Tussenschot cabine<->laadruimte

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Unknown User

Tussenschot cabine<->laadruimte

Bericht door Unknown User »

Beste mede-clubleden,

In mijn 408-busje zit ik alweer een tijdje te overwegen het schot tussen de (dubbele)cabine en de laadruimte te verwijderen of van een aanzienlijk gat (cq. deuropening) te voorzien. Nu heb ik weleens vernomen dat in verband met de belasting etc. hieraan bepaalde eisen verbonden zijn (en dit tussenschot wellicht zelfs verplicht zou zijn), duidelijkheid heb ik er echter nog niet over kunnen krijgen.

Heeft iemand dus wellicht ervaring met het verwijderen van dit schot (ofwel: met problemen hierbij met bepaalde instanties)? Misschien is het van belang hierbij te weten dat de bus reeds belastingvrij is en er dus denk ik geen sprake is van een grijs kenteken oid. Dit heeft immers niet veel zin meer...

Alvast bedankt voor de reactie (mocht die komen natuurlijk =)

Rense

P.S. : wat een prachtig nieuw forum hebben we!
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Rense

Nu het grijs kenteken komt te vervallen voor partukelieren heeft dit voor partukelieren geen invloed op de houders schap belasting volgens mij.

AmigoB,
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bart Keser schreef:Hi Rense

Nu het grijs kenteken komt te vervallen voor partukelieren heeft dit voor partukelieren geen invloed op de houders schap belasting volgens mij.

AmigoB,
Het kenteken klopt dan niet meer met het voertuig. De belasting op een kenteken is een belasting zaak, het kloppen van voertuig met 't kenteken een zaak van RDW.

Je mag bv. ook niet zomaar een achterbank in je grijs kenteken Peugeot 205 gooien, ondanks dat je door de wetswijziging indertijd het normale gele tarief moest betalen. Je moet de bank inbouwen + evt. andere aanpassingen en dan weer naar RDW te keuren waarna je een geel kenteken krijgt. Uiteraard mag je dan eerst nog even een sloot BPM aftikken.

De houderschapsbelasting veranderd er niets mee, de auto en het kenteken wel. In Rense's geval hoef je geen BPM te betalen en houderschapsbelasting ook niet, maar z'n kenteken klopt niet meer en als je een zeikerd treft heb je dikke pech en kan je alles weer terugbouwen.

Overigens, als het een KAMPEERAUTO op kenteken is, maakt het allemaal niet zoveel uit, mits nog steeds aan de eisen hiervoor voldaan wordt. Een tussenschot valt daar niet onder, of het kenteken nou geel of grijs is: KAMPEERAUTO is dan het toverwoord!

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Jeroen_Hanomaf schreef:
Overigens, als het een KAMPEERAUTO op kenteken is, maakt het allemaal niet zoveel uit, mits nog steeds aan de eisen hiervoor voldaan wordt. Een tussenschot valt daar niet onder, of het kenteken nou geel of grijs is: KAMPEERAUTO is dan het toverwoord!

Jeroen
Beste Jeroen (& Bart natuurlijk =).

bedankt voor de reacties. Ik zie op mijn kentekenbewijs bij voertuigsoort dat het een "bedrijfsauto" betreft en bij inrichting "gesloten wagen". Het tussenschot zal er dan wel bijhoren, maak ik uit Jeroen's reactie op. Opnieuw laten keuren heb ik niet zo'n zin in...de RDW al 2 keer te veel bezocht dit jaar. Wat zou het dan uberhaupt worden? Een "open wagen"? Of een kampeerauto? Maar voor dat laatste heb je ook een wastafeltje enz. nodig, dus dat is het ook niet. En een personenauto lijkt het ook niet op... Misschien maar gewoon lekker met wat vleugelmoeren aan de slag dus, zodat ik tijdens het vakantieseizoen niet, maar in het keuringsseizoen wel over een tussenschot beschik. Problemen zijn vaak beter te voorkomen dan genezen...toch?

Veel rijplezier gewenst in deze koude dagen,

Rense
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wat zou het dan uberhaupt worden? Een "open wagen"? Of een kampeerauto?
Een personenwagen, maar dan wel ééntje met een hele grote kofferbak!

Voor een kampeerauto moet je idd nog een bed, kookgelegenheid etc hebben.

Groeten,
Jeroen (wiens F 45 momenteel in de winterstalling staat)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Walter Zwanenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:52
Locatie: Boxtel

Bericht door Walter Zwanenberg »

van de pagina van de belastingdienst:

>Een grote bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:

>laadruimte: ten minste 200 cm lang, ten minste 130 cm hoog over een >breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 200 cm;
>zijruiten: toegestaan in de laadruimte (niet verplicht);
>tussenschot: niet verplicht (mag wel);
>aanvullende eis: voor het meten van de laadruimte moet de >bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan en de >rugleuning moet rechtop staan waarlangs de loodlijn gaat.

Lijkt me dus dat in ons geval het tussenschot niet noodzakelijk is, qua wegenbelasting en BPM.
De term gesloten wagen duid volgens mij op het feit dat de laadruimte gesloten is naar buiten toe, niet naar de cabine toe (open wagen is dan b.v. een pickup).
Ik heb het tussenschot er bij mij al 4 jaar geleden eruit gehaald, tot nu toe zonder reacties bij APK keuring of RDW (LPG keuring). De belastingdienst heb ik niet laten kijken, maar dat is voor mij ook minder interessant (bouwjaar 1975 = 29 jaar oud = belastingvrij en BPM nihil)

Groet,

Walter

PS. indien een tussenschot wel noodzakelijk is, dan mag dit niet demontabel zijn, bevestiging met schroeven, bouten, vleugelmoeren, etc. is dus niet toegestaan; blindklinknagels en PU-kit wel.

PPS: betreffende pagina belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/mrb/5a58a92.htm
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Walter Zwanenberg schreef:van de pagina van de belastingdienst:

>Een grote bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:

>tussenschot: niet verplicht (mag wel);
Ah, kijk, dit is een zinnige pagina. Ik zie alleen dat ik, doordat ik een dubbele cabine heb weer wel een tussenschot moet hebben:

"Een bestelauto met dubbele cabine moet voldoen aan de volgende eisen:
-tussenschot: het tussenschot is de achterwand van de cabine en direct achter de achterbank over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaaatst. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm; "

Dat lijkt me duidelijke taal =)

Bedankt voor de reacties,
vriendelijke groet,
Rense
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Handig he, internet...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inderdaad, zoals ik al schreef moet je idd een tussenschot hebben bij dubbele cabine...

Niettemin goeie link, staat alles mooi bij elkaar gebundeld :)

Groet
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

BPM, jazekerwel

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ik las in het voorgaande dat men in de veronderstelling is dat bij een oude bus geen BPM meer verschuldigd zou zijn, Helaas pindakaas! al is de auto uit het jaar nul een restant van 10% BPM blijft altijd verschuldigd indien men de auto tot kamper wil laten omkeuren of als men van grijs naar geel wil!
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Walter Zwanenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:52
Locatie: Boxtel

Bericht door Walter Zwanenberg »

Peter,

Dan zou de informatie die op de site van de de belastingdienst te vinden is dus niet kloppen?

Quote: "Voor auto's en motorrijwielen van 25 jaar en ouder hoeft U geen BPM te betalen."

Bron: http://www.belastingdienst.nl/9229237/dl/bpm02104.pdf

groet,

Walter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten