkort:

Waar kan ik een complete lijst van houderschapsbelasting vinden?
Ik google me een slag in de rondte, maar alles wat ik vind gaat niet verder dan 5050kg.. :?

Mvg, Leo.:D
ps: weet iemand nog een mooie truck te staan per ongeluk?
Wél minstens 170pk en frontstuur, hoeft geen Mercedes te zijn..
Dit dan zeer gaarne ff per PB aan mij doorgeven..:P
Laatst gewijzigd door Leo op 17 aug 2006, 07:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Leo

Daar heb je helemaal gelijk in
Zelfs bij de RDW op de site kom je niet verder

Maar als je nu even kijkt wat de auto van 5050 Kg aan houderschap belasting kost en dat even deelt dan weet je wat ze per kilo nemen en kun je het zelf wel zo,n beetje uitrekenen

P,s wij moeten met onze 5040 Kg 1250 Euro wegen belasting betalen , als kwart tarief

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dát is snel!!! :shock:

Bedankt Bertus :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Leo

Ja dat kan dan ook alleen maar omdat wij er om kwart voor zes elke dag opstaan behalve in het weekeinde dan

En ik dan zo om negen uur naar buiten ga om wat te doen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Te vroeg voor hoofdrekenen,

Bericht door De Rooie Reus »

Mogge mannen,

Leo, als je bij wetten.nl intypt: wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 krijg je 3 resultaten. Als je dan dezelfde wet aanklikt krijg je in artikel 23 de rekentabel van de personenwagen (als je die tenminste bedoelt). Voor mij is het nog te vroeg om zuiver te rekenen dus dat laat ik maar even aan jou over.


Groeten van
Martin
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Geen ster in hoofdrekenen

Bericht door Leo »

Mogge Martin,

pffff, ben ik ff blij met m'n zakjapanner..:)
Bedankt!

Zowww, nou die stomme BPM nog uitvogelen en dan kunnen we eens kijken of Bruin een vette DAF (330pk :P ) kan trekken..


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Geen ster in hoofdrekenen

Bericht door GerardM »

Leo schreef: vette DAF (330pk :P ) kan trekken..

Dan lijkt me dat Artikel 25a van diezelfde wet meer van toepassing is. Of is het een toeristenbus ?
Wat ga je met dat monster doen ?

Reken ze,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Leo

330 PK Dat is geen kleintje met opbouw Of is het een toeristenbus zoals Gerard schreef

Leo een mooie site met zeer veel informatie over de Daf en heeft ook veel kennis over de daf,s in huis

http://www.oudedaf.nl

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Inpakken en wegwezen.

Bericht door Leo »

Hoi Bertus, Martin & Gerard :D
GerardM schreef:Dan lijkt me dat Artikel 25a van diezelfde wet meer van toepassing is.
Dat zou idd kunnen, maar om nu m'n hele huisraad en inrichting los in de bak te laten staan lijkt me ook niks..:?

Maar hij is al van de baan; die vrachtwagen is vanmiddag verkocht.
Enneuhh, 5000 euri BPM klonk ons tóch al niet zo aantrekkelijk in de oren..:?

We zoeken verder en hebben al weer iets anders op het oog waar we morgen gaan kijken.
Das alvast een oldtimer, maar evengoed heeft het orgel nu al dik 200pk aan boord.. (maar jullie kennen me zo langzamerhand wel denk? Beetje schroef schroef sleutel sleutel, een tikkie lpg erbij, mixje hier & een klapje daar, dan komen er nog wel een paar manke ezeltjes extra tevoorschijn. :P Grinnn)
Het is helaas wel een Mercedes en hij is niet zo groot als die DAF, maar een mens kan niet alles hebben.. :twisted:


En wat we er mee gaan doen?
Nou, we vinden het weer tijd voor een beetje actie in de tent, dus hebben we besloten om de boot (wegens te hoge brandstofkosten voor een grote reis) de laan uit te doen en maar weer eens op wielen voor onbestemde tijd de zuideljke landen in te trekken.
We zitten alweer lang genoeg in dit kouwe kikkerland..:?
Volgend jaar om deze tijd willen we wegwezen.

Omdat de boot nu tevens onze woning is, moet er dus iets redelijks groots voor in de plaats komen.
Het wordt per slot van rekening ons nieuwe huisje.
Enneuh, een beetje pk's is nooit weg.. :oops: :P Grinnn..

Over een tijdje staat er dus een pás ingetimmerde, goedlopende, doorgerepareerde Hanomag F40 te koop..
Niet dringen, vrouwen en kinderen eerst!! :P


Maar voorlopig dank ik jullie hartelijk voor het snelle meedenken, en jullie horen nog van deze mafkees. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten