wegbranden gloeibougie

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

wegbranden gloeibougie

Bericht door virgil »

.

Hallo, ons 207d-tje heeft het volgende probleem.
De gloeibougie op cilinder nr.1 heeft na een ritje op de snelweg geen tip meer.
d.w.z. de 'gloeilus' die in de wervelkamer steekt brand helemaal weg...

alle spanningen zijn gemeten en kloppen.
Bij een ritje in de stad is er niets aan de hand, pas bij snelweg (hogere toerentallen) gebruik komt het probleem voor.
Wie weet wat het is?
Groetjes vir.
Super bussie!!
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

Is dit al eerder gebeurd op dezelfde cylinder? Is de gloeibougie gemonteerd met een brandringetje?Het zou lekkage langs de bougie kunnen zijn, maar dat zou je kunnen zien aan de buitenkant.
succes met zoeken Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Bericht door virgil »

Eh, ja. Er zit wel een heel dun messing / koperen ringetje tussen.
Het komt inderdaad steeds bij cilinder nr.1 voor.
Die ringetjes zitten bij alle gloeiers, heb ze ook wel eens verwisseld.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het iets met de wervelkamer of de verstuiver is. Kan dat?

n.b. Dit blok is er 1,5 jaar geleden ingehangen, kan zijn dat het blok daarvoor lange tijd niet gedraaid heeft.
Super bussie!!
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

Ala het geen lekkage is heb ik verder ook geen ideeen meer.Ik hoop voor je dat Leo dit leest en er iets zinnigs over kan zeggen.
Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Bericht door virgil »

Ik denk dat ik het in ieder geval maar moet proberen met nieuwe ringen, baat het niet, etc. etc... zijn ook de kosten niet.
bedankt voor het meedenken, ik laat wel even weten of er iets uit komt.
Groet, vir.
Super bussie!!
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Klinkt me bekend in de oren, dit probleem. Bij mijn 406 ook om de haverklap een doorgefikte gloeibougie zonder dat er aanleiding toe is. Alles volkomen normaal en toch doorfikken. Omdat ik het ook niet meer wist heb ik er een duratherm voorgloei installatie ingeknutseld en dit werkt geweldig. Maar nog belangrijker, probleemloos.
Toine.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Als je van plan bent om Duratherm te installeren:

Koop dan alleen de gloeistiften ZONDER dat dure regelkastje.
Gewoon allemaal paralel verbinden en dan direct naar de trekschakelaar toe.
Tot 5 tellen en starten maar.:P

Want alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot.:wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Bericht door virgil »

Tof dat er zo op gereageerd is mensen!
Zat ik op het verkeerde spoor dan qua verstuivers?
Ook omdat hij redelijk rookt, zelfs als hij op temperatuur is.
Hij loopt wel redelijk goed, is alleen niet zo heel sterk heuveltje op.

Kunnen die Duratherm-pitten helemaal niet wegbranden?
We hebben overigens gemeten tijdens het rijden, meet dan niets meer.
Het schijnt dat Duratherm mét regelunit ook tijdens het rijden een beetje gloeit om de boel beter te laten verbranden, iemand dáár ervaringen mee?
Vir.
Super bussie!!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

KAn het zijn dat je voorkamer kapot is , de difuser die er inzit is dan weggebrand.
Om dat te controleren is het wel een gepruts (spec gereedschap ??? )
Ter verklaring, de verstuiver zit in de voorkamer en spuit op die difuser die ook in de voorkamer zit, en ik dacht dat ook de gloeibougie daarin steekt.
Dus als dat niet goed functioinert kan je bougie verbranden.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Zo, eindelijk eens ff de tijd om me in dit geval te verdiepen:

Om te beginnen eens een plaatje van het lijdend voorwerp:

Afbeelding

Zoals je ziet zit de gloeispiraal of -stift niet volop in de straal (stralen) van je verstuiver.
De difuser waar Frank het over heeft kan ik op de tekening niet bóven de gloeispiraal ontdekken. (maar volgens mij zit ie onder de gloeispiraal in dit geval)

Als ik de tekening bekijk en ik lees onderstaande quote, dan kom ik tot devolgende conclusie / tirade..:P:


Ook omdat hij redelijk rookt, zelfs als hij op temperatuur is.
Hij loopt wel redelijk goed, is alleen niet zo heel sterk heuveltje op.


Bij een strafproces zou dit "achterhouden van cruciale informatie" genoemd worden..:?

Een erg slechte verstuiver kan, voor zo ver ik op de tekening kan zien, een volle straal brandstof tegen je gloeipit aanspuiten.
Als een verstuiver constant tegen een gloeipit aan staat te "pissen", dan verfikt die pit binnen de kortste tijd.
Verstuivers laten testen/vernieuwen is hierbij de remedie.

Dat redelijk goede lopen wil ik niet eens beluisteren, want het zal in mijn oren hoogstwaarschijnlijk beroerd slecht zijn.. 8)
Overigens; nét zo beroerd als het overgrote deel van de bussies-motoren hoor, je bent dus echt de enige niet.:wink:

Er schijnt een hardnekkig misverstand binnen deze club te bestaan over de motoren van onze bussies: Ze zouden namelijk niet rookloos kunnen draaien.
Mijn antwoord daarop is: BULLSHIT.
Iedere hogedruk-viertakt-dieselmotor met normale compressie kan rookloos draaien. Punt uit. 8)
(lees topic http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 77&start=0 eens, dan wordt het misschien iets duidelijker)



Kunnen die Duratherm-pitten helemaal niet wegbranden?
Ja hoor, in het geval van een flink pissende verstuiver brand zelfs een zuiger nog weg.

Het schijnt dat Duratherm mét regelunit ook tijdens het rijden een beetje gloeit om de boel beter te laten verbranden, iemand dáár ervaringen mee?
Onnodig.
Die D-stiften gloeien , nadat ze eenmaal roodheet zijn, nog een hele tijd na.
Lang genoeg om de "difuser" heet te krijgen, die op zijn beurt dan de functie van "gloeispiraal" overneemt. (de erwtvorm zorgt overigens voor een sterke luchtwerveling in de voorkamer zodat de lucht en brandstof beter vermengt worden, maar da's weer een ander verhaal 8) )


Dus ff het hele zooitje werkzaamheden op een rijtje:
laat al je verstuivers testen evt. vernieuwen,
sloop die trage ouwe stroomvretende gloeibeweging er uit en vervang ze door Duratherm stiften (+/- 80 Euro)
stel je kleppen,
maak je luchtfilter schoon,
verstook 2 tankjes BP-Premium om je uitlaat schoon te krijgen,
en verbaas je vervolgens over het vermogen wat die ouwe 616 voortbrengt.


Sleutel ze,
mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 20 okt 2006, 00:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Die difuser die ik bedoelde staat keurig op je tekening: dat is dat stiftje met verdikking (erwtje) in het midden die onder de gloeistift zichtbaar is.

Door de uitermate verhelderende tekening denk ik nu ook dat de verstuiver de boosdoener is.
Heb van de zomer bij mijn 616 (207Dkampeerauto) de verstuivers laten testen en vervangen (nozzels) het resultaat was verbluffend, als we het een reis eerder hadden gedaan hadden we de hele reparatie al terugverdiend gehad met het lagere brandstofverbruik!!

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:Die difuser die ik bedoelde staat keurig op je tekening: dat is dat stiftje met verdikking (erwtje) in het midden die onder de gloeistift zichtbaar is.
Grinnn, nooit geweten dat zo'n ding een difuser heette.. :oops:
1/3 eeuw geleden noemde mijn leraar dat een gloei-element.

Weer wat geleerd. :D

Mvg,Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Bericht door virgil »

Als ik het zo zie kan je dus wel de voorkamer eruit draaien! c.q. vervangen :) Dat schept mogelijkheden.
Was even bang dat heel de kop vervangen moest worden als er iets loos was in de voorkamer.
Zijn hier speciale tooltjes voor nodig?
Super bussie!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Het enige speciale tooltje wat je voorlopig nodig hebt heet gezond verstand, en dat behoort te zeggen dat je bij de oorzaak moet beginnen.

Verder staat alles op de cd-rom van DbbL die je bij Jeroen kunt bestellen.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Bericht door virgil »

Daar ben ik lid voor geworden :wink:
Super bussie!!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Virgil:
De verstuiver er uitdraaien is met pijpsleutel 27 goed te doen. Wel nieuw brandplaatje , dat tussen verstuiver en voorkamer zit, vervangen.
Met een beetje geluk jan je in het gat kijken of dat erwtje nog in de voorkamer zit.
Voor de vorkamer heb je dacht ik wel iets spec.gereedschap nodig??


Leo:
Dat dat erwtje zo het weet ik oook niet , maar heb zelf die naam er aan gegeven omdat dat de lading wel dekt, nl de brandstofstraal spuit er op en word verder verneveld door dat erwtje.
Dat heb ik van 40 jaar geleden onthouden toen het OM 636 motortje van de boot van mijn pa ernstige rookproblemen had en o.a. bleek dat die erwtjes waren weggebrand. ( en dat voor een gereviseerde motor!!)

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:Dat dat erwtje zo het weet ik oook niet , maar heb zelf die naam er aan gegeven omdat dat de lading wel dekt, nl de brandstofstraal spuit er op en word verder verneveld door dat erwtje.
Aha, zodoende dat ik die naam niet kon thuisbrengen. :D
Ik heb me ondertussen rotgezocht naar de juiste benaming, maar kan er geen vinden.
Die erwtvorm heeft ook nog een andere functie nm: Het in sterke werveling brengen van de lucht, zodat die goed met de brandstof vermengt wordt.
Frank.fjph schreef:Dat heb ik van 40 jaar geleden onthouden toen het OM 636 motortje van de boot van mijn pa ernstige rookproblemen had en o.a. bleek dat die erwtjes waren weggebrand. ( en dat voor een gereviseerde motor!!)
Grinnn, ook toen bestonden er al van die ketellappers die een motor met de verfspuit reviseerden..:wink:
Slecht werk afleveren is van alle tijden..


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Leo,

Ik zal de naam van de spuiter niet noemen, maar die ouwe liet zich (mede gezien z''n Wtk. opleiding) geen knollen voor citroenen verkopen en heeft alles keurig gereviseerd gekregen, tot en met de brandstofpomprevisie, en ik denk dat de winstmarge ruimschoots is opgesoupeerd....

Frank
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Re: wegbranden gloeibougie

Bericht door virgil »

Hallo mensen.
Het is lang geleden maar we zijn eindelijk waar we moeten wezen.

De oorzaken!!!
Verstuiver kapot zodat hij rond stond te piesen in de voorkamer, daardoor was de voorkamer helemaal naar z'n grootje.
Er bleken 2 verschillende typen voorkamers in te zitten, met een platte kop en met een schuine.

Na het vervangen van alle voorkamers en 2 verstuivers was het probleem nog niet helemaal opgelost.
De gloeibougie smeltte niet meer helemaal weg maar bleek iedere keer inwendig stuk te gaan.
Het bi-metaaltje vervangen want daar bleek toch een soort van sluiting in te zitten zodat hij te pas en te onpas toch stroom gaf tijdens het rijden.

Verder hebben we alle uitwendige spullen van het voorgloei systeem vervangen, isolators, verbindingstrips, massakabel.

Vervolgens alle gloeibougies in één keer vervangen om alle toevalligheden uit te sluiten qua fabricagefouten.

De brandstofpomp weer keurig op tijd gezet en nu pas loopt onze ''nieuwe'' motor als nieuw!!! :D

hèhè..... Nu ben ik aan vakantie toe!
Mochten jullie in het vervolg een witte 207d met 2 dakluiken en oranje gordijnen zien rijden regio Rotterdam. toeter ff.

Alle mensen op het forum bedankt voor de input, heb ik veel aan gehad.
groet, Virgil
Super bussie!!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wegbranden gloeibougie

Bericht door Frank.fjph »

Mooi zo, dat alles nu als een zonnetje loopt,.........maar het is wel even werk gewest als ik de datum van het vorige bericht zie... :shock: :lol: :wink:

Frank
Gebruikersavatar
virgil
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
Locatie: Schiedam

Re: wegbranden gloeibougie

Bericht door virgil »

Ja hij heeft ook een tijd geschorst in de loods gestaan, ondertussen ging het leven even door.
Nu alles in één keer kon worden gedaan moest het maar.
Heeft wel enige strijd met de garage gekost... Wat een sjaken werken daar!
Toch een échte M.B. bedrijfswagen-toko.
't is een vak hè!?!? :?
Super bussie!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: wegbranden gloeibougie

Bericht door Leo »

virgil schreef:'t is een vak hè!?!? :?
Grinnnn, ik zeg maar niks... Oftewel: Breek me de bek niet open.. 8)


Blij dat het gelukt is Virgil.
Veel plezier met het goeddraaiende karretje gewenst. :)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten