Is het mogelijk om doormiddel van een keuze schakelaar, met een acculader de startaccu's dan wel de HH-accu's te laden? Alles in de bus is 24Volt dus start- en HHaccu's staan in serie.
Het liefst de meest betrouwbare, eenvoudige oplossing.
Groeten Mark
acculader
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Alles in de bus is 24Volt dus start- en HHaccu's staan in serie.
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat zowel de start- als de huishoudbatterij bestaan uit twee 12 V-accu's in serie.
Die omschakelaar is heel simpel, zie deze tekening:

De schakelaar kan elke enkelpolige omschakelaar ("wisselschakelaar") zijn die de uitgangsstroom van je acculader mag schakelen (dat staat er altijd op).
Elders op dit forum is van alles geschreven over de ontlading door een aangesloten lader. Als je je acculader op dit punt niet vertrouwt, kun je een driestandenschakelaar zoeken, waarbij je in rust de schakelaar op de niet aangesloten stand zet.
Vragen...? Stel maar.
Succes,
Ernst
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat zowel de start- als de huishoudbatterij bestaan uit twee 12 V-accu's in serie.
Die omschakelaar is heel simpel, zie deze tekening:

De schakelaar kan elke enkelpolige omschakelaar ("wisselschakelaar") zijn die de uitgangsstroom van je acculader mag schakelen (dat staat er altijd op).
Elders op dit forum is van alles geschreven over de ontlading door een aangesloten lader. Als je je acculader op dit punt niet vertrouwt, kun je een driestandenschakelaar zoeken, waarbij je in rust de schakelaar op de niet aangesloten stand zet.
Vragen...? Stel maar.
Succes,
Ernst
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Aanvulling
Mooi en eenvoudig plaatje Ernst !
Als ik me goed herinner heeft Mark een 508 NL ex-ambu dus dan zit er bij de voertuigaccu's nog een massaschakelaar tussen - en de massa.
Dat betekent ofwel dat je moet laten met de massaschakelaar ingeschakeld, ofwel dat je het (zwarte?) draadje van je lader ook op de min van de voertuigaccu's moet zetten, toch ?
Verder ga ik er dan van uit dat Mark een 24V lader heeft.
Groet,
Gerard
Als ik me goed herinner heeft Mark een 508 NL ex-ambu dus dan zit er bij de voertuigaccu's nog een massaschakelaar tussen - en de massa.
Dat betekent ofwel dat je moet laten met de massaschakelaar ingeschakeld, ofwel dat je het (zwarte?) draadje van je lader ook op de min van de voertuigaccu's moet zetten, toch ?
Verder ga ik er dan van uit dat Mark een 24V lader heeft.
Groet,
Gerard
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Bedankt voor jullie reacties!
Het is mij helemaal duidelijk vooral met dat mooie plaatje d'r bij( bedankt Ernst!). Het klopt dat ik een 24Volt lader heb en inderdaad een ex-leger ambulance dus wat jij zegt over die massa-schakelaar klopt denk ik wel Gerard. Dus tijdens het laden van de start-accu's de massa-schakelaar aan.
Groeten Mark
Het is mij helemaal duidelijk vooral met dat mooie plaatje d'r bij( bedankt Ernst!). Het klopt dat ik een 24Volt lader heb en inderdaad een ex-leger ambulance dus wat jij zegt over die massa-schakelaar klopt denk ik wel Gerard. Dus tijdens het laden van de start-accu's de massa-schakelaar aan.
Groeten Mark
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten