Pagina 1 van 1
dynamo uitbouwen
Geplaatst: 31 mei 2006, 17:40
door minze
Ik wil mijn dynamo vervangen voor een zwaarder type. Kan iemand in enkele stappen aangeven wat de slimste/snelste manier is om de dynamo in en uit te bouwen?
He zijn maar drie boutjes maar ze zitten niet op de meest bereikbare plek heb ik al gezien, is het handig eerst de grill te verwijderen?? Ik moet het op straat doen, dus 'proberen' is geen optie.
Geplaatst: 01 jun 2006, 01:23
door Frank.fjph
Het valt wel mee als je het weet:
1. Tap je koelsysteem af.
2. Verwijder de grille (4 bouten van voren af met pijpsleutel of dop 13 m + 2 moeren van radiator + klepsluiting.
3. Radiator verwijderen: onderkant nog 2 moeren, en 2 slangklemmen.
4. Draai de klembout van de spanner los (staat haaks op spanner)
5. draai spanner nu los zodat riem eraf kan
6. Draai bout waarmee spanner in motorblok zit , eruit
7.Draai moer aan achterkant van de lange bout door de dynamo(steun) los. Ronde boutkop met 2 pltte kantjes tegenhouden.
8. Massa of pluspool van accu losnemen
9. bout naar voren toe eruit tikken (let op vulbusje)
10. Dynamo uitnemen , draaien alle kabels aan achterkant losnemen.
Succes
Frank
Re dinamo vervangen:
Geplaatst: 01 jun 2006, 18:04
door Bert Steenhuis
Hallo Minze,
Als je bij de vraagstelling eerste even vertelde om wel type het gaat ??
Maar goed bij zowel 406-407 of 508 is het mogelijk de dinamo uit en in te bouwen zonder gril en of radiateur te verwijderen, je kunt welliswaar niet te best bij, dus desnoods alleen de gril er voor weg, maar de radiateur er uit is veel te veel werk t..o.v. het voordeel dat je er van hebt.
LET OP: haal VOOR JE BEGINT eerst de + en of - van de accu los
haal bij een 12 volt 508 (dus met 'serie/parr. schakk.) van bijde accu's een + en of - los.
Groeten Bert Steenhuis.
Geplaatst: 01 jun 2006, 20:08
door Anton
Hoi,
Geld dit ook voor een 608?
Groet Anton
Geplaatst: 02 jun 2006, 00:41
door Frank.fjph
Mijn verhaal was van 508 (dus 314) motor , is in principe gelijk aan 608.
Het zal zonder radiator wegnemen ook wel maar als je iets wilt veranderen bv aan de steun en zo dan is wat ruimte best handig.
Ikm heb noodgedwongen deze grap uit moeten halen voor de startmotor te demonteren, de uitlaat bouten waren niet los te krijgen, dus dan maar voorlangs eruit.
Groetn
Frank
Geplaatst: 02 jun 2006, 09:10
door yaco
De startmotor van een 608 kun je met wat passen en meten en vooral je geduld bewaren er aan de zijkant uithalen.Het past allemaal precies ,ik heb ,geloof ik, wel de koppelingscilinder moeten losmaken maar dat is het werk ook niet.Bij mij zaten de uitlaatbouten ook zo vast dat ze zelfs met een luchtsleutel niet los te krijgen waren.Ik ging er ook van uit dat je zelfs in de sahara met minimale hulpmiddellen een startmotor kunt uitbouwen.Qua constructie lijkt onze bussen wel een beetje op een oude landrover.Wel Zo Prettig!!
Groeten Yaco.
Geplaatst: 04 jun 2006, 00:15
door cees booij
Hallo Yaco,
Mooie autos hoor, maar wat is een XS2?
groeten, Cees.
Geplaatst: 04 jun 2006, 14:05
door Admin
Hi Cees,
Auto's... ?
In mijn herinnering reed ik in de jaren '60
op (niet in) een VS50.
En XS2 is een computerhandel in Weesp.
Vroemmmm,
Ernst
Geplaatst: 06 jun 2006, 23:26
door cees booij
Nou, daar ben ik dus mooi ingetuind. Cees.