Pagina 1 van 1

Advies gevraagd

Geplaatst: 29 aug 2006, 21:32
door rinus
Hallo

Ik ben in het bezit van een TN 308 met een 4 cilinder van ± 75 Pk. Nu heb ik zojuist een complete TN 310 met een vijf cilinder met ± 100 Pk gekocht waarvan ik de motor en versnellingsbak ga overbouwen in mijn campertje. Echter voor ik dat wil gaan doen is het misschien verstandig om een aantal onderdelen te vervangen. Wie kan mij hierin adviseren?

met vriendelijke groeten
Rinus

Afbeelding

Geplaatst: 29 aug 2006, 22:38
door Anton
Hoi

Als je van 4 naar 5 cylinders gaat vervalt je typekeuring!
Hij moet dan bij de rdw opnieuw gekeurd worden!

Mijn advies niet aan beginnen!

Succes

Groet Anton

Geplaatst: 30 aug 2006, 03:43
door Leo
Pfff Rinus, wat een moeilijke vragen stel jij..:)

Doe mij eerst ff een foto'tje, wat ik heb geen idee wat een TN is.. :oops:


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 30 aug 2006, 16:37
door rinus
De foto staat er na een aantal pogingen in.

Geplaatst: 30 aug 2006, 19:22
door Leo
Zoww Rinus, nu maar eens antwoord op je vraag:

Het is van een afstandje altijd moeilijk te bepalen wat je al dan niet moet vervangen aan je nieuwe motor.
Als ik het goed begrijp dan vervang je de motor met versnellingsbak en al, dus dan blijft er op dat gebied alvast niet zo veel over om op te letten.
Alhoewel:
Persoonlijk zou ik vóór de ombouw een nieuwe koppelingsplaat en toplager monteren.
Dat zijn de kosten niet en is een rotklussie als ie eenmaal ingebouwd is.
Ook ff goed nagaan of je "nieuwe" versnellingsbak wel lekker zuiver werkt en klinkt.
Ik neem aan dat je nieuwe motor rook- en tik-vrij is, anders zou ik dat zéker aanpakken vóór de uitbouw.

Verder kun je, ook ná de inbouw, overal goed bij om het eventueel te vervangen of te repareren.
Je hebt ook nog eens een complete donor-auto staan, dus wat kan je gebeuren? :)



Wat betreft dat vervangen van een 4cilinder voor een 5 cilinder:
Er zijn hier mensen bij de club die dat al gedaan hebben (bij een 508 model weliswaar), óf een veel sterkere motor ingebouwd hebben (oa Twan Schoenmakers)
Denk dat Twan je wel tips kan geven over hoe je het moet aanpakken bij de keuringen enzo, want hij is errug goed in regeltjes en wetten.


Sleutel ze,
mvg, Leo.:D

Geplaatst: 30 aug 2006, 20:37
door Frank.fjph
Waarje ook aan moet denken is dat je ook de aandrijfas moet vervangen, want de motor is ca 1 cilinder langer en zullen ze verdeeld hebben tussen de voorkant en de achterkant. Daardoor komt het vliegwiel verder naar achteren en de bak dus ook en is je aandrijfas te lang.
Volgende probleem: als de eindoverbrenging van de bak anders is zal je ook de cardan moeten wisselen, want die heeft dan ook een andere verhouding.
Als de 5 cilverdernaar achteren komt dan is de motorkap verder naar achteren.
Verder zullen er vast nog wel een paar "kleinigheden " bijkomen.

Leo: TN staat voor "transporter neu" en is de baureihe: 301/302 (=207D - 310D )die gelopen heeft vanaf 1978 tot 199x (start Sprinters)

Frank

Geplaatst: 30 aug 2006, 22:44
door Leo
Weer wat geleerd.:D

Kun je toch wel zien dat ik van de ouwe stempel ben hoor.:? :wink:
Aan de andere kant is het volgens mij toch gewoon dezelfde 307 van vroeger..


Mvg, Leo.:D

Geplaatst: 31 aug 2006, 16:11
door Frank.fjph
Dat klopt ook, alles wat op dat type lijkt valt er onder.
Ik heb kopieen van het boekwerk van MB toen die serie geintroduceerd werd bij het werkplaatspersoneel. Vandaar die wijsheid.

Leo,
Had jij de gegevens van de Belgische O302 bezitter nog ontvangen ??

Frank

Geplaatst: 31 aug 2006, 18:46
door Leo
Ik heb nog helemaal niks gezien Frank.:)

Geplaatst: 29 mei 2007, 18:02
door melhof
Is het nog gelukt met de ombouw?

Groet,
Melchior