confortabele cabinestoelen?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

confortabele cabinestoelen?

Bericht door winand »

De standaard cabinestoelen in mijn HH F40 zitten als krukjes :o
Zeker de rugleuning is veel te laag. (ben zelf 1,94 m)
Ik wil uit gaan kijken naar wat meer comfortabele tweedehands stoelen.

Zijn er ervaringen met standaardstoelen uit andere auto's of bussen die zonder veel modificatie (lassen) in mijn bus past
Het is daarbij van belang dat:
- de spoorbreedte van de rails ongeveer gelijk is, zodat de rails van de nieuwe stoelen op de accubak past en deze nog open kan.
- De hoogte van de stoel vanaf de rails tot de bovenkant zitting. Deze moet natuurlijk niet veel hoger of lager zijn dan de standaardstoel.

Ik heb meerdere malen MB bussen te koop zien staan met stoelen uit een citroen CX. Iemand daar ervaring mee?

Wellicht kunnen we hier een lijstje samenstellen met stoelen die eenvoudig bruikbaar zijn in onze bussen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

He Hoi, ben je al uit welke stoelen er in je bus passen ?
Mijn stoelen zijn niet origineel maar ik kan nergens een merk vinden helaas.
Ik geloof dat de vorige eigenaar in zijn huidige mb 508 stoelen uit een mazda 626 heeft.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had in mijn vorige (207 d) stoelen uit een volvo zitten.
Deze waren gewoon op de accu bak gebout.
Je kunt er ook 2 dwarsliggertjes op maken met aan de voor kant een scharnier, kun je altijd bij je accu.

Stoel ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

als 207 stoelen ook in een 508 passen dan is dat evt ook wat. Als je de nieuwere stoelen van de TN (207 ed) dan zijn die ook in hoogte verstelbaar en heb je er hoofdsteunen bij / voor

frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als de rails van de F40 dezelfde zijn als die van de Mercedes Düsseldorfers, kijk dan eens naar de nieuwe ISRI's in de advertentie van 11-12-2006. Niet spotgoedkoop, maar dan heb je wel wat, lijkt me!
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Bericht door yaco »

Stoelen uit een Citroen XM zijn gemakkelijker te vinden en kosten ook niet gelijk een klassiekerprijs als wat je voor CX stoelen moet betalen.
Het zijn super comfortabele stoelen en kunnen ook nog een stukje omhoog gezet worden ,tenminste de bestuurdersstoel.Ook kun je ze als ligstoel gebruiken.
Ik heb onder de originele rails een strip van ongeveer 5 cm breed gelast en die op de stalen bak geschroefd.
Beter is om er gelijk scharnieren aan de voorkant op te lassen en die aan de bak vastlassen of schroeven.Dit is nog een modificatie die ik nog moet uitvoeren om makkelijker bij m'n accu's te kunnen.
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik zou toch niet voor een personen auto stoel gaan.
Ze zijn uitermaten comfortable in een personen auto ( zeker de XM stoelen, heb er zelf drie jaar in gereden ). Waarom dan niet gebruiken in je camper, nou die stoelen zijn gemaakt om in te liggen ( in vergelijking met een camper ), in een camper zit je recht op en in een XM lig je bijna, dat is zo'n groot verschil dat het volens mij niet echt goed kan zijn. Maar proberen kun je het altijd. Maar ik heb gewoon een nieuwe ducato stoel en bank op de kop getikt en die plaats ik ( heb dus ook over XM stoelen gedacht )

Bart,
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik ben met mijn stoelen klusje nog niks verder. Heb me met de rest van mijn lijst bezig gehouden de laatste maanden.
Voor mij is het belangrijk dat de stoelen vooral niet duur zijn.
Oude stoelen uit personenauto's zijn dan het makkelijkst te krijgen denk ik. Zelf heb ik veel Volvo gereden. De stoelen uit de 740 en 940 serie vond ik echt geweldig, ze hebben een verstelbare lendesteun waardoor rechtop zitten ook makkelijker wordt en.. stoelverwarming voor in de winter :wink:
Weet hier in Eindhoven een adresje die Volvo 440 stoelen heeft voor 25 euro per stuk. Kijk, dat zijn mooie prijsjes!

De stoel gewoon op de accubak bouten is makkelijk te doen denk ik, maar als je dan bij de accu's wilt dan moet je eerst deze bouten losmaken.. Ook is het noodzakelijk dat de stoel wel over een rail te verstellen is, i.v.m mijn lengte (1.94m) en die van mijn vriendin (1.70m)

Lassen heb ik nog nooit gedaan, wellicht wordt het tijd om zo'n bouwmarkt lasapparaatje aan te schaffen.
(Heb wel ooit een cursus autoplaat-lassen gedaan bij http://www.rustbuster.nl maar da's weer een andere discipline.)
Is zo'n goedkoop lasapparaatje goed genoeg voor een klus als dit? (ik denk ook aan het lassen van een fietsenrek)
Wie heeft er ervaring met zo'n bouwmarkt lasapparaat?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb een echte Ferm waar ik om het huis en de auto alles mee vast las.
En voor het fijnere werk ook nog een co 2 apparaat.
Ik heb er al fietsenrekken trekhaken en zo mee gemaakt.

Als je de lat niet te hoog legt kun je met zo'n ding wel uit de voeten.
Koop er wel een die 150 ampere kan.
Inschakeltijd circa 6 min op de hoogste stand per uur, is genoeg om te hechten.

Bak ze!

groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Ben het met Ben eens,

Een lasapparaat moet je niet op bezuinigen. Het gaat er niet om hoeveel je last maar ik kan me voorstellen dat wát je last wel wil dat het vast zit. tis even in de buidel tasten maar dan hebbie ook wat. Er zijn vele tweedehands te koop, maar zolang het een gerenomeerd merk is dan maakt het weinig uit of dat ding oud is.

Ook moet je nagaan of je mig-mag (co2) wil of elektrode. (ik laat het tig-lassen maar even achterwege) mig-mag kun je de hele carroserie mee doen, dat wil niet mer een elektrode apparaatje. Maar voor het gemiddelde bak en braad werk waar wij ons mee bezig houden is een elektrode apparaatje meer dan genoeg.

Lassen hoeft trouwens ook niet altijd. Een costructie boren en bouten is natuurlijk sterk genoeg, tis even wat meer werk maar het voordeel is (en klinkt erg dom waarschijnlijk) maar dan wil het altijd weer los. Nu hoor ik jullie allemaal zeggen "dat hoeft toch niet???" nou het hoeft maar één keer en dan wil het niet. Daarom Kunnen duitsers ook van die prachtige machines bouwen-uitgezonderd onze roestbarreltjes-ze kunnen uitelkaar en dus reviseren (wel even on-topic blijven camperke...)

Nou goed, als je hulp bij het uitzoeken van een lasapparaat nodig bent Winand dan vraag je maar. (Ken ook een heel goedkoop adresje...)

GRoet,

Otto en Saskia.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

als je maar heel af en toe wat te lassen hebt kan je beter iets goeds huren, dan hou je ook meer ruimte in de schuur over.

nog mooier is het laten doen door een vriend medeclublid oid

het is wel gezellig zo,n lasvlammetje tijdens de kerstdagen..... :D


fijne dagen

Kees
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik snap het.. Bij rustbuster raden ze je ook aan om even te investeren in een goed lasapparaat. Helaas is dat op dit moment wel een hap uit mijn portemonnaie, dus ik vroeg me af of die goedkope dingen dan ook wel iets kunnen..
Zullen we maar weer on-topic gaan, het ging over stoelen :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

In onze bus zitten leren stoelen uit een BMW 735, van de sloop 50 euro en zitten voortreffelijk. 2 stripjes overdwars maken met wat nieuwe gaten erin en dus op de oude slee monteren, kun je de stoel er zo weer afpakken.

Groet,

Otto en Saskia.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

it camperke schreef: 2 stripjes overdwars maken met wat nieuwe gaten erin en dus op de oude slee monteren, kun je de stoel er zo weer afpakken.
Ik begrijp hieruit dat je die twee strips aan de stoel zelf hebt gemaakt. De orginele rails op de accu-bak heb je dus laten zitten. De rails die aan de oude stoel zat heb je over gezet naar de nieuwe ? :?
Wat moet ik me voorstellen bij stripjes? Dat moeten toch behoorlijke dingen zijn (met kijk op de APK keuring) ?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Winand,

Heb inderdaad de rails van de oude stoel op die strippen gezet, vervolgens die strippen aan de stoel vastgeboord en gebout.

Bij de keuring "schudden" ze even aan de stoel, deze mag niet los zitten. Volgens mij heb ik strip 50 * 8 gebruikt, kweet niet meer zeker, maar dunner zou ik niet doen.

Groet,

Otto
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Ik heb stoelen van een Saab 9000 gekocht. Deze zijn ook redelijk makkelijk te plaatsen. Als ik weet hoe ik een foto moet plaatsen, doe ik dat wel ff hier...

Bij mij komt er nog een draaiplateau onder de stoelen.

Hier alvast wat foto's:

http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,11/
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

voor plaatjes plaatsen even het berichtje van Leo zoeken: " plaatjes plaasen voor dummies'" , met die cursus van hem is het zelfs mij gelukt.
Frank
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Bericht door janbenz1 »

Misschien is dit een idee, ik heb er draaiplateau's onder zitten, en scharnieren.
Ik kan de stoel zo opzij klappen, en bij de accu's.
De bijrijder stoel kan voorover worden geklapt en draaien.
http://joomla.maintainer.nl/component/o ... /catid,11/

Groetnis Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik heb het zo opgelost, ik heb bij een camperdealer ( ombouw center )
een nieuw fiat stoel en bank gekocht 350 Euro. De prijs is zolaag omdat
ze er een helehoop van hadden liggen. Deze blijven namelijk over als ze
ander stoelen monteren, die ook kan draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Stoel heb ik dit weekend ingebouwd. ik heb een orgineel onderstel van
een 508 stoel omgebouwd zodat ik er nu een fiat stoel op kan monteren.
hoogte verstelling heeft hij niet maar met opvul ringen voor en achter kan
hij nog omhoog ( omlaag met een slijptol )

Afbeelding

Afbeelding

het bankje moet nog maar dat ga ik op ongeveer op dezelfde manier doen als bij Buster.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2696

Afbeelding

Bart,
joy

Bericht door joy »

leuk topic

tzt zoek ook ik een andere voorstoel

voornamelijk omdat hij door de jaren heen ivm instappen nogal scheef is geworden, je klimt nu eenmaal in de wagen via de linkerkant en dat merkt zon stoel, maar ook omdat ik graag lekker ontspannen zit en de huidge stoel voor mijn lange benen te kort, is, lange afstanden krijg ik krampen

omdat hij voor mij sowieso te laag was heb ik hem 5 cm verhoogd , simpelweg door er 4 stukken houten balk onder te schroeven, apk waardig? geen id, een metalen versie zit er snel genoeg onder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten