rijden op LPG: ja of nee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:17
Locatie: Nieuwendijk

rijden op LPG: ja of nee

Bericht door Joost »

Na bijna een jaartje rondrijden met een heerlijke 2.3 benzinemotor ben ik de bonnen van de pomp maar eens op gaan tellen en kwam tot de conclusie dat LPG inbouw financieel nog niet zo'n gek idee is.

Wie heeft ervaring met de voor- en nadelen van het rijden op LPG, tips voor in- of onderbouw en andere wijze gedachten?

Joost
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Joost,

LPG. Het grote voordeel is natuurlijk dat het zo goedkoop is. Nadeel is een hogere wegenbelasting, tenzij je bus natuurlijk een oldtimer is. Met een oldtimer ben je natuurlijk spotgoedkoop uit als je op LPG rijd: geen wegenbelasting, goedkope oldtimerverzekering en goedkope brandstof.

De nadelen van LPG die ik zelf heb ervaren zijn de startproblemen in de winter. In de meeste gevallen start je dan met benzine en als de motor warm is schakel je over op LPG. Een extra handeling dus tijdens het rijden, maar daar wen je volgens mij ook wel snel aan. Als ik zelf op benzine zou rijden, dan zou ik denk ik met mijn oldtimer wel overstappen op LPG.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik rijd een Renault 9 met carburateur op LPG. Deze is wat eigenaardig, hij start wel goed op gas, maar niet op benzine. Gaat al 5 jaar goed, dus heb het zoeken maar opgegeven e laat het maar zo.

Grootste nadeel van LPG is dat je behoorlijk wat vermogen verliest, m'n auto is, vergeleken met een normale 9 op benzine, niet vooruit te branden.
Verder neemt de dranklust ook toe, veel beter als 1 op 10 haal ik er niet uit, terwijl een vriend met een gelijkwaardige 9 op benzine 1:14 haalt op hetzelfde stuk.
Verder is de actieradius niet zo bijzonder (ik red ongeveer 400km op een 60 liter tank (=werkelijke inhoud ongeveer 40-45 liter) met m'n auto), dus je moet wel een behoorlijke tank(s) hebben. En de verkrijgbaarheid in het buitenland is soms slecht, dus altijd de LPG-gids mee!

Verder is de M115 niet echt geschikt om op LPG te lopen, na ongeveer 70.000km ben je uitgesteld met de kleppen en kun je om harde klepzittingen. Lijkt veel km, maar je moet ze in de tussentijd echt vaak stellen of je loopt het risico van een verbrande klep. Het hangt er dan ook nog vanaf of de motor altijd op super met lood gelopen heeft, dan vormt zich een loodafzetting op de zitting en kan het langer aan.
Of je laat die zittingen meteen monteren, kan ook, natuurlijk.

Voordeel is vooral de prijs van LPG, zo'n benzine-Benz loopt van huis uit al niet zuinig dus ik denk dat het snel uit kan!

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Re: rijden op LPG: ja of nee

Bericht door Unknown User »

Joost,

Ik heb al heel wat LPG kilometers achter mij met voornamelijk oude auto's met lichte motoren (1100 tot 1500cc) en een niet zachtzinnige rijstijl. Mijn ervaringen zijn de volgende:

vermogensverlies is doorgaans bijna te verwaarlozen mits je een goed afgestelde en onderhouden motor en LPG installatie hebt. Ook dient de motor in goede konditie te zijn. denk hierbij voornamelijk aan de compressie-einddruk. Als deze reeds substantieel afwijkt van "nieuw" dan verlies je idd redelijk vermogen. Meten en vergelijken dus.

met betrekking tot starten in de winter heb ik nog nooit problemen ondervonden. ook hier is de staat van de motor en staat van onderhoud m.i. de belangrijkste factor.

Inslaan van kleppen gaat bij motoren op LPG idd sneller dan bij andere brandstoffen. De oorzaak hierin ligt bij de hogere temperaturen die worden bereikt. Ik heb echter nog nooit andere kleppen, kop of wat dan ook vervangen om die redenen. Wel altijd allert geweest op de juiste klepspelingen, en rustig warm draaien voordat ik maximaal vermogen vroeg. De auto's die ik heb gehad hadden allen veel meer dan twee ton op de teller staan. Het waren echter geen mercedes motoren...
De temperaturen in de verbrandingsruimte is voor een deel te co troleren. zie verderop.

Ik heb echter wel de volgende problemen gehad met motoren op LPG: verbrande kleppen en zuigers met gaten. De oorzaak ligt in het volgende: 1) Als doe het zelver ben je (ik) snel geneigd om overal aan te draaien. Dus heb ik dit ook aan de afstelling van de LPG instalatie gedaan. iets rijker gezet.
2) doordat ik stevig rijdt draait de motor veel en lang op maximaal toerental. In de literatuur is terug te vinden dat een motor die op LPG draait eigenlijke een andere ontstekingsvervroegingskromme zou moeten hebben dan een die op benzine draait. Bij laag toeren iets vroeger, en vanaf 40% van maximum toerental tot maximum, beduidend later (!). Dit omdat LPG gelijkmatiger en sneller zou verbranden dan benzine.

Als een motor dus doorgaans een hoog toerental draait op lpg, met een ontsteking die eigenlijk te vroeg staat, wordt alles te heet, de motor kan gaan pingelen, zeker bij een te rijk mengsel en alles gaat naar de kl.t.n.

Om deze redenen stelde men vroeger, in begin van het LPG tijdperk, de kleppen vaak 0.05 mm ruimer!!

Mijn inziens zal de motor in jouw bus doorgaans een hoog toerental draaien, omdat het ook een lichte motor is in verhouding tot de omvang en massa van je wagen.

Ik zou in jouw geval zeker op LPG gaan rijden maar:

- zorgen dat het onderhoud (kleppenstellen (0.005 mm ruimer!), luchtfilter vervangen en ontsteking afstellen/vervangen) stipt wordt uitgevoerd.
- zorgen dat de LPG installatie bij een LPG bedrijf wordt afgesteld adhv een testbank
- rustig warmdraaien
- en het belangrijkste: de onsteking enkele graden (afh. van het aantal graden voorontsteking wat standaard is) later afstellen dan standaard.

Als je deze dingen doet verwacht ik dat je probleemloos jaren op LPG kunt rijden.


vr. gr. Alex
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:17
Locatie: Nieuwendijk

bedankt voor de reacties

Bericht door Joost »

Beste mensen,

Hartelijk dank voor de reacties, zeker Alex met het uitgebreiden verhaal. Ik ga me eens verder orienteren op de prijzen van de ombouw en bijkomende zaken.

Groeten,
Joost
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: rijden op LPG: ja of nee

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Alex schreef:Joost,

<knip>

Inslaan van kleppen gaat bij motoren op LPG idd sneller dan bij andere brandstoffen. De oorzaak hierin ligt bij de hogere temperaturen die worden bereikt. Ik heb echter nog nooit andere kleppen, kop of wat dan ook vervangen om die redenen. Wel altijd allert geweest op de juiste klepspelingen, en rustig warm draaien voordat ik maximaal vermogen vroeg. De auto's die ik heb gehad hadden allen veel meer dan twee ton op de teller staan. Het waren echter geen mercedes motoren...
De temperaturen in de verbrandingsruimte is voor een deel te co troleren. zie verderop.

<knip>

vr. gr. Alex
Hoi Alex,

De logica van het sneller inslaan van kleppen door hogere temperaturen ontgaat me een beetje; buiten extra uitzetten gebeurt er toch niet zoveel meer mee, mits de uitlaatklep wat ruimer gesteld (0.05mm zoals je al zei) wordt om de extra uitzetting op te vangen?

Het extra slijten van klep(zittingen) komt dacht ik voornamelijk door het gebrek aan smering in LPG, daarom moet je bij zo'n oude Benz ook loodvervanger tanken of door de benzine gooien. De zittingen zijn niet gehard en slijten daardoor sneller.

De meeste auto's hebben van huis uit al geharde zittingen, dan heb je hier geen last van. De M115 heeft deze echter niet.

Om het zeker te weten zou ik m'n oude boeken er nog eens bij moeten pakken..., maar of ik die nog ergens kan vinden... ;)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Re: rijden op LPG: ja of nee

Bericht door Unknown User »

Hoi, Jeroen,

Afgezien van uitzetten van de materialen worden deze tengevolge van de hoge temperaturen zachter. En daardoor makkelijker vervormbaar, zodat ze in kunnen slaan. Harde zittingen zijn dus beter hitte bestendig.

Om te zorgen dat ze minder zacht worden moet je zorgen dat de temperatuur van de kleppen en de zittingen zo laag mogelijk blijven. Hoe doet men dit:

- een brandstof gebruiken die meer warmte onttrekt aan het materiaal waar t langsstroom doordat t verdampt. Dit is benzine en dus niet LPG waar we het hier over hebben

- Zorgen dat de kontakttijd tussen de klep en de zitting zo lang en zo goed mogelijk is. Zolang mogelijk wordt bereikt door de klepspeling. Tijdens het kontakt wordt er warmte afgevoerd van de klepzittting naar de klep. Deze laatste wordt volledig omstroomd door het brandstofmengsel en koelt beter dan de zittingen. Uitlaatkleppen en zittingen doorgaans minder....zijn daarom kleiner

- Zorgen dat het kontakt tussen klep en klepzitting zo optimaal mogelijk is door de (moleculaire) ruimtes tussen de pasvlakken op te vullen. Hiervoor wordt het "lood" gebruikt (vertel mij eens wat er gesmeerd zou moeten worden in dit gedeelte van de motor? klepsteel/geleiders worden niet bereikt door de gasstroom, klepgeleiders zijn vaak "zelfsmerend" als er sealtjes opzitten en ander komt er olie in die regionen) Vandaar dat auto's die niet op "loodvrij" zouden kunnen draaien schade ondervinden van loodvrij, koeling!

- en een andere mogelijkheid is je ontsteking iets later zetten. hierdoor wordt de tijd dat kleppen en zittingen in de hete verbrandingsgassen zitten iets korter en hebben ze meer kans eea te overleven.

Bovenstaande is de logica zoals ik dit "geleerd" heb. Ik ben echter ook maar een goedbedoelende hobby-ist en kan er ook naast zitten.

Ik ben er echter van overtuigd dat iedere motor "standaard" goed op LPG kan draaien mits je rekening houdt met een aantal zaken. Als je vooraf klepzittingen en kleppen gaat vervangen ben je direct duur uit, en is LPG rijden wellicht niet interessant. Je kunt, zoals je zelf al aangeeft vele kilometers zonder aanpassingen rijden, en ik denk meer als je eea dus ietsanders afstelt. Als je pasna dat ze versleten zijn je kleppen en zittingen aanpast heb je die kilometers dus al verdiend. (anders waren je harde kleppen en zittingen als 70.000 km gesleten..)

groeten Alex
Gebruikersavatar
Walter Zwanenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:52
Locatie: Boxtel

rijden op LPG: ja of nee

Bericht door Walter Zwanenberg »

Ik heb m'n 409 omgebouwd op LPG (3 jaar geleden) en dat bevalt me tot nu toe prima.
Er zijn natuurlijk wat min punten:
- de topsnelheid is wat lager (105 ipv 115 km/uur)
- het verbruik is bijna niet meer te verantwoorden tegenover een doorgewinterde milieu activist: 1:3,5 (ipv 1:6).
- Het starten in de winter op LPG is op het moment inderdaad problematisch, maar hier speelt waarschijnlijk mee dat ik hoog nodig onderhoud moet plegen (bougies, verdeler+rotor, punten en ontsteking afstellen). In het begin was het geen probleem, dus ik neem even aan dat het daar aan ligt.
- De klepzittingen schijnen inderdaad niet gehard en dus ongeschikt te zijn voor LPG. Vermoedelijke levensduur volgens bronnen ca. 70.000 km. Wat mij betreft wie dan leeft wie dan zorgt. Met 7000 km per jaar (is eerder 4000 op het moment) zijn we 10 jaar verder, dan licht ik de kop wel een keer.
- Verbruik op benzine is door de smorende werking van het gasmengstuk hoger geworden. Moet eens op zoek naar een Impco mengstuk, dan heb je dat probleem niet, maar dan moet ik m'n luchtinlaat nog verder ombouwen......

Pluspunten:
- Scheelt me ca. 110 euro per tankbeurt (oldtimer dus belastingvrij).
- Mezelf wijs kunnen maken dat ik milieu technisch gezien beter bezig ben dan met een 508 (ik weet het, dit is dubieus, maar ik moet toch iets om m'n geweten te sussen).
- LPG is goedkoper dan euro 95 (wat ook niet goed is voor ongeharde klepzittingen........98 mlv is nog duurder....)
- Had ik al gezegd dat LPG minder duur is?

Over de inbouw: OMVL verdamper; mengstuk is geloof ik van een cherokee, zit tussen carburateur en aangepast filterhuis in. Gastanks: 1x65 liter + 1x55 liter in de lengterichting voor het rechter achterwiel (onderbouw). 1x55 liter midden achter de achteras,dwars (ook onderbouw). Alle 3 de tanks worden via 1 vulnippel gevuld. Meer tanks kan ik helaas niet kwijt i.v.m. boiler en vuilwatertank.

Groet,

Walter

PS.: door de onsteking later te zetten is de verbranding minder heet (die is bij LPG toch al iets hoger) en worden de kleppen minder heet.......maar.....LPG heeft een langzamere verbranding, dus om de verbrandingspiek op hetzelfde moment als benzine te krijgen moet je de ontsteking juist iets vroeger zetten (doe ik zelf overigens niet, ik hou ze gelijk). Om de kleppen iets beter af te laten koelen stelt men de kleppen soms 0.05mm te ruim, zodat ze iets langer op de zetels rusten om warmte af te kunnen geven. (Doe ik ook niet:ik heb me door een LPG inbouwer (van Orsouw, Eindhoven) laten vertellen dat het temperatuur verschil maar een paar graden is, en dat het dus niet echt nodig zou zijn.Ik rijd met m'n 1975 MB 450se inmiddels 100.000 km op gas (400.000 totaal), zonder probleem. Wel met geharde klepzittingen.)
PS2: Door een rijker mengsel krijger een minder warme verbranding, door een schraal mengsel een (te) hete. Ik betwijfel of de genoemde verbrande kleppen/zuigers door een te rijk mengsel komen....)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Goeie uitleg Walter en Alex, weer aardig wijzer geworden, ook m.b.t. m'n Renaultje :)

Groeten
Jeroen

(wiens R9 net is afgekeurd met een CO van 6% op LPG!)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Re: rijden op LPG: ja of nee

Bericht door Unknown User »

Walter Zwanenberg schreef:PS.: door de onsteking later te zetten is de verbranding minder heet (die is bij LPG toch al iets hoger) en worden de kleppen minder heet.......maar.....LPG heeft een langzamere verbranding, dus om de verbrandingspiek op hetzelfde moment als benzine te krijgen moet je de ontsteking juist iets vroeger zetten (doe ik zelf overigens niet, ik hou ze gelijk). Om de kleppen iets beter af te laten koelen stelt men de kleppen soms 0.05mm te ruim, zodat ze iets langer op de zetels rusten om warmte af te kunnen geven. (Doe ik ook niet:ik heb me door een LPG inbouwer (van Orsouw, Eindhoven) laten vertellen dat het temperatuur verschil maar een paar graden is, en dat het dus niet echt nodig zou zijn.Ik rijd met m'n 1975 MB 450se inmiddels 100.000 km op gas (400.000 totaal), zonder probleem. Wel met geharde klepzittingen.)
PS2: Door een rijker mengsel krijger een minder warme verbranding, door een schraal mengsel een (te) hete. Ik betwijfel of de genoemde verbrande kleppen/zuigers door een te rijk mengsel komen....)
Beste Walter en anderen in dit draadje,

Ik ben even mijn boeken ingedoken omdat ik het niet eens ben met wat walter hierboven schrijft. De opmerkingen van walter betreffende de ontsteking kloppen volgens onderstaande niet!. Het gaat me hier niet om mijn gelijk te halen maar ik wil voorkomen dat mensen schade krijgen aan hun motoren door verkeerde info. LPG is en blijft een vreemde eend in de beit.

onderstaande komt uit:ING HA Kleinsmit, Autogas, herkomst en gebruik van autogas, autogasinstallaties. ISBN 9020124102

Afbeelding
Afbeelding

met vriendelijke groeten,

Alex
Gebruikersavatar
Walter Zwanenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:52
Locatie: Boxtel

Bericht door Walter Zwanenberg »

Alex,

Lijkt me een interessant boek, de moeite van het lezen waard, ik ga eens kijken of ik er nog aan kan komen. Paar punten nog, en dan hou ik op.

- bougies inderdaad 0,1 mm minder speling.
- zomer/winter klep in de inlaat inderdaad onklaar maken. Heb ik gedaan door het thermisch element los te maken en de klep in de zomerstand te vergrendelen met een parker.
- Ontstekingstijdstip: Uitgaande van de gegevens in het betreffende boek zou je inderdaad zeggen: voor de 2500 toeren meer vervroeging, erna minder vervroeging. Dit is echter wel de eerste keer dat ik hier van hoor. Tijdens mijn opleiding (MTS + HTS Werktuigbouwkunde) is ook altijd gesproken over meer vervroeging vanwege de langzamere verbranding van LPG, dus dat heb ik altijd voor waar aangenomen. Maar ja, Wtb is natuurlijk geen autotechniek :-(
Als ik ga kijken op de site van Iwema, een LPG bedrijf dat veel onderzoek naar en ontwikkeling van LPG systemen doet, wordt daar echter alleen gesproken over meer vervroeging (+3 graden), ze hebben zelfs een electronisch ontstekings vervroegingssysteem wat de onsteking alleen extra vervroegd bij het rijden op LPG.
http://www.iwemalpg.com/TAP.htm
(Overigens wordt daar gesteld dat de totale vervroeging nooit meer dan 43 graden mag zijn omdat anders motorschade op kan treden.)

Zelf heb ik dus (zoals ook in het boek gezegd wordt) voor het rijden op afwisselend LPG en benzine niets veranderd aan de ontsteking.

Tja, wat zal ik nog zeggen? De waarheid ligt in het midden?

Succes & Groet,

Walter
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Walter Zwanenberg schreef:Alex,

- Ontstekingstijdstip: Uitgaande van de gegevens in het betreffende boek zou je inderdaad zeggen: voor de 2500 toeren meer vervroeging, erna minder vervroeging. Dit is echter wel de eerste keer dat ik hier van hoor. Tijdens mijn opleiding (MTS + HTS Werktuigbouwkunde) is ook altijd gesproken over meer vervroeging vanwege de langzamere verbranding van LPG, dus dat heb ik altijd voor waar aangenomen. Maar ja, Wtb is natuurlijk geen autotechniek :-(
Als ik ga kijken op de site van Iwema, een LPG bedrijf dat veel onderzoek naar en ontwikkeling van LPG systemen doet, wordt daar echter alleen gesproken over meer vervroeging (+3 graden), ze hebben zelfs een electronisch ontstekings vervroegingssysteem wat de onsteking alleen extra vervroegd bij het rijden op LPG.
http://www.iwemalpg.com/TAP.htm
(Overigens wordt daar gesteld dat de totale vervroeging nooit meer dan 43 graden mag zijn omdat anders motorschade op kan treden.)

Tja, wat zal ik nog zeggen? De waarheid ligt in het midden?

Succes & Groet,

Walter
Hoi, Walter,

Ik heb je linkje bekeken. Het enige wat mij opvalt op deze site, en anderen met een vergelijkbaar product, is dat men spreekt over landrovers. En dan nog landrovers met relatief zware (V8) motoren. Deze motoren hebben een maximum toerental wat bij mijn weten doorgaans vrij laag ligt. Tijdens normaal bedrijf van de wagen ligt dit toerental dus nog lager en zal op de curve uit het plaatje wat ik heb geplaatst, inderdaad in het vervroegingsgebied vallen. Dus lijkt mij het apparaatje een logische toevoeging op t geheel.

ik weet niet het maximum toerental van een mercedes benzine motor, maar ik vermoed dat je toch in het rechter deel (verlatings deel) van de curve komt.

Maar zoals je zelf al zei, de waarheid zal ergens in het midden liggen (!).

groetjes, Alex
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten