Pagina 1 van 1

tankmeter 508

Geplaatst: 28 mar 2006, 17:59
door HeTa
Na het aanbrengen van een grotere brandstoftank geprobeerd de tankmeter weer aan te sluiten. Wie schetst mijn verbazing.
Zelfs zonder dat er een draad is aangesloten geeft de meter op het dashboard een volle tank aan. Geweldig, nooit meer tanken :D
In het gebruik lijkt het me wat minder. Maar hoe ik de draden ook aansluit, steeds een volle tank.
Wie kan me een tip geven.
Er lopen drie draden naar de tanksensor, een blauwe draad met 12 Volt, een bruine draad ligt aan massa en een " bruin/zwarte met gele streepjes streepjes" draad waar zelfs een spanning op staat van 24 volt. De stroom is weliswaar erg zwak maar toch.....de spanning is er.
Het is een 508, ex ambu nl.
Oorspronkelijk zaten er twee draden (ik weet alleen niet meer welke) onder de twee contactpunten op de tanksensor en 1 onder de flens van de sensor waarmee hij op de tank zat geschroefd.
Ik heb alle combinaties (denk ik) geprobeerd maar met steeds het zelfde resultaat. De tank is bijna leeg . Wie weet de oplossing??????????

Aansluiting

Geplaatst: 28 mar 2006, 22:47
door GerardM
Hoi,

volgens het schema van de NL 508 ambulance zitten er twee draden aan de contacten van de sensor, beide met dikte 1mm2. Eentje is blauw-wit en de andere zwart-blauw met groene bijkleur (streepjes).
Heb je deze combinatie al geprobeerd ?

Groet,

Gerard

aansluiting

Geplaatst: 29 mar 2006, 00:12
door HeTa
Die kleurcombinatie kom ik bij mijn bus niet tegen. Toch wel 1 van het ned leger. er loopt een " gecombineerde" draad naar de tanksensor (blauw met bruin) en een derde draad zwart-btuin met gele strepen naar toe. Hierop heeft hij ut altijd gedaan maar helaas .........
Ik vind het vreemd dat de meter op het dasboard al vol aan geeft als er geen enkele draad aangesloten is op de tanksensor.
RaRaRa

Jammer

Geplaatst: 29 mar 2006, 08:39
door GerardM
Dat is jammer dat het bij jou anders zit, of ik heb de lettertjes niet goed gelezen, ze zijn ook zo klein..
In de handleiding heb ik nog wel een andere truuk gelezen om een en ander te testen. Zoals je schrijft zijn er twee gebundelde draden, deze zouden beide op de sensor moeten zitten en de losse enkele draad op de flens. Als je een van de sensordraden aan massa legt zou de tankmeter vol moeten aanwijzen of juist het reservelampje aan moeten gaan. Leg je de andere draad aan massa dan andersom (snap je het nog).
Dit alles natuurlijk met het contactslot aan. Als je brandstofmeter continu vol aanwijst, zou het dus kunnen dat een van de draden ongewild ergens massa maakt.
Ik kan ook wel even kijken hoe het zit bij mijn eigen ambu maar pas in het weekend. Wellicht heeft iemand anders eerder een bruikbare tip.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 29 mar 2006, 17:00
door janvds
hey HeTA

weet je zeker dat je gever in de brandstoftank goed werkt?

jan vds

Zo zit het bij mij

Geplaatst: 01 apr 2006, 21:22
door GerardM
Dag HeTa (Henk ? Hennie ?) ,

ik weet niet of het nog interessant is, maar ik heb vanmiddag tussen de buien door nog even gekeken hoe het bij mijn ambu zit. Door een kijkoperatie door het tankluikje het volgende gezien. Meest links zit een draad met gele streepjes op een contact op de sensor. Meest rechts zit een bruine draad op de flens, zal wel massa zijn. In het midden zit draad nummer drie, maar de kleur daarvan kon ik niet zien.
Als je het zo hebt aangesloten hebt zou en het werkt nog steeds niet zou je kunnen testen of de gever werkt volgens bovenstaande methode, dan wel grondig nalopen of de draden ergens massa maken. Zoals ik het begrijp is het zo dat als 1 van de twee draden op het sensorcontact massa maakt, de brandstofmeter vol aanwijst. Als de andere draad massa maakt, gaat het reservelampje branden.

Succes,

Gerard

brandstofmeter 508

Geplaatst: 02 apr 2006, 22:02
door HeTa
Hallo Gerard,
Dank voor het doorgeven van de kleurkodes.
Vandag een en ander aangesloten en .....
het werkt. De meter geeft in ieder geval een lege tank (dat is hij ook) en als ik met een kromme spaak de vlotter omhoog haal gaat keurig de meter omhoog. Hoera dus.:lol:
Het belangrijkste probleem is daarmee dus opgelost.
De geel/bruin/zwarte draad komt van het lampje en zit inderdaad op een contact van de gever. De blauwe draad komt van de meter en die zit op het andere contact. De bruine draad is inderdaad massa. Als je de blauwe en de geel/bruid/zwarte draad niet op de juiste punten zet dan gaat het geheel dus niet door. Vandaar mijn verwarring waarschijnlijk.
Resteert nog dat het waarschuwingslampje niet gaat branden als ik de vlotter geheel naar onderen duw. Het lampje is wel goed want hij geeft vol licht als ik hem aan aarde leg.
Maar met dat probleem kan ik leven. Ik heb nog geprobeerd of een extra aarding van de brandstof (het is nu een kunststoftank) zou helpen maar helaas.
Bedankt voor de hulp.
Groeten
Henk

Okee

Geplaatst: 02 apr 2006, 22:56
door GerardM
Henk bedankt voor het antwoord en fijn dat het weer werkt.

Groet,

Gerard

Re: brandstofmeter 508

Geplaatst: 02 apr 2006, 23:58
door Leo
HeTa schreef:Resteert nog dat het waarschuwingslampje niet gaat branden als ik de vlotter geheel naar onderen duw. Het lampje is wel goed want hij geeft vol licht als ik hem aan aarde leg.
(het is nu een kunststoftank)
Hoi Henk,
leuk dat het zooitje weer werkt.

Dat je lampje niet gaat branden is vrij logisch:
Bij mij was de minimum weerstand van de vlotter iets van 75 Ohm ( bij bijna lege tank)
Op het moment dat de metalen vlotter de (oorspronkelijk) stalen tankbodem raakte, was dat natuurlijk meteen NUL.
Op dat moment gaat jouw lampje normaal gesproken branden.
Je hebt nu een kunststof tank, dus zal die weerstand nooit meer NUL worden.

Leef blij en gelukkig verder zonder lampie zou ik zeggen... :P


Met vriendelijke groet, Leo.:D

brandstofmeter

Geplaatst: 03 apr 2006, 18:34
door HeTa
Hoi Leo,
Blij dat ik geen Willie Wortel heet........leven zonder lampie :evil:
Mijn drijvertje van het metertje bestaat niet geheel uit metaal. Het drijvertje zelf is van keurig wit plastig het beugeltje uit goedkoop ijzerdraad.
Ik ga met een stel breinaalden nog even proberen of ik contact kan maken met het metalen beugeltje. Als dan het lampje brandt zal ik je in mijn ere-galerij opnemen. In dat geval ben ook ik dus " alone" :shock:
Brand het lampje niet dan.. :idea:
Groeten

ook met aarde geen lampie

Geplaatst: 10 apr 2006, 23:58
door HeTa
Helaas, de vlotterarm (wel van metaal) even extra geaard en de vlotter volledig naar beneden geduwd maar helaar.....
het lampie blijft gedoofd.
Ik zal er mee moeten leven denk ik.
Bedankt voor de ondersteuning.

Geplaatst: 11 apr 2006, 01:44
door Leo
Helaas , geen licht in de duisternis, 't is niet anders. :(

Mvg, Leo.:D