Pagina 1 van 1
geexplodeerde radiator (afgebroken koelvin)
Geplaatst: 17 aug 2006, 11:51
door Berthil
trefw: metaalmoeheid
Hallo luitjes,
Ik ben na vijf weeken weer terug in nederland (nog niet thuis).
Maar zonder mijn vertroude 508.(om 314)
Gisteren reed ik op de snelweg bij frankfurt en toen een enorme knal.
Ik dacht eerst aan een klap band, maar hij stuurde nog prima.
Meteen de boel gestopt en op de vluchtstrook gezet.
Het koel water kwam er in een grote guts uit.
Onder in de radiator zat een gat van zo'n 20 bij 5 cm.
Foto's volgen zodra ik thuis ben.
De motor loopt nog wel maar onregelmatig hevig schuddend, maar geen andere metalerige bij geluiden.
Via de anwb heb ik een huur auto gekregen en de camper wordt naar nederland gebracht.
Ik heb het vermoeden dat de koppaking er tussen uit geblazen is en dat dit de druk in het watercircuit heeft doen toenemen en dat daardoor de boel geklapt is.
Voor de klap waren er geen rare bijgeluiden en was de olie en temperatuur ook nog goed.
Er zat geen olie in het koelwater en geen water in de olie.
Wie kan er nog wat zinnigs over mijn vermoeden van de koppakking zeggen?
En dan komt natuurlijk de vraag als de koppakking vervangen moet gaan worden, laat ik dan ook meteen de zuigerveren e.d. vervangen.
Over drie weken wordt waarschijnlijk mijn 508 teruggebracht, want er zijn aan het eind van de vakantie vele wachtende voor mij.
Ik mis 'm nu al

en dan nog drie weken te gaan.
Ik ga nu een garage in de buurt van delft opzoeken waar hij gerepareerd kan worden.
Ik laat jullie weten hoe het verder afloopt.
Groeten Berthil.
Re: geexplodeerde radiator
Geplaatst: 17 aug 2006, 13:53
door GerardM
Dat is flink balen...

. Goed dat jullie er zelf goed vanaf gekomen zijn.
Berthil schreef:
Ik heb het vermoeden dat de koppaking er tussen uit geblazen is en dat dit de druk in het watercircuit heeft doen toenemen en dat daardoor de boel geklapt is.
Maar als dat zo zou zijn, dan zou toch het overdrukventiel in de radiatordop zijn werk hebben moeten doen door open te gaan en de overdruk te lozen ? Zat de dop er nog wel op ?
Kan het niet gewoon een dikke steen zijn geweest die onder in de radiator is geslagen, of gewoon een zwakke plek ?
Succes ermee,
Gerard
Geplaatst: 17 aug 2006, 14:40
door Berthil
Een dikke steen is ook wat er eerst bij de garage gedacht werd.
Maar dan moet ie heel raar langs de claxon gesprongen zijn want die zit ervoor.
En alle randen van het gat zij naar buiten gebogen.
Tevens schut de motor nu behoorlijk als ie loopt ook bij hooger toerental.
Dus een of meerdere cilinders werken volgens mij niet helmaal.
De dop zat er nog goed op en de veer en alles werkte nog.
Ik vind het ook vreemd dat de radiator klapt en niet een van de (verouderde) slangen.
Berthil.
Geplaatst: 19 aug 2006, 19:13
door Berthil
Ik ben weer thuis.
Hierbij de foto's.
Ik heb inmiddels Harry vd Kraats gesproken en hij denkt dat er een blad van de ventilator is afgebroken die door de radiator is gegaan.
Helaas kan ik het op de foto's niet ontdekken of dit inderdaad het geval is.
Het is dus afwachten tot de bus weer terug in nederland is.
Maar ik hoop dat het waar is, want dan is het eenvoudig te repareren dan een koppakking og een gescheurde kop o.i.d.
Groeten Berthil.
Geplaatst: 19 aug 2006, 19:43
door Leo
Dat zou hartstikke mooi zijn Berthil.
En idd, de felsrand is een beetje vreemd verbogen, het zou zo maar eens kunnen.
Ben benieuwd.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 19 aug 2006, 19:54
door Unknown User
Misschien zie ik het verkeerd (lastig op zo'n foto) maar kan je op de onderste foto niet zien dat het blad dat naar de kijker toe staat is afgebroken?
Geplaatst: 19 aug 2006, 20:11
door Unknown User
Maar... die ventilator is van kunsstof, dat kan toch geen metalen radiator op die manier mollen? :shock:
Geplaatst: 19 aug 2006, 20:32
door Leo
Hoi Sandra.
Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Laten we ff aannemen dat Berthil flink in zn toeren zat toen het gebeurde, dan heeft de tip van de ventilator al gauw een snelheid van 250km/uur.
Dat gaat als een mes door de boter.
En wbt dat afgebroken deel: het is idd vrij schoon en lijkt wel breder dan de tip op de bovenste foto.
Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 19 aug 2006, 22:14
door Unknown User
Leo schreef:Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Altijd? Die van mij voelt als plastic.
Maar 'k heb nog nooit flinterdun messing en koper gevoeld, misschien voelt dat wel net zo aan. :~)
Leo schreef:Laten we ff aannemen dat Berthil flink in zn toeren zat toen het gebeurde, dan heeft de tip van de ventilator al gauw een snelheid van 250km/uur.
Da's een aardig vaartje, 'k hoef niks tegen m'n hoofd dat zo snel gaat...
:?
Leo schreef:En wbt dat afgebroken deel: het is idd vrij schoon en lijkt wel breder dan de tip op de bovenste foto.
Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
ik wel 8) 'k zet tien chocoladerepen in :~)
Geplaatst: 20 aug 2006, 07:46
door Leo
Zeerover schreef:
Leo schreef:Nou is die radiator maar van flinterdun messing en koper hoor, dat is zo hard niet.
Altijd? Die van mij voelt als plastic.
Maar 'k heb nog nooit flinterdun messing en koper gevoeld, misschien voelt dat wel net zo aan. :~)
Een radiator van plastic in een bussie??:shock:
Ik heb het over de radiator hé Lampie, niét over de koelvin..:mrgreen:
Leo schreef:...Maar ik durf er geen gokje op te zetten.:P
ik wel 8) 'k zet tien chocoladerepen in :~)
Ok, tegen een maaltijd van gestoofde zeetong..(heb ik net zo goedkoop als jij je repen én ik vind 't wel gezellig als je weer eens langskomt) :P
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 20 aug 2006, 08:44
door Unknown User
Leo schreef:[Een radiator van plastic in een bussie??:shock:
Ik heb het over de radiator hé Lampie, niét over de koelvin..:mrgreen:
:oops: murmlmompel... dat bedoel ik...
Leo schreef:zeerover schreef:ik wel 8) 'k zet tien chocoladerepen in :~)
Ok, tegen een maaltijd van gestoofde zeetong..(heb ik net zo goedkoop als jij je repen én ik vind 't wel gezellig als je weer eens langskomt) :P
Deal :~)
Of is dat ethisch niet verantwoord, om weddenschappen af te sluiten op jouw motor, Berthil? ...
Geplaatst: 20 aug 2006, 12:17
door Berthil
zeerover schreef:
Of is dat ethisch niet verantwoord, om weddenschappen af te sluiten op jouw motor, Berthil? ...
Sandra,
ik vind het prima, als ik mag meedelen in de winst
Groeten Berthil.
Geplaatst: 20 aug 2006, 12:20
door Berthil
zeerover schreef:Maar... die ventilator is van kunsstof, dat kan toch geen metalen radiator op die manier mollen? :shock:
De ventilator van mij is van 1 a 2 mm dik staal.
Geplaatst: 20 aug 2006, 17:08
door Leo
Aha, dat is achterhouden van info..:P
Maar maakt niet zo veel uit, want ik denk dat een stuk hard-plastic met die snelheid ook wel door zo'n stukkie messing gaat.
Maar wat ik alleen mis aan die felsrand, is een blank stuk waar die ventilator dan ingeslagen zou zijn.
Trouwens Berthil, jouw vak wás toch oa die metaalmoeheid testen?
En wat die winst betreft kom je maar gewoon mee-eten..:D
Mvg,Leo.:D
Geplaatst: 20 aug 2006, 18:04
door bart
Ik denk toch dat hij uitelkaar gespat is, ik wil het nog niet exploderen noemen. Waarom
Het in rood omcircelde, staat in vergelijking met het bovenste deel naar buiten gevouwen. ik kan geen manier verzinnen dat dit door een afgebroken fan blad is gekomen.
Dat het met een hoge druk gebeurd is geloof ik ook niet want die deuk boven in had er dan niet meer ingezeten.
Misschien gewoon een zwakke plek in de radiator ?
my2cents
Bart,
Geplaatst: 20 aug 2006, 18:49
door janvds
met mijn boerenverstand denk ik ook dat het binnenuit van de radiator komt.
mag toch aannemen dat er gewoon koelvloeistof inzat?
jan vds
Geplaatst: 27 aug 2006, 14:16
door Unknown User
janvds schreef:mag toch aannemen dat er gewoon koelvloeistof inzat?
D'r wordt nogal wat met LPG en aceton geklooid de laatste tijd...

Geplaatst: 27 aug 2006, 15:01
door Leo
zeerover schreef:D'r wordt nogal wat met LPG en aceton geklooid de laatste tijd...

In de koelvloeistof?? :shock:
Dát zal idd een klap geven jah.. :mrgreen:
Maar als ik er nog ff over nadenk: Als het door hoge druk van binnenuit gebeurt zou zijn, dan waren de lamellen wel kapot.
Want die zijn véééél dunner dan de onderkant.
Ben bang dat ik tongetjes moet gaan halen..:?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 01 sep 2006, 16:54
door Berthil
Yes, de oorzaak is bekend.
twee bladen zijn afgebroken van de ventilator.
Verder alles goed op de thermostaat na.

(gelukkig geen koppakking o.i.d.)
dus nog een nieuwe thermostaat er in ern rijden maar.
Vannavond zet ik de foto's van het afgebroken blad op het forum.
Groeten Berthil.
Geplaatst: 01 sep 2006, 17:35
door Unknown User
Fijn Berthil!
Vooral voor jou en een beetje voor mij 8)
Dat wordt scholletjes eten binnenkort :~)
Geplaatst: 01 sep 2006, 18:42
door Leo
:? :? :? :? 8) Grinnnnnnnn..
Tongetjes, Muts..:P
Resi baalt flink, die had op een doossie BonBon's en een zooitje chocolade gerekend..
~~~~~~~~~~~~~~
@Berthil: Nou nog ff uitvogelen waarom het spul afgebroken is??
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 02 sep 2006, 11:05
door Berthil
Hier het bewijs:
Het was al een hele oude scheur, hoe die onstaan is is niet meer tezien want dat is weggeroest. De twee bladen zaten aan een zijkant nog een klein beetje vast (zo'n 5 mm) en daar is ie door vermoeiing door gescheurd toen is de andere kant verder gaan scheuren door vermoeiing. Hier is dan ook over enkele centimeters een mooi breukvlak van een vermoeiingsscheur te zien.
Bij de laatste drie centimeter kon ie het niet meer houden en is toen kompleet er afgescheurd.
Groeten Berthil
P.S. Ik hoor het nog wel wanneer de tongetjes de pan in gaan.
Geplaatst: 04 sep 2006, 22:41
door Berthil
Yes,
hij is er weer

.
Ik heb 'm vanmiddag weer opgehaald.
Weer heerlijk genoten om te rijden in m'n 508.
Berthil.
Geplaatst: 11 sep 2006, 02:52
door Unknown User
Bijeenkomsten, bijeenkomsten...
Heb je nog zo eentje die denkt dat ie tongetjes kan krijgen zonder gewaagde weddenschappen af te sluiten.
Die tongetjes zijn eerlijk door mij verdiend :shock:
Ga zelf over iets wedden, verdorie
(weltrusten)