Zonnepanelen Silizium wie heeft ervaring hiermee

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Zonnepanelen Silizium wie heeft ervaring hiermee

Bericht door berriaaf »

Zonne panelen van Silizium

Kan namelijk enige panelen kopen van deze makelij

KYOCERA Silizium Solarpanel 43 ~49 Wp - 215~245 Wh/d

Zou dit een goede keuze kunnen zijn

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

Bertus,
als je overweegt een zonnepaneel te plaatsen, heb je dan al uitgerekend welke capaciteit je nodig hebt ?? Als je dat nog niet gedaan hebt: op de site staat een rekenmodule, kan je een beetje spelen. Misschien heb je wel een grotere nodig. Altijd goedkoper dan twee kleine. Belangrijkste gegeven bij aanschaf van een paneel: de Wp. Verder is informatie over de levensduur en afname van de capaciteit in de loop de jaren belangrijk. Kijk ook of de regelunit bij de prijs inzit en of je op de regelunit de toestand van je accu kunt zien (altijd handig).
Niek
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Niek

Maar deze panelen zijn samen 215 Watt, zou dat voor normaal gebruik en accu laden niet genoeg zijn

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

hoi,

Die 215 watt haalt ie alleen de zomerdag onder een hoek en goed op de zon.
Edoch 215 : 12 = 18 ampere, ook al zou het de helft zijn vind ik het een mooi resultaat!

Wat de regelaars betreft, er zijn goede en slechte, das logies.
De goede hebbem een lage inwendige weerstand; het rendemend ligt hoger maar zijn ook duurder.

Laad ze!

groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

De Silizium panelen vallen in de categorie 'Amorfe' (kleur grijs/zwart) panelen. Hoewel het rendement lager is dan de meer gebruikte 'kristallijne' (kleur blauw) panelen zijn ze minder invalshoek-kritisch (ze presteren in verhouding beter bij bewolkt weer dan de blauwe panelen).Een ander voordeel van de Amorfe typen is dat ze niet minder gaan presteren bij een hogere celtemperatuur.

Al met al geen slechte keus hoor denk ik, bedenk wel dat je veel meer dakoppervlakte nodig hebt omdat ze minder rendement hebben.
En als je die panelen voor een mooie prijs kan krijgen.. waarom niet?

Kijk ook eens op http://www.camperforum.nl , daar zitten veel mensen met 'luxe' tupperware campers die vaak zonnepanelen hebben geinstalleerd, gebruik de zoekfunctie eens.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
gerrtuin
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2007, 18:05
Locatie: Wageningen

Bericht door gerrtuin »

winand schreef:Kijk ook eens op http://www.camperforum.nl , daar zitten veel mensen met 'luxe' tupperware campers die vaak zonnepanelen hebben geinstalleerd, gebruik de zoekfunctie eens.
Grappig... dààr gaat het meestal over mediaplayers; schotels en laptopaansluitngen...

Verder orienteer ik me nu ook voor zonnepanelen. Belangrijke overwegingen zijn: milieu en onafhankelijkheid.
Onze bussies zijn natuurlijk niet erg milieubewust en ik wil toch graag iets terug doen...

Vergeet ook niet het rendement: veel mensen denken dat het niet opweegt tegen het aan de paal te staan. Maar vergeet niet dat je dure accu veel langer meegaat als die niet zo diep ontladen hoeft te worden.

Groet; Gerrit
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Misschien heb je iets aan het 'artikel' over zonnepanelen, dat - een beetje verstopt - op de site staat. Ga via het menu links op je scherm naar 'werkgroepen', daarbinnen naar 'zelfbouw'. Scroll helemaal naar onderen (onder de namenlijst) voor de link naar het artikel.

Succes!

Sylvia
(nog heel even voorzitter van de werkgroep zelfbouw)
groetjes, Sylvia
gerrtuin
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2007, 18:05
Locatie: Wageningen

Bericht door gerrtuin »

He; daar ben ik weer, inmiddels een zonnepaneel rijker.
Voor de geinteresseerden hier de gegevens en de bevindingen.
Sylvia, bedankt voor de tip!

We zitten lekker in Marokko en ik hoorde dat de panelen hier veel goedkoper zijn.
Ik op zoek en vond een mooie (van het blauwe type) van 120 watt. Hier betaalde ik inclusief regelaar omgerekend 275 euro voor! Da's een mooie prijs dacht ik... Overigens wel een 2e hands maar ik ken de platen en de fabrikant geeft 20 jaar vermogensgarantie. Nog 15 jaar te gaan...
Meteen aangesloten met de beperkte middelen die ik voor handen had. Wat meteen opviel was dat de gebruikte dunne stukkies kabel die ik nog liggen had voor veel vermogensverlies zorgden. De dunste werden zelfs warm dus volg het advies van dikke kabels zeker op! Ik heb hier in Marokko een mooie dikke 4 * r=4 mm kabel gevonden en die aangesloten. Da's beter. Ook meteen de koelkast hier mee geholpen.
Verder staan we nu in Zagora een poosje in de palmbomen geparkeerd (sommige kunnen zich dat veroorloven kennelijk...) en het panneel krijgt slechts ongeveer 1 uur per dag volle zon, vroeg in de middag. Voor de rest halfschaduw. Zo in april in Marokko blijkt dat ruim voldoende om de akku op peil te houden. Nu verbruiken wij overigens niet heel veel stroom, alleen een uurtje muziek per dag, wat licht, de waterpomp en af en toe een telefoon laden en zo.
Verder heb ik de eenvoudige regelaar meteen aangepast: zodra de accu vol is werd die al afgeschakeld maar nu gaat daarna het vermogen van het zonnepanneel naar de koelkast. Wat een filosofie niet waar: als de zon fel schijnt is het warm en dan heb je je koelkast nodig. Zongekoeld bier!
Dit werkt nu onder de palmen niet, te weinig vermogen door de schaduwen (= bij koelen op gas).
Eerder op een andere plaats, wel in de volle zon leek het goed te werken: de biertjes werden lekker koel!

Nu heb ik meteen een nieuw idee, de warmte die achter de koelkast vrij komt wil ik proberen te benutten om een 10 liter boilertje mee te verwarmen. Hiertoe moet ik denk ik een flexibele slang om de warme buis van de koelkast wikkelen en misschien door middel van warmtegeleidende pasta en isolatie zo ver krijgen dat ie de warmte ook echt af gaat staan aan de boiler. Die buis van de koelkast natuurlijk niet helemaal in pakken want als die boiler dan heet is moet ie wel z'n warmte nog kwijt kunnen. Heeft iemand hier al ervaring mee of ideen over?

Groet, Gerrit
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Gerrit,

Er zijn laadstroomregelaars die je aansluit op de zonnepanelen aan de ene kant en de accu aan de andere kant en tenslotte de verbruikers aan de derde kant.
Het kastje bewaakt alles, en zorgt ervoor dat de accu op peil blijft en dat de koelkast ook gevoed wordt, als de spanning te laag wordt schakelt ie de verbruiker (koelkast ) uit.
Las het donker is moet je wel de koelkast omschakelen ...
Frank
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Maar daar zou je weer zo'n schemerschakelaar voor kunnen aanpassen.
Dan gaat dat ook automatisch. :D
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Gerad schreef:

Nu heb ik meteen een nieuw idee, de warmte die achter de koelkast vrij komt wil ik proberen te benutten om een 10 liter boilertje mee te verwarmen. Hiertoe moet ik denk ik een flexibele slang om de warme buis van de koelkast wikkelen en misschien door middel van warmtegeleidende pasta en isolatie zo ver krijgen dat ie de warmte ook echt af gaat staan aan de boiler. Die buis van de koelkast natuurlijk niet helemaal in pakken want als die boiler dan heet is moet ie wel z'n warmte nog kwijt kunnen. Heeft iemand hier al ervaring mee of ideen over?

Groet, Gerrit

Tjong je hebt daar wel weinig te doen, wat je al niet uitdenkt :lol: .
Maar er zijn ook zonnepanelen waar water doorheen circuleert werkt ook in Holland!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten