Stopcontact bij de trekhaak

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Unknown User

Stopcontact bij de trekhaak

Bericht door Unknown User »

Hallo

Wie o wie kan mij aan een elektries schema voor het installeren van stopcontact bij de trekhaak van mijn bus.
Hierbij denk ik dan aan draadkleuren en de positie van de diverse functies zoals massa, verlichting, richting aanwijzeres etc.

Bedankt Nic
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Schema's voor aansluiten stekker en stopcontacten
Het mistachterlicht is sinds 1 januari 2005 verplicht op bijna alle aanhangwagens (uitgezonderd aanhangwagens MT > 750 kg die vòòr 1 januari 1998 op de weg gekomen zijn). Vroeger werd de bewuste pool wel gebruikt om de aanhanger permanent van stroom te voorzien ('constante-stroomdraad').

13-polig :
Voor uitbreiding van de aansluitpunten kan een 13-polig systeem worden aangebracht.
Het Volta-systeem dat onder verschillende namen op de markt wordt gebracht, zoals Hella en Jaeger, wordt door een aantal automerken toegepast. Aansluiting op het bestaande 7-polige systeem van de caravan is alleen mogelijk met een nogal dure adapter (verloopkabel).

13-polige Stekkerdoos (vooraanzicht) in schema


Aansluiting stekker en stekkerdoos 13-polig (DIN ISO 11446)
Poolnummer DIN-nummer aangesloten verbruiker draaddiameter
1 L richtingaanwijzer links 1,5
2 mistachterlicht 1,5
3 31 massa van pool 1-8 2,5
4 R richtingaanwijzer rechts 1,5
5 58R achterlicht rechts 1,5
6 54 stoplichten links en rechts 1,5
7 58L achterlicht links 1,5
8 achteruitrijlamp 1,5
9 * 54G constante stroomdraad (tbv verlichting, laden accu) 2,5
10 const.stroom geschakeld via contact (tbv koelkast) 2,5
11 massa voor pool 10 2,5
12 tbv herkenning aanhangwagen 1,5
13 31 massa voor pool 9 2,5

* Pin 9 is de "constante stroom"-draad. Volgens ISO 11446 is hij bedoeld voor òf accu laden òf verlichting.
Als pin 10 aangesloten is, dan accu laden via pin 9, anders verlichting via pin 9. Hiervoor moet een relais aanwezig zijn in de aanhanger & caravan.
De gedachte hierachter is: als de koelkast via pin 10 werkelijk aangesloten is, dan wordt verondersteld dat de combinatie rijdt. Dan is de verlichting niet nodig in een caravan en kan pin 9 gebruikt worden voor accu laden; als de koelkast niet aangesloten is via pin 10, dan wordt de caravan geacht losgekoppeld stil te staan en pin 9 is beschikbaar voor verlichting (constante stroom).

Er blijken nog al wat verschillen in gebruik van de pinnen en de draadkleuren.

7-Polig :

Algemeen gebruikelijk is de bekende 7-polige contactdoos aan de trekhaak en de overeenkomstig 7-polige stekker aan de caravan. Deze elektrische verbinding is ontwikkeld in de tijd dat met zeven aansluitingen kon worden volstaan.

Uit oogpunt van veiligheid zijn in de meeste gevallen het linker- en rechterachterlicht van auto en aanhanger & caravan onafhankelijk van elkaar aangesloten. Is er kortsluiting in het ene circuit, dan blijft het achterlicht van het andere circuit gewoon branden. Door het scheiden van de lichtpunten neemt het aantal draden in de stekker toe van vijf naar zeven. De beveiliging tegen kortsluiting gebeurt in de meeste gevallen door de autozekeringen. Slechts enkele merken brengen 12V- zekeringen aan in de aanhanger & caravan. Dit zijn dus de aansluitingen van de gestandaardiseerde 7-polige verbinding, zoals ze nog steeds zijn te vinden op de zgn. stekker-sticker.
Bij oude systemen bestaat geen norm voor de draadkleur. U doet er verstandig aan zelf de draadkleur te noteren. Dit helpt bij het opsporen van storingen.


7-polige Stekkerdoos (vooraanzicht) in schema


Poolnummer
DIN-nummer
aangesloten verbruiker

1 L richtingaanwijzer links

2 54G mistachterlicht (vroeger: constante-stroomdraad)

3 31 massa

4 R richtingaanwijzer rechts

5 58R achterlicht rechts + voorlicht + kentekenplaatverlichting

6 54 stoplichten links en rechts

7 58L achterlicht links + voorlicht


Mocht u maar één achterlichtdraad hebben, dan deze aansluiten op 58L of nr. 7.

Aansluitingen 7-polige stekkerdoos aan de trekhaak. Klik voor stekker(doos)plaatje

Mistachterlicht
De belangrijkste reden dat het 7-polige systeem niet meer voldoet, is dat er geen goede manier is om het mistachterlicht aan te sluiten. Een mistachterlicht mag alleen branden als het zicht daartoe aanleiding geeft. Daarom moet de bestuurder zelf actie ondernemen door een schakelaar om te zetten. De beste oplossing is die waarbij het mistachterlicht van de aanhanger & caravan gaat branden, in plaats van het mistachterlicht van de auto. Brandt dit namelijk ook, dan is dat enorm storend door de reflectie op de voorzijde van de caravan. Dit kan het beste worden gerealiseerd door de draad naar het mistachterlicht via een relais te laten lopen.

Twee 7-polige aansluitingen (12 S en 12 N)
Een andere oplossing voor het aansluiten van het aanhanger & caravanmistachterlicht (al jaren toegepast door Engelse caravanners) is het aanbrengen van een extra stekkerdoos en stekker. Deze stekkerdoos (12 S) lijkt sprekend op de veel toegepaste stekkerdoos van het type 12 N. De S staat voor supplementair of aanvulling. De N staat voor normaal. Verwisseling van de stekkers is niet mogelijk, omdat de stand van de pennen verschilt. Het voordeel van deze extra stekker(doos) is dat u naast het mistachterlicht nog diverse andere zaken kunt aansluiten, zoals een achteruitrijlamp.


Idem voor stekkerdoos (vooraanzicht) met verwisseling van pennen en gaten. Poolnr
12N
12S

1 richtingaanwijzer links
achteruitrijlicht

2 mistachterlicht
acculader

3 massa
massa voor 2 & 4

4 richtingaanwijzer rechts
verlichting, waterpomp (constante stroom)

5 achterlicht rechts + voorlicht + kentekenplaatverlichting
niet in gebruik

6 stoplichten links en rechts
koelkast

7 achterlicht links + voorlicht
massa voor 6


De Kentekenplaat verlichting gaat over de Kontakten

Bron: http://www.camper-freaks.nl
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nog een praktijktip, los van het complete verhaal dat Bertus al voor je heeft gepost:

Gebruik geen aftakklemmetjes, maar maak soldeerlassen, die je met krimpkous isoleert (dat betekent dat je de af te takken draad moet doorknippen en op een van de einden van de "driesprong" de kous moet schuiven, die je achteraf op de goede plaats terugschuift en daar laat krimpen).

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Nog een tip.
Niemand is verplicht om een mistachterlicht te voeren als het mistig is.

Je bent alleen wel verplicht een werkend mistachterlicht te monteren als je auto verplicht is mistachterlichten te voeren.
In veel gevallen is dit bij onze Mercedes?Hanomag niet zo.

Leen(blijft van de weg wanneer het mistig is)
Laatst gewijzigd door L1 op 25 sep 2006, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Bedankt mannen

Met al deze informatie gaat het me zeker lukken om het zakje goed aan te sluiten.

groet Nic
Unknown User

Bericht door Unknown User »

de slimme lezers begrijpen dat het zakje een zaakje moet wezen

groet Nic
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Voor het aansluiten van zakjes gelden weer heel andere schema's.

Maar evengoed succes. Ik zou trouwens niet te moeilijk doen. Als je geen aanhanger vol met electronica gaat aansluiten, zou ik gewoon een 7-polige DIN-steker en contactdoos nemen (in de volksmond "ANWB-stekker"). Die zitten nog steeds aan elke boedelbak. Je kunt daarbij de aansluiting voor permanente spanning gebruiken voor het eventuele mistachterlicht. Zie voor de benoeming van de pennen Bertus' posting.

FYI: voor 24 V-installaties gelden heel andere normen, maar daar heb ik je niet over gehoord, dus dat zal wel niet..
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Stekkerdoos

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Nic,
Zit er geen doos achteraan tussen een chassisbalk (naast het reservewiel) waarin de belangrijkste draden uitkomen voor een eventueel aan te sluiten aanhangerverlichting? Met een multimeter kom je er dan al snel achter waarvoor welke draad dient.

Groeten van
Martin


n.b.
Bertus,
Ik heb er ook weleens aan gedacht om een koelkast in de aanhanger te zetten.
Dat spaart ruimte en gewicht.
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 25 sep 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard

Re: Stekkerdoos

Bericht door Gerard »

De Rooie Reus schreef:Hoi Nic,
Zit er geen doos achteraan tussen een chassisbalk (naast het reservewiel) waarin de belangrijkste draden uitkomen voor een eventueel aan te sluiten aanhangerverlichting? Met een multimeter kom je er dan al snel achter waarvoor welke draad dient.

Groeten van
Martin
wil het goed zijn, zit er zo'n doos onder je bus en das bar makkelijk!
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Gerard en Martin

Ik heb inderdaad een doos onder de bus en dan kan het dus bar makkelijk worden.

Groet Nic
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn ook mistlampen in de handel met een schakelaar aan de zijkant.
Deze sluit je gewoon op bv. het kentekenlicht aan .
Word het te gek dan ff uitstappen en je voldoet aan de wettelijke verplichtingen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik heb het hele stekker (7 polig en 12 volt) gemonteerd en hij functioneert prima.

bedankt.

nic

PS aardige tip van dat mistachterlicht met schakelaar.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Nic, ik heb er zelf ook een gemonteerd op mijn aanhanger waar ik mijn zijspan op vervoer.
Als je de verlichting aan hebt kan ik zo het licht aan doen.
Je hoeft dan eigenlijk niets te veranderen.
Ik dacht dat ik er ongeveer € 6.00 voor betaald had.

Deze heb ik gekocht bij de Haan gereedschappen in Nieuw Ansterdam.
Deze stuurt ze ook op


Mist ze!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
hjw
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:40
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door hjw »

Hallo,

Ik heb op het clubweekend een trekhaak gekocht en ben nu ook aan het rondkijken wat voor 13 polige stekkerdoos ik ga gebruiken, hierbij bedacht ik me dat de bus 24 volt is en dat het wel voor gaat komen dat er aanhangers achter komen te hangen die 12 volt bolletjes hebben. Zijn hier makkelijke oplossing voor?

Alvast bedankt en groeten,

Henk
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Veel vrachtwagens met naast de vangmuil ook een bolkop hebben zowel een 24 V als een 12 V contactdoos. De 12 V doos is aangesloten via een kastje dat meestal onder de bak tegen een chassisbalk zit aangeschroefd. In dat kastje zit wat electronica.

Zoek eens op de sloop.
De stekers in het kastje zijn, als het goed is, gemerkt met de gestandaardiseerde benamingen. Als je die niet kunt vinden op het web, moet je dat hier even melden.

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ik zal even kijken want die contact dozen zaten bij ons op de 814 toen wij hem kochten, kan zijn dat ze er nog wel zijn kan een paar dagen duren eer ik er aan toe kom


Bertus
Laatst gewijzigd door berriaaf op 16 okt 2006, 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Bolletjes van 12V vervangen door 24V

Bericht door De Rooie Reus »

Extra setje van 28 volts bolletjes?

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
hjw
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:40
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door hjw »

berriaaf schreef:Ik zal even lijken want die contact dozen zaten bij ons op de 814 toen wij hem kochten, kan zijn dat ze er nog wel zijn kan een paar dagen duren eer ik er aan toe kom


Bertus
Dat zou super zijn! Alvast bedankt.
De Rooie Reus schreef:Extra setje van 28 volts bolletjes?

Groeten van
Martin
Extra bolletjes kan maar is wel lastig. Het gaat namelijk om ongeveer vijf verschillende aanhangers die ik wel eens van mensen leen of voor mensen verplaats en om dan elke keer alle bolletjes te moeten verwisselen, inclusief alle markeringslichten is wat bewerkelijk.

Groeten

Henk
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Er zijn 12/24 volts kastjes die ook door mercedes geleverd werden.
Het systeem is dat er een DC/DC omvormer 24/12 volt inzit met een aantal reais die door de 24 volt van de verschillende fucties (lampjes) worden aangestuurd en dan contact maken van de 12volt voeding naar de aansluit doos.

Ik heb zelf de simpele oplossing: 24 voltslampjes in de aanhanger en de lichtbalk voor het fietsenrek ... alleen als ze achter mijn gewone auto zitten branden ze wat flauwer!

Frank
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

omzetter

Bericht door De Rooie Reus »

Met dank aan het landroverforum waar eenzelfde vraag leefde:

Auteur: Dennis101 (---.speed.planet.nl)
Datum: 15-09-2005 16:00

Of je koopt zo'n verloopsteker/omvormer bij Conrad:

Bestnr.: 852208 - 89 voor stekkerdoos DIN/ISO 1724 naar een 7-polige 12 V-stekker

Of:
Bestnr.: 852207 - 89 voor 7-polig 24 V stekkerdoostype N naar een 7-polige 12 V-stekker

Te vinden bij:
Auto-hifi & accessoires | Auto-onderhoud/verzorging | Meet- & testapparatuur voor de auto

Op de website van Conrad.

Dennis B.



Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Let op, ze zijn verschillend:

852207 voor de originele 24 V contactdoos.

852208 voor als er al een 7-polige DIN conmtactdoos op de auto zit. In dat laatste geval: weet je zeker dat er geen 12 V uitkomt?

Overigens: een beetje knutselaar maakt er voor € 99 wel een stuk of acht!. Zeepdoosje, stel 7812's, koelplaatje, endjes draad en een contactdoos, meer heb je niet nodig.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

ik vond ze onder de ...../auto electronica/ auto stekkerverbindingen

kosten ca 100 euro



http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... ~cookies=1



m.vr.gr.


Kees
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

oke, ik neem eerst wel een bakje koffie........ :D
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

7812's Zijn vaste spanningsregelaars, ingang meen ik tot 36 volt, uitgang 12 volt.
Ik heb er zelf een een voor mijn koelkastventilator (pc-fan) gemonteerd die krijgt dus nooit meer als 12 volt,

Regel ze

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik zie het al de electronica wint het weer van de ouderwetse relaistechniek..........
Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten