Pagina 1 van 1
Grotere banden
Geplaatst: 18 feb 2006, 09:29
door henryb
Ik ben van plan om achter grotere banden onder mijn bus te leggen zodat mijn busje iets harder loopt. Zijn hier enige nadelige gevolgen bij te bedenken?
Geplaatst: 18 feb 2006, 09:44
door Unknown User
Als je maar genoeg ruimte over houdt in je wielkasten.
'k heb zelf 17,5 inch wielen eronder en dat houdt niet echt over. Dus da's dan een beetje oppassen met hobbels en kuilen.
Geplaatst: 18 feb 2006, 10:07
door Unknown User
Maar verder ben ik blij met die grote wielen :~)

Geplaatst: 18 feb 2006, 12:12
door Unknown User
Bericht verwijderd
Hogere banden
Geplaatst: 20 feb 2006, 12:38
door Arnold Smeets
Bedenk dat de maat van je velgen en banden in de typegoedkeuring staat. Je mag hier niet buiten gaan zonder even bij de RDW langs te gaan! De importeur kan aan de hand van het chassisnummer precies opgeven wat er mag op basis van je huidige typegoedkeuring. Als jouw gewenste maat er niet bij staat kunnen zij opgeven wat er wel mogelijk is en onder welke voorwaarden.
Omdat het rijgedrag van de auto verandert zal een verzekeringsmaatschappij in het geval van een ongeluk zeker interesse kunnen tonen. Zorg ervoor dat je de wijziging administratief goed voor elkaar hebt!
Ander maat banden = afwijking in kilometerteller en in snelheidsmeter! Dit kan opgelost worden door er een ander blokje in te zetten maar dat is vrij duur.
Achter groter, voor niet: bus komt vermoedelijk voorover te staan?
Achter groter, voor niet: 2 reservewielen?
Grotere wielen: een klein krikje kan dan net te klein blijken.
Ik verzon ze ter plekke :D
Groet,
Arnold
Re: Hogere banden
Geplaatst: 20 feb 2006, 14:10
door Unknown User
Arnold Smeets schreef:Grotere wielen: een klein krikje kan dan net te klein blijken.
Maar zonder krik rol je er gemakkelijker onder.
Dat was even een voordeel dat ik vergeten was :~)
Geplaatst: 08 mar 2006, 10:39
door Unknown User
Ik heb gisteren mijn standaard achterwielen erafgehaald en er een 8r17.5 wiel opgezet. Het wiel loopt echter aan tegen de binnenkant van de wielkast (dus het wiel weer teruggebracht). Zijn er meer die dat hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dat opgelost? Hoeveel speling hebben de leden met 8r17.5 wielen?
Ik heb een legerambulance.
Michiel
Geplaatst: 25 jun 2006, 00:38
door Unknown User
Een kleine update: De wielen die ik destijds had waren van 813. Sinds vorige week heb ik vier 17.5 inch wielen van een 608. Deze passen prima.
Ik heb een frappant voordeel opgemerkt: De snelheidsmeter loopt nu exact goed met mijn gps-snelheid. Voorheen scheelde het zo 10%.
Mijn bus hangt nu inderdaad een beetje naar voren. Geen punt; als je gaat slapen gewoon wat plankjes onder de voorwielen. Daarbij zou de remkracht nu niet veel veranderd moeten zijn nu ik nog 16 inchers voor heb.
Geplaatst: 10 feb 2007, 20:24
door henryb
nou ik heb eindelijk die 17.5" inch wielen eronder ... van een 609 geweest dus de boutgaten etc zijn prima in orde.. mooie is ook dat ik geen trilling ofzo in mijn stuur heb, zoals bij mijn vorige wielen, die zelfs uitgebalanceerd waren
en het lijkt nu wel of ik een turbo boost op mijn bus heb bij het inhalen .. WOW!
ik heb mijn GPS erbij gehouden .. en als mijn teller op de 80 staat, ga ik dus eigenlijk zo'n 88 km/u..
Geplaatst: 22 feb 2007, 16:56
door melhof
Dat van die teller kan de RDW niet leuk vinden als ze het ontdekken bij de APK.
Een afwijking naar beneden mag natuurlijk wel.
Maar naar boven, dus harder rijden dan op de teller staat, kan tot afkeur leiden als de RDW het merkt.
Het is alleen niet gebruikelijk dat ze het testen.
Bewaar je oude wielen. Mocht je er ooit op afgekeurd worden zet je gewoon de oude wielen er weer onder en rij je hem nog een keer door de test.
Ik heb nog twee meters liggen voor de 307D.
Die er nu in zit met onze 4bak heeft een factor x0.95
En dan heb ik nog liggen x1 en x1.05
Ik ben er alleen niet over uit welke ik straks nodig heb als we de 5bak er in gaan zetten.
(die staat al klaar alleen de 4bak wil maar niet echt overlijden)
Geplaatst: 27 feb 2007, 15:39
door Unknown User
Je gaf al aan dat je een gps hebt: geen probleem dus.
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/apk ... briekid=39
Geplaatst: 27 feb 2007, 16:31
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 28 feb 2007, 21:38
door Arnold Smeets
Bij vrachtwagens is er eigenlijk altijd een plicht een tachograaf werkend te hebben, als dat ding uitvalt resteert je een rit naar het dichtstbijzijnde reparatiepunt.
Uit mijn hoofd te zeggen is het niet werken van de tachograaf een economisch misdrijf en de boetes zijn dan spectaculair hoog!
Groet,
Arnold
Geplaatst: 28 feb 2007, 23:46
door Frank.fjph
Als je kampeerauto op ht kenteken hebt dan vervalt toch de tacho plicht ??
De mijne hebben ze nooit meer bekeken bij apk.
Frank
Geplaatst: 28 feb 2007, 23:59
door Anton
Hoi,
Volgens mij vervalt die plicht maar hij moet wel de snelheid aan geven!
Groet Anton
Geplaatst: 01 mar 2007, 05:39
door Ben
geen bericht
Geplaatst: 01 mar 2007, 08:29
door henryb
dat dat mag van de APK :)
maar ik heb de oude banden niet meer, ik hoop dan ook een "makkelijk" APK station te vinden... bij de vorige was het een drama, 3 x afgekeurd op de remmen :(
Geplaatst: 01 mar 2007, 20:32
door Ben
geen bericht
remmen
Geplaatst: 01 mar 2007, 21:27
door Arnold Smeets
APK afkeur op de remmen komt veel voor bij Düsseldorfers.
Belangrijk is inderdaad dat ze niet te makkelijk worden, de reminstallatie moet goed in orde zijn en ik heb wel eens treurige voorbeelden gezien waarbij dat beslist niet het geval was.
Ik wil ieder jaar bij de beurt even de remtrommels er af hebben, even smeren, stoffen, stofzuigen, gangbaar maken en de voeringen controleren. Kost weinig maar levert veel op.
Er van uitgaande dat de reminstallatie helemaal in orde is maar de remmenbank dat niet laat zien:
Net voor de remmentest even goed warm remmen wil nog wel eens helpen.
De remtrommels van links naar rechts en van rechts naar links wisselen wil ook nog wel eens helpen.
Beiden kosten nauwelijks of niets, je kunt het in overleg met de APK keurmeester zelf doen.
Groet,
Arnold