Olie in waterreservoir

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Family on the road
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
Locatie: Rotterdam

Olie in waterreservoir

Bericht door Family on the road »

.

Beste Technische leden!

Er zit olie in het waterreservoir van mijn MB 813 en ik weet niet zeker waar het fout gaat. Hoe kan ik erachter komen waar het probleem zit?
Zelf denk ik dat er iets mis is met de oliekoelerpakking want de motor is nat aan een kant, de bestuurders kant. Er komt ook geen olie uit de uitlaat en ook geen rook vanaf de motor dus denk niet dat het de koppakking is.
Wie kan mij verder helpen of meer informatie geven?

Groeten Marieke
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Waarvan is de motor nat aan de zijkant?? olie of water
Zit er wel een oliekoeler op? en zo ja waar?
Anders lijkt me de koppakking het eerst in aanerking komen.
Als ie al een paar honderdduizend gelopen heeft is dat ook goed mogelijk, motor kan 1.000.000 Km mee maar wel elke paarhonderdduizend km koppakking vervangen.
Frank
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

hey Marieke

komt er totaal geen rook uit de uitlaat? ook als de motor koud is?

elders hier is nl. te lezen dat bij deze symtonen de koppakking kapot is, maar dan komt er ook wit-grijze rook uit de uitlaat.

wehoren het wel

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi
over koppakkingen en koelwater is al verschillende keren bericht
ben effe een stukje gaan halen


Voor alle duidelijkheid een lekke koppakking heeft verschillende symptomen
1 er kan water bij de olie komen (mayonaise)
2 er kan olie in het water komen ( olie in radiator)
3 er kan uitlaatgassen in het koelwater komen (druk op systeem +luchtbellen)
4 er kan water in de verbrandingskamers komen (witte rook )
het is niet noodzakelijk dat er meerdere symptomen zich voordoen om een lekke koppakking te hebben 1 is helaas genoeg

het doem scenario is een gebarsten cilinderkop
er bestaat een tester om uitlaatgassen te meten in het koelsysteem
als ik me goed herinner plaatsen ze een toestel op de radiator met een vloeistof die verkleurt
met een gevoelige co meter gaat het waarschijnlijk ook

Nu kan je een lek in de olie koeler niet uitsluiten maar ik verwacht dan als de motor niet loopt er water in de olie kan komen kwestie van meer waterdruk als de oliedruk weg is
als de motor aan de buiten kant nat is lijkt het mij toch meer op een koppaking
bemoedigende groet Johan
Family on the road
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
Locatie: Rotterdam

Bericht door Family on the road »

De motor is nat van de olie aan de bestuurderskant rechts is hij kurkdroog en de oliekoeler zit vast en zit aan de zijkant van het blok aan de kant van het spruitstuk.
En er komt in het begin als de motor koud is blauwe rook uit de uitlaat en volgens mij zit er geen water in het olie.
Ik ga hem van de week even goed schoonmaken (de motor) met remreiniger schoonpoetsen en daarna kijken waar die olie vandaan komt.
Bedankt voor het meedenken
Groeten Marieke
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Is het echt olie wat in het water zit?

Ff een kleine test: haal ff een beetje van die smurrie uit je radiator en smeer het daar bovenop.
Als het opdroogt tot een roestbruine laag (is héél klein beetje vettig) dan zijn het gecondenseerde verbrandingsgassen en heb je ws een lekke koppakking.
In dat geval als extra controle de radiator helemaal vullen, bij warme motor moet hij dan een beetje gaan blubberen indien je gas geeft.

Als het niet opdroogt, dan is het smeerolie en kun je verder kijken bij je smeeroliekoeler.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Family on the road
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
Locatie: Rotterdam

Bericht door Family on the road »

sorry ik vergis me de motor is nat aan de bijrijderskant ipv de bestuurderskant.

Bedankt voor de tip ik ga wat van die smurrie eruit halen en kijken wat er gebeurd.

Marieke
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

ik heb bij mijn 613 ook olie in de radiator gehad.Bleek dus inderdaad de koppakking te zijn.Bij mij was eea misschien iets duidelijker omdat de hoeveelheid doorgeperste olie zo groot was dat de overdrukklep van de radiatordop open gieng.Omdat ik ook nog zonder afvoerpijpje reed werd de hele voorzijde zwart van de olie.Ik heb de rad.dop in de eerste stand losgezet en met een ijzerdraadje voorkomen dat hij eraf vloog.Toen voorzichtig vanuit Frankrijk(ardennen) naar huis.Ging goed. Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten