propaan, butaan of LPG

Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

propaan, butaan of LPG

Bericht door Roger 1100 »

Hallo,

Binnen het hele kampeergebeuren kom je drie soorten bruikbaar gas tegen om op te koken en voor de verwarming: propaan, butaan en LPG. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de voor-en nadelen van elk gas en of je hierbinnen zondermeer je eigen keuze kunt maken of toch sterk afhankelijk bent van het kook en/of verwarmingstoestel (er van uitgaande dat beiden op dezelfde gastank zijn aangesloten).

Waarom gaat jou voorkeur uit naar een van deze drie gassen?

Bij mij staat op de eerste plaats propaan, omdat het niet kan bevriezen en doorgaans het meest gebruikte campinggas is (toch?). Op de tweede plaats LPG, omdat je het bij relatief veel tankstations kunt krijgen. Derde plaats butaan.

Ik ben benieuwd naar jullie voorkeur, c.q. bewuste overweging.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

soorten gas

Bericht door Admin »

Hi Roger,

Je hebt 't eigenlijk zelf al gezegd (alleen is butaan het meest verkocht als b.v. Campinggaz) :

- LPG goedkoop te vullen, vrijwel overal in West-Europa (als je eenmaal geïnvesteerd hebt in een tank + veilig (tweetraps) reduceerventiel).

- Propaan (en ook "winter-LPG") verdampt ook onder de 4 graden C.

- Bij "flessengas" vernieuw je bij elke vulling je tank.

Voor kookdoeleinden is het verschil in calorische waarde te verwaarlozen.
Ook de ventilatievoorzieningen zijn dezelfde: alle genoemde gassen zijn zwaarder dan lucht.
Geen van de genoemde gassen is giftig, alleen bestaat er verstikkingsgevaar bij verdringing van de aanwezige lucht. En natuurlijk het explosie- en brandgevaar.

Samenvattend:
je kunt het van de aanwezige voorzieningen in je bus laten afhangen welke brandstof je voor je gaspitten gebruikt.

Groeten,
Ernst
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

gastank

Bericht door ron(372) »

Hallo Roger,

Wij hebben gekozen voor LPG en wel om de volgende redenen.
Je kunt makkelijk even voltanken
Het verbruik is zo zuinig dat ik bijna een heel jaar met 1 tank doe (70l).
Dit heeft het vordeel dat ik op vakantie geen gesflessen hoef om te ruilen e.d.
Koelkast staat dus altijd op gas en met zonnepanelen kan ik dan genoeg energie opwekken om niet aan de stroompaal te hoeven staan.
Het inbouwen heb ik laten doen bij Terveer en dit is niet echt goedkoop.
Maar aan LPG gaat er 15 euro in de tank. Dus als je lang genoeg met je camper doet zal het zich nog wel eens terug verdienen.

Groeten Ron Nijbakker (kwibus)
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Lpg

Bericht door berriaaf »

Wij hebben ook een LPG tank onder de Camper de tank heeft een inhoud van 85 liter, wij hebben hem er zelf ook onder gebouwd wij hebben die tank met toebehoren gekocht in Hedel bij I.M.S een boten en Camper toebehoren bedrijf, (is pas nog overvallen zag ik maandag avond op opsporing verzocht) Goedkoper als bij hun konden wij niet,
Voordeel van LPG groote van de tank
Nadeel gasflessen je blijft slepen met die flessen en Zwaar.
Butaan en Propaan gas hebben wij geen verschil in, alleen zie je bij ons bijna geen Butaan meer.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

LPG

Bericht door Roger 1100 »

Hhmm, als ik deze antwoorden zo lees dan denk ik dat ik gewoon LPG blijf gebruiken.

Roger
Carpe Noctem.
Jannes
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2004, 18:47
Locatie: Tweede Exloërmond
Contacteer:

Bericht door Jannes »

Hallo
Ben druk bezig met de bouw
Maar kan elk fornuis en kachel op LPG?

Alvast bedankt
Jannes
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re; Butaan, propaan, lpg

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Om te beginnen even een antw. voor Jannes, Ja, het maakt voor de toestellen niets uit of je propaan of lpg toepast, alleen moet je goed op de werkdruk letten die op het typeplaatje staat, 50 mb(ar) of 30 mb.
Nieuwe toestellen zijn tegenwoodig altijd 30 mb, als je een 50 mb reduseer (drukregelaar) op je fles (tank) zet kun je 50 mb en 30mb toestellen gebruiken mits je voor de laatste een tussen reduseer van 30 mb plaatst. LET OP met 30 mb op je fles kun je natuurlijk niet naar 50 mb.

Dan de begin vraag naar mijn voorkeur, butaan heeft voor mij geen enkel voordeel en valt dus af, in mijn huidige 508 zit al jaren een lpg tank omdat ik het gedoe met die flessen zat was.

In mijn Low-buget camper (zie de link onder) kom een staande lpg fles met buiten vulaansluiting en een normale of lichtgewicht propaan fles, eventueel later te vervangen door een twee lpg fles, of als het budget dit nodig maakt eerst 2 propaanflessen, door de staande lpg flessen is overschakelen naar lpg tegenwoodig erg eenvoudig.

groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Hoi,
In de meeste berichten gaat het over gastanks.
Maar ik wil een gasfles gaan kopen om op te koken, en een voor de koelkast (staat verder weg en heeft een eigen fles nodig)

Ik weet niet zo goed waar op gebaseerd ik een keuze moet gaan maken tussen een lpg gasflesje, een butaan, of propaan.
Komen daar ook nog verschillende regels bij kijken in de verschillende europese landen? Dat het ene bv niet toegestaan is in een ander land?
En als je een lpg-gasflesje hebt, kun je die dan 'gewoon' bijtanken bij een tankstation? Of moet je altijd naar een speciaal punt of hem inruilen?
In dat geval; wat is dan het handigst als ik ook in andere landen (binnen europa voorlopig) ga rijden?

Heb de berichten doorgelezen hoor, maar heb het idee dat dat, zoals ik hierboven al zei, meestal over tanks gaat.
Vind het moeilijk om de juiste keuze te maken!
Hopelijk kan iemand me een tip geven.

Bedankt alvast!
Groetjes Yildiz
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Frank.fjph »

Dat klop ook tot voor kort kon je ook die LPG vulbare losse tanks zijn pas kort in de handel, toen het eerste stukje werd geschreven waren die nog nauwelijks op de markt (alleen voor heftrucks op LPG.
Frank
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Clement »

Dag Yildiz,


Onafgezien van de vorm van de fles/tank/reservoir blijven ondermeer volgende dingen erg belangrijk i.v.m. veiligheid:
1. het essentiële verschil tussen een klassieke LPG-tank voor opslag van motorbrandstof (geeft zijn inhoud vrij in vloeibare vorm) en een zogenaamde dampafnametank (geeft zijn invloed vrij onder gasvorm);
2. het belang van een korrekte plaatsing zoals voorgeschreven: horizontaal, vertikaal, en met pijltje naar boven indien dit aanwezig is.
Het willen korrigeren van punt 1. door een niet toepassen van punt 2. wordt wel eens toegepast, maar blijft een aartsgevaarlijke oplossing.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Hoi Clement,

Dankje, dat begrijp ik.
Maar ik ga dus koken op gasfles, dus die komt gewoon te staan, in een speciale ruimte onder het aanrecht. Geen tank oid.
Maar ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe ik moet kiezen tussen butaanfles, propaanfles of een lpg-fles.
Vooral dus ook met het meenemen van de vragen die ik in bovenstaand stukje had.

Of is het om het even?
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Clement »

Dag Yildiz,


Butaan lijkt me weinig voordeel te bieden, tenzij een iets hogere opbrengst per liter. Verdampt niet meer bij een temperatuur rond het vriespunt.

Propaan lijkt me weinig nadeel te bieden, tenzij een iets lagere opbrengst per liter. Blijft nog verdampen tot minder dan -40°C.

LPG is een mengsel van butaan en propaan waarvan de samenstelling veranderlijk is naargelang waar en wanneer je tankt. Een aangepst reservoir (horizontaal of vertikaal) zal prijsmatig op 't eerste zicht slechts uitzonderlijk voordeel bieden t.o.v. ruilflessen. Maar veel makkelijker kunnen bevoorraden zonder extra kilometers te moeten rijden, geen gedeeltelijk lege reservoirs omruilen, enz. zijn ook financieel voordelen in het gebruik. En dan spreken we nog niet over het komfort van een makkelijke bevoorrading (alhoewel dit natuurlijk afhankelijk is van waar je reist). Maar zeker ook bij een LPG vertikale fles: deze enkel vertikaal gebruiken!
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Hoi Clement,

Bedankt!
Uiteraard hou ik me netjes aan de lig/staan regels van zo'n fles. Neem op dat gebied liever geen risico's!

Laatste vraagje daarover:
Begrijp ik het goed dat je een lpg-flesje gewoon bij een tankstation kunt bijvullen?

In dat geval lijkt het me duidelijk dat ik dan voor lpg kies.
Kook thuis op butaan, de fles staat buiten, en in de winter sta ik inderdaad vaak voor een niet werkend gasfornuis :(

Groetjes
Yildiz
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Clement »

Dag Yildiz,

In principe kan je een LPG-fles die gemaakt is om bij te vullen (en die dus ondermeer een automatiche vulbegrenzing heeft) inderdaad bijvullen aan een tankstation. Daartoe zijn echter wel nodig:
- De passende aansluitingen voor een bepaald tankstation, vaak land-afhaneklijk (er bestaan wel zogenaamde "adapters")
- Een wettelijk kader dat dit is toegelaten. In België mag het voor zoverre dat tanken gebeurt door of onder toezicht van de uitbater van het tankstation. Maar in een aantal landen schijnt dit voor een losse rechtopstaande fles zonder buitenaansluiting een pak moeilijker te liggen.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Detlev »

Yildiz schreef:Hoi Clement,

Bedankt!
Uiteraard hou ik me netjes aan de lig/staan regels van zo'n fles. Neem op dat gebied liever geen risico's!

Laatste vraagje daarover:
Begrijp ik het goed dat je een lpg-flesje gewoon bij een tankstation kunt bijvullen?

In dat geval lijkt het me duidelijk dat ik dan voor lpg kies.
Kook thuis op butaan, de fles staat buiten, en in de winter sta ik inderdaad vaak voor een niet werkend gasfornuis :(

Groetjes
Yildiz
Dat is dus duidelijk op te lossen door voortaan in de winter propaan te halen, heb ik heel wat jaren gedaan en geen bevroren fles!
Wat betreft bijvullen: daar moet je gewoon een buiten vuller bij je fles kopen, dan tank je gewoon hetzelfde als met een auto die rijdt op gas! Echt niemand die dat in de gaten heeft hoor.... 8) (en heel makkelijk zelf aan te leggen!
Mercedes 406 uit 1969
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Clement »

Dag Detlev,


Tankstations vinden die LPG verkopen is niet zo'n groot probleem. Tankstations vinden die propaan verkopen, onderweg in streken die je niet kent, lijkt me echt niet makkelijk.

Daarenboven: tanken in de zomer en verbruiken van het getankte in de winter lijkt me heel normaal. En juist in de zomer is de kans op verhoudingsgewijs weinig propaan in de LPG het grootst.

Om één en ander goed te kunnen sturen is het plaatsen van twee aparte reservoirs wel een goede oplossing: je noteert dan wanneer en waar je wat in welk reservoir tankte. Wij hebben dit zo gedurende 15 jaar gedaan, en dat liep feilloos. Maar ik realiseer me wel dat twee reserevoirs niet altijd haalbaar is. En dan blijft het, onderweg in de praktijk, toch wel even uitkijken.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Admin »

Als ik Yildiz d'r vraag nog eens lees, lijkt het me dat vrijwel iedereen het doel ruim voorbij schiet....

Om de vraag "Butaan, Propaan of LPG in twee flessen?", te kunnen beantwoorden, moet je eerst wat randvoorwaarden kennen:
- Kan je koelkast ook op de accuspanning (zolang je rijdt) en hoe lang sta je stil? Hoeveel verbruikt de koelkast per uur?
- Welke maanden wil je met je bus gaan reizen (ook verwarming)?
- Hoe lang ga je op pad?
- Welke landen wil je aandoen?

Mogelijk kom je wel op een rode stand-alone LPG-tank het beste uit (duur in aanschaf, maaar goedkoop - en vrijwel overal - te vullen). Maar misschien is zo'n lief, licht BP-tankje wel de oplossing. Met eventueel één in reserve voor "moeilijke" landen. BP heeft trouwens een informatieve site.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Hoi Ernst,

Dankjewel voor je antwoord en kritische vragen!
Hierbij de antwoorden:
Mijn koelkast is zo'n klein koelkastje dat op 12v, 220v en gas kan.
Tijdens het rijden wil ik hem dus op de accu zetten en het gas alleen gebruiken voor als ik stil sta.
Ik ben nu niet bij de bus dus het verbruik kan ik niet checken...
Met de bus reizen wil ik vooral in de zomer.
Stilstaan zal dan tussen een dag en 3a4 dagen zijn waarna ik weer ga rijden.
In de winter is het vooral handig om hier en daar te blijven overnachten bij vrienden of op feestjes. Dan sta ik dus een nachtje stil en ga de volgende dag weer rijden, soms 2 nachtjes.
Verwarming werkt op diesel.
Voorlopig ziet het er naar uit dat ik vooral in de Benelux, Duitsland en Frankrijk zal blijven.
Later zien we wel weer verder :)

Volgens mij heb ik nu al je vragen beantwoord! De lpg flessen zijn trouwens wel duur in aanschaf zag ik al... Maar dat hoorde ik al meer.
Ik zal ook eens even op de bp site kijken. Maar dan moet je die altijd bij een bp weer voltanken denk ik, of niet?
Ik check dadelijk de site even.

Groetjes Yildiz
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Admin »

Even wat geGoogled:
die mooie kunststoffen BP-tanks kosten € 55 statiegeld en € 30,95 voor de vulling (10 kg);
de "gewone" stalen taks kosten € 22,50 voor een vulling (11 kg). Het statiegeld (meestal € 25) wordt over een aantal jaren afgeschreven. Zie bij voorbeeld deze site.

Verder vond ik: In Frankrijk is het verboden gasflessen te vullen die daar niet worden verkocht. Dat geldt niet voor de nieuwe flessen die zijn voorzien van het π-teken. Niet alle vulstations houden zich aan dat oude verbod. Daarom zijn we toch in staat een flinke lijst met adressen te publiceren. Houdt u er wel rekening mee dat u afhankelijk bent van de bereidwilligheid van het personeel. Vermelding in deze lijst geeft dus geen zekerheid. Gasstations verkopen graag een gasfles van eigen merk. Een lezer huurde een 11 kg fles met inhoud bij een benzinestation hij gebruikte de fles drie weken; dit kostte € 15. Lezers die toch regelmatig naar Frankrijk gaan kunnen overwegen 13 kg-fles butaangas te kopen. Twiny van Primagaz kan ook in Frankrijk worden omgewisseld.

Voor absorptiekoelkastjes vond ik in het slechtste geval een verbruik van 15 à 20 g/h. Dus worst case in vier dagen, zeg maar 100 h: 2000 g, 2 kg.
Het verbruik van koken is praktisch te verwaarlozen. Wij verbruikten in onze "oranje bus" minder dan 10 l LPG in negen weken (dagelijks eitjes bakken, koffie/theewater koken en gemiddeld tweedagelijks een eenpansmaaltijd). Nog een aardige site.

Met deze gegevens zou je je noodzakelijke gasvoorraad moeten kunnen bepalen, met name hoeveel je nodig heb om Frankrijk te "overleven" :wink: Andere genoemde landen zijn niet zo'n probleem (in Luxemburg ben je altijd snel in België of Duitsland voor een vulling of een omruil).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Clement »

Gegroet,


Misschien helpt dit. Wij gebruiken onze zwerfwagen onder gelijkaardigee omstandigheden als Yildiz, maar dan wel met een grotere koelkast (die daarom niet zo erg veel meer verbruikt) en ook verwarming met gas (Trumatic-e, dus zonder warm water). Ik noteerde van elke LPG tankbeurt de gegevens. Gemeten over meer dan 1500 nachten is ons LPG-verbruik een ietsjepietsje minder dan 1 liter/overnachting.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Hoi,

Ten eerste te gek dat mensen bereid zijn zo mee te denken (en zelfs info te googelen!)
Door dit forum ben ik al meerdere keren een stuk verder gekomen in het ombouw proces wanneer ik tegen dingen aanliep waar ik totaal geen idee van had. Altijd fijn om dan tips te krijgen van mensen met ervaring.
Googelen helpt in mijn geval dan niet altijd; ik vond zoveel mogelijkheden dat ik eerst daar weer uit moet kiezen.
En dat gaat een stuk gemakkelijk na het horen van jullie werkwijze en ervaringen.

Het gasverhaal is me nu aardig duidelijk. Ik heb de neiging voor LPG te gaan, hoewel in het stuk waar Ernst een link van stuurde staat dat je dat dus eigenlijk nergens bij mag tanken.
Ga dat stuk nog maar eens goed doornemen en dan een beslissing nemen.

Yildiz
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Correctie op wat ik net schreef:

Heb even gebeld met Technisch Bureau Terveer die de LPG tanks (flessen voor binnen met buitenvulaansluiting) levert en het is wel degelijk toegestaan om deze bij te tanken aan een tankstation omdat ze voldoen aan alle eisen.
Nou, zijn we daar ook weer uit.
Dat wordt dus LPG :)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Admin »

Vergeet dat "niet mogen" maar even. Er mag zo veel niet :roll:

Het is enkel een alleen een kosten/baten-analyse.
1 De investering: LPG-tank versus twee (of drie) flessen.
2 Het verbruik: aantal liters maal de levensduur maal € 0.41 versus € 2,-
3 De levensduur: hoe lang wil je met deze bus op reis kunnen?
4 Het gemak: wat mag het je kosten niet (op de meest ongelukkige momenten; Murphy) een nieuwe fles of vulling te moeten vinden.

Ad 1: ik maak me sterk dat je bij een LPG-tank toch maar een extra leiding naar de koelkast aanlegt. Twee tanks maakt het wel erg duur! En 8 mm koperen buis kost je de kop niet en is makkelijk te verwerken.
En: ik ga ervan uit dat er wel een plekje te vinden is voor een vast gemonteerde, mooie, rode LPG-damptank.

Succes met de verdere selectie!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Yildiz »

Daar heb je helemaal gelijk in Ernst.

Wat betreft 1 tank (fles): Dat natuurlijk het liefst!
Maar het schijnt dat je niet door de keuring komt wanneer je slang of leiding langer dan 1 meter is bij tanks in de binnenruimte, en dat is het geval als ik een leiding naar de koelkast moet gaan leggen.
Helaas moet ik nog door die keuring; want hij moet nog omgekeurd worden dadelijk.
Het zou me trouwens behalve geld ook wel verdomd veel ruimte schelen...

Wat betreft punt 3 en 4: Ik ga voor de vrijheid en het gemak. De investering van het tankje is het me waard.
Zo'n kleine voor binnen dan, he.
Moet er niet aan denken een omweg te moeten gaan maken omdat het gas op is en ik geen ruilpunt in de buurt heb!
En Murphy vindt me aardig volgens mij, dus die kom ik al vaak genoeg tegen :)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: propaan, butaan of LPG

Bericht door Admin »

Ik heb nog niet gehoord van RDW-keuringen van huishoud-gas (behalve de TÜV in Duitsland dan). Maar alles kan veranderen...
Ik heb ook nog nooit gehoord van maximum-lengtes van gasleidingen. Wèl van rubberslang, ben je mogelijk daarmee in de war?

De gasspecialisten (b.v. Terveer of Van Meenen, maar ook talloze andere) hebben ophangbeugels voor de meest creatieve oplossingen buiten. Dat scheelt jou misschien wel in je binnenruimte. En gas buiten is toch prettiger dan gas binnen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten