Toerenteller

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Wim Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:00
Locatie: Harderwijk

Toerenteller

Bericht door Wim Bakker »

.

Hallo dubbelluchters,

Ik wil graag een toerenteller monteren via de W- aansluiting van mijn
dinamo.De aansluiting zit nu een kabel.Nu de volgende vragen:
- Wat voor toerenteller kan ik toepassen, een universeel misschien?
- Wat voor meet-uitslag moet ik krijgen met een multimeter en is deze belangrijk voor mijn toerental?
Wie kan mij wat op weg helpen om dit te realiseren?
Ik heb een 508 ex-ambulance.

Groeten en hartelijke dank voor een goede raadgeving.

Wim Bakker
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Wim,

De toerenteller moet in elk geval passen bij je wagen, d.w.z. òf 12 òf 24 V. Op de sloop (of bij de Werkgroep Onderdelen) zou je een Bosch-klok uit een overeenkomstig type sloopwagen op de kop moeten zien te tikken. Ik heb er zo een in mijn 608 ingebouwd en die wees zonder verder calibratie heel realistisch aan. Natuurlijk weet je het nooit op 50 RPM nauwkeurig, maar stationair, maximum (roettest) en nul klopten heel goed.

Met een gewone universeelmeter kom je niet erg ver. Je hebt de frekwentie en niet de spanning nodig. Je kunt met wat electronica wel een frekwentie-spanningsconverter maken (die Bosch meter is natuurlijk ook opgebouwd rondom een milliampèremeter), maar waarom zou je het moeilijk doen als het ook eenvoudig kan. Een aanwijsinstrument heb je tòch nodig.

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Ernst,

ff een vraagje tussendoor:
Heb je al eens gemeten hoeveel Hertz de dynamo afgeeft bij welk toerental?
Ben er zomaar nieuwsgierig naar.. :oops:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Heb je al eens gemeten hoeveel Hertz de dynamo afgeeft bij welk toerental?

Nee, dat heb ik nooit nodig gehad. Ik heb ook geen laagfrekwent frekwentieteller, maar met de scoop kom je ook een heel eind. Zodra al m'n andere werk af is en ik me dreig te gaan vervelen, bepaal ik die frekwentie wel 'ns. Nu eerst PVC-pijpen halen voor de vuilwatertank en dan verder met de Uitlaatklep.

Groeten met 4 Mbps,
Ernst
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: diesel toerenteller

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Wim,

Er zijn (universele) toerentellers in de handel die werken met een maneetje die op de krukaspoelie wordt gelijmd er is een beugeltje bij met een readcontakt die er eenvoudig voor te monteren is.
De twee draadjes gaan naar de toerenteller en daar zit verder een + en een - en een aansluiting voor de verlichting aan.
Een voudig te montreren, gunstige, prijs en werkt bij mij al 15 jaar zonder problemen.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: diesel toerenteller

Bericht door ron(372) »

Bert Steenhuis schreef:Hallo Wim,

Er zijn (universele) toerentellers in de handel die werken met een maneetje die op de krukaspoelie wordt gelijmd er is een beugeltje bij met een readcontakt die er eenvoudig voor te monteren is.
De twee draadjes gaan naar de toerenteller en daar zit verder een + en een - en een aansluiting voor de verlichting aan.
Een voudig te montreren, gunstige, prijs en werkt bij mij al 15 jaar zonder problemen.

Groeten Bert Steenhuis.
Hallo Bert ,

Heb je hier iets meer gegevens van ben zoiets ook van plan.

Groeten Ron
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

toerenteller

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Ron,

Het merk dat ik heb is EQUUS(diesel uitvoering) ze waren er destijds ook wel van de meer bekende merken maar die waren veel duurder, 15 jaar geleden bij Automat gekocht.

Als je een zo klein mogelijkeneemt, rond de 50 mm diameter dan kun je hem mooi midden boven de grote klokken inbouwen (als je een kunstof intr. paneel hebt 407/508/608 v.a. 1978)

Gewoon even bij Brezan( Dubb. l. korting) vagen of desnoods elders.

Succes Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Ron vM
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2005, 12:30
Locatie: Sappemeer

Toerenteller

Bericht door Ron vM »

Hallo, ik heb in mijn 508, ex Duitse legerambulance, een VDO toerenteller ingebouwd. De meter is 80 mm rond en is aangesloten op de W+ Deze meters zijn te koop bij de VDO dealers (in mijn geval Lasaulec Groningen)
Ik heb hem geplaats tussen de twee grote klokken. Het afval materiaal heb ik gebruikt om de resten van het gat van de daar geplaatste voltmeter mee te dichten. Na het perfect passend maken daarvan met een ander stukje afval aan de achterkant er in gelast met een heetgaslasbrander. De voltmeter is naar linksboven verhuisd.

De meter werkt, na het korrect instellen (wijst zich vanzelf!), perfect. Ik zou niet meer zonder willen.
Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht ongeveer 100 euro voor de meter te hebben betaald.
Veel succes met een (eventuele) inbouw.

Groet, Ron van Mieghem, Sappemeer.
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

24 of 12 volt?

Bericht door fidom »

Ron,

Is die meter van jou voor 24 of voor 12 volt? Ik wil ook graag een toerenteller monteren (stoer! 8)), maar heb er een van 12 volt nodig. Groningen is voor mij vlakbij.

Ben benieuwd!

Hans Fidom
Jacob
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 dec 2004, 17:42
Locatie: De Koog

toerenteller

Bericht door Jacob »

Hoi Ron,

Ik wil ook graag een toerenteller in mijn 508 (ex leger ambu) inbouwen.
Heb in de schema's gezocht naar de W+ maar kan die niet vinden...
Kan wel de D+ op de dynamo vinden, is dat dezelfde of is dat een hele andere?

Groeten Jacob.
Ron vM
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2005, 12:30
Locatie: Sappemeer

Toerenteller

Bericht door Ron vM »

Hallo fidom,
De VDO toerentellers zijn zowel in 12 als 24 Volt te verkrijgen. Lasaulec, voorheen PB Venema, in Groningen


Hallo Jacob. Ik heb voor de zekerheid nog even gekeken, maar ik heb op mijn dynamo een D+ EN een W+ aansluiting.
Deze zijn volgens mij niet hetzelfde: D+ is een aansluiting voor de afgegeven spanning (Laadlampje) W+ geeft pulsen af. Je kunt deze aansluiting gebruiken om een toerenteller mee aan te sturen, maar je zou hem ook kunnen gebruiken om een cruise control mee te sturen. (Die regelt dan niet af op de snelheid van de bus, maar op het toerental van de motor)
Als er geen W+ aansluiting op je dynamo zit, kunnen ze bij een automotive onderdelen leverancier in de werkplaats er een opmaken voor je. Bij Lasaulec (PB Venema) in Groningen boden ze mij dat aan voor ? 35,--. Ik heb daar geen gebruik van moeten maken, want de W+ aansluiting zat er al op.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt, zo niet dan mail je maar weer.
Succes, Ron van Mieghem, Sappemeer. rvmieghem@home.nl
Jacob
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 dec 2004, 17:42
Locatie: De Koog

toerenteller

Bericht door Jacob »

Beste Ron,
Bedankt voor je antwoordt.Zo gauw ik er tijd voor heb zal ik op de dynamo kijken of de W+ erop zit.
Groeten,Jacob
Jacob
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 dec 2004, 17:42
Locatie: De Koog

toerenteller

Bericht door Jacob »

Hoi Ron,
Heb de toerenteller aangesloten maar hij werkt nog niet. Weet jij welk type VDO toerenteller jij hebt? Misschien heb ik de verkeerde.
Groeten Jacob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten