Pagina 1 van 1

webasto en omvormer24/12(leger ambulance)

Geplaatst: 21 nov 2006, 13:12
door markw
Als ik het goed heb gezien wordt de voeding voor de omvormer (en dus voor mijn autoradio) en de standkachel verzorgd door twee van de drie rode(zwevend gezekerde draden) die aan een van de plus polen van de strartaccu's bevestigd zijn. Nu is mijn vraag kan ik deze draden gewoon overzetten op mijn hh-accu's door de zwevende zekeringen te verwijderen, de draden te verlengen, en de zwevende zekeringen weer te plaatsen, dicht bij de hh-accu's, of is dit te kort door de bocht?

Met vriendelijke groeten,

Mark

Ja

Geplaatst: 21 nov 2006, 13:27
door GerardM
Dat heb je goed gezien en dat kan je gewoon doen. Realiseer je echter
wel dat de omvormer nog via een relais, dat door het sleutelcontact
bediend wordt, geschakeld wordt.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 21 nov 2006, 15:57
door markw
Houd dat in dat ik om de omvormer(radio) te gebruiken wel de sleutel in het contact moet stoppen maar dat de getrokken stroom komt van de hh-accu's ipv van de startaccu's? Of, moet ik ook de massaschakelaar(startaccu's) ingeschakeld hebben?

Mark

Geplaatst: 21 nov 2006, 17:14
door GerardM
markw schreef:Houd dat in dat ik om de omvormer(radio) te gebruiken wel de sleutel in het contact moet stoppen maar dat de getrokken stroom komt van de hh-accu's ipv van de startaccu's?
Of, moet ik ook de massaschakelaar(startaccu's) ingeschakeld hebben?

Mark
Inderdaad, om het zo te laten werken zul je massaschakelaar aan moeten
hebben, sleutel in het contact en dan krijgt je omvormer spanning. Immers er is spanning nodig om het relais te bekrachtigen. Ik neem
even aan dat je nog de originele installatie hebt; dat kun je eenvoudig uitproberen.

Als je dit allemaal niet wilt, kun je de voeding van de omvormer loshalen
van het relais en die rechtstreeks gezekerd aan je hh accuus hangen.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 21 nov 2006, 18:34
door markw
Kun jij mij vertellen waar dat relais zich bevind?
Ik denk dat ik de voeding maar los haal van dat relais.
Bedankt voor je snelle reactie Gerard!

Groeten Mark

Geplaatst: 21 nov 2006, 20:54
door GerardM
markw schreef:Kun jij mij vertellen waar dat relais zich bevind?

Als het nog origineel is bij je ambu zit dat relais, dat je kunt herkennen als een grijs blokje, aan de accubak rechts, vlak bij de omvormer en het zekeringkastje voor de 12V stopcontacten.
Uit mijn hoofd zitten er aan het relais vier draden. Een bruine aan massa, een rode op pen 87 is de voeding naar de omvormer. Anders even draden volgen voor de zekerheid. Of meten natuurlijk 8)

Succes,

Gerard

Geplaatst: 21 nov 2006, 21:28
door Anton
Hoi,

Denk er aan als je de auto op het contact hebt staan dat ook de dynamo nog een ampere of 3 trekt!

Succes!

Groet Anton

Geplaatst: 21 nov 2006, 22:51
door markw
Bedankt allemaal! Nu kom ik er wel uit denk ik.

Groeten Mark

Geplaatst: 22 nov 2006, 13:54
door markw
Toch nog een vraag; als ik de voeding voor de omvormer direct(gezekerd) op de hh-accu's aansluit, komt dan de functie van het relais te vervallen en kan ik het dus verwijderen?

Mark

Geplaatst: 22 nov 2006, 15:19
door GerardM
markw schreef:Toch nog een vraag; als ik de voeding voor de omvormer direct(gezekerd) op de hh-accu's aansluit, komt dan de functie van het relais te vervallen en kan ik het dus verwijderen?

Mark
Yep, dat heb je goed gezien.

Geplaatst: 22 nov 2006, 18:27
door Frank.fjph
Ik zou er naast de zekering ook een schakelaar tussen zetten, want het ding trekt ook stroom als er geen vedrbruikers aan staan, en dan is je accu zeker leeg als je hem een poosje niet gebruikt/rijdt/oplaad.

Frank

Geplaatst: 23 nov 2006, 15:03
door markw
Weet een van jullie mischien hoeveel ampere de webasto + de twee aanjagers gebruikt?

Groeten Mark

Meten

Geplaatst: 23 nov 2006, 16:15
door GerardM
Neen, dat weet ik zo niet uit het hoofd; maar meten is weten en dat is echt niet moeilijk. Je neemt een eenvoudige multimeter, plug de meetsnoeren in de juiste gaatjes, zet het bereik op gelijkstroom, zo hoog mogelijk. Dan maak je de voedingsdraad van het apparaat los en zet deze in serie met de meetsnoeren. Apparaat aanzetten en voila de meter aflezen.
Zeker bij de aanjagers is dat simpel; ik gok 4 ampere. Bij de Webasto wordt de meeste stroom getrokken door de pomp; de ontsteking alleen de eerste paar seconden tot het fikt.

Ik kan ook nog even in de boeken duiken e.e.a. op te zoeken, duurt wat langer, meten is sneller en meer betrouwbaar.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 23 nov 2006, 17:41
door ludo
dbw 2010 verbruik 60w is bij 24v 2.5amp
pomp u 4810 verbruik 25w 1 amp


grtz
ludo