Extra dynamo voor huishoudaccu??

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Tjeerd
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2004, 11:12
Locatie: Heerhugowaard

Extra dynamo voor huishoudaccu??

Bericht door Tjeerd »

Hallo mede dubbelluchters,

Ik heb voor de huishouding een 210 Ah tractie accu onder de bus hangen en deze word opgeladen via een omvormer/lader van Victron als we ergens aan 220 volt kunnen komen. Dit betekend dat we toch wel regelmatig ergens een dag op een camping moeten staan om even de accu op te laden. :(

Nu is het natuurlijk mogelijk om met een diodebrug te werken maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een tweede dynamo om echt alles apart te houden?? : :wink:

Past een tweede dynamo op de motor en hoe zwaar moet deze dan zijn?
Hoeveel extra belast je de motor met een tweede dynamo? scheelt dit in vermogen of merkt de OM314 hier niets van??

Ik ben benieuwd naar de reacties, Tjeerd
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Extra dynamo

Bericht door Admin »

Jouw huidige oplossing is inderdaad verre van ideaal.

Theoretisch gaat er natuurlijk altijd energie zitten in een extra dynamo (inclusief verlies), maar ik denk niet dat je daarvan iets merkt bij het rijden.

De zwaarte (maximaal amperage) van die dynamo bepaalt hoe snel je huishoudaccu vol is, verder niets.

Een veel sterker argument om het niet te doen is constructief:
- een dynamo (of compressor voor de airco, of wat dat ook...) moet heel stevig worden opgesteld, je wilt gen slippende riem, nietwaar.
Dat betekent zo stijf dat de steun niet verbuigt onder de riemspanning, maar ook weer niet zo stijf dat de steun of een ander component afbreekt door de optredende trillingen.
- rondom een OM314 in een Düsseldorfer is bar weinig ruimte. Heb je de oorspronkelijke generator er al eens uitgehaald?

Ik zou lekker gaan voor een diodeblok met spanningscompensatie, electrisch gezien zijn de twee circuits dan ook volkomen gescheiden, op het moment dat je de motor uitzet.

Ik heb wel ervaring met een tweede dynamo in een schip, daar draaide ik 380/220 V van de hoofdmotor, naast de 24 V laagspanning. Maar daar kon je dan ook rechtop om de motor heen lopen, een heel ander verhaal dus!
Filip
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2005, 17:47
Locatie: Heusden-Zolder

Extra stroom

Bericht door Filip »

hoi,

Ik ben geen technieker en ben er toch in geslaagd om een 12V dynamo bij te plaatsen. Niet moeilijk, wel veel passen. Geen probleem meer altijd voldoende stroom. Voorheen altijd prul met de omvormers.
Ik rij met een 608 van 1983

mvrgr
Filip uit België
Gebruikersavatar
tonsmal
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:54
Locatie: Scheveningen

Bericht door tonsmal »

Ik heb 200 A uur huishoudgelaccu"s aan de startaccu gehangen met een simpele handschakelaar om de boel door te verbinden. Als ik de motor uit heb moet ik hem afzetten. Als ik rijd wordt alles opgeladen en mijn koelkast op 12 v.
Ik heb zojuist 3500 km gereden en dit systeem werkt perfekt. Je moet niet twee weken op een camping gaan staan zonder te rijden maar dan kan je hem aan de 220 hangen.
Ton
L407D 1981
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten