Pagina 1 van 2
21,1Volt???
Geplaatst: 23 apr 2006, 12:19
door markw
Gisteren probeerde ik mijn bus te starten maar tot mijn grootte verbazing hoorde ik alleen de startmotor met een zwaar 'zzzzwoek, zzzzzwoek' een paar omwentelingen maken en toen niets meer!
Na het na meten van de twee in serie geschakelde accu's( leger-ambulance) gaf de multimeter 21,1Volt aan.
Vijf dagen daarvoor had ik er nog een flink eind mee gereden.
In andere berichten las ik al dat vaak vergeten werd de massaschakelaar uit te schakelen, dit was ook bij mij het geval maar dit was zeker niet de eerste keer. Ik denk ook niet dat dat kleine lampje de twee startaccu's in 5 dagen leeg trekt dus kan ik aanemen dat de startaccu's dood zijn?
Ik ga uiteraard nog even proberen ze op te laden met de lader.
Groeten Mark
Geplaatst: 23 apr 2006, 13:39
door Anton
Hoi Mark
Als je de doppen van de accu's los draait kun je er tijdens het starten in kijken.
Begint er een heftig te "koken" dan is deze cel en accu overleden.
Ook kun je de spanning van elke accu even apart meten.
Succes!
Groet Anton
Zuurweger.
Geplaatst: 24 apr 2006, 06:01
door Leo
Of ff met een zuurweger de afzonderlijke cellen controleren.
1,28 is vol, 1,13 is leeg, nóg lager is overleden.
Alle cellen behoren een gelijke waarde te hebben.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 24 apr 2006, 11:22
door markw
Bedankt voor jullie reacties!
De twee accu'zijn onderhoudsvrij dus ik kan ze niet openen wel ga ik vandaag even de spanning over de afzonderlijke accu's meten.
Maar eigenlijk is het toch niet mogelijk dat ze zomaar opeens zover leeg zijn? Ik had er 5 dagen terug nog een flink eind mee gereden en ik heb al een tijd lang niets aan het electrisch systeem van de bus veranderd.
Ik vraag me namelijk zelf al een tijdje af of de manier waarop de start- en HH-accu's worden bijgeladen door de motor wel de juiste is!
Dit gebeurd via een verliesarme diodebrug. De HH-accu's hebben een veel hogere capaciteit dan de startaccu's namelijk 180Ah.
Wat ik mij nu afvraag is of beide accu's nu gelijk worden bijgeladen of dat de meest lege accu als eerst wordt bijgeladen( of een grotere stroom krijgt) waardoor mischien in het geval dat een van de accu-sets(HH-accu's) diep ontladen is de andere accu's niet of nauwelijk worden bijgeladen. Dit zou dan kunnen betekenen dat de startaccu's struktureel niet bij worden geladen en dus na verloop van tijd te weinig spanning overhouden om te starten.
Ik heb alleen nog nooit echt de gebruikers echt gebruikt en heb nog nooit een spanning lager dan 25,6 Volt over de HH-accu's gemeten.
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!
Goeten Mark
Geplaatst: 24 apr 2006, 20:18
door Anton
Hoi Mark
De twee accu'zijn onderhoudsvrij dus ik kan ze niet openen wel ga ik vandaag even de spanning over de afzonderlijke accu's meten.
Als je gaat meten, meet ze dan per stuk als je even start je kunt dan misschien zien welke stuk is.
Maar eigenlijk is het toch niet mogelijk dat ze zomaar opeens zover leeg zijn? Ik had er 5 dagen terug nog een flink eind mee gereden en ik heb al een tijd lang niets aan het elektrisch systeem van de bus veranderd.
Ik vraag me namelijk zelf al een tijdje af of de manier waarop de start- en HH-accu's worden bijgeladen door de motor wel de juiste is!
Dit is een prima manier van laden en heeft door de tijd zijn nut bewzen!
Dit gebeurd via een verliesarme diodebrug. De HH-accu's hebben een veel hogere capaciteit dan de startaccu's namelijk 180Ah.
Wat ik mij nu afvraag is of beide accu's nu gelijk worden bijgeladen of dat de meest lege accu als eerst wordt bijgeladen( of een grotere stroom krijgt) waardoor mischien in het geval dat een van de accu-sets(HH-accu's) diep ontladen is de andere accu's niet of nauwelijk worden bijgeladen. Dit zou dan kunnen betekenen dat de startaccu's struktureel niet bij worden geladen en dus na verloop van tijd te weinig spanning overhouden om te starten.
De meest ontladen accu word het eerst bijgeladen, maar de spanning loopt gauw op zo dat de start accu’s niets tekort komen
Ik heb alleen nog nooit echt de gebruikers echt gebruikt en heb nog nooit een spanning lager dan 25,6 Volt over de HH-accu's gemeten.
25.6 volt? Dan zijn ze behoorlijk vol!
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!
Een mogelijkheid kun je nog bekijken: haal de minpool even los controleer of alles “uitâ€staat en meet dan even of er stroom loopt.
Succes
Groet Anton
Geplaatst: 30 apr 2006, 13:15
door markw
Eergisteren de acculader een paar uur aan de accu's gehangen na een dag was de spanning nog 25,5 Volt.Dat ziet er volgens mij wel hoopvol uit(toch?). De volgende keer dus goed opletten of de massaschakelaar wel uit staat! Als ik de accu's weer aansluit zal ik in ieder geval nog even controleren of er meer verbruikers zijn als alleen de massa-schakelaar is ingeschakeld.
Groeten Mark
Geplaatst: 30 apr 2006, 17:26
door Anton
Hoi Mark
Kijk aan, dat zijn goeie bericten!
Maar ik zou toch eens even zoeken waar er stroom word verbruikt als je stilstaat.
Stel dat je een paar weken er niet toekomt om er naar te kijken zijn de accu's overleden.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 30 apr 2006, 19:47
door markw
Dank je Anton, kun jij mij mischien uitleggen hoe ik met een multimeter kan controleren of er stroom loopt als ik alleen de massa-schakelaar heb ingeschakeld? Volgens mij had ik ergens op het forum gelezen dat ik dan de plus kabel van de accu's kan los halen en vervolgens met de multimeter tussen de pluspool van de accu's en de ontkoppelde plus kabel kan meten.
Klopt dit en hoe sluit ik de meetdraden van de multimeter aan?
Ik kan handleiding nergens vinden.
Groeten Mark
Geplaatst: 30 apr 2006, 21:29
door Anton
Hoi Mark,
Das niet zo moeilijk hoor.
Zet het rode stekkertje in het 10 ampère gaatje.
Zet de meter op 10 ampère.
Je neemt een accuklem van een pool los.
Daartussen plaats je de meter.
Btw probeer niet te starten dat overleeft het metertje niet!
Als alles uitstaat meet je niets, maar denk wel aan elektrische klokjes als die er in zitten, en de tachograaf.
Succes!
Groet Anton
Geplaatst: 15 mei 2006, 10:56
door Bert_s
Ik heb hetzelfde gehad. Iemand suggereerde toen dat de 24 /12 V omvormer weleens de schuldige zou kunnen zijn. Misschien dat die ook nog in jouw ex-ambu actief is?
Bert_s
Geplaatst: 15 mei 2006, 11:32
door Admin
24 /12 V omvormer
Een "seriële omvormer", d.w.z. het traditionele type dat ook in militaire voertuigen werd en wordt toegepast, trekt helemaal geen stroom als de 12 V belasting uitgeschakeld is.
Bij mij is het rode LEDje in de tachograaf ("geen schijf") de verbruiker, continue 10 à 20 mA, niet veel, maar wel langdurig....
Dat soort stromen meet je trouwens niet in de 10 A stand. Dus als je geen uitslag hebt bij de 10 A meting, kun je langzaam terug naar een gevoeliger bereik. Check wel even of dan het rode meetsnoertje in een ander gaatje moet, bij veel multimeters is dat zo.
Succes met meten!
Ernst
Geplaatst: 17 mei 2006, 22:39
door markw
Ik meet na inschakeling van de massa-schakelaar een stroom van 0,39A.
Of dit puur het stoom verbruik van het rode lampje in de schakelaar is betwijfel ik. Gewoon maar niet vergeten om die schakelaar uit te zetten!
groeten Mark
Geplaatst: 17 mei 2006, 22:48
door Admin
Het rode lampje trekt tussen de 10 en 20 mA. Jij meet 390 mA, dus er staat ergens nog een verbruiker aan. Als je al metend de zekeringen stuk voor stuk losneemt en weer terugzet, zie je (waarschijnlijk) op enig moment de stroom sterk zakken. Dan weet je waar je verder moet zoeken.
Succes,
Ernst
Geplaatst: 08 jun 2006, 08:44
door Bert_s
Ik wilde gisteravond die stille stroomverbruiker even opsporen. Er is de suggestie gedaan om een accuclem los te nemen en daar de amperemeter tussen te plaatsen en vervolgens alle zekeringen na te lopen (te meten).
Alleen werkt het massarelais dan niet meer en kun je niet meten. Zou ik de - pool van de ene accu gewoon met een startkabel aan het chassis kunnen bevestigen?
bert_s
Geplaatst: 08 jun 2006, 09:28
door Admin
Als het relais alleen de "min" schakelt, kun je het inderdaad overbruggen met een startkabel. Onnodig te zeggen dat je bij het verbinden aan de - pool van de ene accu wel die accu neemt, waarvan de plus aan de andere accu zit.
Trouwens... hoeveel trekt de spoel van dat relais? Misschien rond de 350 mA? Dan heb je meteen het antwoord op je puzzel.
Succes!
Ernst
Geplaatst: 08 jun 2006, 11:45
door Bert_s
Admin schreef:Als het relais alleen de "min" schakelt, kun je het inderdaad overbruggen met een startkabel. Onnodig te zeggen dat je bij het verbinden aan de - pool van de ene accu wel dÃe accu neemt, waarvan de plus aan de andere accu zit.
Trouwens... hoeveel trekt de spoel van dat relais? Misschien rond de 350 mA? Dan heb je meteen het antwoord op je puzzel.
Succes!
Ernst
Ik zit me wel af te vragen hoe ik dat dan moet meten. Als ik de klem er afhaal schakelt het relais volgens mij uit. Als ik dan de multimeter er tussen zet zou hij dan weer aanslaan?
Geplaatst: 08 jun 2006, 14:17
door Admin
Maak een draad los van de spoel (waarschijnlijk 85 of 86), dus niet van de contacten! (30 of 87) en hang de Ampèremeter tussen de losse draad en de klem waarvan die draad is losgenomen. Dan meet je alleen wat er door de spoel loopt.
Geplaatst: 12 jun 2006, 18:48
door Bert_s
Admin schreef:Maak een draad los van de spoel (waarschijnlijk 85 of 86), dus niet van de contacten! (30 of 87) en hang de Ampèremeter tussen de losse draad en de klem waarvan die draad is losgenomen. Dan meet je alleen wat er door de spoel loopt.
Dat heb ik zojuist gedaan. Resultaat 0.34A! Ik kan me nu voorstellen dat als je een week je rode lampje op het dashboard laat branden dat je de bus niet meer van zijn plek krijgt.
1 week = 0.34*7*24= 57Ah Dat lijkt me al een groot gedeelte van je accucapaciteit. Of bereken ik dat verkeerd?
Geplaatst: 12 jun 2006, 19:47
door Admin
Resultaat 0.34A!
Dan hoef je niet verder te zoeken! Ook alweer opgelost.
Je conclusie is juist: 57 Ah/week! De remedie: zodra je de wagen meer dan een paar uur stilzet, relais afschakelen.
Re: 21,1Volt???
Geplaatst: 19 jul 2009, 17:36
door Bert_s
Even nog een aanvullende vraag op een oud " draadje" : zou je het massarelais in de ex-ambu er ook gewoon uit kunnen halen? (om het stroomverbruik te beperken).
Bert_s
Re: 21,1Volt???
Geplaatst: 19 jul 2009, 18:33
door Admin
Dat zou moeten kunnen. Voor het gemak kun je i.p.v. het relais een fikse massasleutelschakelaar zetten. Kost je rond de twaalf Euro en je hebt meteen de mogelijkheid je hele voertuig stroomloos te maken.
Re: 21,1Volt???
Geplaatst: 19 jul 2009, 19:01
door Bert_s
Er zit al een schakelaar op bij mijn ex-ambu, volgens mij zit het massarelais tussen het chassis en deze schakelaar.
Is er een bezwaar verbonden als ik het relais weghaal? Waarom zit dat relais er eigenlijk op? Zoveel zware dingen worden er toch niet geschakeld?
bert
Re: 21,1Volt???
Geplaatst: 19 jul 2009, 19:05
door Admin
Militairen zijn in staat zowat alles kapot te krijgen wat geen factor 10 overgedimensioneerd is. Dat was tenminste zo toen er nog dienstplichtigen waren.
En bovendien moet je geen oorlog kunnen verliezen omdat er een contactje is ingebrand...
Re: 21,1Volt???
Geplaatst: 19 jul 2009, 23:13
door GerardM
Bert_s schreef:Er zit al een schakelaar op bij mijn ex-ambu, volgens mij zit het massarelais tussen het chassis en deze schakelaar.
Het massarelais zit tussen de dikke - (min) kabel vanaf je accuset naar het chassis. De schakelaar op het dashboard (met het rode
lampje) bedient dit relais.
Groet,
Gerard
Re: 21,1Volt???
Geplaatst: 20 jul 2009, 08:55
door Bert_s
klopt, maar naast de "relaisschakelaar" op het dashboard zit er nog een schakelaar links van de bestuurder op de accubak, die verbreekt domweg de verbinding tussen de - pool en het chassis.