OM314 heeft kuren

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

OM314 heeft kuren

Bericht door markw »

Hallo allemaal,

Vandaag kwam ik er achter dat iets wat me al eerder was opgevallen een serieus probleem lijkt te worden!
We vertrokken van een parkeerplaats langs de snelweg, wil de bus opeens niet lekker doortrekken. De maximale snelheid bleef hangen ergens tussen de 60 en de 70, en vervolgens begon de hele motor te schudden tot ie bijna afsloeg!
Vervolgens heb ik de bus op de vluchtstrook gezet en de motor gestopt. Oliepeil was een beetje aan de lage kant dus dat heb ik bijgevuld, verder leek alles normaal. Ik heb toen de motor weer gestrart en kon wel weer optrekken(maar veel te langzaam). Rond de 60 /70 kmh blijft ie een tijdje hangen om daarna toch op snelheid te komen en dan is er niets meer aan de hand. Later gebeurde het zelfde nog een keer bij het verlaten van een parkeerplaats. Het lijkt erop dat het alleen gebeurd als de motor uit is geweest want met draaiende motor bij een stoplicht optrekken gaat wel maar is beter geweest( veel te langzaam( te weinig vermogen?). Het stationair toerental is naar mijn idee ook niet helemaal stabiel, af en toe schud de motor dan ook een paar keer maar veel minder erg dan wat ik hiervoor heb beschreven.
Weet iemand wat dit kan zijn? Kleppen zijn twee jaar geleden gesteld.
Ik heb al wat soortgelijke verhalen gelezen op het forum maar dit lijkt toch net even iets anders. Ik dacht zelf dat de motor mischien te weinig brandstof kreeg maar dan zou dat toch de hele tijd moeten zijn?Ik heb de tankdop los gedraaid dit leek goed.
Volgende week zou ik naar Frankrijk vertrekken en gezien het zo goed als ontbreken van wegenwachthulp in dit land, hoop ik, dat ik dit probleem kan oplossen voor vertrek!

Groeten Mark
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo Mark,

Veel van je symtomen lijken op een verstopt brandstoffilter. Ik heb dat een keer gehad en de symtomen waren toen; niet lekker rijden, stoppen op een parkeerplaats, ff wachten, normaal starten, wegrijden en na een paar kilometers weer slecht rijden.
Ik zou zeggen kijk er eens naar en controleer ook het bekende? glaasje.

groeten, Paul
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

> begon de hele motor te schudden tot ie bijna afsloeg

dit is neem ikk aan nadat je de koppeling hebt in gedrukt ?

schokken en schudden lijken mij niet aan een armoede van branstof te
liggen. ik heb zelf een brandstof afsluiter er tussen gehad en daar mee stierf mijn 508 gewoon een zacht dood totdat ik stil stond ( op de autobaan ).

Bart
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: OM 314 kuren.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Mark,

Als ik je verhaal lees denk ik ook aan verstopping van de brandstof toevoer.

Begin bij de tank, beluchting wel open ? zeef in de tank niet verstopt ? (Brantofleiding losnemen en kijken of de de diesel uit de tank hevelt)

Voor Filter (glaasje) cotoleren / filtertje vevangen.

Hoofdfilter controleren / vervangen.

Ontluchten, starten, als hij afslaat nochmaals ontluchten, als hij blijft afslaan lekt er iets, dus alles na lopen wat los geweest is.

Succes er mee, Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Iedereen bedankt voor zijn reactie.
Wat ik zo vreemd vind is dat ik nadat ik de motor had uitgezet (na het geschud) en op de vluchtstrook stond ik na een minuut of 5 gewoon weer kon starten, het optrekken gaat in de tweede en derde versnelling niet zoals het hoort maar het gaat wel maar juist op het punt dat ik van vier naar 5 schakel zo tussen de 60 en 70 kmh begint hij het echt moeilijk te krijgen maar trekt even later toch bij en dan is alles goed.Ik kon gewoon helemaal naar huis rijden en zelf als ik voor een stoplicht stond te wachten kon ik daarna gewoon weer optrekken(wel minder snel maar geen geschud).
Als het aan een van de brandstof-filters of verstopping zou liggen, kortom geen of slechte brandstof toevoer, zou dat dan niet de hele tijd problemen moeten geven?
Het schudden begint als ie te lang blijft hangen op zo,n 70 kmh, ik gaf zelfs volgas, daarna op de vluchtstrook koppeling in blijft schudden, in z'n vrij blijft schudden.
Ik zal morgen alle punten die jullie genoemd hebben langs lopen!

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Nogmaals reactie 314 met kuren.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo mark,

Al je nu echt graag mijn verklaring wilt ?

Als je "voluit" (probeert) te rijden dan wordt met de hoeveelheid brandstof ook een redelijk hoeveelheid vuil mee gezogen tegen de zeefjes / filters, als je de motor af zet is er geen doorstoming meer en kan een deel van het vuil dus van de zeef / filter los komen en dat geeft dus weer brandstof doorvoer en kun je dus weer starten en gewoon wegrijden op naar de volgende probleem ronde.

Je geeft al aan dat je de zaak wilt nalopen, dus je bent er niet zeker van dus alles tijdig is vervangen en een brandstof toevoer probleen is uitgesloten ??

Laat je ons allen wel even weten als het probleem opgelost is ?

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Bert ik ben er op dit moment mee bezig ik vraag me alleen af hoe ik bij die tank be/ontluchting kan. Moet ik hiervoor de hele brandstoftank los halen om erbij te kunnen of is er een makkelijkere manier? Je had het over het loshalen van de brandstofleiding, waar kan ik dit het beste doen? Deze zit net als de be/ontluchting boven op de tank en zijn meilijk bereikbaar.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hallo Mark,
Fase 1.
Als je begint bij de meest duidelijke plek: het glaasje met voorfilter: zit daar water of veel vuil in: reigen of vervangen.
Daarna zekerheidshalve altijd hoofdbrandstoffiler vervangen.
Daarna p[roefrijden en kijken of het over is.
Fase 2 :
nog niet over, en weer vuil in glaasje :
Probleem zit in tank/banjobouten toevoerleiding:
Indien je niet bij bovenkant tank kunt komen moet je hem er even onderuit halen, of gat in vloer zagen vlak boven tankaansluiting en nivometer. Voordeel van uitbouwen is dat je de tank toch moet spoelen als hij ernsig vuil blijkt te zijn.
Fase 3:
nog niet over en/of gee vuil glaasje: loop dan de dieverse leidingen bij brandstofpomp en filterhuis na op verstopping in een van de aansluitingen (banobouten) !! wel eerst een handje ringetjes kopen want die altijd vervangen als je de bouten losneemt.

Is het dan nog niet over.......... dan is het iets anders.

Groeten
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:wel eerst een handje ringetjes kopen want die altijd vervangen als je de bouten losneemt...
Indien je die ringetjes niet te pakken kunt krijgen, kun je ze ook uitgloeien:
Roodheet stoken en meteen afkoelen in water.
Dan zijn ze weer mooi zacht, en sluiten ze weer goed af.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Als het goed is krijg ik morgen het hoofd brandstoffilter via de post, de rest heb ik al. Als ik alles heb geprobeerd horen jullie weer van mij.
Bedankt voor de tips!

Mark
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Leo/Mark,

Goed idee dat uitgloeien, doe ik meestal ook,
Roodheetstoken boven het gas en direct in bak koud water gaat heel goed met koper, maar met de aluminium die ik er laatst op had zitten ben ik niet zo overtuigd van het resultaat, dus toen maar nieuwe gehaald.

Frank
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Mark,

Heb je een byzonder filter er in zitten, omdat het per post komt,
ik haal ze gewoon bij de MB dealer (op voorraad) zelfs voor een redelijke prijs (E 7,= of zoiets)
Frank
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Tot nu toe heb ik de ontluchting van de brandstoftank gecontroleerd, het brandstoffilter(glaasje) compleet vervangen en omdat ik het hoofdbrandstoffilter, na vervanging niet ontlucht kreeg de centrale bout te strak aangetrokken( tegen beter weten in!) met als gevolg een kapot filterhuis.
Heel nieuw brandstoffilter(huis), met daar in een nieuw filterelement, besteld bij mercedes en gemonteerd. Alle banjobouten die aan het filter zitten gecontroleerd op verstopping en alle pakkingringetjes vervangen.
De vervuiling in het glaasje was volgens mij minimaal( kleine schilfertjes op de bodem). Toen ik alles vervangen had liep de motor prima.
Vandaag een lange proefrit gemaakt en zoals altijd in het begin geen problemen maar ik had toch al het gevoel dat het probleem nog niet voorbij was. Op de terug weg stopte we even op een tankstation langs de snelweg om de proef op de som te nemen. Toen ik optrok in de 2e en 3e versnelling weinig problemen maar in de 4e merkte ik het weer! Ik kon wel doortrekken maar hij blijft toch weer te lang hangen rond de 60/70 kmh. Hierna nog een paar keer gestopt met vervolgens het zelfde probleem.
Ik heb onder de bus de brandstof toevoerleiding ook gecontrolleer op lekage maar kon niets vinden. Wel lekt er bij de standkachel volgens mij iets maar dit is minimaal( klein plekje op de grond onder de standkachel als ik voor het huis geparkeerd sta) en hij heeft toch een apparte toevoerleiding.
Wat me ook opvalt als de motor, nadat de problemen zich voordoen, stationair laat draaien hij opeens onregelmatiger loopt en de oliedruk ook wat verder daalt( rond de 3 bar). De motor loopt gewoon merkbaar zwaarder. Ik snap er niets van! Waarom gebeurd het pas na een lange rit en wat gebeurd er precies?
Frank, ik heb trouwens een normaal filter, niets bijzonders maar Mercedes moest hem bestellen, lag niet op voorraad en omdat ik hem zelf niet op kon halen hebben zij hem opgestuurd.

Groeten Mark
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

> Wel lekt er bij de standkachel volgens mij iets ?
> maar dit is minimaal( klein plekje op de grond
> onder de standkachel als ik voor het huis
> geparkeerd sta) en hij heeft toch een apparte
> toevoerleiding.

wat bedoel je met een apparte toevoerleiding, komen er twee leidingen uit de tank of komt er 1 leiding uit de tank die opgesplitst wordt ?

Dit vraag ik omdat een kleine lekage in een aanzuig systeem natuurlijk voor lucht in de brandstof leidingen kan zorgen. doet de standkachel het altijd zonder problemen ?

Bart
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Bart, ik heb de standkachel niet vaak gebruikt, maar nadat er een nieuw nozzletje door Webasto in is gezet heb ik geen problemen met de kachel gehad. Wat ik niet begrijp is dat stel dat er een lek in de aanvoerleiding, al dan niet bij de kachel, zou zitten waarom krijg ik dan niet meteen problemen maar pas na een lange rit? Ik heb de leidingen eens goed gevolgd, de kachel heeft een apparte aanvoerleiding en de retourleiding is met een T-stukje aangesloten op de retour leiding van de motor.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:..maar met de aluminium die ik er laatst op had zitten ben ik niet zo overtuigd van het resultaat...
Klopt helemaal; aluminium kun je niet uitgloeien.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Bij een vierbak is het vermogen tussen de 60--> 70km/u altijd een probleem.
Het koppel is in dat toerenbereik niet zo hoog.
Maar doet ie het boven de 70km/u wel weer normaal dan?

Dat bij problemen de oliedruk zakt (stationair) is logisch, want je toerental is op dat moment gezakt.

Na ff stilstand problemen: Stel dat je motor idd zwaarder draait, dan zou het aan de koeling moeten liggen.
Maar dan moet de uitlaat gaan roeten als je weer optrekt, want dan zou je tegen een vastloper aanzitten en wordt de motor overbelast.

Je moet echt de complete brandstofleiding en aansluitingen op verstopping nazien en reinigen, van de tank tot en met de brandstofpomp.
Bij andere topics zat de verstopping in de banjobout van de opvoerpomp.


Good luck,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Hallo Leo,

Als ie doortrekt na de 70 en hij haalt de 90 gaat alles daarna weer goed maar voor dat ik de brandstoffilters had vervangen bleef hij op zo'n 70 kmh hangen.
Moet ik de brandstof tank er onder weg halen om het zeefje in de aanvoerleiding te controleren? Ik vraag dit omdat het glaasje niet erg vervuild was. Als er ergens een lek in de brandstofleiding van de tank naar de opvoerpomp zit moet ik dan leksporen onder de bus vinden m.a.w. geen sporen, geen lek? Kan er een verstopping in een van de banjobouten van de opvoerpomp zitten als het glaasje nauwelijks vervuild is?
Iemand zei me vandaag dat de brandstofpomp kapot kan zijn of dat de verstuivers niet goed zouden kunnen zijn. Wat denk jij hier van?
Ik vind het zo vreemd dat de problemen zich pas na een langere rit voordoen en niet meteen.

Groeten Mark( die eigenlijk al lang onderweg naar Frankrijk had moeten zijn! (zucht)
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Was ik nog even vergeten; ik neem aan dat je met roeten, rook(zwarte) bedoeld maar dat gebeurd niet( helemaal geen rook).
Temperatuurmeter van de koelvloeistof staat gewoon normaal( rond de 80).

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

[quote="markw"]Hallo Leo,
Hoi Mark

Als ie doortrekt na de 70 en hij haalt de 90 gaat alles daarna weer goed maar voor dat ik de brandstoffilters had vervangen bleef hij op zo'n 70 kmh hangen.
Dan is het alvast duidelijk een brandstof-verhaal.
Ik lees net dat je bij het overschakelen naar de 5 problemen hebt qua trekkracht.
Heb zo'n vermoeden dat iedereen dat wel heeft.
Op de lage toeren levert het karretje nu eenmaal weinig kracht.


Moet ik de brandstof tank er onder weg halen om het zeefje in de aanvoerleiding te controleren? Ik vraag dit omdat het glaasje niet erg vervuild was.
Hij hoeft er niet onder weg, de vraag is zelfs of er wel een zeefje inzit..(bij mij zitten er in twee originele Mercedes-tanken alvast geen zeefjes).
Je kunt de leiding gewoon met perslucht doorblazen.
Wel eerst ff je tankdop verwijderen..:wink:


Als er ergens een lek in de brandstofleiding van de tank naar de opvoerpomp zit moet ik dan leksporen onder de bus vinden m.a.w. geen sporen, geen lek?
Normaal gesproken wél jah, maar een gaatje ter grootte van een speldenprik kan genoeg zijn om errug veel lucht aan te zuigen.
En die speldenprik geeft stilstaand misschien 1 of 2 druppeltjes.


Kan er een verstopping in een van de banjobouten van de opvoerpomp zitten als het glaasje nauwelijks vervuild is?
Yep.
De (zuig)slang die vlak vóór de opvoerpomp zit, is van rubber.
Daar kan een stukje van loslaten in de loop van de jaren.


Iemand zei me vandaag dat de brandstofpomp kapot kan zijn of dat de verstuivers niet goed zouden kunnen zijn. Wat denk jij hier van?
Brandstofpomp kapot geloof ik niet zo in, dan moet het namelijk in alle versnellingen verkeerd gaan.
Stel dat hij te weinig brandstof geeft, dan moet je dat over het hele toerenbereik merken, niet alleen in die lage toeren.
En ten overvloede: Een brandstofpomp is óf goed, óf slecht. Niet zo nu en dan goed of slecht.
Voor de symptomen van slechte verstuivers (roken) verwijs ik je naar de uitleg die ik op andere topics beschreven heb.
Ook hier geldt: Óf goed, óf slecht. Niet zo nu en dan.


Ik vind het zo vreemd dat de problemen zich pas na een langere rit voordoen en niet meteen.Weet je Mark, je kunt overal apen en beren op je pad gaan zien.
Als je nou eerst zorgt dat je de totale brandstoftoevoer in orde hebt, dan kunnen we daar verder over denken..
Als het dan nog nodig is tenminste :wink:.
Bijna alle symptomen wijzen op een simpel brandstoftekort.
Je motor reviseren kan altijd nog, als je begrijpt wat ik bedoel..:P


Groeten Mark( die eigenlijk al lang onderweg naar Frankrijk had moeten zijn! (zucht)
Jah, maar dat had je ook allang kunnen zijn..:shock:
De totale brandstoflijn demonteren, schoonblazen en weer monteren kost amper twee uur ( gewoon op de straat én inclusief koffie en ouwehoerpraatje met de buurvrouw..
Nou jah, bij een héle leuke buurvrouw misschien ff langer.. :roll: )

Ik snap je werkwijze niet zo erg, dat stukje bij beetje-gedoe..
Pak toch die hele leiding in 1 keer aan, tis echt een fluitje van een cent.. 8)

Enneuh, vergeet het afdichtings-rubbertje van het opvoerpomp-kijkglaasje niet te checken.
Ook dát is zo'n lullig geintje die we hier op het forum al eerder tegengekomen zijn.


Succes, mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Volgens mij is het gelukt!
Ik heb de toevoerleiding van de tank los gehaald en doorgeblazen( fietspomp) tot de eerste banjobout voor de pomp. I de banjo-bout zelf zat geen verstopping. Klein stukje van de brandstofslang bij de tank afgesneden want dit was een beetje ingescheurd, rafelig.
Wat het probleem nu is geweest weet ik nog steeds niet maar na een flink lange proefrit geen problemen gehad. Gelijk maar even de olie ververst en nu op naar Frankrijk.
Iedereen bedankt voor de hulp!

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Prettige vakantie Mark.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
henryb

Bericht door henryb »

hmm .. wellicht is dit voor mij ook een goede. ..
Gebruikersavatar
veenhuis
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2005, 13:46
Locatie: Varsseveld

Bericht door veenhuis »

Ik heb de zelfde problemen gehad.
Bij mij was het een probleem met de retourleiding van de verstuivers.

Een stukje slang van 10 cm en ca. 30 eurocent zoog valse lucht.
Het slangetje was ook al 34 jaar oud.
Het probleem was eerst op korte afstanden haast niet merkbaar,
maar met langere ritten als de leidingen die in verbinding staan met de motor ook warm worden begint het probleem.

Groeten Bertho.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik heb een 609D en herken deze problemen. Twee simpele gaatjes in de canvas aanvoerleiding bij de tank (kosten € 0,50 per stuk) waren het probleem.

Mvrgr,
Henk Hoek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast