Pagina 1 van 1

Versnellingsbak-olie

Geplaatst: 07 jan 2005, 22:41
door Peter
Het kan zijn dat ik het niet snap (hoogstwaarschijnlijk), maar overal waar ik zoek staat dat er ATF in de versnellingsbak moet.
Nou heb ik vroeger altijd geleerd dat ATF in 'n automaat-bak gaat en versnellingsbak-olie (W-80/90) in 'n handgeschakelde bak.
Dus de proef op de som genomen en de plug eruit gedraaid en jawel hoor, er zat dus gewoon versnellingsbak-olie in.
Nou heb ik de wagen pas 2 maanden en ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft qua onderhoud.
Heb zelf de olie toch maar weer vervangen door versnellingsbak-olie. Hiermee schakelt 'ie trouwens wel soepel, dus dat kan het probleem niet zijn.
Kan iemand mij even uit de droom helpen over wat voor olie er nu eigenlijk in hoort. Mocht het nu zo zijn dat er toch ATF in de bak moet, ben ik wel razend nieuwsgierig naar de reden hiervoor.
Het type van de versnellingsbak is 'n "9-15" 4-bak.
Verder zit er achter de versnellingsbak nog 'n tussenbak waarmee voorheen 'n pomp aangedreven werd. Deze bak draait constant mee en moet dus wel goed gesmeerd worden. Weet iemand welke olie daar in hoort? Volgens de MB-dealer zal het wel "ATF of versnellingsbak-olie zijn, of zoiets". Daar schiet ik dus niet veel mee op. Kreeg van de dealer wel de tip om het n's op Dubbellucht te proberen. Dat wisten ze dan weer wel :D
Bij voorbaat dank.

P.S: Het gaat hier om een L408G ex-brandweer bj.71

ATF ?

Geplaatst: 08 jan 2005, 01:30
door Roger 1100
Gooi ik er meteen een vraag bovenop. Wat is ATF?

Groet, Roger

Geplaatst: 08 jan 2005, 11:08
door Peter
A.T.F. = Automatic Transmission Fluid.
Oftewel Automatische Versnellingsbak Olie. (dus voor 'n automaat-bak).
Dit is 'n soort hydraulische olie. In tegenstelling tot hydraulische olie heeft ATF echter wel smerende eigenschappen. Het is echter geen minerale olie maar volledig synthetisch.
ATF is rood van kleur en waterdun. W80/90 (versnellingsbak-olie) heeft de kleur van motorolie, is echter dikker (stroperiger) en ruikt heel lekker naar rotte eieren (net zoals hypoid-olie of cardanolie). Tenminste..... zo herinner ik het me van heeeeeeeeeeeel lang geleden, toen ik nog wel eens naar school ging.

Geplaatst: 08 jan 2005, 11:19
door Jeroen_Hanomaf
Kijk in het linker menu eens onder 'documentatie', daar vind je een onderhoudsschema in PDF-formaat.

Groeten & succes,
Jeroen

ATF

Geplaatst: 08 jan 2005, 14:23
door Roger 1100
Volgens het smeerschema uit de documentatie dient er inderdaad ATF in de versnellingsbak. In de handleiding (in ieder geval voor de L508D, L608D en O309D) staat inderdaad ook ATF vermeld: ATF Type A Suffix A.

Roger

Geplaatst: 08 jan 2005, 14:38
door Jeroen_Hanomaf
Ook uit het instructieboekje voor 508 (waarschijnlijk dezelfde?)

Handbakken :ATF Type A Suffix A.
Autmaten : ATF DEXTRON

Meer staat er niet in. Overigens is de bak van de 406/408 anders als die van de 508/608 etc.


Groeten,
Jeroen

Geplaatst: 08 jan 2005, 14:38
door Peter
Hummmm. Heb gekeken in de documentatie maar kom er nog steeds niet helemaal uit. (dom geboren, weinig bijgebracht). Als ik het goed begrijp moet ik voor 'n L408G dus kijken bij HH F40 t/m F55?
Daar staat inderdaad weer dat er ATF in moet. Alleen staat in die andere 2 onderhoudsschema's weer wel dat er W80/90 in moet. Dus wat is wijsheid. (inkoppertje).
Ik durf het eigenlijk niet goed aan om er zomaar ATF in te doen zonder dat ik echt zeker weet dat dat ook de bedoeling is.
Over de te gebruiken olie in de PTO/Tussenbak kan ik overigens helemaal niets vinden, maar dat komt waarschijnlijk omdat die niet van MB is.
Mocht iemand nu 'n definitief antwoord hierop hebben, kan ik de olie dan eenvoudigweg wisselen of moet de bak (en/of tussenbak) dan eerst gespoeld worden? Ik kan me namelijk voorstellen dat versn.bak-olie en ATF geen vriendjes van elkaar zijn.
Mocht er iemand antwoord geven die er echt heel verschrikkelijk ontzettend gigantisch veel verstand van heeft, kan hij (M/V) er dan gelijk even bij vermelden waarom juist in deze bak (eventueel) ATF zou moeten.
Dit alleen om mijn nieuwsgierigheid even te bevredigen. Je bent immers nooit te oud om te leren. (net 40 geworden, weg jeugd :cry: )
Nogmaals bij voorbaat dank,

Peter.

Geplaatst: 08 jan 2005, 14:53
door Jeroen_Hanomaf
Peter schreef:Hummmm. Heb gekeken in de documentatie maar kom er nog steeds niet helemaal uit. (dom geboren, weinig bijgebracht). Als ik het goed begrijp moet ik voor 'n L408G dus kijken bij HH F40 t/m F55?
Ja, klopt. Deze modellen van Hanomag-Henschel zijn gelijk aan de 406-608.
F40 = L406D
F45B = L408
F46 = L408D
F55 = L508D
F65 (iets nieuwer, staat er nog niet bij) = L608D.
Daar staat inderdaad weer dat er ATF in moet. Alleen staat in die andere 2 onderhoudsschema's weer wel dat er W80/90 in moet. Dus wat is wijsheid. (inkoppertje).
Andere 2? Voor de F45-F86 en F20-F35 bedoel je? Dat zijn ZF en/of Hanomag eigen bakken, en daar moet idd 80W90 of 85W90 in.
Ik durf het eigenlijk niet goed aan om er zomaar ATF in te doen zonder dat ik echt zeker weet dat dat ook de bedoeling is.
Dit is officiele documentatie van Hanomag-Henschel en Mercedes. In zowel mijn, als Rogers instructieboekje staat vermeld ATF Type A suffix A. Dat zal er niet voor niets staan?
Over de te gebruiken olie in de PTO/Tussenbak kan ik overigens helemaal niets vinden, maar dat komt waarschijnlijk omdat die niet van MB is.
Kan. Maar dan zou er toch een voorschrift van MB voor moeten zijn! Dus ik heb even in het Onderhoudsboek gekeken:

PTO type NA-1, gemonteerd op L407D en L409.:

ATF-olie
Type A -suffix A OF wisselbakolie.

Ik heb aan de hand van het werkplaatsboek teruggezocht. Voor de L407D en L408 ( baktype G1 -18 ) mag zowel ATF als wisselbakolie gebruikt worden.
Dit is echter wel een nieuwer type bak dan jij hebt! Die komt qua bouwjaren meer overeen met het onderhoudsschema dat op de site staat.
Mocht iemand nu 'n definitief antwoord hierop hebben, kan ik de olie dan eenvoudigweg wisselen of moet de bak (en/of tussenbak) dan eerst gespoeld worden? Ik kan me namelijk voorstellen dat versn.bak-olie en ATF geen vriendjes van elkaar zijn.
Dat zou ik niet weten...
Mocht er iemand antwoord geven die er echt heel verschrikkelijk ontzettend gigantisch veel verstand van heeft, kan hij (M/V) er dan gelijk even bij vermelden waarom juist in deze bak (eventueel) ATF zou moeten.
Dit alleen om mijn nieuwsgierigheid even te bevredigen. Je bent immers nooit te oud om te leren. (net 40 geworden, weg jeugd :cry: )
Nogmaals bij voorbaat dank,
Ben ik ook wel nieuwschierig naar! Ik weet wel dat bij Hanomag F45-F86 er absoluut geen versnellingsbak olie met dope GL-5 gebruikt mag worden omdat dit de lagering aantast -je moet er maar opkomen.

Groeten,
Jeroen

Geplaatst: 08 jan 2005, 17:42
door Peter
Hartelijk dank Jeroen. Dat de L408G overeen komt met de F45B wist ik dus niet. Vandaar dat ik twijfelde. Ga de olie dus maar zo snel mogelijk omwissellen, lijkt me.
Over het spoelen: Ik vul 'm wel met ATF, ga gezellig 'n stukje toeren en gooi er dan wel weer nieuwe ATF in.
Zoals ik eerder schreef hed ik de wagen pas 2 maanden en zit nog in de orienterings-fase. Vooral type-aanduidingen zijn niet altijd even makkelijk te volgen vindt ik. Zo begint het motorno. met 121 maar op de papieren staat dat het 'n M-115 is. Rara?
Nogmaals hartelijk dank voor je zoekwerk.

Peter.

Geplaatst: 08 jan 2005, 19:39
door Jeroen_Hanomaf
Peter schreef: Zoals ik eerder schreef hed ik de wagen pas 2 maanden en zit nog in de orienterings-fase. Vooral type-aanduidingen zijn niet altijd even makkelijk te volgen vindt ik. Zo begint het motorno. met 121 maar op de papieren staat dat het 'n M-115 is. Rara?
Nogmaals hartelijk dank voor je zoekwerk.
Peter.
121?? Dat is de M121 motor, die is ouder als de 115. Dit is maar een 1,9 liter motor(tje). Leen (L1) kan je hier vast wel meer over vertellen want die heeft dacht ik ook zo'n motor. Deze is alleen gebruikt in de eerste 2-3 bouwjaren.

Met de F-aanduidingen moet je trouwens ook oppassen. Ik heb namelijk ook een F45, maar dan een heel ander type! (zie m'n avatar). Hiervan was ook een besteluitvoering (F45Ka, Ka = Kasten). Na de overname van Hanomag door MB werd de MB L408 verkocht als F45Ka... dus je moet dan goed naar het bouwjaar kijken als je iemand telefonisch spreekt... ;)

Maar goed, succes met je wagen en prettig restantje weekend!

Jeroen

Welke olie

Geplaatst: 09 jan 2005, 11:05
door Onze Bus
Hallo Dubbelluchters,

Ik zie steeds weer vragen opduiken over welke soorten olie we in en 508 moeten gebruiken.

Wat gebruikt het leger voor hun 508 bussen. (Ja ook het leger heeft ze nog)

Motorolie O236 dit is een 15W-40 motorolie
Versnellingsbak O236 dus gewoon motorolie, dat doet het leger wel vaker met versnellingsbakken
Differentieel O226 dit is een sae 90 hypoid tandwiel olie

Het Duitse leger gebruikt alleen voor de versnellingsbak weer wat anders nl. O184 wat weer een sae 90 versnellingsbak olie is.

Mercedes roept voor de versnellingsbak iets over ATF A suffix A dus de verwarring is weer groter.

Wat is nu wijsheid:
Motor olie is duidelijk 15W-40 maar dan wel de gewone en niet syntetisch.
Versnellingsbak sae 80 of 90 versnellingsbakolie.
Differentieel sae 90(85W90) hypoid olie (hier beslist letten op hypoid).

Bovenstaand gebruik ik ook en verkrijg je bij elke automaterialenzaak.

Groeten

Onze Bus

Olie en Defensie

Geplaatst: 13 jan 2005, 21:33
door Onze Bus
Dubbelluchters

Voor de oliefanaten hier een opsomming van de olie met de eigenschappen zoals die gebruikt wordt voor de diverse militaire voertuigen en dus ook gebruikt werd voor de MB 508 zau (staat voor ziekenauto).
Als aanvulling heb ik in dit rijtje ook de toegepaste koelvloeistof genoemd.

Benaming : LUBRICATING OIL engine, severe duty, diesel, multigr 15W/40
NATOCODE : O-236
Gebruikersinformatie : Een minerale Multigrade motorolie 15W-40 voor smering van alle typen motoren met compressie- en voorvonkontsteking die voorkomen in uitrustingsstukken voor grondgebruik. Tevens is deze olie voor bepaalde materieel geschikt als versnellingsbakolie.

Benaming : LUBRICATING OIL gear, multipurpose, grade 75
NATOCODE : O-186
Gebruikersinformatie : Een minerale olie met additieven die geschikt is als Extrem Pressure olie (EP) voor het smeren in bepaalde versnellingsbakken, ingesloten cardankoppelingen, tussenbakken, eindaandrijvingen en stuurhuizen.

Benaming : LUBRICATING OIL gear, extreme pressure, grade 80W/90
NATOCODE : O-226
Gebruikersinformatie : Minerale olie met "Extrem Pressure" dope die geschikt is voor het smeren van tandwielen in bepaalde versnellingsbakken, differentielen, stuurhuizen, tussenbakken, eindaandrijvingen en ingesloten cardankoppelingen. Tevens is het product geschikt voor Hypoid overbrengingen.

Benaming : KOELVLOEISTOF -32 °C
NATOCODE: 757
Gebruikersinformatie : Een mengsel van ethyleenglycol, demiwater, natium-disebacaat, benzotriazol en fluoricerende kleurstof die toegepast wordt als koelvloeistof in motoren en andere gronduitrustingensstukken. Het product is direct bruikbaar en geeft een vorstbeveiliging tot -32 °C. Het product is specifiek voor KL materieel en mag niet gemengd worden met andere samengestelde koelvloeistoffen, dit kan schaden aan de motoronderdelen opleveren.

Met vriendelijke groet,

Onze Bus

Geplaatst: 14 jan 2005, 03:33
door Roger 1100
He jullie bus,

Dat is nog eens uitgebreide informatie. Te gek! Dank jullie.

Roger