Pagina 1 van 1

D+ aansluiting op de dynamo

Geplaatst: 12 jun 2006, 22:51
door berriaaf
Dubbelluchters

Waar zit normaal gesproken de D+ aansluiting op de Dynamo van een Mercedes

En hoe ziet die eruit

Bertus

Geplaatst: 13 jun 2006, 08:33
door Admin
Afbeelding

Rechtsboven: B+
Rechtsonder (gevlochten bandje): massa B-
Links midden: D+ (naar controlelampje)
Onder: W (naar toerenteller en cruise control)

Ik neem aan dat de 817 en de 814 dezelfde generator hebben.

Succes,
Ernst

Geplaatst: 13 jun 2006, 09:16
door berriaaf
Dank je Ernst

Ben ik nodig om de Calira aan te sluiten , mijn kastje voor de electra in de camper, 24/12 volt,

Zie ook electra woongedeelte ( Calira )

Bertus

Geplaatst: 13 jun 2006, 11:38
door berriaaf
Nu het volgende probleem en nu niet zeggen dat had je kunnen weten , natuurlijk 15 schroeven los en ik kan bij de motor en dus ook goed bij de Dynamo

Maar een volgende vraag als je niet goed bij de Dynamo kunt komen zoals ik zonder te slopen

Kun je dan misschien niet een draad uit de zekering kast halen of heeft iemand nog een ander idee
Ik bedoel een zekering waar stroom op komt te staan als je de auto gat starten kan die de functie van de D+ niet overnemen

Electro dummie Bertus

Geplaatst: 13 jun 2006, 12:24
door Admin
D+ is ongezekerd. Maar je kunt 'm oppikken aan de fitting van het laadstroomcontrolelampje in het dashboard.

Succes met de Calira,
Ernst.

Geplaatst: 13 jun 2006, 22:54
door berriaaf
Ernst

Inderdaad het is precies zoals op de foto die je op het forum hebt gezet
Kon er van onder de camper bij wel een heel karwei met mijn dikke vingers, maar het is gelukt en de Calira is aangesloten nun wachten op een weekeinde als wij zonder stroom gaan staan en de accu,s onderweg weer moeten worden opgeladen door de Calira

Bertus

Geplaatst: 27 mei 2007, 17:53
door loggy
Beste Bertus, je kan de D+ ook vinden op je spanningsregelaar. Deze zit achter het ventilatieluikje onder bij je knieën. (onder het dashbord dus.) Als je hiermee een relais wil schakelen, meet dan even hoeveel Ampere deze neemt om te kunnen schakelen. Als dit meer dan 1 is, dan kan je dynamo kapot gaan.

Groet,

Johan

Geplaatst: 27 mei 2007, 19:28
door Admin
Johan,

Weet je wel zeker dat je advies klopt? De LK heeft bij mijn beste weten geen ventilatieluikje onder bij je knieën. En de regelaar is in de genarator geïntegreerd.