17V op de accus - Spanningsregelaar defect?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

17V op de accus - Spanningsregelaar defect?

Bericht door winand »

Onlangs ben ik nar de franse alpen gereden met mijn bus (HH F40 met OM314) Ik had met een multimeter regelmatig de spanning van de huishoudaccu en startaccu's gecontroleerd. Werkte prima, totdat ik op een moment een spanning van 17V meette op zowel de huishoudaccu als de 2 startaccu's !
Foute boel natuurlijk. De volgende dag leek alles weer normaal. Het probleem is niet meer opgetreden.
Mijn idee is dat de spanningsregelaar wel eens kapot zou kunnen zijn.

Ik heb gehoord dat ie achter het dashboard zit ergens, maar naar mijn weten zitten die dingen toch altijd op de dynamo?

In geval van zo'n losse spanningsregelaar, wat kost een nieuwe / gereviseerde? Bij de MB dealer kopen of elders?

Ten slotte, is het vervangen hiervan een eenvoudig klusje? (ben nog niet zo'n sleutelheld..)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dat zijn teveel vragen tegelijk voor één wijze.

Als het niet zo vaak optreed dan kan je het even aanzien, bij mij verraad dit probleem zich direkt op de meterklokken: de temperatuur gaart ineens omhoog, terwijl oliedruk en tankinhoud omlaag gaan.
Oplossing bij mij is dan: even een grote verbruiker in of uitschakelen (koelkast of huishoudaccus er even afschakelen.
De temp. zakt dan abrupt tot normale waarde en alles is weer ok.
Treed bij mij meetal op bij lange rit als het ook nog warm is.
Oorzaak bij mij is de regelaar/borstelblok in de dynamo.
Ik heb 24 V en daar zit dacht ik altijd de regelaar in de dynamo.
Bij de 12V uitvoering zijn er met losse regelaar of ingebouwde

Succes
Frank
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Winand,

Hoe zitten de huishoudaccu`s en de startaccu geschakeld. Zitten ze "los" vanelkaar? Is nog wat te weinig informatie. :roll:

Hoe het bij de hanomag zit weet ik niet maar bij mercedes zitten ze inderdaad onder het dashboard, aan de linkerzijde helemaal achter in een hoekje (hadden te weinig ruimte???????)

Omdat dit een "mechanische" regelaar is (de exacte werking doet er even niet toe) heb ik er een elektronische opgezet. Gewoon bij ome Brezan of hier in het noorden ome lasaulec zo`n ding ophalen (de mijne kostte 79 euro van bosch in een blikkie) en aansluiten. Werkt perfect.
ennuu, hulp bij aansluiten is natuurlijk geen probleem. :wink: :wink:

Succes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

De accu's (2 startaccu's 1 huishoudaccu) zitten gekoppeld met een scheidingsrelais-schakeling. Ik heb er een schema van, maar de precieze werking weet ik niet.
Zal eens kijken of ik het schema kan scannen en hier kan posten, wellicht zit daar een probleempje.
Ik weet niet of ik een 12V of 24V dynamo heb, dat zou ik eens moeten uitzoeken. Ik denk een 12V, omdat de F40 dit orgineel ook heeft, de koudstart (24V) OM314 is er later ingebouwd. twee 12V accu's in serie kunnen toch ook geladen worden door een 12V dynamo?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dat laatste gaat niet lukken, als je 2 accus in serie zet heb je 24 volt.
Als je ze parallel zet dan heb je 12 volt.

Als je overal 12 volt lampjes in hebt zitten (voertuig) en ze branden nog dan heb je een 12 volt dynamo. Heb je bij de accu een vrij grote relaiskast zitten en een 314 motor met 24 volt startmotor, dan heb je uitsluitend 24 volt voor het starten en is de rest allemaal 12 v .

Theoretisch zou er dan iets kunnen lekken via die serie/parallel schakelaar.

FRank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Frank.fjph schreef:..Als je overal 12 volt lampjes in hebt zitten (voertuig) en ze branden nog dan heb je een 12 volt dynamo. Heb je bij de accu een vrij grote relaiskast zitten en een 314 motor met 24 volt startmotor, dan heb je uitsluitend 24 volt voor het starten en is de rest allemaal 12 v .
Jep, overal 12V lampjes, dus 12V dynamo dan.
Tja, wat is een grote relaiskast, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Er zit een relaisschakeling van Bosch in weet ik, een aluminium blok ten grote van.. eh.. een tennisbal ofzo.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik heb het schema van dit scheidingsrelais even opgesnort en ingescand:

Afbeelding

Ik denk dat schema 2 (de onderste) is gebruikt omdat ik daar 2 startaccu's in zie staan.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Dat lijkt tekloppen met dat scheidingsrelais, dat is wel een heel uitgebreide manier van aansluiten wat door Bosch wordt geadviseerd. Meestal laat je dat extra relais rechts gewoon weg. Ik zelf heb de draad tussen het laadcontrolelampje en het relais voorzien van een sipel schakelaartje, zodat ik tijdens het starten en de eerste minuten daarna de huishoudaccu,s niet oplaad en ze dan later handmatig bijschakel.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: het lijkt mij niet dat het scheidingsrelais de oorzaak van het probleem is. Dat zal de regelaar wel zijn van je dynamo. Als het er een is met ingebouwde regelaar dan heb je hetzelfde probleem als ik heb met mijn 245 V dynamo.. Je hebt 2 mogelijkheden: goed op de spanning letten of je temperatuurmeter (als die ook reageert op te hoge spanning) en dan even iets af of bijschakelen waardoor de regelaar even schrikt en weer zijn werk gaat doen,.......of je geeft die 80 Eu uit voor eennieuwe regelaar.
Als de oorzaak versleten borstels is dan moet je die altijd vervangen omdat je anders schade aan je dynamo oploopt.

Tot slot als je zeker een 24 V startmotor hebt dan zit er in de buurt van de accu's nog een z.g serie/parrallelschakelrelais in , wat heel misschien de oorzaak is.
Zie op de site onder: Documenten voor ledenvervolgens elektr.schema 508D. Ook van die serie/parallelschakeling is er een schema op de site, ik dacht in de kaartenbak.

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Een rondje bellen kan je denk ik wel wat geld besparen, ik vind € 80.00 veel geld voor een regelaar.
Probeer het eens bij Lasaulec of een vriendelike Boschdienst!
Wat de spanning meten betreft: meet op de accu.
Eventueel met een andere meter , die goedkope multiemeters willen ook wel eens stuk gaan!

Daar moet ongeveer 14.4 volt op staan, niet meer!
Regelaars laten schriken; dat lijkt mij niet goed en op termijn moet je hem toch vervangen.

Als je de dynamo toch opend kijk dan ook even naar de sleepringen of die niet te ver gesleten zijn.

Laad ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Winand,

Welnu, de bovendstaande berichten geven je dus de oplossing. Veel succes ermee ennuu, 80 euro voor een regelaar is dus veel te veel. (dat er soms 0.3 of 0.4 volt verschil in zit staat er niet....)

Nogmaals, veel succes daar...

Groet,

Otto....
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Mooi mensen, bedankt.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Zie dat dit nog een topic is met een 'open einde' :)
Inmiddels is dit probleem al lang opgelost.
Wat de oorzaak was?
Een multimeter met een slecht batterijtje !! :shock:

.. Maar met dit topic heb ik uiteindelijk ook weer wat bijgeleerd.. :lol:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Een multiemeter geeft toch aan in het display dat het batterijtje slecht is?
Als ie dat niet doet koop dan een nieuwe, zulke meetfouten kunnen veel geld kosten!
En, die dingen kosten tegenwoordig ook niet meer zoveel.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast