velgen en banden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

velgen en banden

Bericht door johan millenaar »

hallo, in verband met de aanschaf van nieuwe voorbanden wegens vervanging van de maat 7.00/16 heb ik een vraag: wat is de grootste maat band ( en de bijbehorende velgmaat ) die vóór past, zonder aanlopen tegen schokdempers, veerpakketten e.d? benieuwd naar het antwoord. groet johan.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Velgen & banden

Bericht door Arnold Smeets »

Wat voor auto heb je? Dit helpt geweldig bij het verkrijgen van antwoorden!

Op het oude forum kun je meerdere draadjes vinden betreffende het monteren van grotere banden. Ik zou je willen adviseren deze op te zoeken en er je voordeel uit te halen.

Groet,


Arnold
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Bericht door johan millenaar »

hallo arnold, in dit geval gaat het om een 508. ik heb het hele oude forum afgezocht, maar niets kunnen vinden. 'k ben benieuwd of jij iets weet als antwoord op mijn vraag. bij voorbaat dank. groet. johan.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

velgen & banden

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Johan,

Sorry, het duurde even maar navolgend een reactie van MB:

quote
De typegoedkeuring op basis waarvan een voertuig gekentekend is bevat een bandenmaat die vwb dynamische straal en draagvermogen voor de aslasten is toegelaten.
Een in de praktijk gemonteerde alternatieve bandenmaat moet minimaal
voldoende draagvermogen hebben overeenkomstig de aslasten op de
typegoedkeuring en mag vwb de straal max. 5% naar boven of beneden
afwijken. Een grotere bandenmaat heeft immers een overeenkomstig negatief effect op de max.haalbare remvertraging, en bij een kleinere maat is de blokkeringsgrens eerder bereikt.
In het kader van de productaansprakelijkheid ontraden wij echter iedereen om te grote bandenmaten te gaan monteren. Zo lang je echter maar binnen de bovengenoemde afwijking van max. 5% blijft is er natuurlijk niets aan de hand.
unquote

Als je verdere vragen hebt verneem ik die graag.

Groet,


Arnold
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

banden en velgen

Bericht door johan millenaar »

op 4 november 2005 schreef ron:

Hallo Johan,

Kosten velg + band 215/75/r16 267 euro excl. btw

Groeten Ron

nu word ik door mijn bandenboer geadviseerd om 205/75/r17,5 onder mijn 508 te zetten, ook al wegens het veelvuldiger voorkomen van deze maten c.q. het verouderen van "onze" type banden.
wat is nu de beste keus in verband met beschikbare ruimte?
wat is het verschil in snelheid? ( voor heb ik 6.50 x 16, achter 7.00 x 16 )
en ron, zoals ik uit je bericht begrijp, heb je ze alleen voor gemonteerd. wat zit er achter op je velgen?
groet. johan.[/quote]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten