flikkerende controlelampjes

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
wegpiraten
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2006, 14:13
Locatie: Nijmegen

flikkerende controlelampjes

Bericht door wegpiraten »

Hallo,

Wij hebben een tot nu toe onverklaarbaar probleem met de electriciteit in ons bussie. Nou moet ik zeggen dat ik er wel iets, maar niet bijster veel van snap. (Over het algemeen kan ik redelijk met electriciteit overweg, maar de bedrading van onze 508 zit goed verstopt achter het dashboard, die dus weer vast zit aan die bedrading, die ik vanwege de hoeveelheid kabels, en daardoor de chaos, niet goed durf los te halen.)

Het probleem:

Na een eind rijden (de 1e keer na 60 km. en de volgende dag na 200 km.) hebben we het volgende verschijnsel;

De controlelampjes van de accu en van de remvloeistof beginnen af en toe te branden. Zo nu en dan knipperen/flikkeren ze. En dan zijn ze weer uit.
Dit verschijnsel herhaalt zich sporadisch.

Tijdens de laatste rit, hield trouwens ook het knipperlicht linksvoor ermee op. Maar nu werkt het knipperlicht weer gewoon...

Heeft iemand enig idee waar we het moeten zoeken? Kunnen deze verschijnselen herleid worden tot 1 storing op een bepaald punt?
Indien ik het achter het dashboard moet zoeken, wat is dan de handigste/verstandigste manier om er achter bij te kunnen?
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Controlelampjes

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Wegpiraten,

Na zoveel dagen nog geen antwoord, dat kan toch niet, ze hebben ook allemaal je vraag i.z. die koppakking gelezen en denken nu dat je dat probleem wel eerst moet gaan oplossen.

Dat gedoe met die lampjes lijkt mij een MASSA probleem.

Begin bij het beging en kijk eerst onder de wagen (terhoogte van motor / versn.bak, of de massa (minus) van accu naar chassis en motorblok wel in ode zijn, kabels / stips heel en goed vast en een goede verbinding zonder roest er tussen.

Het dashboard kun je gewoon los schroeven en naar boven halen, maak eerst de accu('s) de massa kabel los, de bedrading van het contactslot en tellerkabel zijn meestal te kort om ergens bij te kunnen, daarvoor kun je de teller kabel los nemen en het contactslost uit het paneel schroeven (berdr. eraan laten zitten)

Alles zit verder met verschillende modellen stekkers aan de schakelaars en instumenten, alleen die van de conrtole lampjes kun je verwisselen, maar die gaan niet allemaal tegelijk van zelf los.

Als je niet zeker van je zelf bent kun je ook stekkers en aansluitingen met een letter of kleurtje merken.

Contoleer als je de zaak nu los hebt alle massa verbindigen eens goed, vast, oxidatie enz.

Zorg er wel voor dat het los ligende contactslot nergens sluiting kan maken als je b.v. om wat uit te proberen, de accu('s) tijdelijk weer aansluit.

Succes er mee Bert steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Controlelampjes

Bericht door Leo »

Bert Steenhuis schreef:Na zoveel dagen nog geen antwoord, dat kan toch niet, ze hebben ook allemaal je vraag i.z. die koppakking gelezen en denken nu dat je dat probleem wel eerst moet gaan oplossen.
Wat mij betreft klopt bovenstaande als een bussie Bert, plus het feit dat op het koppakking-topic de Wegpiraten geen taal of teken geven..
Ik heb er nu eenmaal een rothekel aan om voor JanL*l te zitten schrijven, dus ik wacht ff af.. :P

Wat betreft het probleem dacht ik ook in de richting van een massa-kwestie.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wegpiraten
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2006, 14:13
Locatie: Nijmegen

Re: Controlelampjes

Bericht door wegpiraten »

Wat mij betreft klopt bovenstaande als een bussie Bert, plus het feit dat op het koppakking-topic de Wegpiraten geen taal of teken geven..
Ik heb er nu eenmaal een rothekel aan om voor JanL*l te zitten schrijven, dus ik wacht ff af.. :P

Hoi, jaaah, sorry! We hebben zelf geen internet, maar we hebben alle antwoorden uitgeprint en zijn met alle aanwijzingen nu eindelijk bezig met die pakking te vervangen (met een vriend van ons die er meer verstand van heeft). Dus nog heel erg bedankt! En je hoort eht nog wel als ie dadelijk weer rijdt (of niet...spannend..)

En ook bedankt voor de tip met die lichtjes natuurlijk, maar dat is inderdaad iets wat we na de pakking vervangen eens gaan bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

solly

Bericht door Leo »

Yo Wegpiraten,

toen ik vorig jaar eindelijk internet nam, dacht ik dat ik de laatste der internetloze Mohikanen was.. :P
Ben ik eindelijk eens ergens niét de laatste mee.. 8)

Veel succes met je reparaties,

met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten