te zwaar

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

te zwaar

Bericht door Saskia »

Hallo dubbelluchters, vroeger stond ergens op het forum hoe het precies zit met kampeerwagens die te zwaar zijn. Maar we kunnen het nergens meer vinden.
Als je 3500 kg mag wegen en je weegt bijv. 350 kg te veel, moet je de bus dan uitladen tot 3500 kg? Of mag je doorrijden met boete?
Hoe zit het ook al weer?
Afbeelding

groetjes van Saskia
Unknown User

Re: te zwaar

Bericht door Unknown User »

Saskia en Herman schreef:Als je 3500 kg mag wegen en je weegt bijv. 350 kg te veel, moet je de bus dan uitladen tot 3500 kg? Of mag je doorrijden met boete?
Hoe zit het ook al weer?
:~) Lijkt me dat je sowieso niet mag doorrijden, maar moet uitladen.
Je laat iemand met drank op achter het stuur, toch ook niet betalen en dan doorrijden? :~)

'k herinner me een krantenberichtje van mensen die met de camper of caravan weg gingen en ook van alles moesten uitladen. Ik geloof dat er bergen aardappels uitkwamen :~)

Maar hoe hoog zo'n boete is, geen flauw idee...

'k reed zondag ook nog met zes meerijders met bagage, volgens mij ben ik dan ook overbeladen...
Maar ja, op zondag in maart van Harlingen naar Sneek, leek me de kans klein gecontroleerd te worden :~)
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hier

http://www.camperleven.nl/info/algemeen/gewicht.php

Maar dit geld alleen voor nederland

Bart
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

ok

Bericht door Saskia »

Bedankt Bart, dit is wat we zochten!
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Lading

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Saskia,

Om het officieel te maken:

http://www.om.nl/beleid/beleidsregels/verkeer/ en dan zijn de percentages en de te scoren punten (boete) te lezen bij:

- Richtlijn voor strafvordering belading van voertuigen

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

In de link van Martin kan ik onze sittuatie ( 3,5 ton bus die 5 of 6 ton mag )
niet vinden, daar wordt namelijk altijd over de aslast gepraat en daar ga je
met een 3,5 tons bus hopelijk toch echt niet overheen.

Dat punten systeem is volgens mij alleen voor vrachtwagens en niet voor personen auto's ( < 3500 kg )

Dus, of de getalen op camperleven kloppen weet ik niet, kan me wel voorstellen dat er in franrijk niet zo coulant mee om wordt gesprongen als hier in nederland.

Bart
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Lading

Bericht door Berthil »

Ben schreef:Onwaarschijnlijk hoge bekeuringen (terecht) en uitladen en weer de weegbrug op om daarna misschien door te mogen rijden.
Geldt ook voor Belgie.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ben en Berthil

waren dit sittuaties waar je boven de maximum as belasting van het voertuig
zat of was het de max gewicht op het kentekenbewijs (terug gekeurde bus) ?

Bart
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Bart,

In Belgie zijn ze heel streng.
Als op het kenteken staat 3500 kg dan is het 3500 kg ook al kan het chassis 5 ton hebben.
Elke kilo boven de 3500 moet er uit voordat je verder mag.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Gewicht

Bericht door Twan Schoenmakers »

Veel teruggekeurde bussen hebben een kentekenbewijs dat alleen maar een ledig gewicht vermeld. Met andere woorden bij een controle moet de politie aan de hand van andere factoren nagaan met het Maximaal Toelaatbaar gewicht is van het voertuig. Dit kunnen ze doen aan de hand van een type plaatsje wat in de cabine aanwezig is, of aan de hand van technische specificaties welke ze vergelijken met het kentekenbewijs. Deze technische specificaties zijn veelal bij de RDW bekend.

Onze camper bijv. staat op kenteken met een ledig gewicht van 3240KG, maar zonder vermelding van andere zaken (behoudens het te trekken gewicht van 750 ongeremd en 3.500 geremd).

Bij controle zal men dus aan de hand van andere factoren vast moeten stellen wat het maximaal toelaatbare voor onze Camper is. Uit telefonisch overleg met de RDW (over het onderwerp inbouw OM364A) weet ik dat voor onze Camper bij de RDW in de bestanden bekend is en ook vermeld staat dat het om een 5 tons uitvoering gaat. (er zijn ook 508 uitvoeringen welke na een aanpassing van het veren pakket, met aanvullende controle daarop 6ton mogen hebben, maar dat geld blijkens navraag bij Mercedes in Duitsland niet voor die van ons).

In ons geval is dat dus 5.000KG, en heb ik meer bij me dan begint het gesodemieter.

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

gewicht

Bericht door johan millenaar »

hallo, in mijn geval weegt mijn 508 ongeveer 4000 kg. het is een kampeerwagen en op het kentekenbewijs staat: massa ledig gewicht: 3300 kg . ik ben in het bezit van alle rijbewijzen. hoe zal dan de reactie zijn van de controlerende instantie's bij dit overgewicht, of beter misschien: zijn hier ( duidelijke ) regels voor?
groet. johan.
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi Johan,

De rijbewijs kwestie heeft niets van doen met het feitelijk gewicht van een voertuig, maar wordt puur afgewikkeld op basis van het geen op het kenteken staat. Daarover is jurispudentie, en ter zake van die jurispudentie hebben er in het verleden ook bevestigingsbrieven op de club site gestaan van de politie Friesland, en de ANWB. Inmiddels is door het CBR en de Polititie op mijn verzoek de geldigheid van die jurisprudentie nogmaals bevestigd <per e-mail cq per brief> (het arrest is namlijk van wat oudere datum).

Overgewicht zal men in eerste intantie beoordelen op basis van het geen men constateerd als gewicht (doormiddel van weging), en de gegevens op het kenteken, echter als het kenteken alleen een ledig gewicht vermeld zoals bij jouw en mij het geval is, dan zal men naar ander bronnen moeten zoeken om het max vast te stellen, dit kan zoals gezegt een type plaatje in de cabine zijn, of info zoals bekend bij de RDW (deze gegevens zijn door de Politie per computer life raadpleegbaar) kijk maar eens wat er over jouw kenteken bij de RDW bekend is door te kijken op: https://info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx en tik je kenteken in.

Naast deze openbare gegevens is voor de Politie ook de historie raadpleegbaar, zo kon de RDW in het kader van overleg over de inbouw van een OM364A in mijn 508 mij alle handen technische info gegeven over de maximale toegelaten massa voordat het een Camper werd, uit dien hoofde weet ik dus ook dat bij de RDW vermeld staat dat het een 5tons voertuig is.

De hoeveelheid beschikbare info bij de RDW is beslist niet voor ieder voertuig het zelfde, zo was voor mijn voertuig destijd niets bekend omtrent max te trekken gewichten en heb ik daarvoor eerst een verklaring bij Mercedes Nijkerk moeten opvragen, waarna de RDW deze gegevens in hun bestanden verwerkt heeft, waarna ze mijn een aangepast kentekenbewijs verstrekt hebben met vermelding van de te trekken gewichten.

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

gewicht

Bericht door johan millenaar »

twan, bedankt voor het snelle antwoord. bij een controle zal er dus op het deurstijlplaatje gekeken moeten worden; en/of de controlerende instantie moet uit de rdw gegevens op kunnen maken, dat het onderhavige voertuig
ooit is teruggekeurd ( wat in mijn geval gebeurt is ).
groet. johan.
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

RDW / Gewicht

Bericht door Twan Schoenmakers »

Het is nog maar de vraag of de wetenschap dat het om een terug gekeurd voertuig gaat van invloed is op het al dan niet overbeladen zijn.

In de tijd dat mijn voertuig teruggekeurd is (1990) was het niet noodzakelijk om er een lichter verenpakket onder te leggen, en is de terugkeuring puur administratief gebeurt (eigenlijk alleen om rijbewijs redenen, omdat de ega van de 1e eigenaar geen rijbewijs C had). De Camper is dus technisch gewoon gebleven wat het was (kan tegenwoordig niet meer heb ik begrepen).

Op basis van het voorgaande kreeg ik zelf van een RDW medewerker te horen dat mijn Camper qua kenteken puur administratief ook weer teruggezet zou kunnen worden, omdat in hun bestanden als max toelaatbaar gewoon 5ton schijnt te staan. (hij zij er bij dat je allee al op alle verschillende situaties mbt kenteken vermeldingen en aanpassing een wand vol boeken zou kunnen schrijven). Dus eigenlijk moet je voor elk voertuig individueel contact zoeken met de RDW om te horen wat er bij hun in de bestanden staat. Is de terugkeuring namelijk later (ik meen na 1992 of 1993 gebeurt, dan golden weer andere regels en staan er ook weer andere gegevens geregistreerd).

Maar een ding is door deze wirwar aan gegevens wel duidelijk nl. dat oom agent het bij een controle ook nooit 100% zeker bij het recht eind zal hebben, en je dus best de kans loopt te maken te krijgen met een agend die eea toch anders ziet, en je toch op de bon zou willen slingeren, en over het buitenland zullen we het maar niet hebben. Daar zijn al gevallen van bekend dat mensen met een teruggekeurd voertuig dat er van buiten toch nog lekker fors uit zag (zoals bij onze 508's), ondanks vermeldingen op het kenteken van een lediggewicht van minder dan 3.500 toch van de weg gehaald zijn omdat ze geen rijbewijs C hadden. Ook de tol in Oostenrijk en Italië is zon apart verhaal. Je moet je de blaren op de tong lullen om ze zo ver te krijgen dat ze je niet als vrachtwagen behandelen. (Italië en brenner autobaan lukt dit nog wel, maar voor de overige Oostenrijkse snelwegen lukte dit me niet, stelling was simpel, nu betalen en ga daarna maar in bezwaar en beroep als je meent dat wij het verkeerd zien) Kosten <=> baten leert dan al vrij stel dat dit niet op schiet.

Omgekeerd zullen wij in het buitenland minder snel een discussie krijgen met oom agend of ons voertuig qua belading 3.500 max of 5.000 max is, omdat zij in eerste instantie van het uiterlijk en het type voertuig uit gaan (veel landen kennen geen mogelijkheid om een 508 terug te keuren naar onder de 3.500KG, en diverse europese landen kende ook een rijbewijs B met een hoger toegelaten gewicht <tot voor enkele jaren terug was een Duits rijbewijs B goed voor 7.500KG, pas de mensen die de laatste jaren een rijbewijs B in Duitsland gehaald hebben zitten ook vast aan de 3.500KG oude rijbewijzen blijven goed voor 7.500KG).


Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

> De Camper is dus technisch gewoon gebleven wat het was (kan
> tegenwoordig niet meer heb ik begrepen )

Het is op het moment nogsteeds mogelijk om bussen terug te keuren ( vorgjaar nog een gedaan ( alleen maar een administratieve handeling MB , en een retourtje RDW ). Het gaat hier in nederland allemaal om type goed keuringen. Het groote verschil zit in het feit of je een remkracht begrenzer hebt of niet. Met begrenzer moet er een nieuw veren pakket op en zonder is het een administratieve handeling. Denk nou niet dan haal ik de begrenzer er af. Bij orgineel geimporteerde MB's is alles bekent bij MB, aan de hand van het chassis nummer. Ik zelf heb dus een duitse bus die binnen kort terug gekeurd gaat worden en moet dus naar MB om hem te katen kontroleren of hij zonder nieuwe bladveren terug gekeurd mag worden. Heb al geinformeerd en dat moet volgens MB geen probleem zijn als er maar geen begrenzer op zit.

Bart
dries369
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2005, 18:33
Locatie: Nijverdal

te zwaar

Bericht door dries369 »

Hallo diegene die in het bezit is van rijbewijs c reageerd heel vaak op
dit aitem, negatief wel te verstaan dus nu graag iemand die daadwerkelijk
in de problemen is gekomen reageren

dus nu graag ook eens wat reacties van mensen die met een teruggekeurde bus rond rijd (reden )

en die daadwerkelijk in de problemen zijn gekomen met een overbelading totale maximem massa van 3500 kg

en een overbelading hadden van ongeveer +- 300 kilo

en deze boete zwart op wit willen laten zien op het forem o i d

ik zelf heb rijbewijs C maar voor onze camperaars die dit niet hebben

lijkt me dit een leuke uitdaging !!( bevestiging )

om een einde te maken aan alle verhalen die ongegrond zijn
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

boete

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi Ben,

Met welk voertuig en welke belading heb je die 2500 DM gescoord ? En was dit tijdens een grootscheepse controle of bij toeval van de weg gehaald ?

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

te zwaar???

Bericht door Saskia »

Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Saskia
bjefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2005, 22:00
Locatie: Rotterdam

aantonen van gewicht

Bericht door bjefke »

Heeft iemand ervaring dan met het aantonen van je gewicht nadat ze je al teveel tol hebben laten betalen?

Reagerend op het stukje van Twan,

Wij komen net terug van vakantie noorwegen. Zijn via de brug van Malmo gegaan. Mooie brug, fotos maken en alles maar toen we bij de tolhuisjes kwamen was de brug ineens een stuk minder mooi...rekening :90 euro!!!
Vrachtwagen tarief. In ons kenteken staat ledig gewicht 3390 maar wat ik ook zei ik moest en zou betalen en dan moest ik maar achteraf een brief sturen om het tegendeel te bewijzen.
Maar jongens als er op het kenteken ledig gewicht 3390 staat hoe wil ze dan dat ik aantoon dat ik niet zwaarder dan 3500 kilo weeg?!

Op de terugweg was het prijskaartje een stuk minder hoog nmlk 40 e en is er niet eens om mijn kentekenpapieren gevraagd.
Het enige wat ze vroeg is of ik een water aan boord had had waarop ik zei ja maar die is leeg (met in mn achterhoofd de gedachte ik zeg maar dat ie leeg is want dadelijk mag je nu ook al geen water meer invoeren, met de steeds bizarder wordende invoerregels ;) )
Bij navraag bleek dat als ik geen watertank of iets dergelijks aan boord had gehad ze me in een hoger tarief had gezet.
Dus jongens: altijd JA zeggen op die vraag ;)
Aangezien 50 euro niet niks is wil ik er wel werk van maken maar ik kan niks bedenken anders bedenken dan mn kenteken bewijs opsturen.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Aangeven in je brief dat het een camper was en dat je voorzien bent van een drinkwaterinstallatie,keuken en bed

Frank
dries369
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2005, 18:33
Locatie: Nijverdal

te zwaar

Bericht door dries369 »

of ik op pikante verhalen zit te wachten is hier niet aan de orde !!!
zou graag eens een bekeuring zien van iemand die 300 of 400 kilo te zwaar is ( was) :roll:
er is niemand tot nu toe die dit kan aantonen :lol:
leuke kletskoek verhalen van iedereen die groot rijbewijs heeft voor diegene die op klein rijbewijs rijd met een paar kilo te veel zou ik zeggen maak niet te veel slapende honden wakker :wink:
de campers waar wij mee rijden zijn meestal te zwaar
ik zelf had een laadvermogen van 190 kilo op kenteken
ze weten bij de rdw toch ook wel dat een camper niet rijdt zonder chauffeur en fam en inboedel etc etc

maar ik ben vrachtwagen chauffeur met alle rijbewijzen dus kan ook makkelijk lullen :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten