KOPPELINGREVISIE 613

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

KOPPELINGREVISIE 613

Bericht door cees booij »

mijn 613 begint bij achteruit rijden hevig te klapperen.Ook in 1e versnelling wordt dit merkbaar.cardan heeft nieuw tussenlager en kruiskoppelingen.Volgens kenners? ligt dit waarschijnlijk aan drukgroep of koppelingsplaat.Er onderuit halen dus maar.Zijn erleden die dit eerder gedaan hebben en mij wat tips kunnen geven over hoe te handelen en eventueel speciaal gereedschap? Ik kan wel gebruik maken van een brug. Alvast bedankt voor je reactie. Cees.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: koppelingsrevisie.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Cees,

Kennelijk weing ervaringen met 613 kopp. rev. ik helaas voor jou ook niet, wel 508 en wat andere (pers.)auto's

Mischien heb je toch iets aan een paar algemene tips, die in elk geval voor mij bijna heilig zijn:

* vervang nooit alleen de drukgroep
* vervang nooit alleen de koppelingsplaat (dus altijd beide)

Ook al lijkt één van beide nog goed het is mij twee keer gebeurt dat alles weer uit elkaar kon halen om het andere deel alsnog te doen !

*vervang altijd het toplager (zit midden in het vliegwiel)
*vervang als het eningzinds kan ook het druklager.

Ik denk niet dat je echt speciaal gereedschap nodig hebt, behalve dan om de kopp.plaat te centreren.
Daar is een speciaal gereedschap voor, en dat steek je voor je de drukgroep vast zet door het gat midden in de kopp. plaat in het toplager om de kopp.plaat weer precies in de midden te krijgen, zo dat de as die uit de versn. bak steekt bij momtage van de bak recht voor het top lager komt.
Sommige amateur monteurs hebben uit een oude versn.bak een stukje as en dat gaat heel erg goed.
Ik neem meestal een draaistif of een ander stukje as of pijp dat vrij naukeurig in het toplager past en wikkel er ter hoogte van de kopp.plaat, beed plakband omheen om de juiste diameter te krijgen, niet geweldig maar het is me zo altijd nog gelukt.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

koppeling revisie

Bericht door cees booij »

Hallo Bert
Bedankt voor je reactie.Ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om alles te vervangen als de boel tog open ligt.Ook ik heb daar in het verleden minder aangename ervaringen mee.Wat ik voor ik aan deze klus begin eigenlijk wilde weten is of er bij de 613 specifieke moeilijkheden kunnen ontstaan bij het demonteren, want dan staat er 5 ton lastig te verplaatsen Dusseldorfer op buurmans brug.Moet bv het koppelingshuis los van de motor of zakt de drukgroep naar onder eruit?
Als jij of iemand anders dat weet hoor ik het graag. Cees
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

koppeling

Bericht door Frank.fjph »

Hallo,
Bij mij was de koppelingdemontage en weer monteren redelijk simpel omdat de motor in een takel hing. Maar volgens de echte deskundigen is het ook onder de auto redelijk simpel.
Begin met koppeling geheel ingetrapt 3 boutjes M10 tussen de vingers van de drukgroep te prutsen zodat de drukgroep niet uitzet bij losschroeven. Dit kan ook nog nadat de bak is gedemonteerd, maar dan met hamedrsteel of bandijzer een voor een de vingers indrukken.
Dit trucje is nodig om de plaat en drukgroep onderlangs uit te kunnen nemen. In mijn geval was het niet goed genoeg dus heb ik de 6 koppelingshuis bouten losgenomen zodat ik ca 1 cm meer speling had. Dat is bij uitgebouwde motor een makkelijkere actie dan als ie er nog in gebouwd zit.
. Bij de montage moet je dat ook doen want als de ruimte van de opening aan de onderkant van het koppelingshuis
te krap is krijg je het er niet in.
Het centreren van de kopelingsplaat is een must want anders wordt het een ellende.
Let op dat er verschillende maten drukgroepen en ook druklagers zijn. Zorg dat oud en nieuw dezelfde maat heeft.
Bij miji bleek er een verschil van 1 cm te zitten in de dikte van het druklager.

Groeten
Frank
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

koppelingrevisie 613

Bericht door cees booij »

Hallo Frank.Blij dat ik dit weet.Mijn vaste onderdelen leverancier (Europarts Aalsmeer) zei ook al dat er meerdere types leverbaar zijn, dus met het oude spul langskomen en nieuw bestellen.Ik hoop volgende week te beginnen.
Cees.
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

en Cees is het gelukt???

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

Hallo Jan,
Nee, nog niet.Het werk aan de buitenkant van de camper is wat uitgelopen.Ik hoop dat deze week af te krijgen, dan volgende week APK
want die is ruim verlopen en dan de koppeling.Ik laat je zeker weten hoe het gegaan is. Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Klapperdeklapperdeklap..

Bericht door Leo »

Hoi Cees,

ik heb geen idee wat je met "klapperen" precies bedoeld. :shock:

Maar als het dat schuddend/schokkend wegrijden is: ff een paar seconden met een flink toerental in z'n 2 of drie de koppeling zwaar laten slippen doet bij mij wonderen.
Daarna rij ik weer voor een aantal dagen nét zo soepel weg alsof ik een nieuw bussie heb..:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

klapperen

Bericht door cees booij »

hallo Leo,
Tijdje niet op forum geweest, vandaar late reactie.Met het klapperen bedoelde ik inderdaad het schokkende en trillende wegrijden, maar daarbij klinkt het of er iemand met een hamer op metaal slaat.
Gisteren naar de APK geweest en zonder probleem erdoor.De keurmeester heeft eea bekeken en gereden en is ervan overtuigd dat het de plaat is.Jouw truc onderweg nog geprobeerd, maar hielp niet.
Over 2 weken moet de nieuwe koppeling er in zitten.
Bedankt voor het meedenken Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

koppeling 613

Bericht door cees booij »

gisteren om 10.30 uur de brug opgereden en om kwart voor 12 lag de hele koppeling op de grond.Achteraf gezien dus een eitje hoewel de bak toch aardig zwaar is.Eerst het druklager eruitgehaald, daarna was er ruimte genoeg om zonder toestanden de plaat en drukgroep er uit te laten zakken(wel de hevel van het druklager helemaal terug trekken.
morgen middag ga ik de nieuwe spullen ophalen. De hulpprise-as draaien we uit een oude steel van een schep. 20 mm in het toplager en 27 door de plaat.Morgen dus nog een lekker klusje..Wordt vervolgd.
groeten, Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

Het is gelukt... :D :D
Achteraf gezien viel het reuze mee, maar om de bak weer recht voor de motor te krijgen was nog lastig.Het lukte door de bak op een hoge assteun door 2 man vast te laten houden waarbij de 3e de brug liet zakken. Het allermooiste is natuurlijk dat bij het afrijden van de brug het gelijk duidelijk was dat alle getril en geklapper verdwenen was. Heerlijk om weer lekker soepel weg te kunnen rijden.Voor de hele set inclusief een nieuw gemaakt vetslangetje voor het druklager moest ik 480 euro aftikken.Veel geld, maar gezien het resultaat is het me dat wel waard.
Bedankt voor jullie tips en morele steun
Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten