LPG, Propaan & Butaan voor Dummies (fabels & feiten)

karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Nou, de daad bij het woord gevoegd en via een caravan dealer een reduceer besteld, valt trouwens reuze mee wat zo'n ding kost (34,- eulo incl.) en inmiddels zover dat ik de boel kan gaan afpersen, dus met een beetje mazzel de handel volgende week inbouwen. Navraag bij de plaatselijke gasboer leerde trouwens, voor die gene die het interessert, dat het plaatsen van een lpg filter bij oudere gastoestellen niet nodig is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi,

Hou er bij gastoestellen rekening mee dat sommige daar toch wat moeite mee hebben.
Ik moet/mag elk jaar mijn koelkast ff schoonmaken en dan kan ie er weer een jaar tegen!
Fornuis ook geen probleem, maar de kachel moet toch ook af en toe (1 x inde drie jaar)

Op mijn schip brande alles perfect op LPG, had ik geen omkijken na!


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

De koelkast gaat hier geen moeite mee hebben, want dat is een doodgewoon 220 V compressor kassie. De kachel is dezelfde die in de bus zat nl een truma sl 5000, en die deed het prima op lpg, de boiler is een prima werkend stukkie antiek, geen idee welke het is en het fornuis, tsjaa, dat zien we dan wel weer. Volgens de gasboer hier is het aan te bevelen om bij het moderne spul inderdaad een filter te plaatsen, zegt tie.De tijd zal het leren.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb een tweetraps LPG regelaar gekocht bij De Wit in Schijndel.

€35,-- van Cavagna group?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ik heb het een en ander met interesse gelezen, ben zelf huiverig geweest voor alle lpg BOEM verhalen/sprookjes en heb daardoor besloten om een officiële rode dampgastank te monteren met uitsluitend koperen leidingen zonder slangen te gebruiken. Ik weet niet of het volgende ook onder de catagorie 'indianen verhalen' thuishoort maar ben daar wel nieuwsgierig naar: Klopt het dat je in, met name, Frankrijk van de weg af gehaald kunt worden met een omgebouwde (niet rode)tank? of dat je er niet eens een camping mee op komt? Ook schijnt het moeilijk te zijn om met je camper per boot/ferry over te varen. Deze info heeft mij, mede, doen besluiten om voor de rode (duurdere) tank te kiezen. Fabels of niet?
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Ik zou het niet weten, maar je zou je ook kunnen afvragen hoe de gendarmerie en/of de camping eigenaar zou moeten weten of jij een omgebouwde lpg tank in of onder je bussie hebt hangen. Ja, tenzij je een dikke pijl op je camper schildert in de richting van je tank en erbij zet " OMGEBOUWDE LPG TANK". Mij is daar in Frankrijk in ieder geval nog nooit naar gevraagd.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Admin »

Hoi Peter,

In mijn oranje bus had ik een zelf gemodificeerde autogastank. Ik sta niet vaak op campings, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een campingbeheerder je gastank komt schouwen! Volgens mij dus een fabel. Net als die Autoroute.

Alle ferries verbieden het gebruik van gas aan boord (met name als je als camper-dek-passagier reist. Daar kan ik me ook best iets bij voorstellen. In sommige parkeergarages mogen ook geen auto's op LPG binnen.

Eerder hebben er op dit forum (of zijn voorganger) wel verhalen gestaan van verzekeraars (ik neem aan WA+ en/of AR) die een keuring vereisten en anders de verzekering zouden royeren. Ik meen me te herinneren dat dat de Europeesche betrof, waar de NKC de ledenverzekeringen had ondergebracht.

Maar met een mooie rooie dampgastank hoef je helemaal nergens bang voor te zijn. :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Nog even tav het aansluiten van het reduceer. Is het aan te bevelen deze rechtstreeks aan de gastank te monteren of mag hij ivm de beschikbare ruimte ook elders in de gasbun geplaatst worden en vervolgens vanaf de tank naar het reduceer met een koperen leiding aangesloten worden.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi Toine,

Dat mag, sterker nog, ik heb het ook zo gedaan.
Zodoende krijg je ook nog wat extra "stijgruimte".
Ik heb dat gadaan om dat ik 2 regelaars, een van 30 en en van 50 mb. aan moest sluiten dmv een t-stuk, parrallel dus naast elkaar, de koelkast werkt op 50 mb, vandaar.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Thank's, en maakt het nog wat uit wat de diameter van de leiding is of mag het de zelfde diameter hebben als wat er in de camper zit, want daar heb ik nog een paar meter van liggen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi Toine,

Ik van de tank na de regelaars 12 mm. gebruikt en de rest na de verbruikers, met de gewone gasleiding.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Dennis en Nancy »

Als ik me niet vergis is mijn LPG regelaar een 8mm knelkoppeling. Volgens De Wit was 8mm de standaard.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Vanaf de tank naar de regelaars, das 12 rk.
Na de regelaars is gewoon standaard materiaal gebruikt.
Dennis en Nancy schreef:Als ik me niet vergis is mijn LPG regelaar een 8mm knelkoppeling. Volgens De Wit was 8mm de standaard.

Dennis

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Okay, kan ik beginnen om de boel in de gasbun te prakken.
Ik laat wel horen of ik na de installatie m'n haar en wimpers nog heb :mrgreen:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Leo »

Hoi Ernst,

mis je niks op jouw gastank? 8)

Afbeelding


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Admin »

In plaats van een pijp van de overdrukbeveiliging naar buiten (zoals het eigenlijk hoort :oops:) had ik een stel gaten Ø 25 onder de tank naar de buitenlucht. Het heeft achterin nooit naar gas gestonken en we zijn nooit harder opgestegen dan met het heersende motorvermogen van 85 pk te verwachten was....
Een aanduiding-op-afstand van de vulgraad van de tank heb ik nooit nodig gevonden. Verbruik ca. 5 l per jaar (alleen koken).

Maar zo zie je maar weer: het kan altijd beter :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ben een stuk geruster geworden over het gebruik van lpg , was dat vroeger niet zo, voor wie toch een veilig plekje voor zijn tank zoekt is dit misschien een oplossing:
Afbeelding
Ik heb een 55 litertank gemonteerd achter het pignon en kroonwiel tussen de bladveren.
voor de gewichtsverdeling ook nog mooi.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Hieper de piep, de boel zit erin, alleen niet naar m'n zin.
Met name het stukkie leiding van de tank naar het reduceer, dat moet zulke krappe bochten maken dat het hier en daar "een beetje" geknikt is. En volgens mij bestaan er niet van zulke kleine buigijzertjes om dit spul te buigen. Affijn, morgen maar eens een paar liter tanken om te kijken of de boel dicht is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Leo »

karogegro schreef: morgen maar eens een paar liter tanken om te kijken of de boel dicht is.
Heb je geen perslucht Toine?
Stukken veiliger als het niet goed zit én je krijgt de druk hoger dan met gas..:wink:
LPG geeft bij de huidige buitentemperatuur slechts 6 bar druk af.


Die koperen pijp had je beter eerst kunnen uitgloeien, dat buigt ff gemakkelijker.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Dennis en Nancy »

uitgloeien = warmstoken?

Niet dat ik straks domme dingen ga doen,.. :lol:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Helaas, de enigste perslucht die ik heb, produceer ik 's morgens op de plee :mrgreen:.
Komt tie nu mee aan, uitgloeien, nu ik al een meter de 6 euri heb verkloot. Nou ja, Maandag maar een nieuw stukkie halen en opnieuw proberen, eerst ff werken van het weekend.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn ook knelfittingen te koop van 90 graden en 45 graden ook in 9 mm.
Zorg ook dat niets staat te trillen, dus goed vastzetten met beugeltjes!

Succes !

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Leo »

karogegro schreef:Komt tie nu mee aan, uitgloeien, nu ik al een meter de 6 euri heb verkloot.
Dacht dat een erkend fietsenmaker zoiets wel wist.. :mrgreen: :roll:



@Dennis: Uitgloeien van koper= roodgloeiend stoken en dan snel afkoelen.
Het koper wordt dan zo zacht als (koude) boter en is met heel weinig kracht te vervormen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Ik ga voor die haakse knelfittingen waar Anton het over had, dat staat ook wat knapper tov hoe het nu zit.
O ja, maakt het nog wat uit hoe het reduceer gemonteerd is, horizontaal/verticaal/onderste boven, vwb de werking van dat ding ?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Leo »

Nee.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast