Schema's voor aansluiten stekker en stopcontacten
Het mistachterlicht is sinds 1 januari 2005 verplicht op bijna alle aanhangwagens (uitgezonderd aanhangwagens MT > 750 kg die vòòr 1 januari 1998 op de weg gekomen zijn). Vroeger werd de bewuste pool wel gebruikt om de aanhanger permanent van stroom te voorzien ('constante-stroomdraad').
13-polig :
Voor uitbreiding van de aansluitpunten kan een 13-polig systeem worden aangebracht.
Het Volta-systeem dat onder verschillende namen op de markt wordt gebracht, zoals Hella en Jaeger, wordt door een aantal automerken toegepast. Aansluiting op het bestaande 7-polige systeem van de caravan is alleen mogelijk met een nogal dure adapter (verloopkabel).
13-polige Stekkerdoos (vooraanzicht) in schema
Aansluiting stekker en stekkerdoos 13-polig (DIN ISO 11446)
Poolnummer DIN-nummer aangesloten verbruiker draaddiameter
1 L richtingaanwijzer links 1,5
2 mistachterlicht 1,5
3 31 massa van pool 1-8 2,5
4 R richtingaanwijzer rechts 1,5
5 58R achterlicht rechts 1,5
6 54 stoplichten links en rechts 1,5
7 58L achterlicht links 1,5
8 achteruitrijlamp 1,5
9 * 54G constante stroomdraad (tbv verlichting, laden accu) 2,5
10 const.stroom geschakeld via contact (tbv koelkast) 2,5
11 massa voor pool 10 2,5
12 tbv herkenning aanhangwagen 1,5
13 31 massa voor pool 9 2,5
* Pin 9 is de "constante stroom"-draad. Volgens ISO 11446 is hij bedoeld voor òf accu laden òf verlichting.
Als pin 10 aangesloten is, dan accu laden via pin 9, anders verlichting via pin 9. Hiervoor moet een relais aanwezig zijn in de aanhanger & caravan.
De gedachte hierachter is: als de koelkast via pin 10 werkelijk aangesloten is, dan wordt verondersteld dat de combinatie rijdt. Dan is de verlichting niet nodig in een caravan en kan pin 9 gebruikt worden voor accu laden; als de koelkast niet aangesloten is via pin 10, dan wordt de caravan geacht losgekoppeld stil te staan en pin 9 is beschikbaar voor verlichting (constante stroom).
Er blijken nog al wat verschillen in gebruik van de pinnen en de draadkleuren.
7-Polig :
Algemeen gebruikelijk is de bekende 7-polige contactdoos aan de trekhaak en de overeenkomstig 7-polige stekker aan de caravan. Deze elektrische verbinding is ontwikkeld in de tijd dat met zeven aansluitingen kon worden volstaan.
Uit oogpunt van veiligheid zijn in de meeste gevallen het linker- en rechterachterlicht van auto en aanhanger & caravan onafhankelijk van elkaar aangesloten. Is er kortsluiting in het ene circuit, dan blijft het achterlicht van het andere circuit gewoon branden. Door het scheiden van de lichtpunten neemt het aantal draden in de stekker toe van vijf naar zeven. De beveiliging tegen kortsluiting gebeurt in de meeste gevallen door de autozekeringen. Slechts enkele merken brengen 12V- zekeringen aan in de aanhanger & caravan. Dit zijn dus de aansluitingen van de gestandaardiseerde 7-polige verbinding, zoals ze nog steeds zijn te vinden op de zgn. stekker-sticker.
Bij oude systemen bestaat geen norm voor de draadkleur. U doet er verstandig aan zelf de draadkleur te noteren. Dit helpt bij het opsporen van storingen.
7-polige Stekkerdoos (vooraanzicht) in schema
Poolnummer
DIN-nummer
aangesloten verbruiker
1 L richtingaanwijzer links
2 54G mistachterlicht (vroeger: constante-stroomdraad)
3 31 massa
4 R richtingaanwijzer rechts
5 58R achterlicht rechts + voorlicht + kentekenplaatverlichting
6 54 stoplichten links en rechts
7 58L achterlicht links + voorlicht
Mocht u maar één achterlichtdraad hebben, dan deze aansluiten op 58L of nr. 7.
Aansluitingen 7-polige stekkerdoos aan de trekhaak. Klik voor stekker(doos)plaatje
Mistachterlicht
De belangrijkste reden dat het 7-polige systeem niet meer voldoet, is dat er geen goede manier is om het mistachterlicht aan te sluiten. Een mistachterlicht mag alleen branden als het zicht daartoe aanleiding geeft. Daarom moet de bestuurder zelf actie ondernemen door een schakelaar om te zetten. De beste oplossing is die waarbij het mistachterlicht van de aanhanger & caravan gaat branden, in plaats van het mistachterlicht van de auto. Brandt dit namelijk ook, dan is dat enorm storend door de reflectie op de voorzijde van de caravan. Dit kan het beste worden gerealiseerd door de draad naar het mistachterlicht via een relais te laten lopen.
Twee 7-polige aansluitingen (12 S en 12 N)
Een andere oplossing voor het aansluiten van het aanhanger & caravanmistachterlicht (al jaren toegepast door Engelse caravanners) is het aanbrengen van een extra stekkerdoos en stekker. Deze stekkerdoos (12 S) lijkt sprekend op de veel toegepaste stekkerdoos van het type 12 N. De S staat voor supplementair of aanvulling. De N staat voor normaal. Verwisseling van de stekkers is niet mogelijk, omdat de stand van de pennen verschilt. Het voordeel van deze extra stekker(doos) is dat u naast het mistachterlicht nog diverse andere zaken kunt aansluiten, zoals een achteruitrijlamp.
Idem voor stekkerdoos (vooraanzicht) met verwisseling van pennen en gaten. Poolnr
12N
12S
1 richtingaanwijzer links
achteruitrijlicht
2 mistachterlicht
acculader
3 massa
massa voor 2 & 4
4 richtingaanwijzer rechts
verlichting, waterpomp (constante stroom)
5 achterlicht rechts + voorlicht + kentekenplaatverlichting
niet in gebruik
6 stoplichten links en rechts
koelkast
7 achterlicht links + voorlicht
massa voor 6
De Kentekenplaat verlichting gaat over de Kontakten
Bron:
http://www.camper-freaks.nl
Bertus