tubeless banden???

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

tubeless banden???

Bericht door Weirdo1 »

kunnen op onze velgjes (16") gewoon tubeless banden worden gemonteerd? Ik zag gisteren dat er nu "tube tyre" op zit; banden met binnenband dus. :?: :?: :?:
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Alidus van der Gaast
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2004, 16:20
Locatie: Haulerwijk

Bericht door Alidus van der Gaast »

Hoi,
Banden met de opdruk tubeless zal wel gaan. Of er ook geen binnenband in hoeft zou ik niet durven zeggen. Onze vorige bus, een 508 van 1975, had 2 soorten velgen. Enkele velgen waren van een oud type met nog de losse stalen ring (militair?). De montage van nieuwe banden ging met wat ferme mokerslagen gepaard. Banden op dit type velg moesten volgens dkparts voorzien worden van binnenband.

Alidus
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Ik heb vorig jaar 6 nieuwe banden er op laten leggen. Dit zijn alle 6 tubeless banden. mijn velgen bleken hiervoor geschikt te zijn. Toen ik tevens vroeg naar twee nieuwe binnenbanden keek men me vreemd aan: bij tubeless banden heb je geen binnenband nodig, werd me gezegt. Ik heb ze uiteindelijk toch laten monteren met binnenbanden er in.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

Roger 1100 schreef:Ik heb vorig jaar 6 nieuwe banden er op laten leggen. Dit zijn alle 6 tubeless banden. mijn velgen bleken hiervoor geschikt te zijn. Toen ik tevens vroeg naar twee nieuwe binnenbanden keek men me vreemd aan: bij tubeless banden heb je geen binnenband nodig, werd me gezegt. Ik heb ze uiteindelijk toch laten monteren met binnenbanden er in.
Dat er geen binnenbanden in tubeless-banden hoeven is me duidelijk (anders zouden het geen tubeless banden zijn) Mijn vraag is eigenlijk meer of onze velgen geschikt zijn voor tubeless banden (anders gaat de band via de velg lekken) Ik neem aan van wel, maar het viel me op dat er NU tube-tires op zitten. Banden waar een binnenband in MOET. Ik vroeg me af of dit toevallig is (ouderweds/goedkoop) of omdat onze velgen niet luchtdicht zijn (en derhalve niet geschikt voor tubeless-banden)
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Bericht door Detlev »

Heb laatst mijn banden laten verwisselen en daar kunnen echt geen tubeless onder. Bij tubeless velgen zit een extra rand aan de zijkant waar de band invalt, mijn velgen hebben dat in ieder geval niet! (406 1969) Alles met biunnenband dus....
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Bericht door Detlev »

Trouwens op de banden staat wel tubeless, maar toch binnenbandje erin....Laten doen bij Euromaster Truckcentre.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Alidus van der Gaast
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2004, 16:20
Locatie: Haulerwijk

Bericht door Alidus van der Gaast »

Onze "bus" is ook van 1969 en blijkt nu inderdaad ook velgen te hebben waarbij er een binnenband in moet. Ik heb me door "De Bandenman" laten vertellen dat Mercedes pas na 1969 velgen is gaan monteren met "het randje" waardoor tubeless mogelijk werd.

Alidus
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

Alidus van der Gaast schreef:Onze "bus" is ook van 1969 en blijkt nu inderdaad ook velgen te hebben waarbij er een binnenband in moet. Ik heb me door "De Bandenman" laten vertellen dat Mercedes pas na 1969 velgen is gaan monteren met "het randje" waardoor tubeless mogelijk werd.

Alidus
Dus tubeless zou misschien mogelijk zijn???mijn bussie is uit '70 :D

Ik denk dat ik het aan de bandenboer overlaat. Als hij van mening is dat binnenbanden niet nodig zijn, is dat op zijn risico. Volgens mij merkje het snel genoeg of het kan. Als de velg niet geschikt is voor tubeless zal je er niet veel lucht in krijgen....
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

Volgens mij is het grote voordeel van tubeless banden dat er bijna geen klapband kan ontstaan.Dit in tegenstelling met binnenband. Het monteren van binnenbanden in tubeless lijkt mij dan ook onzin en mogelijk gevaarlijker.Ik heb dit jaren geleden eens gehoord bij een bandenhandel.
Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gerard Wildschut

Tubeless

Bericht door Gerard Wildschut »

Hallo Weirdo,

Stel je vraag ook eens bij Vredestein op http://www.vredestein.nl.
Allicht kunnen zij je een antwoord geven. Afgelopen woensdag hielden zij bij de FEHAC een verhaal over banden en vertelden dat zij banden leveren speciaal voor klassieke wagens.

Gerard W
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

Ik heb nieuwe bandjes! :D Tubeless MET binnenband. Volgens de monteur is de velg in princiepe geschikt voor tubeless montage, maar het bleek dat een vers gemonteerde band niet genoeg afsloot om hem op te kunnen pompen. Toch een paar verse binnenbandjes dus.
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Gisteren een reserve band gehaald bij een banden boer die in 2e hands banden doet. Normaal niet mijn voorkeur maar voor 30 euro een prima band vond ik toppie. Maar wel met binnenband, die trouwens maar 5 euro kosten viel mij erg mee.
Oja mijn bussie is ook uit 1969.
mb 406d met om314
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

Ik heb overigens MAXXIS bandjes; goedkoopste wat ik kon vinden (bij bandenboer, http://www.autobandenmarkt.nl niet meegerekend). Komt uit china of zo.
Voldoet prima voor op de (dubbellucht) achteras. natuurlijk niet zo goedkoop als 2e hands, maar voor 100 euro per band incl montage, balanceren ect toch best te doen.

Betreffende maxxis banden zjn gewoon met juiste loadindex, plyrate en de snelheidsindex is zelfs hoger dan A-merk banden! Niet dat ik mijn tankje met 60 PK ook maar enigsinds in de buurt van de maximale snelheid kom, maar toch fijne bandjes voor niet al te veel geld.

Heb de binnenste banden van de bubbellucht ( Hankook?) naar voren verhuist (deze banden waren zgan) waardoor ik zowel voor als achter 6.50 banden heb. Grappig is dat deze banden een stuk makkelijker sturen dat de orginele 6.00 michelinbanden die er eerst op zaten.
Ik ben weer helemaal blij
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
piet
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jan 2005, 16:37
Locatie: Buitenpost

steeds lekke achterbanden

Bericht door piet »

Ik heb twee jaar geleden 4 andere achterbanden (7.00 x 16) laten monteren. Advies opgevolgd om er binnenbanden in te zetten...
Inmiddels 4 lekke banden verder.... nu de echte oorzaak te pakken... door roestvorming in de velg wordt mijn binnenband poreus. Ik haal deze week de wielen er onder vandaan, velgen stralen en dan monteren als tubeless.
Als je in een voorwerp (bijv. spijker) rijdt dan blijft de band meestal hard.
beginnende en enthousiast bezitter van een 608, veel plezier in sleutelen, kennis is groeiende
Gerard Wildschut

Bericht door Gerard Wildschut »

Weirdo1 schreef: kunnen op onze velgjes (16") gewoon tubeless banden worden gemonteerd? Ik zag gisteren dat er nu "tube tyre" op zit; banden met binnenband dus
In een Mercedes Benz instructieboekje voor de L408/ O309B wordt achter de radiaalbanden vermeld: tubeless en achter de gewone banden staat niets vermeld.
Ook staat er een verschil in bandenspanning.
Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten