Pagina 1 van 1
Olie in waterreservoir
Geplaatst: 20 aug 2006, 13:55
door Family on the road
.
Beste Technische leden!
Er zit olie in het waterreservoir van mijn MB 813 en ik weet niet zeker waar het fout gaat. Hoe kan ik erachter komen waar het probleem zit?
Zelf denk ik dat er iets mis is met de oliekoelerpakking want de motor is nat aan een kant, de bestuurders kant. Er komt ook geen olie uit de uitlaat en ook geen rook vanaf de motor dus denk niet dat het de koppakking is.
Wie kan mij verder helpen of meer informatie geven?
Groeten Marieke
Geplaatst: 20 aug 2006, 14:16
door Frank.fjph
Waarvan is de motor nat aan de zijkant?? olie of water
Zit er wel een oliekoeler op? en zo ja waar?
Anders lijkt me de koppakking het eerst in aanerking komen.
Als ie al een paar honderdduizend gelopen heeft is dat ook goed mogelijk, motor kan 1.000.000 Km mee maar wel elke paarhonderdduizend km koppakking vervangen.
Frank
Geplaatst: 20 aug 2006, 18:56
door janvds
hey Marieke
komt er totaal geen rook uit de uitlaat? ook als de motor koud is?
elders hier is nl. te lezen dat bij deze symtonen de koppakking kapot is, maar dan komt er ook wit-grijze rook uit de uitlaat.
wehoren het wel
jan vds
Geplaatst: 21 aug 2006, 18:28
door KWF-704
Hoi
over koppakkingen en koelwater is al verschillende keren bericht
ben effe een stukje gaan halen
Voor alle duidelijkheid een lekke koppakking heeft verschillende symptomen
1 er kan water bij de olie komen (mayonaise)
2 er kan olie in het water komen ( olie in radiator)
3 er kan uitlaatgassen in het koelwater komen (druk op systeem +luchtbellen)
4 er kan water in de verbrandingskamers komen (witte rook )
het is niet noodzakelijk dat er meerdere symptomen zich voordoen om een lekke koppakking te hebben 1 is helaas genoeg
het doem scenario is een gebarsten cilinderkop
er bestaat een tester om uitlaatgassen te meten in het koelsysteem
als ik me goed herinner plaatsen ze een toestel op de radiator met een vloeistof die verkleurt
met een gevoelige co meter gaat het waarschijnlijk ook
Nu kan je een lek in de olie koeler niet uitsluiten maar ik verwacht dan als de motor niet loopt er water in de olie kan komen kwestie van meer waterdruk als de oliedruk weg is
als de motor aan de buiten kant nat is lijkt het mij toch meer op een koppaking
bemoedigende groet Johan
Geplaatst: 23 aug 2006, 16:35
door Family on the road
De motor is nat van de olie aan de bestuurderskant rechts is hij kurkdroog en de oliekoeler zit vast en zit aan de zijkant van het blok aan de kant van het spruitstuk.
En er komt in het begin als de motor koud is blauwe rook uit de uitlaat en volgens mij zit er geen water in het olie.
Ik ga hem van de week even goed schoonmaken (de motor) met remreiniger schoonpoetsen en daarna kijken waar die olie vandaan komt.
Bedankt voor het meedenken
Groeten Marieke
Geplaatst: 26 aug 2006, 02:27
door Leo
Is het echt olie wat in het water zit?
Ff een kleine test: haal ff een beetje van die smurrie uit je radiator en smeer het daar bovenop.
Als het opdroogt tot een roestbruine laag (is héél klein beetje vettig) dan zijn het gecondenseerde verbrandingsgassen en heb je ws een lekke koppakking.
In dat geval als extra controle de radiator helemaal vullen, bij warme motor moet hij dan een beetje gaan blubberen indien je gas geeft.
Als het niet opdroogt, dan is het smeerolie en kun je verder kijken bij je smeeroliekoeler.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 13 sep 2006, 12:40
door Family on the road
sorry ik vergis me de motor is nat aan de bijrijderskant ipv de bestuurderskant.
Bedankt voor de tip ik ga wat van die smurrie eruit halen en kijken wat er gebeurd.
Marieke
Geplaatst: 13 sep 2006, 22:34
door cees booij
ik heb bij mijn 613 ook olie in de radiator gehad.Bleek dus inderdaad de koppakking te zijn.Bij mij was eea misschien iets duidelijker omdat de hoeveelheid doorgeperste olie zo groot was dat de overdrukklep van de radiatordop open gieng.Omdat ik ook nog zonder afvoerpijpje reed werd de hele voorzijde zwart van de olie.Ik heb de rad.dop in de eerste stand losgezet en met een ijzerdraadje voorkomen dat hij eraf vloog.Toen voorzichtig vanuit Frankrijk(ardennen) naar huis.Ging goed. Cees