Uitleg van de cijfers & letters op banden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Uitleg van de cijfers & letters op banden

Bericht door Leo »

Hetvolgende stukje vond ik bij Camperforum.nl, mda Marius voor de plaatsings-toestemming:


Banden
Vanwege de vele onduidelijkheden en vragen omtrent banden dacht ik eens wat basis begrippen hier te plaatsen alsook een uitleg van welke band waarvoor.


Het karkas en de Gordel
Het karkas dient als wapening voor de band en geeft aan de band zijn sterkte, stijfheid en veereigenschappen.
Daarom moet dit deel van de band erg sterk zijn.

De sterkte van het karkas en dus ook het draagvermogen van de band zijn afhankelijk van de treksterkte van het koord materiaal, de koorddichtheid en van het aantal karkaslagen.
Ook de gebruikte rubbersoorten en rubbertoevoegingen hebben invloed op de sterkte van karkas en gordel.


Bandmarkering
1. Merk
2. Profielaanduiding / bandtype
3. Breedte van de band in mm
4. Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
5. Radiaalbanden
6. Doorsnee van de velg in inches
7. Kenmerk voor de draagkracht van de band
8. Snelheidscategorie
9. Tubeless (banden zonder binnenband)
10. Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, +lt; = 9. Decade)
11. Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12. Toevoeging op banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)
13. Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)

Afbeelding




Bandbreedte (3)
De breedte van band wordt in millimeters aangegeven (AG 175 mm).
Bij de doorsnee personenautoband varieert de breedte van nominaal 125mm (AG 125/80 R 12) tot ongeveer 335 mm (AG 335/30 R 19).
De breedte gaat hierbij met stappen van 10 millimeter omhoog.
Bijzondere banden voor nieuwe velg-bandsystemen (AG TD-banden van Dunlop of de TRX- of TDX-banden van Michelin) hebben breedtematen in mm die hiervan afwijken.
Hierbij varieert de breedte van 160 mm tot 240 mm.
De werkelijke breedte wijkt van de nominale breedte af, door de gebruikelijke tolerantie in de productie.
Deze variatie zal in de praktijk per fabrikant wat variëren en niet meer dan enkele millimeters bedragen.
Daarnaast hangt ze af van de velgbreedte waar de band op gemonteerd is.
De normering van banden maakt het mogelijk om verschillende bandbreedtes op één soort velg te monteren.
Het onderscheid in breedte kan ook tot gevolg hebben dat op bepaalde merken auto's alleen banden van een bepaalde fabrikant gemonteerd kunnen worden, of uitsluitend in combinatie met bepaalde velgen.
Dit, omdat in deze situaties alleen deze banden in alle omstandigheden met zekerheid (dus ook bij diep door de vering gaan) "vrij blijven lopen".
Ook kan het zijn dat u bij de toepasbaarheid van sneeuwkettingen aan bepaalde breedtes en fabrikanten gebonden bent.
U kunt dit in uw informatieboekje naslaan.


Velgdoorsnee (6)
De doorsnee van de velg wordt diagonaal van velgrand naar velgrand gemeten en wordt meestal in Inches ( " ) aangegeven.
De meest gangbare maten variëren tussen de 10 en 20 inch.
Bij TD-banden van Dunlop en bij de TRX- en TDX-banden of het PAX-Systeem van Michelin wordt de velgdoorsnede niet in inches maar in milimeters aangegeven.
De meest gangbare maten daarbij lopen van 315 mm tot 440 mm.


Hoogte/breedte verhouding/Serie ....../50, /60, /70, /80 (4)
Het betreft hier de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de banddoorsnee in procenten.
Een /50 betekent dat de bandhoogte half zo groot is als de bandbreedte.
Hoe kleiner het verhoudingsgetal, hoe kleiner de zijkant van de band en hoe sportiever hij lijkt.
Uitzondering: Bij banden van de /80- en /82 serie was vroeger de ".../80" in de markering niet duidelijk.
Het kan voorkomen dat in een instructeiboekje van een oudere auto alleen "155 R 13" staat.
Het betreft hier eigenlijk "155/80 R 13".
Dit nummer dient u dan ook bij de aanschaf van nieuwe banden te vermelden.


Kenmerk voor de draagkracht van de band (Load Index LI) (7)
Dit getal is het kenmerk voor de belastbaarheid van de band.
Elke LI waarde staat voor een bepaalde belasting van de band bij een bepaalde bandenspanning.
De waarde is af te lezen in een tabel.
Bijvoorbeeld "85" = 515 kg.
De gemonteerde banden moeten in ieder geval minimaal de in de instructieboekjes vermeldde LI waarde hebben.
Een hogere LI waarde is uiteraard toegestaan.
Als er nog "Versterkt" of "Re-inforced" (12) vermeld staat, betekent dit dat de band nog extra draagvermogen bezit. (Bij transportbusjes, kleine personenbusjes, vans, etc.)
Van doorslaggevende betekenis is ook hier echter de hoogte van het LI-getal.
Li kg
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120


Produktiedatum(10)
Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het zogenaamde DOT nummer laten de productiedatum zien.
De eerste twee cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar.
Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999.
Dat het om de jaren 90 gaat, wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het drie cijferig getal.
Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: Nu een 4-cijferig getal 0100 = 1e week van 2000.


M+S (Winterbanden/All-year banden) (13)
Winterbanden worden met het "M+S", "M+S" (Mud and Snow) of een daarop lijkende markering aangegeven.
Hierdoor zijn dit type banden niet alleen herkenbaar, als zijnde een bepaald bandentype voor een bepaald weertype, het heeft ook direct gevolgen voor de plaatsing in de snelheidscategorie.


Uitzonderingsregels voor enkele Europese landen:
Mocht in bepaalde landen winteruitrusting voorgeschreven zijn, dan wordt hiermee het gebruik van "M+S" gesymboliseerde banden bedoeld.
In Oostenrijk bijvoorbeeld wordt hierbij een wettelijke minimale profieldiepte van 4 mm geëist.
Banden met minder dan 4 mm profiel worden simpelweg als zomerbanden getypeerd.
Hoewel deze regelgeving voor een aantal andere landen niet geldt, dient u bij deze banden toch rekening te houden met de sterk verminderde werking in de winter beneden de 4mm profiel.



Gemiddeld genomen wordt aangeraden om de banden van uw camper om de 5 jaar te vervangen.
Dit niet zo zeer vanweg de kilometer gerelateerde slijtage, maar door de eventuele droogte- en weersslijtage.
Het rubber van de banden heeft namelijk een bepaalde levensduur, en door de vele warme dagen en de stilstand onstaan er na een jaar of 5
veelal droogte scheurtjes in de zijkanten van de band.


De keuze van een band is, naast een heel zoekwerk welk type het juiste is, ook een persoonlijke kwestie.
Ik zelf koop nooit speciale camperbanden, maar altijd zogenaamde cargo banden: Banden gemaakt voor gebruik op bestelwagens.
Zo'n bestelwagenband is vaak wat goedkoper dan een speciale camperband.


Heel belangrijk is dat u goed let op de loadindex van de band.
Als uw camper bijvoorbeeld een maximum achteras last heeft van 1750kg dan moet elke band op die as een minimale loadindex hebben van 875 Kg.
LI 103 dus (bij een acheras met dubbel lucht is dit dan weer de helft daarvan).



.
Laatst gewijzigd door Leo op 23 sep 2007, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Banden.

Bericht door Unknown User »

Mooi overzicht bedankt.

Groeten Nandor
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Uitleg van de cijfers & letters op banden

Bericht door Arnold Smeets »

Leo schreef:
Winterbanden worden met het "M+S", "M+S" (Mud and Snow) of een daarop lijkende markering aangegeven.


Dag allemaal,

Dit stukje is een beetje achterhaald door veranderende wetgeving en inzichten. De aanduiding M&S betekent niet per definitie dat het om een winterband gaat. Helaas is er ook geen echte definitie van een winterband maar de fabrikanten zetten er tegenwoordig een sneeuwvlok op.
Bij twijfel kun je de website van de fabrikant raadplegen en uiteraard gewoon je bandenboer keihard op de rekening laten zetten dat het om echter winterbanden gaat. Hiermee wordt hij aansprakelijk als het niet zo is en dat vinden ze niet leuk.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
slob
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2006, 13:10
Locatie: Maassluis

band grooooote

Bericht door slob »

hallo dan,Stefan is de naam en ben de trotse eigenaar van een 1313 die we langzaam tot camper aan het ombouwen zijn. Nu wil ik hem ook sneller maken(lees toerental omlaag met zelfde snelheid) en de makkenlijkste manier daarvoor is nu groteren banden monteren.Heb nu R 9 en wil naar R12 of zelfs naar R14.Kunnen jullie mij vertellen wat dat scheelt in km/u......
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Stefan.

Bovenin is een knop "zoeken" gemaakt, gebruik die op slimme wijze en je zult zien dat er al heel veel over dit onderwerp geschreven is. Als je daarna nog vragen heb wil ik heel graag met je meedenken.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
slob
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2006, 13:10
Locatie: Maassluis

Bericht door slob »

Arnold Smeets schreef:Stefan.

Bovenin is een knop "zoeken" gemaakt, gebruik die op slimme wijze en je zult zien dat er al heel veel over dit onderwerp geschreven is. Als je daarna nog vragen heb wil ik heel graag met je meedenken.

Groet,


Ar
nold
hallo Arnold, dank voor je reactie.Had al uitgebreidt gebruik gemaakt van de zoekfunctie maar niet gevonden wat ik zocht vandaar de vraag...Wat ik zocht is een lijst met de snelheids verschillen in bandenmaten, kwam ik tegen op een duits forem maar die is nu uit de lucht.Mijn 1313 is uitgerust met een zeldzame 2-speed as en daar is geen sneller kroon en pinjon voor te krijgen dus blijft over met banden maten gaan rommelen om hem stiller en zuiniger te krijgen maar wil wel graag eerst weten wat welke bandmaat in snelheid scheelt... gaarne advies hier over...gr stefan
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Het is simpel zelf te berekenen:
Neemhuidige diameter van de band als uitgangspunt, stel de band is 5% groter in diameer,dan is snelheid 5% groter of toerental met 5% gereduceerd.

Met de gegevens hierboven zou je een heel eind kunnen komen om achter de maatvoering te komen.
Anders even met een bandenboer belen,die hebben tabellen.

Frank
slob
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2006, 13:10
Locatie: Maassluis

Bericht door slob »

klinkt simpel...thanks. nu nog een bandentabel met maten maar die regel ik morgen wel.!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten