daktent

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie

een daktent

Peiling eindigde op 27 jul 2006, 22:22

wel
3
33%
niet
6
67%
 
Totaal aantal stemmen: 9

john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

daktent

Bericht door john1 »

Na een tijdje te zijn weggeweest druk druk, kleine kinderen, inmiddels al drie stuks, hebikweer eens even tijd om te internetten, en ook weer eens even rond te kijken op dit forum. Misschien al weer een jaar geleden.

Mijn vraag heeft ook eigenlijk te maken met de gezinsuitbreiding van 1 kind naar 3 kinderen.

Ik heb een jaar of vijf geleden een ambulance gekocht in Soesterberg en die gebruiken we nu als camper. Met 1 kind
(toen 8 jaar)gaat dit dus prima. Met twee kinderen (febr vorig jaar geboorte zoontje) werd het al iets lastiger maar ging het nog, met een bedje op het fornuis. In maart van dit jaar hebben we nog een zoontje er bij gekregen en dan gaat dat dus niet meer in de korte hoge MB508.

Dusssss.
Na wat avondjes in de tuin (dit jaar lukt dat toch aardig) een beetje filosoferen en denken hebben we een best wel leuk concept bedacht (denken we zo). Ik had al wel eens gehoord van die daktenten op landrovers of andere auto's. Dat zet echter geen zoden aan onze dijk.
Wij willen echt ruimte hebben.

Het idee is om een imperial op de bus te zetten van voor tot achter (4 meter) over de volledige breedte Dus iets van 1.85? meter bij vier meter (als de maten niet kunnen hoor ik het graag).


Op die imperial moet dan een soort "skibox" komen van 1.85 bij 2 meter.
Deze klapt dan naar achter open en automatisch klapt er een tunneltent open, van 1,85 bij 4 meter. In het midden 2 meter hoog.

Nu roept dit nogal wat vragen op.

Allereerst wordt de camper in uitgeklapte toestand 4.85 meter hoog!!
Mag dat op campings, zijn er bepaalde regels van toepassing waarwij niet aan gedacht hebben?

Overigens is de camper met de tent in ingeklapte vorm, dus als skibox ongeveer 3.20 meter denk ik, klopt dat? ( nu is de bus 2.85 meter hoog.
Is dat juridisch gezien een probleem?

Verder zitten we natuurlijk met de uitvoering. Heeft iemand al eens zoiets gemaakt en of tips.
We denken nu aan een tent met van die flexibele stokken (net als een iglotent). Deze klapt dan met de kist open zoals vroeger op de kermis de rups.

Misschien is het echter beter om iets self-inflating-achtig iets te maken
Of misschien nog wel iets anders.

Ook vragen wat er bij komt kijken en wie bijvoorbeeld een tent kan maken, bijv zeilmaker, en zo ja welke.

Ik ben benieuwd wie hierop reageert, wat jullie van het idee vinden, waarom, en wat ik voor tips krijg. Ik vindt het in ieder geval een heel interessant onderwerp.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

John

Op zich zelf is het natuurlijk gewoon voorjullie misschien een oplossing je ziet het wel vaker onderweg , wij hebben ze wel eens gezien op een gewone auto

De hoogte zal nooit een probleem zijn ingeklapt zeker niet en als je de dak tent wilt op zetten zul je even aan de hoogte moeten denken

Maar waarom niet een drie persoons tent op het dak plaatsen of een twee persoons is toch veel eenvoudiger

En natuurlijk een goede trap je zult s'nachts maar naar beneden moeten

Ik hoor wel wat je met je plannen doet
Veel bouw plezier

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

tent op het dak

Bericht door john1 »

De hoogte zal nooit een probleem zijn ingeklapt zeker niet en als je de dak tent wilt op zetten zul je even aan de hoogte moeten denken
.
Ook uitgeklapt op de camping niet? 4.80 meter!!
Maar waarom niet een drie persoons tent op het dak plaatsen of een twee persoons is toch veel eenvoudiger
Eigenlijk willen we iets min of meer automatisch. Als je de kist (op het dak) openklapt, staat de tent meteen (of zoiets). De bedoeling is eigenlijk dat in de kist ligt ook het matras en de dekens op de goede plek kant en klaar liggen zodat je meteen kunt instappen en slapen!!
Smorgens doos dicht en rijden.
Zoiets....
En natuurlijk een goede trap je zult s'nachts maar naar beneden moeten

we hadden zelf gedacht aan een dakluik van 90 cm bij 70 cm, zodat we dan in de bus terechtkomen bij het klein spul. En dit met een vliezotrap oid, die vanuit de "kist/doos" naar beneden wordt getrokken.
Maar dit is natuurlijk wishfull thinking misschien. Want of dat allemaal uitvooerbaar is .... tegen ook nog eens niet al te veel kilos...
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Wij zijn net wezen kamperen in Bretagne met een koepeltentje.
Staat in minder dan vijf minuten, neemt geen plek in, kost nu 150 euro (nu in de aanbieding bij de Vrijbuiter, koepeltent Rocky) en is heel gezellig.
En die zet je gewoon op de grond :~)

Maar misschien is jullie dat te simpel ;~)
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hallo,
Wij hadden 15 jaar geleden een zelfde soort probleem: Een korte lage 207D, en 2 kinderen die elk jaar groter werden. Onze oplossing (tot ze te groot werden en we de huidige 508D - 2x verlengd en 2x verhoogd kochten) was: dwars voorin laten slapen: in diverse uitvoeringen zijn er kinderbedjes en hangmat of "caravanbed- constructies gemaakt.
De simpelste oplossing is: koop 8 caravanbedophangpunten (metalen of kunststof haken/beugeltjes, waarin je 4 st 2m lange buizen kan laten rusten die je in 2 canvas doeken met stiksel steekt, zodat je 2 boven elkaar hangende bedjes hebt.
Bij mijn 207 werd de breedte van de cabine bij de groei het probleem, maar dat is bij een 508 geen punt lijkt mij.
Omdat het een hoge bus is lijkt me zelfs een drie hog uitvoering haalbaar.

Groeten
Frank
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

koepeltentje

Bericht door john1 »

Wij zijn net wezen kamperen in Bretagne met een koepeltentje.
Staat in minder dan vijf minuten, neemt geen plek in, kost nu 150 euro (nu in de aanbieding bij de Vrijbuiter, koepeltent Rocky) en is heel gezellig.
En die zet je gewoon op de grond :~)

Maar misschien is jullie dat te simpel ;~)
Ik heb niks tegen camperen in een tent, is me ook niet te simpel. Heb ik ook vaak gedaan en is inderdaad erg gezellig. Maar er lijken ons gezien onze gezinssituatie wel een paar goede redenen te zijn om een tent op het dak te maken.

1 we moeten een hele hoop extra ruimte hebben, 1 koepeltentje is niet genoeg. We zijn met vijf man, waarvan er drie op de eerste verdieping moeten slapen (cq in de tent)

2 Wij hebben twee hele kleine kinderen. die kun je dus niet alleen in een tent laten slapen en ook niet alleen in de bus ( terwijl je zelf in een tentje ligt. Als we voor een gewone tent zouden kiezen zouden we ons moeten splitsen en dus de hele vakantie niet meer samen in 1 bed liggen.
Door een verdieping op de bus te maken, (het idee is 2 kamers) met een dakluik en een vlizotrap heb je een hele hoop extra ruimte.

3 In de bus is te weinig bergruimte. door de hele verdieping in een soort supergrote skibox op te slaan, met bed en al, verlies je geen ruimte in de bus. Een koepeltentje moet je weer ergens laten. Even vermelden dat we de korte versie van de 508 hebben (en ook willen houden ivm parkeermogelijkheden).
bus

4 inklappen en wegwezen (3 minuten) uitklappen en slapen (3 minuten)
in plaats van uitpakken, opzetten inruimen en slapen. (15 minuten?) leegruimen spullen inpakken, tent uitwaaien drogen, inpakken en opruimen (45 minuten?, nog afgezien van lastige huilende babies).
Ps ik ga er hierbij wel van uit dat wij veeeel reizen en niet lang op een camping staan!

Ben benieuwd of dit jouw mening doet herzien.
Zijn er voor jou afgezien van het maken van een dergellijke constructie, (wat ik trouwens een leuke uitdaging vindt) nog andere nadelen?

grtz
john
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

Afbeelding
Ik heb een tekening gemaakt van de plattegrond van de bus en van de beoogde daktent.

links de daktent. (plattegrond)
midden bus met daktent (daktent 2mt hoog en 4 mt lang en 1.80mt breed)
rechts de bus (plattegrond)

Ik dacht dat het met de plattegrond er bij misschien makkelijker is om aan en opmerkingen te geven. Ben benieuwd!

grtz
John
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

John

Het ziet er leuk uit op de tekening
Maar waar is je dakluik getekend en waar klapt dat naar toe , want als de tent plat ligt krijg je denk ik het dakluik niet open ???

Bertus

Afbeelding
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Die doorrijd-hoogte van 3.2 meter is geen probleem, de mijne is dat ook.
Je brandstofverbruik zal wel wat omhoog gaan, en het weggedrag zal iets veranderen ( veel slechtere koerstabiliteit bij zijwind).

Maar je mag na het uitklappen wel zeeziektepillen gaan uitdelen; iedere beweging die een persoon op dat dak maakt resulteert in een geschommel, om van de wind maar niet te spreken.. :?

Bij mij zat er een tweepersoonsbed boven de bestuurdersplaats, maar dat was niet om te harden vanwege dat geschommel.
Je kunt de bus dan natuurlijk op steunen zetten, maar dan is het voordeel van "ff snel neerzetten" wél verdwenen.

Heb trouwens ook zo'n vermoeden dat je bij het huidige weertype om 6 uur s'morgens vanwege de hitte al uit die enkeldeks-tent drijft.

Dit is mijn kleine negatieve bijdrage aan dit topic... :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Re: koepeltentje

Bericht door Unknown User »

john1 schreef:... paar goede redenen te zijn om een tent op het dak te maken...
Ben benieuwd of dit jouw mening doet herzien.
Zijn er voor jou afgezien van het maken van een dergellijke constructie, (wat ik trouwens een leuke uitdaging vindt) nog andere nadelen?
Dat zijn inderdaad goede redenen. Vooral die kleine kinderen, waar je bij moet zijn. Anders kan je ook gewoon een kist op het dak zetten met een tentje en een luchtbed erin.

Wat Leo zegt over het wiebelen kan ik beamen.
Ik heb een dakterras op het dak en als daar iemand op loopt of verzit, wiebel je binnen alle kanten op... Maar misschien hebben kleine kinderen daar niet zo'n last van :~)

Ben benieuwd wat je oplossing wordt :~)
Zo'n korte 508 is inderdaad niet al te groot, zeker met z'n vijfen..
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Om nog een idee aan de reeks toe te voegen, zag ik net nog een oud ontwerpje van mij van 12 jaar geleden:
Als je interesse hebt moet je me maar even mailen dan kan je de schets krijgen.
Het idee was alsvolgt:
Maak een bodemplaat met 4 (evt 6) imperialsteunen, en een vast opstaande rand rondom, ter hoogte van een matrs met dekens, aan debovenkant daarvan naar binnen scharnierende zijwanden zo hoog als de halve breedte van de bodem. Aan de achterkant ook zo een gesloten scharnierende wand, en aan de vookant een constructie die aansluit op een dakluik o.i.d dat bionnen uitkomt met trapje /laddertje. Het dak is dan weer een plaat met rand rondom aan de onderkant die net even groter is dan de bodem.
Details heb ik nooit uitgewerkt wegens andere gekozen oplossing.
Frank
Gerard Wildschut

Re: daktent

Bericht door Gerard Wildschut »

john1 schreef:Na een tijdje te zijn weggeweest druk druk, kleine kinderen, inmiddels al drie stuks, hebikweer eens even tijd om te internetten, en ook weer eens even rond te kijken op dit forum. Misschien al weer een jaar geleden.

Mijn vraag heeft ook eigenlijk te maken met de gezinsuitbreiding van 1 kind naar 3 kinderen.

Ik heb een jaar of vijf geleden een ambulance gekocht in Soesterberg en die gebruiken we nu als camper. Met 1 kind
(toen 8 jaar)gaat dit dus prima. Met twee kinderen (febr vorig jaar geboorte zoontje) werd het al iets lastiger maar ging het nog, met een bedje op het fornuis. In maart van dit jaar hebben we nog een zoontje er bij gekregen en dan gaat dat dus niet meer in de korte hoge MB508.

Dusssss.
Na wat avondjes in de tuin (dit jaar lukt dat toch aardig) een beetje filosoferen en denken hebben we een best wel leuk concept bedacht (denken we zo). Ik had al wel eens gehoord van die daktenten op landrovers of andere auto's. Dat zet echter geen zoden aan onze dijk.
Wij willen echt ruimte hebben.

Het idee is om een imperial op de bus te zetten van voor tot achter (4 meter) over de volledige breedte Dus iets van 1.85? meter bij vier meter (als de maten niet kunnen hoor ik het graag).


Op die imperial moet dan een soort "skibox" komen van 1.85 bij 2 meter.
Deze klapt dan naar achter open en automatisch klapt er een tunneltent open, van 1,85 bij 4 meter. In het midden 2 meter hoog.

Nu roept dit nogal wat vragen op.

Allereerst wordt de camper in uitgeklapte toestand 4.85 meter hoog!!
Mag dat op campings, zijn er bepaalde regels van toepassing waarwij niet aan gedacht hebben?

Overigens is de camper met de tent in ingeklapte vorm, dus als skibox ongeveer 3.20 meter denk ik, klopt dat? ( nu is de bus 2.85 meter hoog.
Is dat juridisch gezien een probleem?

Verder zitten we natuurlijk met de uitvoering. Heeft iemand al eens zoiets gemaakt en of tips.
We denken nu aan een tent met van die flexibele stokken (net als een iglotent). Deze klapt dan met de kist open zoals vroeger op de kermis de rups.

Misschien is het echter beter om iets self-inflating-achtig iets te maken
Of misschien nog wel iets anders.

Ook vragen wat er bij komt kijken en wie bijvoorbeeld een tent kan maken, bijv zeilmaker, en zo ja welke.

Ik ben benieuwd wie hierop reageert, wat jullie van het idee vinden, waarom, en wat ik voor tips krijg. Ik vindt het in ieder geval een heel interessant onderwerp.
Waarom niet een luifel uitbouwen tot tent ?
Een uitklapbare kist op het dak lijkt mooi en snel hanteerbaar, maar wat moet je met je slaapzakken, matrassen e.d. bij regenachtig (bestaat dat nog in deze tijd ?)weer ?

Kun je je bus aan de achterkant niet verlengen met een tent tussen de deuren ? Of een achterbak, die opengeklapt kan worden als tent, zodat de achterwand de vloer van je tent wordt. Denk aan vouwwagenconstructies.
Probleem blijft: natte troep.
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

Probleem blijft: natte troep.
zinnige opmerking lijkt me. Zou er geen tentzeil oid bestaan dat waterdicht is en dat niet hoeft te drogen? Ga ik ook zelf eens even achteraan denk ik?
Kun je je bus aan de achterkant niet verlengen met een tent tussen de deuren ? Of een achterbak, die opengeklapt kan worden als tent, zodat de achterwand de vloer van je tent wordt. Denk aan vouwwagenconstructies
Is een heel interessante optie, maar misschien heb je dan wel meer bagage in de bus zelf en die is al heel vol. Gevolg dat je het bed achterin wat we nu hebben misschien niet meer kan uitklappen onder het rijden (mag niet doen we toch wel, want dan kan je sávonds gezellig met zijn tween rijden terwijl de kinderen slapen, sfeer!!)
Misschien is daar ook wel een oplossing voor?
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

Wat Leo zegt over het wiebelen kan ik beamen.
Ik heb een dakterras op het dak en als daar iemand op loopt of verzit, wiebel je binnen alle kanten op... Maar misschien hebben kleine kinderen daar niet zo'n last van :~)
Had ik dus niet aangedacht. Wiebelt dat echt zo erg? zou dat niet te ondervangen zijn met een of andere snel aan te brengen stut of zo die je er onder zet en aanzwengelt? heeft iemand dit al?
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

ziet er leuk uit op de tekening
Maar waar is je dakluik getekend en waar klapt dat naar toe , want als de tent plat ligt krijg je denk ik het dakluik niet open ???

Bertus
Ha Bertus. Zover heb ik nog niet nagedacht. Het lijkt me het meest voor de hand liggen om het luik naar boven open te klppen. Daar ga ik vanuit. Ik weet niet of er andere oplossingen voor zijn. Als ik er over nadenk moet ik beamen dat het misschien niet mogelijk is het dakraam open te zetten als de tent ingeklapt is. Maar ik denk ook niet dat dat zin heeft, want je kan dan toch niet in de tent.



grtz
John
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

Frank schreef
Hoi,
Om nog een idee aan de reeks toe te voegen, zag ik net nog een oud ontwerpje van mij van 12 jaar geleden:
Als je interesse hebt moet je me maar even mailen dan kan je de schets krijgen.
Het idee was alsvolgt:
Maak een bodemplaat met 4 (evt 6) imperialsteunen, en een vast opstaande rand rondom, ter hoogte van een matrs met dekens, aan debovenkant daarvan naar binnen scharnierende zijwanden zo hoog als de halve breedte van de bodem. Aan de achterkant ook zo een gesloten scharnierende wand, en aan de vookant een constructie die aansluit op een dakluik o.i.d dat bionnen uitkomt met trapje /laddertje. Het dak is dan weer een plaat met rand rondom aan de onderkant die net even groter is dan de bodem.

Als je een tekening hebt, dan graag want ik vind het moeilijk om het me zo voor te stellen. Voorzover ik het kan beoordelen heeft het wel iets van de daktent weg ??



grtz
John
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten