gever van brandstofmeter; hoe werkt die?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

gever van brandstofmeter; hoe werkt die?

Bericht door Weirdo1 »

Misschien een beetje domme vraag, maar de gever van brandtof meter hoort die te werken als zijnde een variabele weerstand? Mijn gezond verstand zegt dat bij leegraken van de tank de neergaande vlotter de weerstand van de gever verhoogd, waardoor de meter (in de cockpit )minder ver uitslaat en dus niet-vol aangeeft.
Ik zou dus bij doormeten van de gever verschillende weerstand moeten meten bij bewegen van de vlotter, toch?

Overigens: mijn camper heeft er een nieuwe feature bij: een brandsofmeter-gever-inspectieluik in de badkamer :D . Leek me handiger dan de brandstoftank uitbouwen.
Alleen jammer dat bij wegnemen van het badkamerzeil er een heuse tegelvloer in de badkamer bleek te liggen! Moet dus wel even een tegelvloertje wegbikken om het luikje te kunnen zagen :(
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja dat klopt, meestal zijn het draadgewonden weerstanden waar een "vinger' overheengaat.
Ik heb als nood oplossing wel eens de vinger iets uit het midden gezet, zodat deze weer voldoende draad onder zich had.
Waarschijnlijk kan dat ook wel met een MB.

Succes

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Wierdo.

De zoekfunctie op het woord "brandstofmeter" geeft hier 7 resultaten.
Daar zit vast wel bij wat jij wilt weten.. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

dank voor jullie reactie. De reden dat ik het vraag is dat mijn gever dus niet werkt. Ik heb dat ding eruit gehaald en zie idd een soort van geribbeld plaatje (lijkt op de zijkant van een stapeltje metalen plaatjes) waar een soort van wijzer over gaat als je de vlotterarm beweegt.

Ik heb hem doorgemeten en hij werkt dus niet. (meter maakt geen contact alsof er een draadbreuk in zit) De wijzer zit ook los. Ik kan de wijzer bewegen, ook als ik de vlotterarm niet beweeg. het lijkt er dan ook een beetje op dat het mechaniek de geest heeft gegeven.

Ga vanavond wel even naar MB-boer om te vragen wat hij ervan vindt.
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

heb een nieuwe gever geplaatst; hij doet ut! :D Dacht eerst van niet omdat de meter aangaf dat de tank leeg was. dit is echter niet het geval. meter loopt van vol naar reserve. (dus niet leeg) weet toevallig iemand hoeveel brandstof je nog hebt als de meter "res" aangeeft?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast