Pagina 1 van 2
Ken het verschil tussen diesel en motorreinigers
Geplaatst: 17 okt 2006, 22:10
door JANS8073
lees ik net een vraag over diesel reiniger worden er prompt andwoorden over motorreinigers gegeven.
Zet elkaar niet op een dood spoor.
Slechts meten is weten.
Laat een roettest doen ook al is dat voor de apk niet nodig, als de K waarde juist is doe niets. gezonde mensen hebben ook geen medicijnen nodig.
Bij een te hoge K waarde heb ik met diesel cleaner van Protec verbluffende resultaten bereikt ook wat betreft verbruik en compressie.
Jongens geef je mening.
Henk Jansen eigenaar en keurmeester garage jansen drijber (drenthe)
Re: Ken het verschil tussen diesel en motorreinigers
Geplaatst: 18 okt 2006, 08:03
door Leo
Hoi Henk,
allereerst hartelijk welkom op dit forum.:D
JANS8073 schreef:Jongens geef je mening.
Bovenstaande had je nou niét moeten zeggen.. :P:P
Wbt die dieselreinigers om je roetwaarde omlaag te halen ben ik het helemaal met je eens.
Die Shell V-power & BP-Premium lijken op langere termijn ongeveer hetzelfde resultaat te geven.
Maar een (niet verplichte) roetmeting laten doen bij een oud beessie, dáár denk ik ff anders over.
Om te beginnen is de roettest, zoals hij nu uitgevoerd wordt, in mijn ogen niks anders dan een mishandeling van een motor die voornamelijk aangeeft hoe vuil je uitlaat van binnen is.
De idioot die deze "keuring" heeft uitgevonden moeten ze alsnog kielhalen.
Een tweede punt wat tegen een
onverplichte meting van oud spul pleit, is dat er in de loop van de jaren door allerlei klojo's aan die motoren is gesleuteld, zodat het niet ondenkbaar is dat het max-toerental flink overschreden wordt indien je een keurmeester treft die alleen maar weet dat ie het gaspedaal volaan moet intrappen.
(op die manier trapte zo'n gup een Volkswagen LT-motor van mij aan een stel kromme kleppen)
Een derde tegenargument is een mogelijke slijtage aan de regulateur van die ouwe orgels, waardoor hij te traag ingrijpt.
Ook dan is een forse toerenoverschrijding niet ondenkbaar.(natuurlijk wederom bij een ondeskundige keurmeester)
Niks aan de motor doen als de roetwaarde goed is, dáár heb ik ernstige bedenkingen tegen.
Als je ziet wat voor een rochelende monsters er bij onze club rondrijden die tóch door de roetkeuring komen, dan blijf ik bij mijn standpunt dat de roetkeuring een lachertje is én verstuiverboer & voelermaat hier onbekende fenomenen blijken te zijn. :?
Maar aan dat laatste heb ik me de vingers al blauw getypt.
Overigens zonder merkbaar resultaat als ik de rookshow van de laatste meeting als referentie neem.. 8)
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Geplaatst: 18 okt 2006, 10:12
door virgil
Lees ik nou tussen de regels door dat die roetmeting niet verplicht is vanaf bouwjaar 1980? m.a.w. ik mag die dus weigeren? :P
Geplaatst: 18 okt 2006, 10:20
door Gerard
virgil schreef:Lees ik nou tussen de regels door dat die roetmeting niet verplicht is vanaf bouwjaar 1980? m.a.w. ik mag die dus weigeren? :P
alle diesels TOT EN MET bouwjaar '79 hoeven geen roetmeting te ondergaan.
Roetmeting
Geplaatst: 18 okt 2006, 10:42
door GerardM
Ik weet een APK keurstation waar ze een 508D uit 1987 gewoon
goedkeuren zonder roetmeting met een apparaat maar gewoon met de neus of ogen :D :D ...
Dat vind ik nog eens vakmanschap en ik protesteer daar niet tegen.
Groet,
Gerard
Geplaatst: 18 okt 2006, 10:58
door virgil
Dat adresje zoek ik nou! :P
Re: Ken het verschil tussen diesel en motorreinigers
Geplaatst: 18 okt 2006, 12:50
door Jeroen_Hanomaf
Leo schreef:
Overigens zonder merkbaar resultaat als ik de rookshow van de laatste meeting als referentie neem.. 8)
*Voelt zich aangesproken, fluit een deuntje en kijkt de andere kant op* :oops:
:mrgreen:
Re: Ken het verschil tussen diesel en motorreinigers
Geplaatst: 18 okt 2006, 14:34
door Leo
Jeroen schreef:*Voelt zich aangesproken, fluit een deuntje en kijkt de andere kant op* :oops: :mrgreen:
Grinnn, kijk de goede kant maar weer op Jeroen, want het wegrijden ging zo goed als rookloos..:P
Er waren veel ergere gevallen, enkele schijnen zelfs een gereviseerde motor te hebben..:shock:
Mvg, Leo.:D
Re: Roetmeting
Geplaatst: 18 okt 2006, 14:44
door Leo
GerardM schreef:Ik weet een APK keurstation waar ze een 508D uit 1987 gewoon goedkeuren zonder roetmeting met een apparaat maar gewoon met de neus of ogen :D :D ...
Dat doen er wel meer Gerard.

De RDW eist tegenwoordig geen uitdraai van de roetkeuring meer, en dan kun je op bovenstaande manier een voorselectie maken.
Als er geen pluimen uit de pijp komen is een officiële meting overbodig.
Mvg, Leo.:D
Re: Ken het verschil tussen diesel en motorreinigers
Geplaatst: 18 okt 2006, 22:15
door Jeroen_Hanomaf
Leo schreef:
Er waren veel ergere gevallen, enkele schijnen zelfs een gereviseerde motor te hebben..:shock:
Die van mij pruttelt en rookt idd alleen wat bij het starten, het gloeien-ja-ik-mag-starten-lampje blijft lang uit en meestal ben ik ongeduldig en start ik op gevoel. Als je dan start loopt ie ook meteen, maar dan wel met wat mistwolkjes, even wegrijden en over is het.
Als je wel wacht op het lampie start hij bijna rookvrij, maar krijg je een lamme hand van het gloeien, dat gaat bij mijn busje met de sleutel, net als het starten trouwens...
Ga van de week toch ook ff die verstuivers eruit halen vanwege dat gesputter! ;)
Jeroen
Geplaatst: 18 okt 2006, 22:26
door Leo
Wacht maar ff met die verstuivers dan Jeroen.
Hebben ze geen duratherm stiften voor dat ding?
Of is er misschien een 24 volts gloeistift tussendoor geslopen?

Haal die dingen er eerst maar eens uit en kijk welke nou zo schrikkelijk traag is.
Als het de laatste cilinder is, dan kan het nét zo goed een overgangsweerstand zijn oid.
Want zo te zien en horen was het maar 1 cilinder die een beetje weigerachtig was.
Groetjes, Leo.:D
Geplaatst: 04 dec 2006, 10:46
door berriaaf
Voorstelling en principe van de dieselroetmeting op een site uit Belgie en andere interessante info over dieselen
http://www.katho.be/vhti/automechanica/dieseldi.htm
Bertus
Geplaatst: 04 dec 2006, 11:27
door Leo
Da's nou een hele mooie link Bertus.
Eigenlijk staat daar alles in wat ik het afgelopen jaar gepredikt heb. 8)
Met een heel klein beetje aanpassing als het om oude motoren gaat, kan deze pagina zó de kaartenbak in.:)
Bedankt, mvg, Leo.:D
Goed nieuws wbt roetmeting
Geplaatst: 17 apr 2007, 17:35
door Leo
Zojuist op een ander forum gelezen.
De berichtschrijver is een apk-keurmeester die bekend staat om zijn betrouwbare berichten:
Bij roetmetingen van dieselmotoren wordt niet meer uitgegaan van het toptoerental, maar van het toerental waarop de motor op dat moment draait.
De enige eis aan het toerental is dat het overeen moet komen met minimaal 65km/uur.
Maw: Ben je bang dat ze je torretje aan soep draaien, dan schroef je gewoon voor de meting het max-toeren terug. :)
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 17 apr 2007, 21:13
door Admin
Dat lijkt op wat ze in Vlaanderen doen. Gas tot de bovenkant van het groene gebied op de toerenteller, maar NOOIT in het geel, laat staan in het rood.
Die Belgen zijn zo gek nog niet!
Geplaatst: 17 apr 2007, 22:28
door bart
welke toeren teller ?
mijn 508 heeft er geen
Bart
Geplaatst: 17 apr 2007, 22:44
door Jeroen_Hanomaf
Ernst rijdt modern, die is al voorbereid voor het nieuwe rijden ;)
Geplaatst: 17 apr 2007, 23:12
door Admin
Ernst rijdt modern, die is al voorbereid voor het nieuwe rijden
Precies! :-)
Overigens had ik in de 608 ook een toerenteller, gekocht voor weinig bij de Werkgroep Onderdelen tijdens een clubweekend. Aan te sluiten met slechts vier draadjes: massa, plus, W-dynamo en schaallampje.
Geplaatst: 17 apr 2007, 23:14
door Anton
Hoi,
Techniek kan zo simpel zijn....
Groet Anton
Geplaatst: 18 apr 2007, 00:20
door Frank.fjph
Ernst,
was dat een original teil, of een universeel ding??
Even een off topic vraagjeerbij: weetjij hoe an zekeringen te komen die oa in alle engelse stekkers zitten maar dan in 2A uitvoering.
heb ik in mijn proffesionele multimeter van Schotse makelij zitten, (gesprongen)
Frank
Geplaatst: 18 apr 2007, 08:50
door Admin
Die toerentellen was ganz original. Alleen het gat tussen de twee grote(re) klokken heb ik zelf moeten maken.
Engelse zekeringen (glas, maar dan groter?) koop ik bij de wat beter gesorteerde radio-onderdelenzaak. B.v. Centrum in Utrecht, Stuut & Bruin of Twenthe in Den Haag, Vogelzang in Eindhoven... Er zijn er nog talloze, maar je moet ze weten te zitten.
Geplaatst: 18 apr 2007, 10:06
door melhof
Ik wil ook zo'n toerenteller!
Ook ff aan de werkgroep vragen?

Geplaatst: 19 apr 2007, 05:45
door Leo
Mwah, met die ellende valt het wel mee Cees.
De laatste on-topic berichten waren toch vrij positief:
A) Een zware keuring aan het meetapparaat is niet meer verplicht indien de motor bij een korte test geen roetwalm geeft.
B) Bij een officiele test hoeft de motor niet meer op zijn toptoerental te draaien, zodat er veel minder kans op schade is.
Dat zijn nou niet bepaald Broodje-Aap berichten.
Iedere motor die niet naar z'n moer getrapt wordt door een garage-klojo is een lichtpuntje in deze donkere technische wereld van smeeroliewalmen en dieseldamp.
Groet, Leo.
Geplaatst: 19 apr 2007, 08:13
door it camperke
Even een destructief bericht.
Verplaatste mij in mijn studentenjaren in een daihatsjoe! 3 cilinder diesel, ding maakte wel tegen de 6000 toeren!! Met balansassen erij. Was net die kerel wakker geworden die die roetmeting had geintroduceerd en dus was de mijne bij de eerstvolgende APK aan de beurt. Omdat ik met dat pruttelende 3 cilindertje nooit harder reed dan 80 km/h (arm, reed 1 op 34! en had geen haast :P ) maakte deze ook al een jaar niet meer toeren dan 2800. Nou, die keurmeester het gaspedaal intrappen en hij was nog niet bij 5000, boem zei het torretje. Heb het ding nooit uitelkaar gehaalt maar volgens mij was de distributie geknapt...wat een lol zo`n meting.
Ben blij dat onze gevrijwaard zijn.
Even off-topic, las deze week dat die roetfilters erg schadelijk zijn voor onze gezondheid!! de gefilterde uitlaatgassen zijn zo klein dat deze gaan reageren met andere stoffen zodat dit goedje veel schadelijker is dan die kleine roetdeeltjes die meteen op de grond liggen.....
Typisch nederlandse regering, eerst doen, dan denken.........
Groet,
Otto.
Geplaatst: 19 apr 2007, 09:53
door CeesHM de Bruin
Leo schreef:Mwah, met die ellende valt het wel mee Cees.
De laatste on-topic berichten waren toch vrij positief.
Eens Leo. Hoewel ik technisch een leek ben heb ik wel goed gevoel voor motorgeluiden. Iedere keer als ik zo'n keurmeester mijn motor hoorde mishandelen bij de ro(e)tproef, kneep mijn hart samen. Dat verdiende mijn trouwe makker van 1981 niet, na ruim 450.000 km trouwe dienst zonder roetproblematiek. Voor mijn idee creëert zo'n proef juist roetproblemen. Of zie ik het dan te roetzwart? Groeten, Cees