Pagina 1 van 1
Startprobleem
Geplaatst: 03 sep 2006, 14:21
door rinus
trefw: overgangsweerstand, accu, massa
Dubbelluchters
Vorige week ben ik uit Noorwegen terug gekomen en heb op de terugweg startproblemen gekregen. Het volgende gebeurde er:
Tijdens het rijden ging mijn temperatuurmeter plotseling omhoog waarbij ik onmiddelijk dacht aan een te hoge temperatuur, dit bleek niet het geval te zijn want ik kon gewoon de koelslangen vast houden. Nadat ik weer weg wou rijden bleek dat ik niet meer kon starten, de startmotor kwam niet meer in. Na wat gerommeld te hebben aan het gloeirelais kon ik plots weer starten en kon ik verder rijden, waarbij de temperatuurmeter weer helemaal omhoog ging.
Op de camping bleek dat de accu (die gloednieuw is) bij geladen moest worden terwijl mijn lampjes op het dashbord toch uit waren geweest tijdens het rijden, ik mag dan toch aannemen dat mijn dynamo heeft geladen.
Nu staat mijn camper (gelukkig) thuis en kan ik helemaal niet meer starten.
Wat gebeurt er nu: Ik kan gewoon gloeien, maar tijdens het gloeien branden de controle lampjes maar op halve kracht en tijdens het starten vallen ze bijna helemaal weg. De accuspanning bedraagt 12,8 volt en er is geen stroomafname in rust.
Wie o wioe heeft een suggestie
Alvast bedankt
Rinus
Geplaatst: 03 sep 2006, 14:23
door rinus
Ik ben vergeten dat het een OM 601 motor is uit een 308
Geplaatst: 03 sep 2006, 15:32
door Leo
Het eerste waar ik aan denk is een massa-probleem Rinus.
Ergens zit er dan een overgangsweerstand in.
Dat kan zijn een erg slecht contact met het chassis ofzo.
Loop je massakabel eens na op breuken en contact?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 03 sep 2006, 16:40
door Leo
Meet je accu ff door, want ook dáár kan een smerig foutje in zitten natuurlijk.
Zet eerst een universeelmeter op beide accupolen en gloei en start.
Stort ie helemaal uit het leven of blijft er nog ca 9 volt over bij het gloeien/starten?
Stort ie niet in dan gaan we verder:
Daarna dezelfde procedure van gloeien/starten, maar dan met de MIN van de universeelmeter op het chassis en de PLUS op de accupool.
Vergelijk de waardes.
Zit er erg veel verschil tussen, dan zou het ergens in je massa-aansluiting kunnen zitten.
Mvg, Leo.:D
ps Gerard, ik heb nergens verstand van, maar kan heel goed doen alsof..:P
Geplaatst: 03 sep 2006, 18:51
door rinus
Hou in beide gevallen ongeveer 12 volt over. Ik zelf ga toch denken aan het startrelais. Omdat ik nog steeds van plan ben om een 5 cilinder te gaan inbouwen denk ik dat ik er even niks aan moet doen want dan kom ik de startmotor vanzelf tegen.
Voor wat betrefd die 5 cilinder, daar heb ik contact met de RDW en DaimlerCrysler over opgenomen. Volgens de mevrouw bij Daimler wordt dit wel meer gedaan waarvoor zij een verklaring over het vermogen van de motor afgeven. En nu maar hopen dat de RDW een beetje meewerkt.
Geplaatst: 03 sep 2006, 19:37
door Leo
Hoi Rinus, die 12 volt klopt alvast niet.
Ga maar na: de gloeipitten pakken al 15 amp per stuk als ze koud zijn.
Dat betekend 60Amp totaal.
Daar zakt een normale accu wel een voltje van.
Je startmotor trekt in het begin iets van 300 amp, als ie eenmaal draait nog steeds 150 amp.
Ook daar zakt de accu normalerwijze wel een stukkie op, tenzij je een monsteraccu hebt staan..
Je startrelais heeft helemaal niks te maken met je temperatuurmeter.
Dus kijk die massadraad ff goed na en ten tweede:
Zitten er bij jou op de accuPLUS, afgezien van de dikke startmotordraad nog andere draadjes bijgeknoopt?
Bij mij is het zo dat er een aparte (relatief) dunne draad naar mijn contactslot gaat.
Door die draad gaat eigenlijk alles (startrelais, gloeien, verlichting, laden, noem maar op), behalve de grote ampies van de startmotor.
Als dat ding nou bijvoorbeeld los zit bij je contactslot, of hij is ergens geknakt ofzo, dan krijg je het soort kwaaltjes van springende meters en weigerachtige gloeiers/starters ook.
Tis maar een suggestie..:D
Ben benieuwd wat Daimler en de RDW zeggen.
Ik ben ook met ze in de strijd, maar het eerste kassie en muur is al een feit...:?
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 04 sep 2006, 08:39
door Berthil
Als ik de symptomen lees is het inderdaad de massa kabel tussen de motor en het frame.
Want als die slecht contact maakt laat je accu niet goed, werkt je startmotor niet goed en mist de temperatuursensor zijn min pool.
Waarschijnlijk als je een poging doet om te starten vliegt de temperatuurmeter alle kanten op.
Want als je probeert te starten, wordt de startmotor onder spanning gezet, maar de stroom kan niet weg via de massa en daardoor komt je hele motor onder spanning (12V) te staan en dus ook de temperatuursensor, waardoor de temperatuurmeter uitslaat terwijl de motor koud is.
Succes.
Geplaatst: 05 sep 2006, 00:31
door cees booij
Hoi Rinus, staat de V-snaar niet te los? Geeft precies de twee problemen die jij had.
Geplaatst: 05 sep 2006, 13:01
door rinus
Nou mijn startproblemen zijn opgelost, het was inderdaad een massaprobleem, een gebroken kabelschoen op de versnellingsbak.
Bedankt voor jullie bijdrage.
Geplaatst: 05 sep 2006, 14:02
door Leo
Graag gedaan.:D