Stationar toerental afregelen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Stationar toerental afregelen

Bericht door M Koseoglu »

.

Hallo Dubbelluchter's,

Is er iemand die een uitleg heeft over hoe we bij een brandstrofpomp het stationar toerental van een OM 615 kunnen regelen.
Het toerental van mijn Mercedes L 406 D uit 1974 is volgens mijn te hoog.
Hoe weet ik hoe laag of hoog dit moet zijn , er zit geen toerenteller in mijn bus.

Met vriendelijke groeten van

M Koseoglu
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: toerental

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo M,

Ik neem aan dat je weet, dat je het stationair toerental t.b.v koude/ warme motor kunt regelen door het in/uit draaien van de. start/stopknop
Als dat niet het gewenste resultaat geeft kun je dit onder de motorkap
bijstellen door het palletje (bij velen een kroomsteentje) aan het eind van de start/stop kabel los te draaien en iets naar boven (hoger) of naar onderen (lager toerental) te verplaatsen, zodang dat je het vreder met de knop weer goed kunt regelen.
Als de motor goed loopt goed trekt en niet (zwart) rookt is het NIET VESTANDIG OM AAN DE BRANDSTOFPOMP TE SLEUTELEN.

Groeten Bert Steenhuis.
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Rook

Bericht door M Koseoglu »

Hallo Bert,

Bedankt, ga morgen ff kijken hoe dat zit met de in/uit draaien van de knop.

Groetjes M Koseoglu
Julius
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Julius »

Hallo Bert,
Ik heb een nieuwe kabel van mercedes,moet ik nu het einde van de te lange binnendraad afknippen,en er een kroonsteentje opschuiven?
Toch niet zo esthetisch in mijn idee,maar ja als dat de enige oplossing is...
Julius Wiarda.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Toerental knop

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Julius,

Er hoort natuurlijk geen kroonsteentje maar het orgonele palletje met één of twee schroefjes maar als dat stuk of zoek is gaat een kroonsteen meer dan prima, maar als je een oltimer nasteeft is dat natuurlijk uit den boze.
Hoeveel de kabel te lang is kan ik van hier uit niet beoordelen, maar de kabel moet zeker 5 cm onder de het stangetje van het gaspedaalstangen stesel uitsteken, in rusttoestand, dus voor de zaak met het palletje / kroonsteentje wordt afgesteld.
Zolang het kabel uiteinde negens tegenaan komt moet je er niet onnodig iets afknippen.
Als je er niet uit komt mag je me ook bellen, 0592 34 09 33.

Groeten Bert Steenhuis.
Julius
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Julius »

Hallo Bert,
Het "palletje" zit vast op de te lange kabel.
De stelmoer voor de buitenkabel staat helemaal uitgedraaid.
Origineel ,van de dealer,pordon hier in utrecht.
Ik knip het palleteje er wel af en vervang door een kroonsteentje.
Bedankt Bert .
Julius Wiarda.
Julius
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Julius »

Hallo Bert,
Nogmaals de stationair/stopknop,
Bij demontage viel het kunststof palletje met zaagsnede,waarmee de kabel in het metalen hefboompje valt,naar beneden en was en bleef weg!
De staaldraad is trouwens zeer hard-niet zo maar af te knippen.
Bij Pordon(dealer) een nieuw "tonnetje" gehaald,en ziedaar,de nieuwe is iets langer,zodat ik de boel net goed af kan stellen.
Kosten 0.76 euro.
Dat was het Bert,en nog bedankt voor het mee-denken!!
Julius Wiarda.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten